Jump to content
MagZyg

Czy da radę tu podłączyć akumulator????

Recommended Posts

Kristofer
1 godzinę temu, Kackub napisał:

Witam,

Kristofer, mam pytanko odnośnie podłączenia akku.

Napisałeś, że przewody plus z miejsca "Eing. Batt+" odłączyć i zaizolować. Jeżeli są to przewody z auta z pinu 9, to skąd w przyczepie będzie zasilenie po podpięciu do auta?

Jestem na etapie kompletowania wszystkiego do podłączenia akk. i czytam wszystkie posty, a im więcej ich czytam tym mniej wiem.

Zasilacz w przyczepie mam: Dometic MK 375.

Witaj! Powodem, dla którego należy odłączyć od zasilacza przewody z wejścia "Eingang" (powinny to być przewody z wtyczki przyczepy pin 9 oraz 13) jest podłączenie w tym miejscu własnego akumulatora VRLA dla przyczepy, więc wszystko to, co było do tej pory zasilane przy wykorzystaniu tego wejścia, teraz będzie zasilane z pokładowego akumulatora przyczepy.
Nie wiem, jak wyglądają w tym miejscu podłączenia w Twojej przyczepie - brak zdjęć. Wejście "Eingang" tego zasilacza, to tak naprawdę 5 konektorów plusowych (1) i 5 minusowych (2) - tych ostatnich jest w zasadzie 10, ponieważ wszystkie są zmostkowane (2 i  3).

A.jpg.9a11c30ffefe590a9b003b8e3887f7bb.jpg

Bywa, że producent przyczepy wykorzystywał te piny w różny sposób, więc każda sytuacja nie musi być identyczna. Jeśli w Twoim zasilaczu, w grupie konektorów oznaczonej, jako "1" jest wpięty tylko jeden przewód, to sprawa jest prosta, ponieważ jest to najprawdopodobniej przewód z pin 9 wtyczki i wystarczy go odłączyć, a połączenia zrobić zgodnie z tym, co już podawałem.

1 godzinę temu, Kackub napisał:

Czy jeżeli zrobię, to w taki sposób jak jest opisany powyżej, to po podłączeniu pod 230 będzie się zasilanie przełączać automatycznie z akumulatora na 230 i nie muszę stosować żadnych przekażników?

Tak

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kackub

Pod Eingang mam podpiete dwa przewody, a wyglada to mniej wiecej tak

20181113_142218.thumb.jpg.1988224861596680813e2a3c1a4d57bc.jpg

Troche slabo widac na tym zdjeciu, ale sa tam dwa przewody.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

W takim razie musisz odłączyć te dwa konektory i sprawdzić, który z nich ma połączenie z wtyczką przyczepy (powinien to być pin 9). Ten będzie odłączony na stałe od zasilacza, ale być może będzie konieczne połączenie z tym drugim przewodem (również od zasilacza odłączonym).
Trudno zgadnąć, jaki był zamysł tego drugiego przewodu (zasilanie czegoś tylko wtedy, gdy przyczepa podłączona do samochodu), więc sprawdź po przewodzie, co zasila, a wtedy będzie wiadomo, co z nim począć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kackub

Dzieki za podpowiedz, jak sprawdze to sie odezwe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waterfreak

Pytanie 1:  Mam podobną zagadkę, czy do tego "ustrojstwa" mogę podłączyć akumulator i czy to urzadzenie ma funkcje ładowania go, gdy podepnę się pod 230V?

Kable szare ida od gniazda 230V, czarne to będzie 12V.  Bezpiecznik na zdj.3 odpowiada za grzejnik, na zdj.4 ten z prawej to klima, ten z lewej wyłącza wszystko (światło, pompkę wody, nawiew, ogrzewanie wody, lodówkę)

Poza tym nie mam tam nic innego, żadnych sterowników itp.

Pytanie 2:   Jeśli chcę założyć solary na dach, to jeśli ww blok ma funkcję ładowania akumulatora, to muszę uważać przy wpinaniu 230V. Gdzieś znalazłem takie schematy:

- schemat 1 - Można podłączyć wyjście regulatora ładowania do zacisków akumulatora w energobloku ale nie powinno się wtedy podłączać 230V jeśli energoblok ma funkcję ładowania akumulatora.

- schemat 2 - Można to podłączenie zrobić przez jakiś przekaźnik, który odłączy regulator od ebloku po podłączeniu 230V

Stąd pytanie: jak bezpiecznie podłączyć zestaw solarny pod istniejący schemat zasilania?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

schemat 1.jpg

schemat 2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Może ja spróbuję, bo nikt Ci nie odpowiada - i chyba wiem dlaczego: Pierwszy post, bez przywitania, bez podania jaka budka i rocznik (nie jest wypełniony profil) :hmm: 

Ja mam podobny zasilacz (energoblok), ale nie ten sam. Według mnie u Ciebie w każdej sekcji Px z przodu jest "+" a z tyłu "-".

U mnie nie ma ładowania, obstawiam, że u Ciebie też nie ma. Wydaje mi się, że możesz zrobić taki test:

Podłączasz się pod 230V i sprawdzasz miernikiem, czy na pozycji BAT masz napięcie. Jeżeli nie ma, to nie masz ładowania, jak jest tam napięcie to ...

Niech mnie mądrzejsi poprawią, jeżeli się mylę.

Interesuje nas skrzynka z pierwszych dwóch zdjęć, kolejne to 230V i tego nie dotykamy.

Jeżeli Twój zasilacz nie ma ładowania akumulatora, to spokojnie możesz podłączać zgodnie z Twoim pierwszym schematem (oczywiście bezpieczniki jak najbliżej źródła napięcia). Kabelki aktualnie wpięte pod BAT powinny być od stałego zasilania z auta. Jeżeli nie chcesz ich wykorzystywać to musisz je odłączyć i dobrze zaizolować.

Jeżeli Twój zasilacz by miał ładowanie, to mam obawy co do zastosowania przekaźnika w takiej formie, jak na drugim schemacie. Przekaźnik bez napięcia 230V powinien zwierać linie od regulatora do energobloku. Po podaniu 230V powinien rozłączać linię. I wszystko by było pięknie gdyby nie brak odporności na uszkodzenie się przekaźnika, gdyż wtedy linia może pozostać zwarta.

IMHO.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marcino81

Witam, od niedawna jestem w posiadaniu przyczepki i jak wielu przede mną chcę podłączyć  akumulator. Posiadam takie urządzenia jak na zdjęciu, pytanie czy pod to podłączę aku i czy będzie ładowane jeśli przyczepa będzie podłączona do prądu? Z góry dziękuję za podpowiedzi.

FB_IMG_1556999314841.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś
W dniu 29.04.2019 o 16:26, lbuster napisał:

Może ja spróbuję, bo nikt Ci nie odpowiada - i chyba wiem dlaczego: Pierwszy post, bez przywitania, bez podania jaka budka i rocznik (nie jest wypełniony profil) :hmm: 

Ja mam podobny zasilacz (energoblok), ale nie ten sam. Według mnie u Ciebie w każdej sekcji Px z przodu jest "+" a z tyłu "-".

U mnie nie ma ładowania, obstawiam, że u Ciebie też nie ma. Wydaje mi się, że możesz zrobić taki test:

Podłączasz się pod 230V i sprawdzasz miernikiem, czy na pozycji BAT masz napięcie. Jeżeli nie ma, to nie masz ładowania, jak jest tam napięcie to ...

Niech mnie mądrzejsi poprawią, jeżeli się mylę.

Interesuje nas skrzynka z pierwszych dwóch zdjęć, kolejne to 230V i tego nie dotykamy.

Jeżeli Twój zasilacz nie ma ładowania akumulatora, to spokojnie możesz podłączać zgodnie z Twoim pierwszym schematem (oczywiście bezpieczniki jak najbliżej źródła napięcia). Kabelki aktualnie wpięte pod BAT powinny być od stałego zasilania z auta. Jeżeli nie chcesz ich wykorzystywać to musisz je odłączyć i dobrze zaizolować.

Jeżeli Twój zasilacz by miał ładowanie, to mam obawy co do zastosowania przekaźnika w takiej formie, jak na drugim schemacie. Przekaźnik bez napięcia 230V powinien zwierać linie od regulatora do energobloku. Po podaniu 230V powinien rozłączać linię. I wszystko by było pięknie gdyby nie brak odporności na uszkodzenie się przekaźnika, gdyż wtedy linia może pozostać zwarta.

IMHO.

 

Patrze na te schematy, i mam wątpliwość, czy ja ten prąd ogarniam. Bo jeżeli energoblok miałby funkcję ładowania aku, to m.zd. wg schematu nr 2 jest coś nie halo. Czy aby  energoblok naładuje akumulator, jeśli prąd do ładowania aku miałby być podany na wyjście regulatora do zasilania odbiorników? Dotąd rozumiałem to tak, że wyjścia energobloku, z których realizowane miałoby być ładowanie, powinny być połączone z biegunami aku, a regulator solara przy podpięciu cepy pod 230V co najwyżej sterowałby ładowaniem aku przez solar, żeby go nie przeładować, ewentualnie jeśli miałby być ładowany akumulator, którego nie "wspiera" energoblok (AGM, żel) musiałoby to być realizowane poprzez oddzielny regulator ładowania, do którego w miejsce solara podpinałoby się przewody ładowania z energobloku, albo trzeba byłoby darować sobie ładowanie z energobloku i w 230V wpiąć na stałe prostownik obsługujący dany typ aku? Poprawcie mnie, jeśli zbłądziłem.... Przy podpięciu 230V, ładowanie z 230V przez energoblok powinno być chyba nadrzędne w stosunku do ładowania realizowanego przez solar.

I przyjmuję, że wg w/w schematów, następuje separacja od stałego zasilania cepy poprzez gniazdo 13-pin z aku holownika. 

Edited by czyś (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
3 godziny temu, czyś napisał:

Bo jeżeli energoblok miałby funkcję ładowania aku, to m.zd. wg schematu nr 2 jest coś nie halo. Czy aby  energoblok naładuje akumulator, jeśli prąd do ładowania aku miałby być podany na wyjście regulatora do zasilania odbiorników?

No właśnie w tym celu jest ten przekaźnik, by rozłączyć regulator od energobloku, by nie poszedł tam prąd.

Cel - brak ładowania z energobloku.

 

3 godziny temu, czyś napisał:

Dotąd rozumiałem to tak, że wyjścia energobloku, z których realizowane miałoby być ładowanie, powinny być połączone z biegunami aku, a regulator solara przy podpięciu cepy pod 230V co najwyżej sterowałby ładowaniem aku przez solar, żeby go nie przeładować, ewentualnie jeśli miałby być ładowany akumulator, którego nie "wspiera" energoblok (AGM, żel) musiałoby to być realizowane poprzez oddzielny regulator ładowania, do którego w miejsce solara podpinałoby się przewody ładowania z energobloku, albo trzeba byłoby darować sobie ładowanie z energobloku i w 230V wpiąć na stałe prostownik obsługujący dany typ aku?

:ok:

3 godziny temu, czyś napisał:

Przy podpięciu 230V, ładowanie z 230V przez energoblok powinno być chyba nadrzędne w stosunku do ładowania realizowanego przez solar.

Problem w tym, że jeżeli zasilacz/energoblok ma funkcję ładowania AKU, to często gęsto nie jest przystosowany do ładowania AKU typu GEL, więc trzeba to zneutralizować.

W tym samym czasie mogą być dwa źródła ładowania AKU, podobno to w niczym nie przeszkadza.

3 godziny temu, czyś napisał:

I przyjmuję, że wg w/w schematów, następuje separacja od stałego zasilania cepy poprzez gniazdo 13-pin z aku holownika. 

Tak, nie jest to uwzględnione w w/w schematach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
FilipS

Drodzy, żeby wątków już nie namnażać to i ja się podepnę. Pacjent to trzydziestoletnia Chateau 330 - chyba w tym modelu nikt nie przewidział akumulatora, bo nie ma żadnych śladów, żeby cokolwiek było wstawiane.

Pytanie 1: powtarzalne oczywiście, wybaczcie, ale zwyczajnie się nie znam: czy się da i jeżeli tak, to w jaki sposób w tą przetwornicę wpiąć akumulator?

Pytanie 2: Czy bezpieczniki rurkowe wystarczą? Jeżeli nie, to jakie i w którym miejscu zamontować? Obecne znajdują się za czarnymi nakrętkami (z oznaczeniami 12V i 220V, zdjęcie 2 i 3).

Pytanie 3: Co to za konstrukcja na zdjęciu szóstym? Do czego to może służyć?

Pytanie 4:Kabel ze zdjęcia 5 mam w szafie - kiedyś ktoś mi podpowiedział, że to kabel do akumulatora, ale nigdzie nie znalazłem takiego rozwiązania. W takim razie do czego może być?

Zdjęcie 1 i 4 dla lepszego rozeznania w konstrukcji całego ustrojstwa. Zdjęcie 7 to wszystkie przełączniki, które mam w moim "energobloku"...

Bardzo proszę o cierpliwość i odpowiedzi "jakkrowienarowie"

 

Pozdrawiam wszystkich i z góry dziękuję!

IMG_20200304_211934.jpg

IMG_20200304_212141.jpg

IMG_20200304_212204.jpg

IMG_20200304_212226.jpg

IMG_20200304_212443.jpg

IMG_20200304_213151.jpg

IMG_20200304_215149.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
FilipS

Nikt? Nic? Chciałbym przed sezonem się z tym uwinąć... Jakby ktoś miał ochotę się wypowiedzieć to jeszcze jedno pytanie: w którym miejscu najlepiej zamontować urządzenie rozdzielające prąd z akumulatora od tego z sieci 220V 

Pozdrowienia 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
16 godzin temu, FilipS napisał:

Drodzy, żeby wątków już nie namnażać to i ja się podepnę. Pacjent to trzydziestoletnia Chateau 330 - chyba w tym modelu nikt nie przewidział akumulatora, bo nie ma żadnych śladów, żeby cokolwiek było wstawiane.

Pytanie 1: powtarzalne oczywiście, wybaczcie, ale zwyczajnie się nie znam: czy się da i jeżeli tak, to w jaki sposób w tą przetwornicę wpiąć akumulator?

To nie "przetwornica", tylko najprostszy z możliwych, zasilacz. Oczywiście, że się da, tylko, czy nie lepiej, abyś zlecił to komuś, kto się na tym zna :hmm:

 

16 godzin temu, FilipS napisał:

Pytanie 2: Czy bezpieczniki rurkowe wystarczą? Jeżeli nie, to jakie i w którym miejscu zamontować? Obecne znajdują się za czarnymi nakrętkami (z oznaczeniami 12V i 220V, zdjęcie 2 i 3).

Tak, wystarczą, pod warunkiem, że oprawki na nie nie są uszkodzone (przegrzane, wypalone), a bezpieczniki będą miały typ i wartość, która w tym miejscu jest przewidziana.

16 godzin temu, FilipS napisał:

Pytanie 3: Co to za konstrukcja na zdjęciu szóstym? Do czego to może służyć?

To zwyczajny mostek prostowniczy Graetza. Najprościej rzecz ujmując, służy do tego, aby uzyskać prąd stały (DC) z przemiennego, które jest podawane z transformatora widocznego na jednym z zamieszczonych przez Ciebie zdjęć.

16 godzin temu, FilipS napisał:

Pytanie 4:Kabel ze zdjęcia 5 mam w szafie - kiedyś ktoś mi podpowiedział, że to kabel do akumulatora, ale nigdzie nie znalazłem takiego rozwiązania. W takim razie do czego może być?

Wczoraj stłukła mi się szklana kula, więc na to pytanie, może odpowie ktoś inny, kto ma ją jeszcze w całości  ;)

Może być niemal do wszystkiego.
Najlepiej sprawdzić miejsce przyłączenia, "idąc" po przewodach.

 

28 minut temu, FilipS napisał:

Nikt? Nic? Chciałbym przed sezonem się z tym uwinąć... Jakby ktoś miał ochotę się wypowiedzieć to jeszcze jedno pytanie: w którym miejscu najlepiej zamontować urządzenie rozdzielające prąd z akumulatora od tego z sieci 220V

:hmm:  Sprecyzuj, co masz na myśli.

Share this post


Link to post
Share on other sites
FilipS

@Kristofer, dziękuję za odpowiedź!

6 godzin temu, Kristofer napisał:

To nie "przetwornica", tylko najprostszy z możliwych, zasilacz. Oczywiście, że się da, tylko, czy nie lepiej, abyś zlecił to komuś, kto się na tym zna

Pewnie tak, ale chciałbym się poznać i wiedzieć co i jak. Biorę oczywiście pod uwagę, że tak właśnie to się skończy

 

6 godzin temu, Kristofer napisał:

Wczoraj stłukła mi się szklana kula, więc na to pytanie, może odpowie ktoś inny, kto ma ją jeszcze w całości  ;)

Może być niemal do wszystkiego.
Najlepiej sprawdzić miejsce przyłączenia, "idąc" po przewodach.

Źle się wyraziłem - pytanie powinno brzmieć, czy ktoś się spotkał z tego typu łączeniem, np. czy może istniał kabel z klemami po jednej i z tego typu kostką po drugiej stronie

 

6 godzin temu, Kristofer napisał:

:hmm:  Sprecyzuj, co masz na myśli.

Zauważyłem, że w przyczepach wyposażonych w akumulator jest zawsze gdzieś umieszczony przełącznik do wyboru źródła zasilania: 12V/220V. Chodzi mi o to, czy np. z jakichś względów należy taki przełącznik montować jak najbliżej akumulatora lub zasilacza?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
Posted (edited)
1 godzinę temu, FilipS napisał:

@Kristofer, dziękuję za odpowiedź!

Pewnie tak, ale chciałbym się poznać i wiedzieć co i jak. Biorę oczywiście pod uwagę, że tak właśnie to się skończy

To nie była złośliwość z mojej strony. Do takiej odpowiedzi skłonił mnie sposób zadania i treść Twoich pytań.
Wynika z nich, że Twoja wiedza w tym temacie jest po prostu żadna (teraz też, nie chcę Ciebie urazić :nono:) -  ta dziedzina, to po prostu nie Twoja domena.
W moim przekonaniu, pierwszą zasadą pomocy powinno być, aby nie szkodzić. Nie jestem przekonany, że opisując wszystko nawet bardzo szczegółowo,
byłbyś w stanie to wszystko bezbłędnie wykonać i nie zrobić przy tym sobie (i komuś) krzywdy. Stąd wniosek, jak w pierwszej odpowiedzi.
Na forum jest mnóstwo tematów i przykładów na rozwiązanie Twojego problemu, jednak moim zdaniem,  wszelkie przeróbki instalacji,
powinieneś zlecić fachowcowi, ale tu też uważaj, aby nie był to taki "fachowiec". To po pierwsze.
Po drugie: tak naprawdę nie napisałeś nic, co pomogłoby nam zrozumieć Twoje zamierzenia. Nie wiem np., dlaczego chcesz mieć w przyczepie akumulator, jaki on jest lub ma być, jakie są Twoje potrzeby energetyczne, jakie masz dotychczasowe rozwiązania w przyczepie (oświetlenie, pompki, dodatkowe odbiorniki) i czy są one wystarczające, czy może chcesz coś zmienić, jeśli nie teraz, to w przyszłości. Czy w Twojej przyczepie wszystkie odbiorniki i oświetlenie działają z zasilania DC 12 V, czy może coś jest zasilane z AC, a może nawet masz część oświetlenia zasilaną z ~230 V? Rodzaj karawaningu, który preferujesz, też ma znaczenie: biwakujesz często tam, gdzie nie ma możliwości podłączenia przyczepy do ~230 V, albo jeździsz tylko na kempingi, a może jeździsz na kempingi, ale nie chcesz się podłączać do sieci ~230V? Jak chcesz ładować ten akumulator, itd., itp. Pytań może być jeszcze więcej, ale sam powinieneś wszystko opisać, łącznie z Twoimi zamierzeniami, aby ułatwić zadanie komuś, kto zechce odpowiedzieć. Inaczej można tylko zgadywać lub udzielać odpowiedzi, jednak mimo czyjegoś trudu, będą się one miały nijak do Twoich potrzeb.

1 godzinę temu, FilipS napisał:

Źle się wyraziłem - pytanie powinno brzmieć, czy ktoś się spotkał z tego typu łączeniem, np. czy może istniał kabel z klemami po jednej i z tego typu kostką po drugiej stronie

Tego typu złącze jest dosyć popularne, więc ma setki zastosowań, dlatego jego istnienie w Twojej przyczepie, zupełnie nic nie wskazuje. Z tego powodu napisałem, że można jedynie wróżyć ze szklanej kuli i zgadywać lub druga możliwość - fizycznie prześledzić drogę przewodów, co z dużym prawdopodobieństwem pozwoli znaleźć odpowiedź na Twoje pytanie.

1 godzinę temu, FilipS napisał:

Zauważyłem, że w przyczepach wyposażonych w akumulator jest zawsze gdzieś umieszczony przełącznik do wyboru źródła zasilania: 12V/220V. Chodzi mi o to, czy np. z jakichś względów należy taki przełącznik montować jak najbliżej akumulatora lub zasilacza?

Tak, można zastosować przełączanie rodzaju zasilania manualne, ale można też i najczęściej tak się robi, automatyczne. Nie jest to szczególnie skomplikowane,  jednak nie dla każdego, co już zaznaczyłem na wstępie tego posta. W zasadzie, z technicznego punktu widzenia, można to zrobić w dowolnym miejscu, ale najbardziej racjonalne jest minimalizowanie kosztów oraz spadków napięcia, a jednocześnie upraszczanie obwodów, dlatego z reguły robi się to w pobliżu zasilacza i akumulatora. Oczywiście potrzebne są odpowiednie elementy, przewody o odpowiednim przekroju - obliczonym dla tego miejsca i funkcji, które spełniają, jak również prawidłowe zabezpieczenia dla wszystkich obwodów i umieszczone w prawidłowych miejscach.
Wszystko wymaga chociaż minimum podstaw elektrycznych, umiejętności lutowania, majsterkowania, przewidywania oraz podstawowych przyrządów i narzędzi.

Jeśli uznasz, że jednak czujesz się na siłach wszystko prawidłowo i bezpiecznie zrobić, to myślę, że znajdą się tu chętni, aby pewnej pomocy Ci udzielić. Pożądane są informacje, które sprecyzują Twoje oczekiwania, zamiary i sposób karawaningowania.
IMHO

 

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
FilipS
16 godzin temu, Kristofer napisał:

To nie była złośliwość z mojej strony.

Ale w życiu bym tak nie pomyślał. Jest w tym sporo racji, bo moja styczność z elektryką skończyła się na prostych obwodach ze szkoły. Chętnie bym spróbował sam to podłączyć, ale jeżeli jest ktoś na forum fachowiec z Warszawy albo północnych powiatów, to z przyjemnością skorzystam.

 

16 godzin temu, Kristofer napisał:

Nie wiem np., dlaczego chcesz mieć w przyczepie akumulator, jaki on jest lub ma być, jakie są Twoje potrzeby energetyczne, jakie masz dotychczasowe rozwiązania w przyczepie (oświetlenie, pompki, dodatkowe odbiorniki) i czy są one wystarczające, czy może chcesz coś zmienić, jeśli nie teraz, to w przyszłości. Czy w Twojej przyczepie wszystkie odbiorniki i oświetlenie działają z zasilania DC 12 V, czy może coś jest zasilane z AC, a może nawet masz część oświetlenia zasilaną z ~230 V? Rodzaj karawaningu, który preferujesz, też ma znaczenie: biwakujesz często tam, gdzie nie ma możliwości podłączenia przyczepy do ~230 V, albo jeździsz tylko na kempingi, a może jeździsz na kempingi, ale nie chcesz się podłączać do sieci ~230V? Jak chcesz ładować ten akumulator, itd., itp. Pytań może być jeszcze więcej, ale sam powinieneś wszystko opisać, łącznie z Twoimi zamierzeniami, aby ułatwić zadanie komuś, kto zechce odpowiedzieć. Inaczej można tylko zgadywać lub udzielać odpowiedzi, jednak mimo czyjegoś trudu, będą się one miały nijak do Twoich potrzeb.

Myślałem o pojemności max 70 Ah, ale to i tak dość sporo, bo potrzeby minimalne - pompa wody, światło (w najbliższym czasie mam zamiar zmienić na ledy) oraz podładowanie dwóch telefonów. Wpadł mi w oko ten model:

https://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/akumulator-yuasa-leisure-12v-70ah-450a-l26-70-dc-p-2782.html

Prawdopodobnie doładowywałbym go na kempingach. Solar - byćmoże kiedyś, ale nie w najbliższym czasie. 

Zdarzają się kempingi na dziko, ale to przeważnie w granicach 2-3 dni. Według moich obliczeń większy nie będzie potrzebny. Oczywiście akumulator przyda też się podczas przystanków w trasie.

Instalacja: wszystko na stały 12V, jak można się domyślać, przyczepa zelektryfikowana dość podstawowo. Zmienny 230V doprowadzony jest tylko do lodówki (która na dziko chodzi na gazie) i trzech gniazd "domowych". 

Podsumowując, chciałbym zamontować akumulator o pojemności od 45 do 75 Ah a do niego ładowarkę, która przy podłączeniu do sieci 230V doładuje akumulator i automatycznie w odpowiednim momencie się odłączy. Solar byćmoże kiedyś w przyszłości, ale nie w tej chwili.

Zużycie dobowe: światło 20W x 4h,pompa 15W x 2h i ładowarki 2 x 5W x 3h to łącznie 140 Wh, co przy napięciu 12V powinno dać zapotrzebowanie na ok. 11.7 Ah na dobę. Dobrze liczę? Czyli na 3 doby 35.1 Ah plus dwukrotność jako minimalny zapas, co daje ostatecznie 70,2Ah. 

Oczywiście będę wdzięczny za wszelką pomoc, jak i za polecenie elektryka, który się podejmie takiej pracy 

 

Pozdrowienia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...