Skocz do zawartości

Certyfikat gazowy-gdzie


Speedy

Rekomendowane odpowiedzi

Same normy EN, PN czy PN-EN nie są nigdy obowiązkowe - są do dobrowolnego stosowania: jest to opisane na stronie PKN: https://pkn.pl/polskie-normy/informacje-o-pn/co-jest-pn

Samo G607 to nie norma w sensie norm europejskich tylko rozporządzenie niemieckiego DVGW -Arbeitsblatt G 607.

DVGW - Deutsche Verein des Gas- und Wasserfaches e.V. - https://www.dvgw.de/  - Niemiecki Związek Branży Gazowej i Wodnej.

tutaj kawałek:

https://www.dvgw.de/medien/dvgw/gas/gase/g_607.pdf

Są kursy w niemczech po których dostaje się uprawnienia do takich pomiarów, nawet na tej stronie którą @jacek00 podawał są info: https://g607.de/meine-buchungen/

Także jak ktoś nabył takie uprawnienia na kursie to może robić takie pomiary i powinno to być honorowane w DE.

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 178
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

PN-EN 1949+A1:2013-07 - wersja angielska

Wymagania dotyczące instalacji układów LPG w pojazdach kempingowych i innych pojazdach przeznaczonych do celów mieszkalnych

W niniejszej Normie Europejskiej określono wymagania dotyczące instalacji gazu płynnego do celów bytowych w pojazdach przystosowanych na cele rekreacyjne i celów bytowych w innych pojazdach. Wyszczególniono wymagania bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w wyborze materiałów, elementów i urządzeń, dla celów projektowych i próby szczelności instalacji oraz treści podręcznika użytkownika.
Niniejsza Norma Europejska nie dotyczy instalacji zasilanych gazami innymi niż gazy 3. rodziny (LPG), przyłączy wody czy też energii elektrycznej do urządzenia(-ń). Urządzenia przenośne, wyposażone we własne zasilanie gazem, nie są traktowane jako elementy instalacji i są poza zakresem niniejszej normy. Nie obejmuje ona również komercyjnych instalacji LPG jak i w łodziach. Armatura przyłączeniowa, oddzielne urządzenia gazowe oraz montowane na zewnątrz nadwozia pojazdu również nie wchodzą w zakres niniejszej normy.

SMC, Sektor Maszyn i Inżynierii

KT 277, Gazownictwa

ICS


43.100 Pojazdy osobowe. Przyczepy kempingowe i lekkie przyczepy ładunkowe


97.200.30 Sprzęt kempingowy i kempingi

status

-

zastepuje

PN-EN 1949:2011 - wersja angielska

zastapiona

 

wprowadza

EN 1949:2011+A1:2013 [IDT]

link do PKN

Daty

2013-07-26~---- -- --

2017-12-31

Jak interpretować ten zapis:

Niniejsza Norma Europejska nie dotyczy instalacji zasilanych gazami innymi niż gazy 3. rodziny (LPG),

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Jestem ciekaw (może ktoś robił taki przegląd) jak wygląda taki przegląd u niemiaszków i ile kosztuje. Z mojego podwórka, dawno, dawno temu (około 10 lat temu) uczestniczyłem w szkoleniu konsrwacji (remontów i przeglądów) gaśnic gloria, który prowadził szkoleniowiec z Niemiec. Według jego instrukcji taki ichniejszy przegląd coroczny jednej gaśnicy trwał około pół godziny i polegał na wypuszczeniu azotu że środka, rozebraniu gaśnicy, wyczyszczeniu wszystkich elementów zaworu, wymianie wszystkich uszczelek, złożeniu gaśnicy i naładowania azotem. Według szkoleniowca taki przegląd kosztował wtedy 8 euro ( w Polsce tyle kosztował wtedy remont gaśnicy z wymianą środka gaśniczego).

Jeżeli mam zapłacić 150 zł za sprawdzenie szczelności instalacji gazowej poświadczony naklejką (która ze względu na konwencję wiedeńską nie powinna być za granicą od nas wymagana ) to wolę jechać do swojego kominiarza, który robi  też przeglądy gazowe i poprosić go o pożyczenie detektora (kalibrowanego na czas, przechowywanego w odpowiednich warunkach i używanego zgodnie z instrukcją) i samemu pod okiem fachowca poświęcić 2 godziny i sprawdzić wszystkie miejsca gdzie gaz może się ułatwiać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Malinki napisał:

PN-EN 1949+A1:2013-07 - wersja angielska

Wymagania dotyczące instalacji układów LPG w pojazdach kempingowych i innych pojazdach przeznaczonych do celów mieszkalnych

W niniejszej Normie Europejskiej określono wymagania dotyczące instalacji gazu płynnego do celów bytowych w pojazdach przystosowanych na cele rekreacyjne i celów bytowych w innych pojazdach. Wyszczególniono wymagania bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w wyborze materiałów, elementów i urządzeń, dla celów projektowych i próby szczelności instalacji oraz treści podręcznika użytkownika.
Niniejsza Norma Europejska nie dotyczy instalacji zasilanych gazami innymi niż gazy 3. rodziny (LPG), przyłączy wody czy też energii elektrycznej do urządzenia(-ń). Urządzenia przenośne, wyposażone we własne zasilanie gazem, nie są traktowane jako elementy instalacji i są poza zakresem niniejszej normy. Nie obejmuje ona również komercyjnych instalacji LPG jak i w łodziach. Armatura przyłączeniowa, oddzielne urządzenia gazowe oraz montowane na zewnątrz nadwozia pojazdu również nie wchodzą w zakres niniejszej normy.

SMC, Sektor Maszyn i Inżynierii

KT 277, Gazownictwa

ICS


43.100 Pojazdy osobowe. Przyczepy kempingowe i lekkie przyczepy ładunkowe


97.200.30 Sprzęt kempingowy i kempingi

status

-

zastepuje

PN-EN 1949:2011 - wersja angielska

zastapiona

 

wprowadza

EN 1949:2011+A1:2013 [IDT]

link do PKN

Daty

2013-07-26~---- -- --

2017-12-31

Jak interpretować ten zapis:

Niniejsza Norma Europejska nie dotyczy instalacji zasilanych gazami innymi niż gazy 3. rodziny (LPG),

Gazy rodziny 3 to gazy skroplone (butan techniczny, propan-butan i propan techniczny). Czyli proste - norma dotyczy tylko instalacji LPG. 

Niestety izba inżynierów budownictwa nie daje dostępu do PN-EN 1949.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wchodzę na stronę https://g607.de/liste/ a tam bardzo dużo firm z Niemiec, trochę z Austrii i... dwie z Polski. I to już koniec świata. Nikogo więcej.

Dlaczego? Francuzi, Włosi, Hiszpanie, Duńczycy czy Holendrzy leją na bezpieczeństwo? Czy może nikt nie wpadł na pomysł aby zarabiać na ludzkiej niewiedzy?

Dlaczego Niemcy nie nalegają na inne kraje aby certyfikowały serwisantów do G607? Bo nie mają takiego prawa. 

Przeglądy gazowe powinny oczywiście być obowiązkowe, lecz wykonywać je powinien diagnosta podczas przeglądu w Stacji Kontroli, albo ktoś z odpowiednim polskim certyfikatem.

Tak więc co robi firma reklamowana przez Tomiego czy "autoryzowana" firma z Bierunia?  Daj Boże rzetelny przegląd,  Ale po co sprzedają w Polsce niemieckie nalepki i niemieckie książeczki? Każdy produkt sprzedawany w Polsce powinien zawierać informację w języku polskim. Inna sprawa że jak mówi większość, kontrola tych nalepek jest fikcją, szczególnie po za Niemcami.

W czym jest gorsza druga firma z Bierunia czy wspomniany Darek-Alpo którzy przeprowadzają badanie według normy EN 1949?

Czy lepszy jest facet który tysiąc instalacji w często zdezelowanych budach, przejrzał,  czy ktoś kto za 500 euro zrobił niespełna dwu dniowy kurs i kupił sobie certyfikat (co nie umniejsza że może być świetnym specjalistą)?  Każdy może dokonać wyboru.

Pamiętajmy że papierek którym macha na allegro firma spod Warszawy nie ma żadnej mocy prawnej, a jest tylko narzędziem które pomaga zarobić kasę na nieświadomych karawaningowcach.

 

P.S.

Holendrzy też wykonują G607, ale na liście z pierwszego zdania ich nie ma. Oszukują, robią w balona czy jak?

https://www.zwiebelfam.nl/en/duitse-g607-gaskeuring/#

 

 

 

 

 

 

   
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Cathay napisał:

Tak więc co robi firma reklamowana przez Tomiego

Reklama - informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).

Mój post był perswazyjny? A to ciekawe... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będąc jak najbardziej sceptycznym w stosunku do stosowania jakichkolwiek norm niemieckich czy innych "obcych" na naszym krajowym podwórku nadal nie wiem czym rónżi się przegląd wg normy g607 a zwykłym sprawdzeniem szczelnosci podczas corocznego przegladu rejestracyjnego, który nasza przyczepa przechodzi. Plus oczywiście dodatkowe sprawdzenie jak tylko wpadnę na pomysł grzebania w instalacji gazowej.

Z ciekawości zadzwoniłem do Unity Line (To nie jest reklama, nikogo nie namawiam do korzystania) i zapytałem o przeglądy. Pani w informacji powiedziała mi że nikt z obsługi nie sprawdza przeglądów ani samochodów z instalacjami LPG ani przyczep. Natomiast powiedziała mi jedną ciekawostkę: butla w samochodzie i butle przenośne w przyczepie muszą być puste. I tu pojawia się pytanie: jeśli w przyczepie można odkręcić butle i pokazać obsłudze że jest pusta to jak to pokazać w samochodzie? Rozumiem że instalacja musi być zakręcona i to łatwo sprawdzić choć nie zawsze.

Edytowane przez hippis (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, Cathay napisał:

Specjaliści od reklamy mogliby wyłożyć czy to reklama czy bardziej lokowanie produktu. Niemniej po pierwsze wiemy o co chodzi i wiemy że masz prawo tu umeszczać co chcesz. 
 

Szkoda jednak że nie odniosłeś się do meritum sprawy. 

Sławek ostatnie o co mi chodziło to reklamowanie kogoś kto próbuje kręcić swój biznes na mitach typu "chemia z niemiec" :hehe: . Widać w karawaningu mamy "przeglądy z niemiec", i nie chodzi mi tylko o Pana z pod Warszawy, ale jak widać Pan Darek zamiast umieszczać na naklejkach niemieckie "G 607" z racji tego że jesteśmy w UE mógłby zamieszczać PN-EN 1949, ale patrząc dalej to takich naklejek w ogóle mogło by nie być bo wszystko opiera się na mitach.

Wracając do meritum. Ja jestem za przeglądami, ale uważam że nie ma sensu na razie dyskutować kto to powinien robić  i jakie powinny być uregulowania prawne w momencie gdy większość kontroli okresowych przyczep na OSK  wygląda tak że sprawdzane są tylko światła, o ile przyczepa w ogóle wjeżdża na stację :wacko:. Zrobić tak żeby obecnie wprowadzone prawo było egzekwowane i dopiero je rozbudowywać. 

Przeglądy Pana Darka czy Pana z pod Warszawy są z jednej strony odpowiedzią na potrzebę rynku, z drugiej strony ktoś cały czas chce zwiększyć popyt powielając mity i jeszcze pisząc źle o konkurencji :rolleyes:. No ale czego my chcemy w kraju gdzie uprawnienia na dozór i eksploatacje instalacji gazowych wydają stowarzyszenia elektryków.... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, hippis napisał:

Będąc jak najbardziej sceptycznym w stosunku do stosowania jakichkolwiek norm niemieckich czy innych "obcych" na naszym krajowym podwórku nadal nie wiem czym rónżi się przegląd wg normy g607 a zwykłym sprawdzeniem szczelnosci podczas corocznego przegladu rejestracyjnego, który nasza przyczepa przechodzi.

A jaki przegląd szczelności przechodzi przyczepa podczas badania przez diagnostę? Przecież diagnosta w SKP nie sprawdza szczelności instalacji gazowej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, jacek00 napisał:

A jaki przegląd szczelności przechodzi przyczepa podczas badania przez diagnostę? Przecież diagnosta w SKP nie sprawdza szczelności instalacji gazowej.

 

A u mnie (upierdliwy jestem) Pan diagnosta co roku szybciutko sprawdza 5 punktów z którego coś może ciec. Jak miałem instalację gazową w aucie też za każdym razem były sprawdzane newralgiczne punkty instalacji, co za jednym razem skonczyło się poprawką bo miałem uszkodzoną rurę osłonową prowadzącą od reduktora do nadwozia (tamtędy ucieka gaz w przypadku zadziałania zaworu bezpieczeństwa).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, hippis napisał:

A u mnie (upierdliwy jestem) Pan diagnosta co roku szybciutko sprawdza 5 punktów z którego coś może ciec.

No to robi to "nielegalnie". Przegląd przyczepy przez diagnostę nie obejmuje sprawdzania szczelności instalacji gazowej. 

Cytat

Jak miałem instalację gazową w aucie też za każdym razem były sprawdzane newralgiczne punkty instalacji, co za jednym razem skonczyło się poprawką bo miałem uszkodzoną rurę osłonową prowadzącą od reduktora do nadwozia (tamtędy ucieka gaz w przypadku zadziałania zaworu bezpieczeństwa).

Auto to inny temat, tam już sprawdzanie szczelności instalacji należy do obowiązków diagnosty.

Osobiście uważam, że w przypadku przyczep z instalacją gazową, diagnosta właśnie powinien sprawdzać szczelność, tak jak robi to w przypadku aut. Uprawnienia ma, sprzęt ma, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki obowiązek na diagnostę nałożyć. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tyle nie robi tego nie legalnie bo to ja go o to proszę a po drugie wynik przeglądu nie jest uzależniony od szczelności.

Taki przegląd jak zresztą ten niemiecki wydawany na dwa lata oraz każdy inny nie gwarantuje nam że użądzenia będą działały poprawnie przez ten kolejny rok czy dwa, właściwie to podczas przeglądu stwierdza się,  że w poprzednim okresie nie doszło do usterki. To na naszych barkach spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo instalacji w naszych przyczepach. Zdrowy rozsądek to pierwsza zasada, druga to jak masz wątpliwości to udaj się do mądrzejszego po radę i pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Tomii napisał:

Panie Darku a gdzie normę G607 przełożoną na polski rynek można znaleźć? Osobiście nie spotkałem, a z chęcią bym poczytał. Co znaczy że norma została przełożona? Nie znam się na normach, ale dawne normy PN zostały zastępowane normami PN EN. Czy norma G607 była normą EN i nasze wejście do UE spowodowało że niemieckie prawo zaczęło u nas obowiązywać?

Z tego co mi wiadomo SEP nie wydaje "uprawnień do wykonywania przeglądów". Tylko robi się u nich kurs (przypominam że jest to Stowarzyszenie Elektryków Polskich) G3 zakończony egzaminem po którego zdaniu dostaje się "Państwowe Świadectwo Kwalifikacji". Na podstawie tego świadectwa kwalifikacji prawo budowalne dopuszcza takie osoby do kontroli okresowych w BUDYNKACH. Czy jakiś inny przepis dopuszcza te osoby do sprawdzania szczelności w pojazdach? Mi nic nie wiadomo. Panie Darku prosimy o podstawę prawną. Ja wiem że co nie jest zabronione to jest dozwolone, ale zaraz okaże się że każdy nam może takie badanie zrobić i potwierdzić zgodność z normą G607.

Panie Darku zamieszczając screeny z aukcji w żadnym wypadku nie chodziło mi o oczernienie kogokolwiek. 

Pozdrawiam

Pan Darek nie odpowiedział i myślę że się nie doczekamy odpowiedzi bo takiej podstawy w naszym kraju nie ma .

co do przeglądu i  naklejek to równie dobrze możne wykonać wykonać go Ziutek spod monopolowego i potwierdzić naklejką w kształcie karnego kaktusa .

jak pisałem wcześniej, dla przyczep i kamperów zarejestrowanych w naszym kraju jedynym wymaganym prawnie przeglądem jest badanie techniczne wykonywane przez diagnostę w SKP.

Wmawianie ludziom że potrzebują takiej czy innej naklejki to tylko brudny marketing .

 

1 minutę temu, hippis napisał:

To na naszych barkach spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo instalacji w naszych przyczepach

i to jest podsumowanie całego tego tematu  :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, hippis napisał:

O tyle nie robi tego nie legalnie bo to ja go o to proszę a po drugie wynik przeglądu nie jest uzależniony od szczelności.

Chodziło mi o doprecyzowanie, bo sam napisałeś o sprawdzaniu "szczelnosci podczas corocznego przegladu rejestracyjnego, który nasza przyczepa przechodzi", a nasze przyczepy takiego przeglądu z urzędu nie przechodzą (a szkoda). Trzeba to badanie robić samemu i jak sam napisałeś to na nas spoczywa cała odpowiedzialność

Swoją drogą dobrze wiedzieć, że diagnosta ma możliwość (niekoniecznie chęci) takie badanie wykonać :)

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.