Skocz do zawartości

Wybór samochodu na holownik


Pawel67

Rekomendowane odpowiedzi

ciach...

Ruszanie spod świateł na włączonym reduktorze doprowadza do łez właścicieli innych wypasionych bryk, niestety z prędkością maksymalną chyba nie przekroczy się 180 km/h ale sprawa jest rozwojowa.

ciach...

 

Kolego - to chyba nie jedziesz 180km/h z zapietym reduktorem. Coś innego masz zapięte a nie reduktor, bo reduktor po pierwsze przeraźliwie by wył przy tej prędkości, po drugie obroty silnika miałbyś 2-3 razy większe niż przy tej prędkości bez reduktora.

 

Przez kilka lat jeździłem Jeepem Grand Cherokee - miał reduktor o przełożeniu 1:3 czy jakoś tak. Producent zabraniał jeździć nim szybciej niż 40km/h.

Przy zapiętym reduktorze nie mógł jeździć szybko, ale moment obrotowy miał kosmiczny - ok. 1200NM. Przy zapieciu reduktora blokowany był także mechanizm różnicowy - z tego powodu niewskazana była jazda po asfalcie ponieważ kazde koło było napędzane na sztywno więc na zakrętach po asfalcie powstałyby duże naprężenia, które poza asfaltem są mniejsze, bo podłoże sie poddaje.

 

Pozdrawiam serdecznie,

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Reduktor jest po to aby auto miało większą siłę ale jedzie wtedy ze trzy razy wolniej, tak

więc Adam coś raczej pokręcił. :niewiem:

 

Reduktor (zwany też skrzynią redukcyjną) to podzespół samochodowy umożliwiający zwiększenie przełożenia układu przeniesienia napędu. Po załączeniu reduktora, na danym przełożeniu skrzyni biegów, auto może osiągnąć niższą prędkość, ale do kół trafia wyższy moment obrotowy. Do sterowania reduktorem wykorzystywany jest najczęściej lewarek umieszczony obok dźwigni zmiany biegów.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

...byłem teraz na naszym forum ,,Wybór holownika..." 48 stron i wszystkie kombinacje niezgodne z przepisami? W Sylwestra 2012r. ludzie kupili cepki i w Nowy Rok, dzień pożniej są ,,uziemieni"?



Tygodnik Motor 42/2013 z XI/2013 r. wreszcie duży artykuł o przyczekach strona 38 i pisza tylko o DMC...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tygodnik Motor niestety dość często wypisue farmazony. Szkoda, że nie ma poziomu jak kiedyś Auto Technika Motoryzacyjna.

 

Ale wracajac do Twojego problemu z masami. Masz za małe auto, albo za dużą budę. W dyskusjach (licznych na forum) dot. wyboru holownika nie piszemy zwykle o zestawach nie spełniajacych przepisów. Jest wątek o tym, ile jaki samochód pociągnie. Zerknij sobie tam i poczytaj. Maksymalna przyczepa jest niemal zawsze mniejsza niż pozycja w rubryce O1 dow. rej. auta.

 

Dla przykładu mój samochód. DMC=2230 kg. O1=1900 kg. Ale nie mogę zapiąć przyczepy o DMC=1900 kg! W Polsce nie mam prawa, bo złamię rozporzadzenie. Maksymalna przyczepa to 1676 kg (bo 2230/1,33=1676). Nic nie poradzimy na to. Gdybym miał hamulec nie najazdowy w przyczepie, ale podłączony do układu hamulcowego holownika (pneumatycznie jak tiry, hydraulicznie, elektrycznie) to wówczas mógłbym zapiąć 1900 kg. Ale takich hamulców w przyczepach kempingowych praktycznie nie ma więc nie kombinujmy.

 

Masz podobną sytuacją jak ja. Rubryka O1 pokazuje więcej niż DMC auta podzielone przez 1,33. Tylko moja przyczepa i tak mieści się w dopuszczalnych granicach, a Twoja nie. Musisz zmienić auto albo przyczepę. Jazda tym zestawem to prośba o kłopoty.

Jeśli - nie daj Boże - komuś zrobisz krzywdę podczas wypadku to ubezpieczyciel nie odpowiada z tytułu OC. To Ty byś płacił do końca życia rentę osobie, która przykłdowo by się stała inwalidą. Nie życzę tego Tobie ani nikomu. Ale ryzyko jest za duże. Lepiej doprowadzić zestaw do stanu zgodnego z prawem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko co inhalt mówi to prawda!! U mnie DMC auta to 2130kg ,a O1 też mam 1900kg. Wg.przepisów w PL max co mogę podpiąć to 1601,5kg  ( 2130/1.33), a nie 1900kg.

Pytałem w ubezpieczalni - inhalt ma racje.Umywają ręce od odpowiedzialności w razie (odpukać) cuś.!!!

 

A jeśli chodzi o informacje w gazetach-to sprawdzaj to 10 razy!! Ostatnio czytałem o przepisach dot prawka jazdy we Francji w Polskim Karawaningu,które okazały się bzdurami!!!!

Edytowane przez olo1 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Ja wiem że temat wałkowany był 100000000  :]  razy ale  ja coraz częściej czytam że jednak na kat B nie można ciągnąć więcej niż 750kg.

 

Kategoria B prawa jazdy uprawnia do kierowania:

  • pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) nieprzekraczającej 3,5  tony (z wyjątkiem motocykla lub autobusu);
  • pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony wraz z przyczepą lekką (do 750kg)
  • pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony wraz z przyczepą inną niż lekka pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg a kierowca zdał dodatkowy egzamin praktyczny potwierdzony wpisem do prawa jazdy;
  • ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.

 

Tych definicji w necie jest mnóstwo, ale tak naprawdę jedni piszą tak jak powyżej a inni jeszcze inaczej

Kategoria Bpojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t (z wyjątkiem autobusu lub motocykla), ciągnik rolniczy (z przyczepą lekką), pojazd wolnobieżny (z przyczepą lekką), rower, motorower, pojazd zaprzęgowy

 

Albo tak

kategoria B

pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

pojazdem, o którym mowa w pkt. 3.1, z przyczepą inną niż lekka o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

pojazdem, o którym mowa w pkt. 3.1 z przyczepą lekką,

mikrobusem, jeżeli posiada do 9 miejsc siedzących,

ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym,

 

A co śmieszniej niedawno uczęszczałem na kurs prawa jazdy i wykładowca na teorii również twierdził że na B to tylko z przyczepą lekką. :oslabiony:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tom jak to zwykle bywa, przepisy są u nas  napisane w bardzo skomplikowany sposób.

Dlaczego? Tego nie wiem, ale przykład uprawnień prawa jazdy chyba nie jest odosobnioną sprawą.

  

Twój ostatni cytat jest zgodny ze stanem faktycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie też ostatni cytat jest prawidłowy, dziwi mnie jednak to że wykładowca teorii na prawo jazdy na które niedawno chodziłem

twierdził że na kat B tylko może być przyczepa lekka, :hmm:  no ale cóż nie ma chyba ludzi nieomylnych.

 

mój jak robiłem b+e mówił to samo - czyli na B tylko z lekką, to samo mówił egzaminator... w WORD

 

a zanim zrobiłem B+E to w 2013 miałem jadąc zestawem minimum 4 kontrole dokumentów w PL i 2 za granicą - wszystkim moje prawko starczało dla zestawu o DMC 3240Kg z przyczepą cieżką...

 

porobili takie zakręcone przepisy, że wszyscy mówią co innego i trzeba twardo iść w zaparte że wystarczy B do 3,5 T

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam, czytam nawet to przyjemne ale coraz większy ,,szum"

Może powołać lub wskazać  1 forum /słownie: jedno/ które by załatwiło jednoznaczną i praktyczna interpretację DMC, kat B i viatoll

 

Posiadam przyczepę DMC 1500 kg, masa własna 1240 kg. Jaki holownik może Ją ,,legalnie" ciągnąć /Kat B i nie płacić viatoll/

Czy jako przykład Mercedes C klasa Diesel z maksymalna masą dopuszczalną 2000 kg /wg. danych ze strony Autocentrum/ pasuje tu co do kilograma? Choć wolałbym inne marki niż Mercedes i do do 30.000 zł

http://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/mercedes/klasa-c/w203/sedan-w203/silnik-diesla-2.2-cdi-143km

Edytowane przez Janwil (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Posiadam przyczepę DMC 1500 kg, masa własna 1240 kg. Jaki holownik może Ją ,,legalnie" ciągnąć /Kat B i nie płacić viatoll/

 

Twój problem rozwiążą:

- Niektóre modele VW Passata B5

- większość modeli Audi A4 B7 - ich DMC to 2000kg czyli mogą ciągnąć przyczepę o DMC 1500kg zachowując wszystkie parametry Viatoll. kat B do tego DMC auta /1,33 >= DMC przczepy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 coraz większy ,,szum" Może powołać lub wskazać  1 forum /słownie: jedno/ które by załatwiło jednoznaczną i praktyczna interpretację DMC, kat B i viatoll

 

Posiadam przyczepę DMC 1500 kg, masa własna 1240 kg. Jaki holownik może Ją ,,legalnie" ciągnąć /Kat B i nie płacić viatoll/

 

Nie bardzo rozumiem skąd ten szum. Zasady są proste. Nie dostrzegam pola do powoływania forum ww. celu, bo temat jest dawno wyczerpany. Co na owym forum mielibyśmy pisać?

 

  1. ViaToll - masz zestaw pow. 3,5 t to płacisz, nie ma powyżej 3,5 t - nie płacisz. Koniec filizofii. Masa zestawu jest liczona jako suma DMC auta i DMC przyczepy.
  2. Kat B - jesli nie masz przyczepy lekkiej (a nie masz), to na kat. B możesz jechać zestawem o masie max. 3,5 tony. Co wiecej można napisać? Masę zestawu liczysz jw.
  3. Co wolno holować. Tu wybierasz najmniejszą z kilku liczb: pozycja O1 z dow. rej. samochodu / DMC samochodu podzielone przez 1,33 / homologacja haka. Od strony formalnej to tyle, liczysz każdą z mas osobno, wybierasz najmniejszą i przyczepa nie może być cięższa niż ta ustalona masa. Dopiero podczas ładowania konkretnej przyczepy musisz pilnować, żeby masa budy była mniejsza niż auta, ale to wychodzi samo i nie ma z tym kłopotu.

A co do wyboru auta, to do holowania przyczepy 1500 kg bez viatoll'a musisz mieć samochód o DMC pomiędzy 1995 kg, a 2000 kg. Tylko ten przedział Cię ratuje i to przy założeniu, że poz. O1 dowodu rej. samochodu będzie nie mniej niż 1500 kg. Wtedy spełniasz wszystkie 3 powyższe warunki.

Jeśli lubisz Mazdę (widzę, że masz) to poszukaj modelu Tribute - przynajmniej niektóre wersje mają szansę spełnić warunki.

 

Zalinkowany Mercedes W203 spełnia warunki i moze holować bez viatoll przyczepę 1500 kg (kierowca kat. B ). Ale to tylko dane z autocentrum więc koniecznie przed zakupem upewnij się jakie dane są wpisane do dowodu rejestracyjnego tego egzemplarza samochodu.

 

Pomyśl, że ryzykujesz grubą kasę jadąc tak jak teraz zbyt lekkim autem albo zbyt ciężką przyczepą. Pisałem już dlaczego ryzyko jest duże (post #710).

Edytowane przez inhalt (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Inhalt ,wreszcie dzięki Tobie wiem co dzielić przez 1,33, co dodawać, bo zgrabnie to napisałeś.

Ale gdybyś tępemu człowiekowi mógł rozjaśnić co znaczy Twój pkt 3, cytuję ponizej:

 

"Co wolno holować. Tu wybierasz najmniejszą z kilku liczb: pozycja O1 z dow. rej. samochodu / DMC samochodu podzielone przez 1,33 / homologacja haka. Od strony formalnej to tyle, liczysz każdą z mas osobno, wybierasz najmniejszą i przyczepa nie może być cięższa niż ta ustalona masa. Dopiero podczas ładowania konkretnej przyczepy musisz pilnować, żeby masa budy była mniejsza niż auta, ale to wychodzi samo i nie ma z tym kłopotu"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.