Skocz do zawartości

Własne zasilanie hobby 420


COLLINS18

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Robił kotoś może od posdstaw własne zasilanie w cepce?. W mojej jest brak aku i korzystam z zasilania samochodu ale chciałbym miec zasilanie 12v w cepce. Chodzi mi o koszty jakie trzeba ponieść na taką instalacje :swieca: . A może kotoś jest obeznany w temacie  :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Najpierw napisz czym dysponujesz już w budce, bo nie chce mi się wierzyć, że totalnie nie masz 12 volt...

Możesz nie mieć trafo - w to uwierzę.

 

Najprostsza instalacja - wsadzasz aku 12V podpinasz puszką pod odbiorniki 12 voltowe oprócz! lodówki.

Do aku kupujesz automatyczny prostownik z funkcją podtrzymania (poleca black&decker) i cieszysz się skończoną robotą.

Korzystasz z 12 volt, gdy masz dostep do 230V - doładowujesz aku.

Kwestia doboru akumulatora - mnie wystarcza 20Ah żelowy.

Zaoszczędzam prąd wymieniając wszystkie żarówki na taśmy ledowe. Pompki wody i spłuczki raczej nie rzeskoczysz, ale ten pobór jest raczej incydentalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw napisz czym dysponujesz już w budce, bo nie chce mi się wierzyć, że totalnie nie masz 12 volt...

Możesz nie mieć trafo - w to uwierzę.

 

Tak jak piszesz GregorY mam 230v i 12v ale bez aku :) no i trafo tez mam :)

Dzieki za odpowiedź i poradę

 

Prostwonik moze byc taki ???

 

http://allegro.pl/automatyczna-ladowarka-prostownik-blackdecker-i3590905897.html

Edytowane przez COLLINS18 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok.

 

Co do prostownika - trafiłeś chyba na najlepszy - mam taki sam :)

 

Co do trafo - podrzuć zdjęcia bo być moze masz automat do przełączania w przypadku zaniku zasilania z zewnątrz.  Czyli; ciągniesz z sieci 230V na trafo i masz 12V. W przypadku zaniku napiecia trafo z automatu przełącza na aku. W momencie gdy znów się pojawi zasilanie z sieci aku jest doładowywane przez prostownik.

Zobacz czy przy kostce masz wejście na 12V. (oznaczone 12V ein. lub 12V eingagn).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok jutro zobacze bo jestem w pracy  :ph34r:  chyba, że zapożyczę zdjęcie z net-a

 

znalazłem zdjęcie przedstawiające moje trafo 

 

post-5193-0-65673000-1297254008_thumb.jp

Edytowane przez COLLINS18 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz być niezależny od zasilania zewnętrznego polecam zrobienie całej instalacji na 12V

Do tego panel fotowoltaiczny z regulatorem MPTT no i rzecz jasna aku (najlepiej żelowy do pełnego rozładowania).

 

Na mojej N132 mam zamontowany panel 190W, regulator MPTT i aku 85 Ah (docelowo ma być 100Ah).

W zasadzie zapomniałem co to brak zasilania - choć awaryjnie na wszelki wypadek mam przedłużacz 30 m i zasilacz komputerowy 200W (świetnie sprawdza się jako dawca 12V).

 

slide_wp_20130918_003.jpg

 

mppt.jpg

Edytowane przez rlatala (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Colins - jezeli masz takie same trafo jak na zjdeciach - odkręć obudowę lewa dolną i będziesz miał jasność. Jeżeli pod nią będą naklejki eing/aus to jesteś w domu.

Jezeli jednak chcesz iśc dalej jak napisał rlatala - możesz wypatroszyć zupełnie 230V.

Ja bym jednak najpierw skupił sie na rezerwowym zasilaniu. W przypadku zaniku 230V masz zawsze swiatło, pompkę i spłuczkę. Lodówke i gotowanie opędzisz na gazie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.ponieważ mamy z Collinsem ten sam problem,jeśli pozwoli dopnę się do tematu.akurat mam fotki pod ręką.skrzynka i pod pokrywą wygląda tak jak na foto:

Błagam Was-nie piszcie tylko całych elaboratów z radami co zmierzyć i jakie coś tam dziwnego zrobić! LITOŚCI! :)

Napiszcie po prostu tak dla laików czy możemy:

 

1.dopiąć się akumulatorem do zacisków 12V czerwony(+) i biały(-)?.pierwsze dwa z lewej.

 

2.czy takie podpięcie(na stałe) nie będzie kolidowało gdy odpalę auto?(prąd z auta razem z prądem z dodatkowego aku i co się dzieje z takim aku podczas jazdy autem?ładuje się czy nie?)

 

3.jeżeli będzie kolidowało to czy można wpiąć się w te miejsca przez przełącznik on/off( przyjazd-odpięcie od auta-przełącznik ON.....qrcze,a co jak zapomne przy odjeżdzie się przełączyć na OFF????)

 

4.jeśli się da wpiąć to czy po wpięciu 230V prąd z aku automatycznie się odłączy?

 

5.czy po dopięciu 230V aku będzie ładowany?(jak nie to obok skrzynki mam gniazdko-mogę podpiąć prostownik).

post-15178-0-30702000-1381146671_thumb.jpg

post-15178-0-41264900-1381146721_thumb.jpg

post-15178-0-51616900-1381146766_thumb.jpg

Edytowane przez olo1 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rlatala jestem pełen podziwu dla Twojego zasilania naprawdę super ale to troche za wiele na moje oczekiwania :)

 

Dziękuje  za słowa uznania.

Krótko gwoli wyjaśnienia dlaczego aż tyle mocy.

Remontuję moją N132 pod kątem wyjazdów w dzicz.

Docelowo będzie 2 holownik (LR Defender) przeznaczony wyłącznie do wyjazdów poza utwardzone drogi,

Ale bez przesady - nie planuje offroad'u i taplania się po klamki w błocie.

Co z tego wyjdzie zobaczymy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.ponieważ mamy z Collinsem ten sam problem,jeśli pozwoli dopnę się do tematu.akurat mam fotki pod ręką.skrzynka i pod pokrywą wygląda tak jak na foto:

Błagam Was-nie piszcie tylko całych elaboratów z radami co zmierzyć i jakie coś tam dziwnego zrobić! LITOŚCI! :)

Napiszcie po prostu tak dla laików czy możemy:

 

1.dopiąć się akumulatorem do zacisków 12V czerwony(+) i biały(-)?.pierwsze dwa z lewej.

 

2.czy takie podpięcie(na stałe) nie będzie kolidowało gdy odpalę auto?(prąd z auta razem z prądem z dodatkowego aku i co się dzieje z takim aku podczas jazdy autem?ładuje się czy nie?)

 

3.jeżeli będzie kolidowało to czy można wpiąć się w te miejsca przez przełącznik on/off( przyjazd-odpięcie od auta-przełącznik ON.....qrcze,a co jak zapomne przy odjeżdzie się przełączyć na OFF????)

 

4.jeśli się da wpiąć to czy po wpięciu 230V prąd z aku automatycznie się odłączy?

 

5.czy po dopięciu 230V aku będzie ładowany?(jak nie to obok skrzynki mam gniazdko-mogę podpiąć prostownik).

 

Odpowiem tylko w zakresie, który przerobiłem osobiście.

Rozumien, że na wejściu masz przewody prowadzące z samochodu?

Pewnie bedzie można się pod nie podpiąć z aku w budce, jednakże ktos madrzejszy będzie się musiał wypowiedzieć co do automatu wyłaczającego aku przy zasilaniu z samochodu podczas jazdy.

Jako ciekawostkę powiem ci, ze kiedys zrobilem tak na krótko i w trasie swieciła mi sie kontrolka przeciwmgielnych.

Nie wydaje mi się, żeby te trafo załatwiało funkcje ładowania. Ktoś chyba juz kiedyś na tym forum rozkminiał ten typ trafo. Potrzebny będzie prostownik.

 

Schematy takich separacji były już publikowane na forum w dziale elektryka - poszukaj. Ewentualnie zrób jak napisałeś: on/off ale wtedy musisz zawierzyć swojej pamięci.

 

Pytanie 4: do sprawdzenia metoda badawczą i organoleptyczną. Poważnie. Ja swoje trafo wziąłem na stół. Podpiąłem zasilanie 230V, obciążyłem żarówką 12V i dałem zasilanie z aku. Potem odpiąłem zasilanie 230V i trafo ładnie przeskoczyło na zasilanie z akumulatora.

 

Ps. dlaczego masz wytopione gniazdo po lewej stronie?

Edytowane przez GregorY (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mówiąc wytopione gniazdo masz na myśli to kwadratowe puste coś jak po jakiejś kostce? jeśli tak...to nie wiem czemu ani nie wiem co tam ew mogło być :(??  Powiem Ci,że przejżałem już tyle schematów na forum,że...wiem,że gdzieś może i było,ale odnależć ponownie - słabo!.dlatego piszemy i pytamy:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Też nie miałem w przyczepce żadnego światła po odpięciu samochodu więc za poradami z tego forum zainstalowałem akumulator. Zrobiłem to tak:

 

1.dopiąć się akumulatorem do zacisków 12V czerwony(+) i biały(-)?.pierwsze dwa z lewej.

 

2.czy takie podpięcie(na stałe) nie będzie kolidowało gdy odpalę auto?(prąd z auta razem z prądem z dodatkowego aku i co się dzieje z takim aku podczas jazdy autem?ładuje się czy nie?)

 

3.jeżeli będzie kolidowało to czy można wpiąć się w te miejsca przez przełącznik on/off( przyjazd-odpięcie od auta-przełącznik ON.....qrcze,a co jak zapomne przy odjeżdzie się przełączyć na OFF????)

 

4.jeśli się da wpiąć to czy po wpięciu 230V prąd z aku automatycznie się odłączy?

 

5.czy po dopięciu 230V aku będzie ładowany?(jak nie to obok skrzynki mam gniazdko-mogę podpiąć prostownik).

 

Ad 1. Zakupiłem zwykły przekaźnik samochodowy przełączalny (np/ http://allegro.pl/przekaznik-samochodowy-12vdc-30a-640-i3585679226.html) z gniazdem (np. http://allegro.pl/gniazdo-podstawa-przekaznika-z-kablami-i3540456026.html

). Podłączenie:

1. Przewód czerwony, pierwszy od lewej (plusowy) wpinasz na wyjście 87 przekaźnika.

2. Plus z akumulatora łączysz z przewodem sterującym przekaźnik (wyjście 85) i wpinasz na wyjście 87a.

3. Wyjście 30 przekaźnika wpinasz spowrotem na trafo w miejsce, gdzie wcześniej był przewód czerwony.

4. Minus akumulatora łączysz z przewodem białym, drugi od lewej z transformatora, oraz z drugim przewodem sterującym cewkę przekaźnika (wyjście 86) i wpinasz spowrotem na trafo w miejsce, gdzie wcześniej był przewód biały.

Takie podłączenie spowoduje, że w momencie podpięcia samochodu, zasilanie do oświetlenia będzie brane z samochodu, a jak odepniesz to przełączy się na akumulator.

 

Ad 2. Powyższe podpięcie akumulatora spowoduje, że fizycznie odseparujesz plusy instalacji samochodowej i akumulatora, który zainstalujesz w przyczepce. Niezależnie od tego jaki typ akumulatora zainstalujesz tak będzie najbezpieczniej ale akumulator w przyczepce nie będzie się ładował podczas jazdy - dlatego ja na dachu zamontowałem Solar i ładuje akumulator z niego przez regulator i nie chce kombinować z ładowaniem akumulatora w przyczepce z alternatora samochodowego.

 

Ad 3. Możesz zrobić wyłącznik ON/OFF akumulatora w przyczepce ale jak go nie wyłączysz to alternator samochodu będzie ładował Twój akumulator a to z zależności od instalacji (przekroju przewodów) i typu akumulatora może nie być zdrowe dla akumulatora albo dla instalacji.

 

Ad 4. Jeśli jest układ odłączania 12 V z instalacji samochodowej to i akumulator będzie odłączana ale to musisz sobie sprawdzić czy tak jest.

 

Ad 5. Po podpięciu 230V akumulator nie będzie ładowany. Musisz ładować prostownikiem. Ja tak mam. Jak by się zdarzyło że musszę naładować akumulator to podpinam prostownik. Zdarzyło mi się to raz w tym roku - pogoda była do kitu i akumulator nie został dostatecznie naładowany w dzień a w drugą noc wentylator nagrzewnicy rozładował go.

 

Pozdrawiam

Heniek



Ta wypalona kostka nie wygląda dobrze. Wymień ją albo przynajmniej sprawdź, czy przewody są tam dokręcone - miałeś zalążek pożaru - jeszcze trochę by się posmażyła i nie miałbyś gdzie akumulatora montować. :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.