Skocz do zawartości

Zmiana przepisów dotyczących ciągnięcia przyczep


szadok

Rekomendowane odpowiedzi

Nie wiem czy zauważyliście, ale od stycznia 2013r po zmianie ustawy o kierujących pojazdami zmieniło się też Prawo o ruchu drogowym.

Uchylony został cały rozdział 1 działu IV w którym znajdował się art. 88

 

 

Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym

 

Rozdział 1

Uprawnienia do kierowania

Art. 88.

1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

3) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

B) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopusz-czalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

 

Zamiast tej definicji mamy

 

USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami

Art. 6.

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

6) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

B) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,

c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4.250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,

 

Obowiązuje nas zatem tylko i wyłącznie możliwości holownika (w dowodzie rejestracyjnym)

DMC holownika >= 1,33*DMC przyczepy [ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r., § 14. 7.]

oraz

 

Art. 62. PoRD

1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

4a. Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m

 

Niby niewiele ale może czasem się przydać ;)

Edytowane przez szadok (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szadok - pisalismy o tym na forum już wielokrotnie.

Zmiana, która została wprowadzona to prawo jazdy kategorii B96.

 

Ważny jest ustęp 2, który nie zacytowałeś a brzmi on:

" 2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy."

 

Na naszym portalu jest odpowiedni artykuł.

Na forum ostatni temat jest tutaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miodzio, wątek o b96 czytałem (choć być może pobieżnie). Ale ciężar merytoryczny dyskusji skierowany był właśnie na przekroczenie 3.5t, nowe prawo jazdy B96, egzamin,  etc.

I dlatego też w moim poście, żeby podkreślić inny aspekt działania ustawy o kierujących pojazdami, przesunąć akcent na wzajemne relacje mas holownika i przyczepy, nie cytowałem ust. 2 jako - w tym wypadku - nieistotnego.

Twój artykuł, istotnie, przeoczyłem. Znalazłem za to poprzez googla artykuł z naszego portalu Uprawnienia do holowania przyczep który zawiera stare, już nieprawdziwe informacje. (Tu ukłon w stronę administracji, żeby nie kasować może tego artykułu, ale oznaczyć go jako archiwalny i nieaktualny, oraz podać odnośniki do artykułu Miodzia).

 

W Twoim artykule - pomimo całkowitej merytorycznej poprawności - brakuje mi właśnie tego podkreślenia, że znika warunek (wynikający z art.88 pord)

MW holownika >= DMC przyczepy

na korzyść warunku 

RMC holownika >= RMC przyczepy

(ten warunek był dawniej w zasadzie dostępny dopiero posiadaczy kat. dla E+B i wyższych).

 

Dla wielu z ciągających przyczepy dłużej ma właśnie zakodowany ten pierwszy warunek, więc warto podkreślić IMHO i tę korzystną dla nas zmianę.

Edytowane przez szadok (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na bieżąco śledziłem dyskusję, o której pisze Miodzo. Wydaje mi się, że wiem co i jak, ale...

Może trochę OT i trochę głupie pytanie, ale zapytam.

 

Mam holownik (alhambra) z dowodem jak w zał., gdzie:

F.2=2510 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu)

F.3=4000 (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów)

O.1=2000 (maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem)

 

Przyczepę o jakiej maksymalnie DMC mogę zapiąć? Z hamulcem najazdowym oczywiście.

 

Na tabliczce haka mam 2100kg.

Z O.1 wynika, że 2000kg.

Ale nie, bo DMC holownika >= 1,33*DMC przyczepy, a więc już 1887kg (2510kg DMC holownika / 1,33).

Ale nie, bo F.3=4000kg, więc F.3-F.2=1490.

Pomijam, jeszcze warunek RMC holownika >= RMC przyczepy, bo tu trzeba ważyć.

Do tego jeszcze zagwozdka. Czy nie powinno być tak, że w dowodzie powinno być prawdziwe: F.2+O.1=F.3? Bo u mnie nie jest!

Czy w ogóle mój tok rozumowania jest poprawny?

A może nie powinienem się w ogóle wysilać i próbować tego zrozumieć?

 

seat_DMC.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie podałeś jakie masz prawko - zakładam że masz prawko "B" bez kodu 96

 

Na tabliczce haka mam 2100kg.  -    Z O.1 wynika, że 2000kg. -> - proste obowiązuje Cię 2000kg

ale ogranicza cię prawko B

F.2=2510 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu)

- dopuszczalna masa zestawu dla kat. B to 3500 - >    3500-2510 = 990kg buda

kat. B dotyczy także jazdy pojazdem samochodowym z przyczepą inną niż lekka, warunek - łączna masa całkowita nie może przekraczać 3500 kg.

 

Dla poniższych przykładów zakładam że hak i homologacja pojazdu pozwalają:

 

np. masz busa o DMC 3000kg oraz prawko B

wtedy 2750+750 - zestaw może mieć 3500 (poprawione)  - bo przyczepa lekka - dodatkowo masz Viatol'a z głowy

 

np. masz busa o DMC 3000kg oraz prawko B

wtedy 3000+750 - zestaw może mieć 3750  - bo przyczepa lekka - niestety bulisz Viatol'a

 

np. masz busa o DMC 3500kg oraz prawko B

wtedy 3500+750 - zestaw może mieć 4250  bo przyczepa lekka  i to jest max - niestety bulisz Viatol'a

 

ale gdy:

np. masz busa o DMC 3000kg i budę DMC 900kg (a ściślej mówiąc powyżej dmc 750)

wtedy 3000+900=3900 - musisz mieć "kota" 96 - bo przyczepa nie jest lekka i tak z "kotem" 96 do max 4250 łącznej DMC

- niestety bulisz Viatol'a

 

Kod 96 - częściowo zastąpił E do B     I zawsze mnie ciekawi czemu taki a nie inny numer owemu "kotowi" nadano.

 

Mając E do B możesz targać w sumie 7 ton - jeśli dane pojazdu i haka pozwalają - tyle że to prawie samobójstwo a może i zabójstwo dla innych - Prawo jazdy kategorii B+E zezwala na kierowanie pojazdem o dmc. 3500 kg. i ciągnięcie przyczepy o dmc. 3500 kg.   i właśnie E do B pozostaje dla mnie najgłupszym przepisem.

 

Poza wszystkimi przepisami stara logika w skrócie głosi że:

  • dobrze jedzie się gdy buda to 1/2  poj. holującego,
  • jak jest 2/3 to trzeba już ostrożnie i jeszcze się da,
  • jak jest 1:1 to nie wiadomo które ciągnie a na miejscu pasażera następuje zamiana - Św. Krzysztof przesiada się ze Św. Piotrem.
Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smoku, dzięki za odp.

 

Nie bez powodu napisałem o "zapięciu przyczepy", a nie o kierowaniu. Nie: "co ja mogę ciągnąć", ale "co można zaczepić do holownika". Chcę uprawnienia zostawić na boku. Nawiasem - mam B+E i viatoll.

Pytanie dalej aktualne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

np. masz busa o DMC 3000kg oraz prawko B

wtedy 2750+750 - zestaw może mieć 3750  - bo przyczepa lekka - dodatkowo masz Viatol'a z głowy

 

 

Mając E do B możesz targać w sumie 7 ton - jeśli dane pojazdu i haka pozwalają - tyle że to prawie samobójstwo a może i zabójstwo dla innych - Prawo jazdy kategorii B+E zezwala na kierowanie pojazdem o dmc. 3500 kg. i ciągnięcie przyczepy o dmc. 3500 kg.   i właśnie E do B pozostaje dla mnie najgłupszym przepisem.

 

 

 

Smoku w tym pierwszym przykładzie coś chyba źle zsumowałeś DMC pojazdów - chyba musi być 3500 kg.

 

Mając kategorię prawa jazdy B+E tylko teoretycznie możesz ciągnąć 7 ton. Cały czas obowiązuję przelicznik 1.33 bo on jest wymagany przy przyczepach z hamulcem najazdowym. Jeżeli byłby jakikolwiek hamulecniezależny uruchamiany z miejsca kierowcy to teoretycznie można by kierować zestawem o sumie DMC 6999 kg (czyli holownik 3500 kg i przyczepa 3499 kg).

Niestety w Europie praktycznie nie występują inne rodzaje hamulców w przyczepach jakie nas interesują.

 

Teraz co do dylematów Darka_K.

Dobrze, że homologacja haka jest na wyższą wartość niż DMC w dowodzie.

Twoje rozumowanie jest logiczne - możesz ciągnąć przyczepę o DMC 1887 kg.

Teoretycznie mógłbyś mieć przyczepę o DMC 2000 kg, ale nie z hamulcem najazdowym (tylko np. elektryczny czy pneumatyczny).

Co do F3 to pojawia się ona bardzo rzadko w DR samochodów osobowych.

Na forum diagnostów jest sporo przykładów braku logiki w tych zapisach. Niestety znajomość przepisów wśród zwykłych policjantów też potrafi czasami zatrwożyć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje rozumowanie jest logiczne - możesz ciągnąć przyczepę o DMC 1887 kg.

 

No właśnie nie jestem do końca pewny, Bo F.3-F.2=1490. Z tego powodu nie kupiłem fajnego Knausa, DMC 1500, tylko TECa 1300 (tez fajny :skromny:).

Do tego najbardziej interesuje mnie czy musi być spełnione F.3=F.2+O.1? A co jeśli w moich dokumentach nie jest? Błąd urzędników? Homologacji?

To F.3, jednak wpisane u mnie, wszystko tu psuje.

Oczywiście rozważanie jest czysto teoretyczno-prawne, bo nie zamierzam ciągnąć 2000kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smoku w tym pierwszym przykładzie coś chyba źle zsumowałeś DMC pojazdów - chyba musi być 3500 kg.

Tak dzięki za zwrócenie uwagi - sorry - wynik ma być 3500,   pewnie wybiegłem myślą do nast. przykładu

 

Tak z zależnością 1,33 też masz rację

 

Poronione jest to że dane te porozmieszczane są w różnych aktach prawnych, przez to stają się pogmatwane i niejasne.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam holownik (alhambra) z dowodem jak w zał., gdzie:

F.2=2510 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu)

F.3=4000 (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów)

O.1=2000 (maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem)

 

Przyczepę o jakiej maksymalnie DMC mogę zapiąć? Z hamulcem najazdowym oczywiście.

 

Na tabliczce haka mam 2100kg.

Z O.1 wynika, że 2000kg.

Ale nie, bo DMC holownika >= 1,33*DMC przyczepy, a więc już 1887kg (2510kg DMC holownika / 1,33).

Ale nie, bo F.3=4000kg, więc F.3-F.2=1490.

 

Do tego jeszcze zagwozdka. Czy nie powinno być tak, że w dowodzie powinno być prawdziwe: F.2+O.1=F.3? Bo u mnie nie jest!

Na tabliczce haka jest 2100, w dokumentach 2000 - obowiązuje Cię oczywiście mniejsza z obu wartości. Gdyby było odwrotnie (w dok. 2100, w tabliczce haka 2000 - tak samo - mniejsza z wartości.)

Ten sam hak może być produkowany do samochodów z tą samą bryłą nadwozia, ale z różnymi wersjami wyposażenia np.  z mocniejszym silnikiem i hamulcami i dopuszczeniem do holowania cięższej przyczepy.

To, że przelicznik 1,33* DMC - tak jak napiasłeś - 1887kg - zgadza się. I jest to najniższa z wartości i tego IMHO należy się trzymać.

Co do F.2 O.1 i F.3;

Niektórzy producenci podając F3 kierują się logiką, że RMC holownika + RMC przyczepy < F3 ;

F3 jest w Twoim wypadku pewnym ograniczeniem technicznym, że Twój samochód nie poradzi sobie z masą zestawu powyżej 4t.

Więc ciągnąc przyczepę o RMC 1880 Twój samochód nie powinien być w pełni załadowany i powinien ważyć maksymalnie 2120kg (a minimalnie 1880 ;) )

Tak przynajmniej wygląda z poniższych dyskusji:

http://forum.karawaning.pl/topic/5348-dowod-rejetracyjny-pozycja-f3/

http://forum.karawaning.pl/topic/4248-walka-kol-powolniaka-z-biurokracja/

jarekkow i karlik jest diagnostą.

 

W ogóle wygląda mi na to, że pola F3 powinny być opisane jako RMC zestawu, i pola O.1 i O.2 również jako RMC  a nie MMC przyczepy.

W ogóle, to co jest w dowodach to sajgon jakiś jest :(

Edytowane przez szadok (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli F3 jest mniejsze niż suma DMC auta + DMC przyczepy, to oznacza, że nie mozesz załadować do pełna saochodu gdy chcesz holować jak największą przyczepę. To ma sens. Pomyśl o wydajnosci hamulców i innych podzespołów (sprzęgła itp.). Jak dowalisz auto do pełna to musisz mieć lżejszą przyczepę i na odwrót.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.