Jump to content
MagZyg

Czy da radę tu podłączyć akumulator????

Recommended Posts

Kristofer

Witaj!

Gdyby chcieć ustawić ten parametr precyzyjnie, należałoby znać bardzo dokładną charakterystykę ładowania danego accu w funkcji temperatury. Niestety, przy standardowych akumulatorach ciężko znaleźć takie informacje, a poza tym, dalej nie wiem, jaki konkretnie masz akumulator (chodzi o markę i model), w związku z tym, podam Ci cztery przybliżone warianty.
Na etykiecie tego akumulatora podane masz parametry i jest przy nich podana również temperatura.
Moim zdaniem, możesz ustawić następująco:
Przy pracy cyklicznej akumulatora
1) jeżeli jest to 20 st. C, to ustawiłbym  6 mV/st. C
2) jeżeli jest to 25 st. C, to ustawiłbym  4 mV/st. C

Przy pracy buforowej akumulatora
1) jeżeli jest to 20 st. C, to ustawiłbym  8 mV/st. C
2) jeżeli jest to 25 st. C, to ustawiłbym  6 mV/st. C

Share this post


Link to post
Share on other sites
mundek28

Witam, dzięki za odpowiedż. Uzupełniająć moją poprzednią informację, znalazłem w instrukcji akumulatora-Toyama NPG 12V 60 Ah takie zdania:Znamionowa temp. pracy wynosi 20 stop C.Przy dużych wahaniach temp. pracy należy stosować zasilacz z układem kompensacji temperaturowej. Współczynnik ten wynosi 3,3( mV/stop.C/ogniwo) od 20 stop.C.Czy ta informacja wnosi coś nowego? A tak w ogóle to producent podaje że wzrost temperatury pracy do 30 stop. C powoduje spadek żywotności aku. o 50%.Wydaje mi się że taka temp wewnątrz przyczepki przy braku klimy w warunkach naszego lata to norma, jest to trochę niepokojące. Czy zastosowanie jakigoś małego wentylatorka skierowanego na akumulator nie było by wskazane?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Twój kontroler zaczyna korektę od 25 st.C
W takim razie, ustawiłbym następująco:
dla pracy cyklicznej 4 mV/st. C
dla pracy buforowej akumulatora 5 mV/st. C

 

W kwestii trwałości accu zależnie od temperatury, to głównie chodzi tu o wzrost temperatury wewnątrz akumulatora podczas jego ładowania, a nie ogólnej temperatury powietrza na zewnątrz. Potrzeba sporo czasu, aby płyty accu nabrały temperatury otoczenia, jeśli accu nie jest ładowany. Inaczej, gdy się go ładuje, wtedy ten proces może nastąpić bardzo szybko (w zależności od stopnia rozładowania), co będzie już wyraźnie odczuwalne na obudowie accu i w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Ponieważ Twój kontroler nie posiada osobnego czujnika, tylko ten umieszczony wewnątrz, a zamontowałeś go w okolicy akumulatora, to dokona on korekty w zależności od wykrytej temperatury w pobliżu akumulatora.

Jeżeli mimo wszystko przewidujesz, że accu może mieć w tym miejscu zbyt ciepło przez dłuży czas pracy, to dodatkowa wentylacja, np. chłodniejszym powietrzem spod podłogi przyczepy nie będzie błędem.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mundek28

Dzięki , uspokoiłeś mnie wyjaśniając kwestię temperatury . Zestaw już podłączony, zgodnie z Twoją wcześniejszą sugestią współczynnik nastawiony na 4 i wszystko pracuje. Obecnie ogniwo stoi nie w pełnym słońcu bo przyczepa w garażu ale wszystko działa. Dzięki jeszcze raz za porady.

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

Który akumulator wybrać?

 

http://allegro.pl/show_item.php?item=5275795771

 

 

Czy może lepiej dołożyć i kupić AGM. W czym będzie lepszy?

http://allegro.pl/akumulator-zap-sznajder-agm-12v-95ah-780a-i5334867460.html

 

Pomijam różnice w pojemności bo 5Ah niczego w moim przypadku nie zmienia. Odbiorniki to: pompka wody, nadmuch, oświetlenie (w większości LED) radio i może kiedyś TV, w każdym razie odbiorniki niskoprądowe.

 

Może jakaś inna propozycja ale chyba w klasie aku około 100Ah to ZAP ma dobra cenę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Witam!

Jeśli jesteś pewien, że dla Twoich niewielkich potrzeb energetycznych, potrzebujesz tak duży accu, to z tych dwóch - ten 95 Ah.

Zastanawiałeś się, gdzie i w jaki sposób będziesz go montował :hmm:

Takie akumulatory nie nadają się do zamontowania w przestrzeni mieszkalnej bez odpowiednich zabezpieczeń.

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

Witam!

Jeśli jesteś pewien, że dla Twoich niewielkich potrzeb energetycznych, potrzebujesz tak duży accu, to z tych dwóch - ten 95 Ah.

Zastanawiałeś się, gdzie i w jaki sposób będziesz go montował :hmm:

Takie akumulatory nie nadają się do zamontowania w przestrzeni mieszkalnej bez odpowiednich zabezpieczeń.

 Hej

 

Co do pojemności to jest optymalnie bo wiem ile w poprzednich latach pobierałem prądu z aku gdy byliśmy na dziko. Ja pisałem o niskoprądowych odbiornikach z tym że i tak sporo energii będziemy zużywać (oświetlenie i audio)

Miejsce montażu to albo bakista(trochę mi szkoda w niej miejsca) lub pod podkową i wtedy aku do specjalnej obudowy. Producent podaje że oba akumulatory są głębokiego rozładowania więc w czym ten AGM będzie lepszy?

Edited by danielpoz (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Ten accu z drugiego odnośnika, będzie lepszy od tego pierwszego, w ten sam sposób, w jaki akumulator AGM jest lepszy od zwykłego accu z płynnym elektrolitem ;)
Akumulator w wersji AGM, w tym przypadku model "Expedition plus", przede wszystkim nie ma płynnego elektrolitu, ma dużo większą odporność na wstrząsy, wyższą stabilność pracy cyklicznej, posiada niższe samorozładowanie, po większym rozładowaniu, lepiej znosi niewielką przerwę braku ładowania, poszczególne ogniwa łatwiej i bardziej równomiernie odprowadzają ciepło, posiada większą żywotność itd.

Seria "Energy Plus " - w stosunku do zwykłego accu, zastosowano minimalnie grubsze płyty i hybrydową technologię przy ich produkcji oraz separatory z mat szklanych, co w efekcie pozwala na lepsze znoszenie warunków pracy cyklicznej. Elektrolit w postaci płynnej, czyli typowy, wodny roztwór kwasu siarkowego.
Tyle w kwestii "lepszości/inności"    :D

 

Moim zdaniem:
osobiście mocno bym się zastanawiał, zanim określiłbym w/w akumulatory mianem "do głębokich wyładowań", a już na pewno w przypadku accu z pierwszego odnośnika. Opisy producenta nie są spójne i konsekwentne. Ciekawe jest np. to, że na polskich stronach bez ograniczeń postanowiono zamieszczać opisy w rodzaju: "Niezawodne akumulatory specjalnie zaprojektowane dla zastosowań wymagających głębokich wyładowań", natomiast już na stronach "zagranicznych", nie ma o tym ani słowa. Oczywiście, przewijają się określenia typu: dłuższa żywotność, większa trwałość, długotrwałe wyładowania cykliczne czy dobra zdolność ładowania, ale określenia: dla głębokich wyładowań (rozładowań) "Deep Cycle" nie spotkamy. Próżno też szukać tego oznaczenia na obudowach wspomnianych akumulatorów (chyba, że o czymś nie wiem, a mogę nie wiedzieć, bo nigdy się tymi akumulatorami nie interesowałem :rolleyes: ).  W ogóle, to wszystko jest dosyć enigmatyczne, ponieważ nawet naklejki na akumulatorach pokazywanych na stronach www są tak samo różne, jak opisy owych akumulatorów. Dlaczego producent nie zdecydował się umieścić stosownych opisów "Deep Cycle" na obudowach, oraz dlaczego tylko na krajowej stronie wspomina jedynie o możliwości takiej pracy, skoro akumulatory ponoć specjalnie do takich warunków opracowano :niewiem:
Z tych powodów (między innymi), mam obawy, czy informacje podawane na polskich stronach, sprawdzą się w praktyce.
Oczywiście, marketingowo i przy tej cenie, wszystko brzmi wspaniale, a jak jest naprawdę, użytkownik przekona się zapewne po okresie gwarancyjnym - oby pozytywnie :hmm:
To tylko moje własne zdanie i tak zupełnie na marginesie, dlatego kieruj się raczej własnymi przemyśleniami.

 

http://www.katalog.zap.pl/category/index/3
http://katalog.sznajder.pl/produkty/agm-expedition-plus#m
http://catalog.sznajder.pl/products/agm-expedition-plus#m

http://www.katalog.zap.pl/category/index/13
http://katalog.sznajder.pl/produkty/energy-plus#m
http://catalog.sznajder.pl/products/energy-plus#m

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pankraccy

witam - mam jednak jeszcze kilka watpliwosci - zeby jednak usystematyzowac temat zaczne od poczatku..

 

Udalo mi sie zamontowac mover oraz podlaczyc do niego zakupione Aku - podlaczenie (zgodnie z wczesniejszymi instrukcjami Kristofera) poprzez bezpiecznik 120 Ah (umieszczony bez przy Aku - skrecony na konektorach oczkowych) oraz wylacznik pradowy glowny (umieszczony tak zeby byl dostep z zewn). Ponizej zalaczam zdjecia

 

 

 

 

 

Dodatkowo dorobiłem (ciągnąc z instalacji 230) w schowku dodatkowe gniazdo w celu wczepienia na stałe ładowarki (klemy widoczne są też na zdjęciach) - zgodnie z zaleceniem Kristofera kupiłem Boscha C3 po to aby cały system był bezobsługowy -> podłączenie do instalacji 230 załącza ładowarkę któa włącza się automat. na ostatnim ustawieniu..

 

Do zrobienia pozostało podłączenie Aku do Zasilacza. Tutaj pojawiły się moje wątpliwości. Na poczatek fotka zasilacza:

 

 

 

 

Pytania / Wątpliwości:

 

1. Bezpiecznik - miedzy Aku a zasilaczem powinienem dać bezpiecznik 15 Ah (z tego co wyczytałem na forum). Czy musi to być niezależny bezp czy mogę po prostu podłączyć przewód za bezpiecznikiem zasilania movera 120 Ah?

 

2. Poziom naładowania Aku - Aku używany będzie na postojach "na dziko" i  w podróży - z tego co wiem rozładowanie mojego Aku poniżej określonej wartości (jakiej?) jest dla niego neibezpieczne i może go uszkodzić - jak zbudować najprostrze zabezpieczenie / Może podłączyć jakiś miernik ? Proszę o praktyczne porady

 

3. Przyłączenie Aku do zasilacza - w wejściu Eing. Batt (dwa dolne) są już przyłączone dwa plusy. Nie mam pewności ale wydaje mi się że oba idą z Aku holownika przy czym jeden idzie po stacyjce (zasilanie lodówki) a drugi to stały plus  (zasilanie oświetlenia, spłuczki) - niestety nie mogę tego sprawdzić (wczoraj próbowałem i coś jest nie tak z instalacją bo prąd od holownika w ogóle nie idzie). Niemniej jednak jeśli te dwa plusy to zasilanie z Aku holownika powinny być w-g mojego skromnego stanu wiedzy odłączone i zaizolowane (minusy oczywiście też). Następnie powinienem podpiąć Aku pod dwa górne od lewej (obecnie puste). Pytanie czy dobrze myślę ?

 

4. Zasilanie lodówki podczas jazdy - chciałbym zachować możliwość zasilania lodówki z Aku holownika podczas jazdy samochodem (z tego co wiem w trakcie jazdy nie można zasilać lodówki gazem a Aku przyczepy nie da rady) - czy w tym celu wystarczy pozostawienie wpiętego plusa (który idzie po stacyjne) i wypięcie tylko tego który ma stałe połączenie z holownikiem ? Czy jesli bym to tak zostawił, to czy w trakcie jazdy nie zaszkodzi to w jakiś sposób mojemu Aku w przyczepie (prąd z Aku holownika, ładowanie)..

 

Z góry dziękuję za pomoc..

 

post-19112-0-92169400-1431951442_thumb.jpg

post-19112-0-58328000-1431951443_thumb.jpg

post-19112-0-18735900-1431951444_thumb.jpg

Edited by pankraccy (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adam-Kaszuby

 

Moim zdaniem:

osobiście mocno bym się zastanawiał, zanim określiłbym w/w akumulatory mianem "do głębokich wyładowań", a już na pewno w przypadku accu z pierwszego odnośnika. Opisy producenta nie są spójne i konsekwentne. Ciekawe jest np. to, że na polskich stronach bez ograniczeń postanowiono zamieszczać opisy w rodzaju: "Niezawodne akumulatory specjalnie zaprojektowane dla zastosowań wymagających głębokich wyładowań", natomiast już na stronach "zagranicznych", nie ma o tym ani słowa. Oczywiście, przewijają się określenia typu: dłuższa żywotność, większa trwałość, długotrwałe wyładowania cykliczne czy dobra zdolność ładowania, ale określenia: dla głębokich wyładowań (rozładowań) "Deep Cycle" nie spotkamy. Próżno też szukać tego oznaczenia na obudowach wspomnianych akumulatorów (chyba, że o czymś nie wiem, a mogę nie wiedzieć, bo nigdy się tymi akumulatorami nie interesowałem :rolleyes: ).  W ogóle, to wszystko jest dosyć enigmatyczne, ponieważ nawet naklejki na akumulatorach pokazywanych na stronach www są tak samo różne, jak opisy owych akumulatorów. Dlaczego producent nie zdecydował się umieścić stosownych opisów "Deep Cycle" na obudowach, oraz dlaczego tylko na krajowej stronie wspomina jedynie o możliwości takiej pracy, skoro akumulatory ponoć specjalnie do takich warunków opracowano :niewiem:

Z tych powodów (między innymi), mam obawy, czy informacje podawane na polskich stronach, sprawdzą się w praktyce.

Oczywiście, marketingowo i przy tej cenie, wszystko brzmi wspaniale, a jak jest naprawdę, użytkownik przekona się zapewne po okresie gwarancyjnym - oby pozytywnie :hmm:

To tylko moje własne zdanie i tak zupełnie na marginesie, dlatego kieruj się raczej własnymi przemyśleniami.

 

Wlasnie mam "swoje przemyslenia" w temacie aku. Wole zwyykle niz zelowe. Po prostu sa drogie, a ponadto potrzebuja "starannej" opieki. Kazde niewlasciwe traktowanie od razu wyczyja - mnie kosztowalo to 1000 zl.

Nieprawda jest, ze producenci nieokreslaja na obudowach "Deep Cykle. . Firma Deka (USA) w swojej serii Marine ma nawet trzy okreslenia:

1. Starting - rozrchowe

2. Deep Cykle - glebokie rozladowania

3. Dual Purpose - lacza dwie cechy powyzsze.

To wszystko jest opisane na obudowach.  Bardziej wierze amerykanom niz europejczykom, zwlaszcza po "potknieciach"  Volkswagena.

Ja swoje zakupilem w firmie dla zeglarzy Permatech - Chwaszczyno  k/Gdyni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Nie oddzieliłeś własnej wypowiedzi od mojej, ale ją jednak cytujesz, dlatego w dużym skrócie odpowiem.

1. Ceny nie wymagają komentarza, ponieważ na ogół odzwierciedlają stopień zaawansowania zastosowanej technologii oraz pojemność wybranego akumulatora, więc określenie "drogie" jest pojęciem względnym.
2. Każdy akumulator, bez względu na rodzaj zastosowanej technologii (nawet litowy, np. w telefonie) wymaga odpowiedniego i przewidzianego właśnie dla niego traktowania, inaczej nie będzie z niego pożytku. Jeśli uważasz, że zakup accu żelowego będzie panaceum na wszelkie Twoje niedopatrzenia w jego obsłudze i eksploatacji, to jesteś w błędzie - "niechlujstwo" w tym temacie sporo kosztuje, niestety.
3. Nigdzie nie pisałem, że producenci nie opisują na obudowach akumulatorów, ich właściwości (w tym przypadku "Do głębokich wyładowań" - "Deep Cycle").
Akumulatory, które spełniają takie wymogi, a producent je gwarantuje, mają stosowne określenie naniesione na etykiecie lub nadruku umieszczonym na obudowie akumulatora - przykładów jest mnóstwo.
Moja wypowiedź, którą cytujesz, odnosiła się do konkretnego producenta i konkretnych akumulatorów, więc tak powinna być traktowana.
Nawiasem mówiąc, napisałem oficjalnie w  tej sprawie i w tamtym czasie do owego producenta. Niestety, do dzisiaj nie otrzymałem żadnej informacji, zarówno od producenta, jak i z działu technologii - no comment.
W kwestii "wiary" się nie wypowiem, bo to już indywidualna sprawa, jednak historia pokazała, że ślepa ufność w amerykańską doskonałość nie zawsze była uzasadniona  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Adam-Kaszuby

Faktycznie, przepraszam, ze nie oddzielilem swojej odpowiedzi na Twoja wypowiedz - po prostu moj , niezauwazony blad. 

1. Jednak smiem twierdzic, ze aku zel jest ok. 1/3 drozszy od zwyklego. Do porownania nalezy wziazc ta sama pojemnosc, takze kraj pochodzenia, bo juz producenta nie, bo nie znam takiego co robi te i te.

2. Wlasnie ta koniecznosc "troskliwej" opieki nad zelem wyleczyla mnie z checi posiadania takiego "cudu" w karawaningu. W swojej pracy takie mam, ale sa stacjonarnie podlaczone do UPS-ow zabezpieczajacych komputery - energie dla nich.

3. Nie zrozumialem, ze chodzi o jednego producenta aku "Deep Cykle". Jesli Deka tak wskazuje, to chyba cos w tym jest, mysle, ze mozna troche wierzyc firmie sprzedajacej swoj towar na caly swiat. 

Amerykanie tez nie sa doskonali, sami tez szukaja pretekstow by znalezc "feler" u konkurencji. Z Niemcami im sie udalo, ale z Toyota probowali kilkukrotnie i nic. Sam mam Aurisa, wiec tez mialem akcje przywolawcze na pedal gazu i podnoszenie szyby kierowcy. Obydwa chybione, i mocno przesadzone - opinia samej Dekry. 

Poza tym maja bardzo proste technicznie rozwiazania. W mojej Fleetwood tez to widze. Nawet zamkniecia szafek sa tak proste, ze naprawde nie ma sie co tam popsuc. Zamkniecia szafek w  N 126  byly wiele gorsze..  W mojej aku i gaz jest na dyszlu, w innych w przednim pojemniku, a nie w srodku przyczepy jak w Europie.  Wiec zel nie jest konieczny, zreszta jego ladowanie podczas jazdy (pin 13)  z alternatora tez nie byloby wlasciwe.  Wole wiec proste ich rozwiazania niz te bardziej wyrafinowane technicznie, europejskie. A moze ruskie "gniotsa nie lamiotsa" sa lepsze?

Natomiast bardzo podoba mi sie ich rozwiazanie bezpieczenstwa w razie odczepienia sie przyczepy. W mojej mam dwa grube, krotkie lancuchy i to zakladane na krzyz.  Nikomu nic zlego nie zrobie, co najwyzej sobie w holowniku  uszkodze zderzak i tylna klape.  Tak sie stanie jesli awaryjnie nie zadziala z automatu  elektryczny hamulec postojowy bioracy prad z aku na dyszlu.

Edited by Adam-Kaszuby (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar79

Jestem cienias w te klocki. Napiszcie proszę gdzie wpiąć plus a gdzie minus z akumulatora w przyczepie żeby zadziałało.

Akumulator będzie ładowany prostownikiem zewnętrznym.

Schaudt CSV402  poniżej cały schemat.

 

https://www.dropbox.com/s/xxu1qsd1yb5hfny/805054_20131106_CSV402_BA_EN.pdf?dl=0

Edited by maar79 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Witam!
Jaki akumulator, gdzie i jak chcesz go zamontować, czym masz zamiar go ładować?

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar79

Akumulator juz mam żelowy 80 ampero H

Ładować chce poprzez zewnętrzny prostownik podczas zasilania 230 a w lecie chce zamontować solar 150W

Akumulator juz mam żelowy 80 ampero H

Ładować chce poprzez zewnętrzny prostownik podczas zasilania 230 a w lecie chce zamontować solar 150W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...