Skocz do zawartości

Akumulator żelowy i kwasowy równolegle ładowane


ed

Rekomendowane odpowiedzi

....

 

Swoją drogo nasuwa mi się pytanie. Czy można jakoś zrobić by korzystać z komputerów jeżeli cepka ma 12V i nie jest podłączona do sieci?

Tak jest taka możliwość poprzez zastosowanie przetwornicy z 12 na 230V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 38
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

 

 

Swoją drogo nasuwa mi się pytanie. Czy można jakoś zrobić by korzystać z komputerów jeżeli cepka ma 12V i nie jest podłączona do sieci?

      coś takiego i działa.        http://allegro.pl/zasilacz-samochodowy-12v-do-laptopa-notebooka-120w-i3220114042.html

Edytowane przez marco69 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do propozycji zastosowania regulatora (stosowanego przy solarach) - to pewnie go zastosuję tylko bez solarów - nie jeździmy na dziko więc ich stosowanie odpada. Proszę tylko znających się na rzeczy o doradzenie co do typu.- wiem, że z jakością do góry idzie cena, ale może coś rozsądnego doradzicie. Z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do propozycji zastosowania regulatora (stosowanego przy solarach) - to pewnie go zastosuję tylko bez solarów - nie jeździmy na dziko więc ich stosowanie odpada. Proszę tylko znających się na rzeczy o doradzenie co do typu.- wiem, że z jakością do góry idzie cena, ale może coś rozsądnego doradzicie. Z góry dziękuję

 

Z uwagi na to, że różnica w cenie między regulatorem 20, a 30 A wynosi tylko ok. 15 zł., proponuję np.

 

30 A

taki  lub  taki

 

20 A

np. taki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Alternator samochodowy jest żródłem prądu o różnej mocy od 80A do 160A ( zależy od auta, producenta itd) a akumulator jest i żródłem i odbiornikiem jak wiemy(np. przy rozruchu jak wspomniałeś) i teraz gdy rozładujemy akumulator zabudowy pobierze on taki prąd jaki da alternator ponieważ nic tego prądu nie ogranicza->mam nadzieję , że to rozumiesz i wynikające z tego konsekwencje.

W zamieszczonym schemacie, to nie jest fabryczne rozwiązanie producenta samochodów, tylko jakiegoś producenta alarmów i modułów do montażu gniazda dla przyczepy w jakimś tam samochodzie,

Nie jest to jednak istotne, ponieważ z pinu 9 gniazda, nie pobiera się nigdy w fabrycznym wykonaniu, napięcia do ładowania dodatkowego akku w przyczepie.

Z tego schematu również to nie wynika.

Na wspomnianym rysunku, prostokąt przy pin 9 nie jest bezpiecznikiem 30 A, tylko według nomenklatury samochodowej, oznaczeniem zacisku nr 30 w instalacji samochodu, czyli innymi słowy "to plus akumulatora".

Podobnie 15-tka, to włącznik zapłonu, 31, to minus akumulatora itd.

Wniosek jest taki, że gdyby podłączyć tak, jak piszesz, plus akku z przyczepy z pinem 9 gniazda, to mamy w takim przypadku bezpośrednie i równoległe połączenie dwóch akumulatorów non stop, bez uwzględnienia, że na akku przyczepy plus powinien być podany dopiero po uruchomieniu silnika.

Typowo (również na tym schemacie) pin 9 jest puszczony rzeczywiście przewodem 2,5 mm kw., ale nie przez bezpiecznik 30 A, a 15 A. Pin 9 nie służy do ładowania dodatkowego akku przyczepy, ale do podania ciągle plus 12 V z akku samochodu na przyczepę, która własnego akku nie posiada.

Pin 10 wykorzystuje się do zasilania lodówki i na w/w schemacie jest prawidłowo (plus po uruchomieniu silnika).

Nadal mnie nie przekonałeś,że fabrycznie jest taka instalacja do ładowania akumulatora przyczepy z alternatora samochodowego stosowana przez jakiegoś producenta przyczep.

W kamperach jest stosowany przekaźnik 150A z cewką zasilaną po wzbudzeniu alternatora i zabezpieczeniem 150A pomiędzy akumulatorami.Średnica przewodów to 25mm2 jeśli chcesz ładować akumulator przyczepy to wtedy będzie to działało bezpiecznie.

Kontynując wątek tu się wszyscy zgadzamy solar to dobry, bezpieczny kierunek ładowania :ok:

 

Pozdro.

Przemek. Nie sugeruj się  instalacją  w kamperach bo tam jest zupełnie inna sprawa. Instalacja jest przewidziana na istniejące bądź przyszłościowe np. webasto , 

 

Na schemacie jaki prezentowałem trzydziestka faktycznie oznacza złącze  , niemniej jednak zabezpieczenie  jest przy tym module 30 A , podobnie jak w moim module haka a co do pinu 9 czy 10 . cóż  , różnie jest to rozwiązywane . Np. układy z separatorami podpinane są  przeważnie z pinu 9 by miały stały plus a separator sam w sobie pilnuje by nie doszło do rozładowania akumulatora podstawowego (rozruchowego) . 

 

Ja posiadam w przyczepie równolegle spięte dwa akumulatory o łącznej 284 Ah . Regulator na trasie ładowania mam 30A.i nie raz już  miałem dość  mocno wypompowane baterie . Jakoś  regulator mi się nie spalił a przecież to zaledwie 30A  a nie jak w kamperze 150 :) No ale pewnie mam wyjątkowe szczęście. :)

No ale cóż ...pewnie  wszystkie schematy podłączenia ładowania przyczepowych  akumulatorów z samochodu to zapewne masowa pomyłka  żeby nie powiedzieć  głupota  :) podobnie jak produkcja gniazd 13pin z tak słabym pinem 10 "nierozważnie" stosowanym do ładowania z auta :) 

Tą  ironią  zakończę  te polemikę . 

,

A co do obaw o różnicę  napięć  ładowania żelówki i rozruchowej kwasówki to podejrzewam że (jak pisałem wcześniej) na tak długim odcinku przewodów między akumulatorami nie wykluczone jest że spadek napięcia będzie wręcz sprzyjający i żelówka w przyczepie dostanie te 13v z 14,7 alternatora.  Ale to trzeba było by zmierzyć bo nie wiem jakie przekroje Ed zastosowałeś . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na schemacie jaki prezentowałem trzydziestka faktycznie oznacza złącze  , niemniej jednak zabezpieczenie  jest przy tym module 30 A , podobnie jak w moim module haka a co do pinu 9 czy 10 . cóż  , różnie jest to rozwiązywane . Np. układy z separatorami podpinane są  przeważnie z pinu 9 by miały stały plus a separator sam w sobie pilnuje by nie doszło do rozładowania akumulatora podstawowego (rozruchowego) . 

 

Ale to trzeba było by zmierzyć bo nie wiem jakie przekroje Ed zastosowałeś . 

W instalacji w samochodzie i przyczepie mam przewody 6 mm2  (do zasilania lodówki i  po zamontowaniu regulatora do ładowania akumulatora w przyczepie). Oczywiście zasilanie to jest aktywne po uruchomieniu silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prześledziłem dokładnie wątki o solarach. Nie jest to takie proste. Dzięki za podpowiedzi:)

 

... ale nie jest też jakieś specjalnie trudne. Mając już Akku żelowy, który często stanowi wartość ok. 40% kosztów całej instalacji, warto pomyśleć nad takim rozwiązaniem :hmm:

 

W instalacji w samochodzie i przyczepie mam przewody 6 mm2  (do zasilania lodówki i  po zamontowaniu regulatora do ładowania akumulatora w przyczepie). Oczywiście zasilanie to jest aktywne po uruchomieniu silnika.

 

Czyli najbardziej kłopotliwą część prac, masz już za sobą :hmm:

Przewód o przekroju 6 mm² , to świetne rozwiązanie, mimo że trudniejsze w trakcie montażu, niż standardowo stosowane 2,5 mm².

:ok:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Mam pytanie poniekąd w temacie - chciałbym zrobić ładowanie aku z kilku źródeł - coś al'a pomysł pasjonata tzn z wykorzystaniem regulatora od solarów, przy czym chciałbym użyć 2 regulatorów. Jeden do solarów (mam 2x130w i regulator 30a mppt) a drugi 30a jakiś tani zwykły PWM - do 230 - prostownik i 12V z gniazda haka, pytanie brzmi jak to wszystko sprzęż ze sobą by np. po podłączeniu zasilania z zewnątrz 230 z automatu odłączyło się ładowanie z solara i gniazda haka, oraz po załączeniu 12V z haka odłączyło się ładowanie z solarów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ed. Kup dobry i mocny regulator do solarów i będziesz miał wszystko na raz.

Wpięty między alternator a żelówkę zapewni Ci pulsacyjne ładowanie (typowe dla żelówek) oraz zabezpieczenie p. przeładowaniu a nawet w lepszych wersjach pełną  statystykę pracy i możliwość  własnych ustawień charakterystyki ładowania. 

 

Ja mam wszystkie 3 źródła ładowania przez jeden regulator 30A i mam luksusik. 

Odgrzeję trochę, bo właśnie potrzebuję ładować akumulator żelowy z alternatora/230 i rozważam zastosowanie takiego rozwiązania. Możesz podać model tego regulatora? Linki do allegro już powygasały. Czytałem, że regulatory nie bardzo radzą sobie z napięciami wejściowymi poniżej 16V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odgrzeję trochę, bo właśnie potrzebuję ładować akumulator żelowy z alternatora/230 i rozważam zastosowanie takiego rozwiązania. Możesz podać model tego regulatora? Linki do allegro już powygasały. Czytałem, że regulatory nie bardzo radzą sobie z napięciami wejściowymi poniżej 16V.

A gdzie wyczytałeś  o problemach regulatorów przy mniej niż  16v? Mój choć  nie z "górnej półki" pracował wiele miechów z prostownikiem o manualnej regulacji i tak samo działał jak ustawiłem 10 jak i 19v. Bateria słoneczna także daje różne napięcia . 12v to jej nominał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem o tym m.inn. tutaj: http://forum.karawaning.pl/topic/96-bateria-s%C5%82oneczna/page-11?do=findComment&comment=255390 ; jeśli dobrze rozumiem to ze względu na spadek napięcia w samym regulatorze. Piszesz, że ładował przy 10V - to znaczy na wyjściu miał też 10, czy 13.5? I pytanie zasadnicze - jaki masz model tego regulatora - dawałeś linki, ale dawno powygasały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem o tym m.inn. tutaj: http://forum.karawaning.pl/topic/96-bateria-s%C5%82oneczna/page-11?do=findComment&comment=255390 ; jeśli dobrze rozumiem to ze względu na spadek napięcia w samym regulatorze. Piszesz, że ładował przy 10V - to znaczy na wyjściu miał też 10, czy 13.5? I pytanie zasadnicze - jaki masz model tego regulatora - dawałeś linki, ale dawno powygasały.

To może tak...

 

Stara fota starego panela  w którym u dołu na dwóch  wyświetlaczach wskazania napięć  każdego z solarów .

Regulator ten sam do dziś . Na wyświetlaczu napięcie w instalacji a zarazem ładowania .

 

post-8248-0-97582900-1379865953_thumb.jpg

 

ps.

Jak podajesz na wejście regulatora 10v to skąd na wyjściu miało by być 13V ? regulator to nie przetwornica. Owszem . może na mierzonym wyjściu wskazać nieco wyższe napięcie  od podanego lecz jest to wartość  pozorna.

Jeśli  w akumulatorze spadnie napięcie ( w tym przypadku) do tych 10v  to jedyną  reakcją regulatora ładowania było by awaryjne rozłączenie odbiorników .  Nic poza tym się  z regulatorem nie dzieje .

Ładowanie przebiega nadal z tą  samą  wartością jaka jest podana na wejście ładowania pod warunkiem że nie przekracza ona zadanego progu szczytowego gdyż  panele solarne mogą podać nawet  i 20v i więcej  i to napięcie przez regulator zostanie ograniczone do zadanego np.13,7v.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak podajesz na wejście regulatora 10v to skąd na wyjściu miało by być 13V ? regulator to nie przetwornica.

Jeśli dobrze rozumiem specyfikację, to regulatory MPPT jak najbardziej zawierają przetwornicę; z tym, że zwykle jest wykorzystywana do obniżenia napięcia, nie podnoszenia. W każdym razie na chwilę obecną mi to nie potrzebne - napięcia ładowania będę miał 13.2 do 13.8, powinno na PWM też dać radę. W każdym razie dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13,8 jeśli to będzie max V to obejdzie się bez regulatora.

Amperaż w tym momencie jest nie istotny gdyż wynika on tylko z różnicy potencjałów.

No chyba że jakieś zabójcze szpile będą, to załatwi prosty dławik cewka<>kondensator<>cewka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.