Skocz do zawartości

Akumulator


habus9

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.Chciał bym się dowiedzieć jak podłączyć akumulator do przyczepy,w szafie mam skrzynkę z bezpiecznikami i transformator ale brak miejsca na akumulator, z tego co mi się wydaje to w przyczepie jest pociągnięta instalacja na 12v ponieważ w każdym oświetleniu na przełączniku jest 0-wyłączone,1-230v sprawne i 2-to właśnie chyba to 12v?.Możę ktoś miał z tym już do czynienia,proszę o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To przełączenie na 12V występuje w prawie każdej przyczepie. Nie zawsze przewidzianej na montowanie akumulatora. Po podłączeniu przyczepy do samochodu (np. w trasie na postój nocny, czy chwilowy parking) możesz wejść do przyczepy i zaświecić sobie światło. Wtedy 230V nie masz, a oświetlenie się przydaje. Co do Twojego pomysłu podłączenia akumulatora, to musiałbyś dobrze obejrzeć instalację w miejscu, gdzie masz skrzynkę z bezpiecznikami i ten nieszczęsny transformator. Najlepiej zrób parę zdjęć tego miejsca, a forumowi magicy powiedzą Ci co masz w tej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączenie akumulatora nie jest takie bagatelne jakby się wydawało. O ile łatwo jest zorganizować punkt podpięcia, to często bez uwagi pozostają parametry napięciowo/prądowe zasilacza go ładujacego - bardzo istotne dla akumulatora.

Po raz setny powtórzę, że 12V jest wartością umowną. Dla żarówek, dla pompki czy radyjka nie ma to większego znaczenia.

Dla aku tak i tego trzeba dopilnować.

Będzie mniej niż 12,6V to będzie niedoładowany, będzie więcej jak 14,4V to go zabije.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WojtEwa, ale dopóki nie zobaczymy zdjęć i konkretów nie będziesz mógł odpowiedzieć koledze, czy to możliwe czy nie. Na razie wiemy tylko, że chce podłączyć akumulator i nie wie gdzie. Dopiero jak zobaczymy energoblok będzie można powiedzieć - "tu Ci nie wolno", albo "styk a i b służą do podłączenia i możesz tam podłączyć". Teraz musimy czekać na zdjęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja na zdjęciach widzę że podłączenie 12v jest zajęte ,styk 13 i 14 biały i niebieski .Jest to zasilanie z samochodu i pewnie jest podłączone pod światło przeciwmgielne i działa tylko po przekręceniu stacyjki . Jeśli akumulator ma być koniecznie w przyczepie to tam go podłączysz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja na zdjęciach widzę że podłączenie 12v jest zajęte ,styk 13 i 14 biały i niebieski .Jest to zasilanie z samochodu i pewnie jest podłączone pod światło przeciwmgielne i działa tylko po przekręceniu stacyjki . Jeśli akumulator ma być koniecznie w przyczepie to tam go podłączysz.

A co z ładowaniem na kempingu z sieci?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Może masz gdzieś wpiętą przetwornicę u mnie ona jest po przeciwnej stronie wejścia prądowego pod łóżkiem, a w szafie też mam 230 v i 12 v. W sobotę wpiąłem też akumulator do przetwornicy i wyprowadziłem z instalacji gniazdko z 230 V pod łóżkiem do podłączenia prostownika impulsowego tak jak mi poradzili forumowicze dokupiłem na allegro ten prostownik za 55 zł i jest ok.

Moja przyczepka na razie cały letni sezon stoi nad jeziorem i prawie co weckend lub co drugi do niej jadę - 50 km chwilowo jest z namiotem ale jutro prawdopodobnie go zwinę i wreszcie zamontuję mover, który zakupiłem  jako używka też na allegro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że temat się rozwinął postaram się wrzucić ostrzejsze zdjęcia,ale z tego co widzę to nie będzie taka prosta sprawa.



Chodzi mi oczywiście o podpięcie akumulatora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe edit już nie wlazło.

Zwątpiłem w pewnym momencie dlatego się wycofałem.

W górnej części jest mostek prostowniczy (4 punkty w kształt kwadratu)

Z mostka +12V wychodzi do pin 1,3,5

Minus jest na 2,4,6

Do 5 można podłączyć + z akumulatora

do 6 minus.

Ale... !!!

Prąd stały/wyprostowany jest potrzebny tylko silniczkom, by kręciły się w prawidłowym kierunku.


 

Wyjście +12V na 1 i 3 oraz minus na 2 i 4 sugeruje że  w budce są 2 silniczki.

TAK czy NIE ?

Może to być pompka wody i wentylator/wyciąg

 

Jeśli tak, to lecimy dalej.

 

Pin 9 wyjście na oświetlenie - uwaga prąd zmienny.

Pin 11 wyjście na grzałke lodówki 12V prąd zmienny.

Stosowanie prądu zmiennego do oświetlenie i lodówki nie jest błędem i odciąża układ prostujący, który jw potrzebny jest silniczkom.

Teraz trzeba się zastanowić, jak tanio i prawidłowo zrobić, by silniki i oświetlenie latało z akumulatora.

Jeśli podepniemy aku + pin 5 a minus do pin 6  to tylko w tych punktach aku będzie ładowany z tego prostownika ale nie będzie światła.

Więc najprościej żeby światło tez było, to wypiąć kabel z pinu 9 i podpiąć go do 1,3,5

oraz wypiąć kabel z pinu 10 i podpiąć analogicznie do 2,4,6 .

Zostawić bezpiecznik 15A ten samej górze, on i tak jest przewartościowany x2 , więc wystarczy i będzie wszystko hulać.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.