Skocz do zawartości

Czeski holownik + polska przyczepa (dylemat nowego)


gjaro

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,
Nowy na forum, potencjalny przyczepowicz - witał sie będę w wątku do tego przeznaczonym, a tymczasem mam pytanie.

 

Ujeżdżam służbową Skodę Yeti na czeskich numerach rej. z racji zatrudnienia w czeskiej firmie. Pracuję w szeroko rozumianym handlu więc kierowanie nie jest bezpośrednio związane z pracą. Mam zgodę pracodawcy na używanie auta do celów prywatnych.

Przy jeździe solo róznymi samochodami nie zanotowałem jak dotąd żadnych problemów, a w firmie pracuje już od 7 lat.
Ponieważ Yeti ma fabrycznie zamontowany hak, to przymierzam się do zakupu przyczepy o DMC 1200-1300 kg.

Yeti ma DMC 2075 kg i w przypadku przyczepy z hamulcem dozwolona waga przyczepy 2000 kg.
Czyli w przypadku przyczepy o DMC do 1400 kg, mieszczę się w DMC 3500 kg dla zestawu - wszystko cacy i pięknie (bez kategorii E, bez viatoli itp.)

 

Ale... ponieważ mieszkam na stałe w Polsce i tu zamierzam kupić przyczepę, to będzie miała polskie nr rej. i OC.
Czyli sytuacja odwrotna do tej która zwykle gości na forum (polski holownik i cepka ciągnięta z zagranicy na oryginalnych blachach).
 

 

I tu pytanie - czy może to generowac jeakieś nieprzewidziane problemy podczas jazdy w kraju (naszym) lub za granicą ? Wydaje mi się, że nie ale nim wydam naście tys. wolałbym wiedzieć więcej niż "wydaje".

 

Z góry dziękuję za rady.

 

Pozdrawiam,
g-jaro
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego miałbyś miec problemy?

Na jedno i drugie masz stosowne dokumenty (zakładam, że zgodę pisemną pracodawcy będziesz woził ze sobą), więc nawet podczas kontroli drogowej co zdarza się nieczęsto - jesteś w stanie wszystko wytłumaczyć.

 

Politycznie tez poprawnie wszak powołasz się na opowieść o Lechu, Czechu...... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nie sądzę, żebyś miał problemy. Masz papiery na auto, wynika z nich, że jest firmowe, a Ty w tej firmie pracujesz, a cepa jest już na 100% Twoja - musiałbyś trafić na jakiego młota przy kontroli, żeby Ci robił problemy. Jak papiery są OK, ""hnotności" w SK się zgadzają...ruszaj w drogę i powodzenia. Pochwal się jaką cepę kupiłeś.

 

PS. A swoją drogą, to Yeti ma imponujące DMC przyczepy  :look: Nie wiedziałem... :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapewne dopuszczalne DMC na haku Yeti ma coś wspólnego z napędami 4x4? Notorycznie widuję terenówki (na ramie, nie SUV'y) które pomimo mw ~2500kg mają na haku 3500kg mx DMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nie sądzę, żebyś miał problemy. Masz papiery na auto, wynika z nich, że jest firmowe, a Ty w tej firmie pracujesz, a cepa jest już na 100% Twoja - musiałbyś trafić na jakiego młota przy kontroli, żeby Ci robił problemy. Jak papiery są OK, ""hnotności" w SK się zgadzają...ruszaj w drogę i powodzenia. Pochwal się jaką cepę kupiłeś.

 

PS. A swoją drogą, to Yeti ma imponujące DMC przyczepy  :look: Nie wiedziałem... :hmm:

 

Przyczepa jest dopiero w fazie "podjętej decyzji" zaakceptowanej przez małżonkę... czyli klepnięte :) .

Celuję w Knausa do 1200 DMC i 12 tys. cena.

A Yeti to 2-litrowy diesel 4x4 z fabrycznym hakiem Westfalia i tak mu z papierów wychodzi (F1 2075, F2 2075, G 1530, O1 2000, O2 700 kg). O ile z instrukcji rozumiem to ta wersja jest jakaś specjalna po transport.

Choć własnie teraz troche zgłupiałem - bo jeśli G to MW auta to DMC przyczepy nie powinno być większe... ? Czyli przyczepa powinna się mieścic w 1530 DMC (to i tak jest OK dla mnie ale tak teoretyzując) ?

 

Pzdr,

g-jaro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gjaro zgodnie z przepisami możesz ciągnąć swoim Yeti przyczepę z hamulcem bezwładnościowym (najazdowym) o max DMC około 1560 kg - wynika z warunków technicznych pojazdów.

Musisz spełnić dodatkowo taki warunek: rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

Jeżeli posiadasz prawo jazdy kategorii B to max przyczepa jaką możesz ciągnąć to 3500 kg - 2075 kg to 1425 kg DMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gjaro zgodnie z przepisami możesz ciągnąć swoim Yeti przyczepę z hamulcem bezwładnościowym (najazdowym) o max DMC około 1560 kg - wynika z warunków technicznych pojazdów.

Musisz spełnić dodatkowo taki warunek: rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

Jeżeli posiadasz prawo jazdy kategorii B to max przyczepa jaką możesz ciągnąć to 3500 kg - 2075 kg to 1425 kg DMC.

 

Co w pełni mnie satysfakcjonuje :) . Chociaz w przyszłości chyba się rzucę na dorobienie E do C, które posiadam.

Niemniej ciekawi mnie czemu w pozycji O1 dowodu podają masę 2000 kg skoro przekracza ona masę własną samochodu z pozycji G ? Ale w moim przypadku to już akademickie dociekania więc odpuszczam :).

 

Pozdr,

g-jaro

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekracza, bo przecież zawsze możesz doładować samochód i wtedy masa rzeczywista samochodu wzrasta.

Były na forum filmy pokazujące jak np policja w Niemczech każe przeładować część rzeczy z przyczepy do samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gjaro zgodnie z przepisami możesz ciągnąć swoim Yeti przyczepę z hamulcem bezwładnościowym (najazdowym) o max DMC około 1560 kg - wynika z warunków technicznych pojazdów.

Musisz spełnić dodatkowo taki warunek: rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

Jeżeli posiadasz prawo jazdy kategorii B to max przyczepa jaką możesz ciągnąć to 3500 kg - 2075 kg to 1425 kg DMC.

Chyba błąd. PJ kat.B pozwala holować przyczepę lekką tzn do 750kg DMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof, pozwala tak jak pisali wcześniej. 750 kg tylko jeżeli DMC zestawu jest większe niż 3500kg ale musi być mniejsze lub równie 4250kg,

W innym przypadku każda przyczepa jest ok ( o ile DMC zestawu jest mniejsze lub równe 3500kg oraz zgodne ze specyfikacją auta - pozycje w dowodzie osobistym i homologacji haka).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof, pozwala tak jak pisali wcześniej. 750 kg tylko jeżeli DMC zestawu jest większe niż 3500kg ale musi być mniejsze lub równie 4250kg,

W innym przypadku każda przyczepa jest ok ( o ile DMC zestawu jest mniejsze lub równe 3500kg oraz zgodne ze specyfikacją auta - pozycje w dowodzie osobistym i homologacji haka).

Podtrzymuję swoje stanowisko. gjaro, polecam lekturę odpowiednich wątków forum. Widzę że temat jest ciągle żywy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podtrzymuję swoje stanowisko. gjaro, polecam lekturę odpowiednich wątków forum. Widzę że temat jest ciągle żywy.

Ale czego tu szukać ?

 

"Posiadający prawo jazdy kat. B może ciągnąć przyczepę lekką (Art. 88, Pkt. 3, PPkt. 3). Może także ciągnąć przyczepę inną niż lekka, o ile:

 

  1. Dopuszczalna Masa Całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 3,5t.
  2. Dopuszczalna Masa Całkowita przyczepy nie przekracza Masy Własnej pojazdu (Art. 88, Pkt.2 Ppkt.3b KRD)"

W moim przypadku DMC auta 2075 kg + max DMC 1425 przyczepy mieści się w DMC zespołu 3500 kg.

Jednocześnie DMC przyczepy (1425 kg) nie przekracza masy własnej holownika (1530 kg).

Gdzie problem z kategorią B ?

 

Pzdr,

gjaro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uprawnienia wynikające z kategorii Prawa Jazdy.
Poniżej przytaczam wycinek z Ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r.

Rozdział 2
Osoby uprawnione do kierowania pojazdami
Interesuje nas artykuł 6 i artykuł 12.
Art. 6. 1. "Ustawy" - Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
...
6) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
z wyjątkiem autobusu i motocykla,
zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż
lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250
kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

A ustęp 2 brzmi dla litery c brzmi:
2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i ok, reasumując:

1. auto do 3500 kg DMC - kategoria B

2. auto do 3500 kg DMC + przyczepa lekka - kategoria B

3. auto od 3500 kg DMC + inna przyczepa:

- jeżeli DMC zestawu będzie mniejsza niż 3500 kg - kategoria B

- jeżeli DMC zestawu będzie większe niż 3500 kg  - kategoria B+E

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uprawnienia wynikające z kategorii Prawa Jazdy.

Poniżej przytaczam wycinek z Ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r.

 

Rozdział 2

Osoby uprawnione do kierowania pojazdami

Interesuje nas artykuł 6 i artykuł 12.

Art. 6. 1. "Ustawy" - Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

...

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,

z wyjątkiem autobusu i motocykla,

zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż

lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250

kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

 

A ustęp 2 brzmi dla litery c brzmi:

2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

 

No dalej nie widzę co stoi na przeszkodzie w prowadzeniu zestawu do 3,5 t na kategorii B. Jako i qbek powyżej podsumował.

Pzdr,

gjaro

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.