Skocz do zawartości

proszę o podpowiedź


Dpong

Rekomendowane odpowiedzi

moja dmuchawa działa tylko na 230v, a z racji wyjazdu na weekend bez możliwości podłączenia pod prąd wymyśliłem takie rozwiązanie:

 

do akumulatora podłączam przetwornice, a z przetwornicy kablem podłączam się pod najbliższe gniazdo 230v  i w en sposób mam zasilanie dla dmuchawy

 

Powiedzcie proszę czy takie rozwiązanie niesie ze sobą jakieś zagrożenie?

 

Oczywiście nie podłączę zasilania z zewnątrz i nie będę żadnych urządzeń na 230v uruchamiał.

pzd

daniel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie jeśli wszystkie połączenia są ok to nic się nie stanie. Pytanie tylko ile ta dmuchawa pochodzi na aku.

Może lepiej pomyśleć nad dmuchawą na 12V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to dmuchawa ma być włączają na chwilkę aby szybciej rozprowadzić ciepło potem będę wyłączał i bez dmuchawa podtrzymywał temperaturę

Co do miejsca to jest wszystko zamontowane pod siedzeniem, a więc raczej dzieci tam nie zaglądają

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to wszystko zależy od twego akumulatora w jakim jest stanie bo przetwornica trochu pobiera prądu na chwilę można właczać aby wydmuchało ciepłe powietrze i wyłączyć ale znając budki to to wychłodzenie w nocy zrobi szypko lepiej dać na piecu troszku więcej grzania i bez dmuchawy a cały czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

zaraz po włączeniu pieca

Nie dramatyzuj.

Włącz piec bez dmuchawy a zdziwisz się jaką to ma skuteczność.

Miałem Knausa '01 , nigdy dmuchawy nie było trzeba włączać, nawet w zimne noce a ja dzikus jestem.

Ukrop/sauna fińska na pstryk.

Z dmuchawą niestety, na temperaturkę będziesz czekał dłużej do ciepło zamiast na budę wsysane jest w kanały i najpierw ogrzewane są zakamarki.

Dmuchawa jest dobra do utrzymania ciepła ale nie do rozgrzewania.

Sprawdź sam.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego co napisał Wojtek dodam że skuteczność  dmuchawy na samym początku rozpalania jest mała. Nawet na najszybszych obrotach trzeba czasu by ciepłe powietrze wyparło zimne z kanałów a w tym czasie sam piec już ładnie rozgrzeje kubaturę przyczepy. 

 

Co do wydajność nawiewu na przetwornicy względem akumulatora to także kiepsko wygląda . Nie wiem ile żre Trumavent na 230 bo mój chula na 12v i wówczas pobiera ok.1,2-1,5 A a to nie mało.

 

Teraz najważniejsze  - Bezpieczeństwo.   Niezależnie gdzie wpiąłeś  się  wewnątrz z wtyczką  w gniazdo to wyprowadzenie 230v na gołe bolce wtyczki uważam za duże ryzyko. 

Ponadto pamiętaj że wprowadzając źródło w gniazdo wewnętrzne 230v  takie same napięcie będziesz miał na bolcach przyłączeniowych  na zewnętrznej ścianie . Co będzie jak ktoś podniesie klapkę  i dotknie bolców złącza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Koledzy już wszystko napisali, a Kol. Pasjonat zwrócił uwage na bardzo istotny szczegół :ok:

 

"Niezależnie gdzie wpiąłeś  się  wewnątrz z wtyczką  w gniazdo to wyprowadzenie 230v na gołe bolce wtyczki uważam za duże ryzyko. 

Ponadto pamiętaj że wprowadzając źródło w gniazdo wewnętrzne 230v  takie same napięcie będziesz miał na bolcach przyłączeniowych  na zewnętrznej ścianie . Co będzie jak ktoś podniesie klapkę  i dotknie bolców złącza?"

 

Właśnie z tego powodu, jeśli zdecydujesz się jednak na realizację swojego pomysłu, wyłącz w tym czasie główne (sieciowe) bezpieczniki w swojej przyczepie, tym samym odłączysz napięcie z przetwornicy od gniazda zewnętrznego (przyłączeniowego) przyczepy.

 

P.S.

Przy takim rozwiązaniu, łatwo Ci kiedyś będzie zapomnieć o podłączonej przetwornicy podczas podpinania budki do sieci 230 V.

Usterka przetwornicy murowana.

Moim zdaniem, lepiej poświecić trochę więcej czasu i zrobić układ automatyczny (na przekaźniku) i mieć w gniazdkach zasilanie z przetwornicy, bądź z sieci, gdy przyczepa jest do niej podłączona, bez martwienia się o przyłączanie wtyczki przetwornicy i jej wyciąganie.

 

Nadmuch Trumy, który posiadasz, przy zasilaniu z przetwornicy, może pobierać (w dużym przybliżeniu) ok. 60 do 120 W.

Łatwo obliczyć, jaki będzie to miało wpływ na rozładowywanie accu (nie wiem, jakiej pojemności i w jakim stanie).

Prawda jest jednak taka, że piec bez włączonego nadmuchu rozgrzewa wnętrze przyczepy o wiele szybciej, niż z nadmuchem.

Nadmuch (w zależności od rodzaju i rozprowadzenia kanałów), jest raczej w celu dogrzania zakamarków (np. likwidacja zimnych przestrzeni pod łóżkami, w schowkach, przy okazji ogrzanie przewodów wodnych np. zimą itp.) i utrzymania równomiernego rozkładu ciepła w całej przestrzeni wewnętrznej przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja bym to zrobił "po chamsku", a przez to bezpieczniej. Przetwornica w miejscu, gdzie akumulator. Potem przewód od przetwornicy do miejsca podpinania przyczepy do prądu - zwykły przewód podłączania przyczepy. W przyczepie automatycznie mam 230V, przy czym pamiętam do czego jest mi potrzebne i inne odbiorniki wyłączam. Minusy - trzeba pamiętać o wyłączaniu zbytecznych urządzeń - w tym lodówki z 230V. Plusy - żadnej gimnastyki z odizolowanymi przewodami z 230 na wierzchu. Pozostaje tylko pytanie - czy cała gimnastyka w ogóle ma sens w przypadku ogrzewania? Jak koledzy napisali - przyczepa prędzej się nagrzewa bez nadmuchu. Ja na kempingach korzystam czasem z dmuchawy - po co? żeby stworzyć równomierny szum zagłuszający zewnętrzne hałasy. Do nadmuchu ewentualnie, jak jest bardzo gorąco - jako taką namiastkę klimatyzacji. W nagrzewaniu mi się po prostu raczej nie sprawdzało.

 

Jeśli więc koniecznie 230 doprowadzić do przyczepki to w sposób jak najbezpieczniejszy, ale 2-krotnie zastanowić się, czy na 100% jest to niezbędne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dmuchawa moim zdaniem jest dobra przy np. minusowych temp. gdzie trzeba ogrzać każdy zakątek budy, gdzie za wszelką cenę próbuje się wedrzeć zimne powietrze...wtedy nie zbiera się tam wilgoć itd. A tak, przy normalnych temp. nie ma sensu grzać pod łóżkiem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym przekaźnikiem to dobra myśl co do aku to varta 110Ah raczej świeży tylko nie wiem czy to zwyklak czy AGM i nigdzie nie mogę znaleźć informacji

 

Zrób to w ten sposób:

 

post-8228-0-85658900-1377867758_thumb.jpg

 

Tak zrobiłem u siebie i się sprawdziło.

 

Co do accu, to daj fotki. Umiejscowienie jest istotne, przeczytaj.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.