Skocz do zawartości

Problem z wewnętrzną instalacją 12V w przyczepie


Problem

Rekomendowane odpowiedzi

Jestem nowym zarejestrowanym użytkownikiem Waszego forum, chociaż od kilku lat jako gość czytam wasze posty.


Mam następujący problem: podczas dłuższej jazdy (południe Europy) przy włączonej lodówce na 12V po ok. 7-8 godz. zanika wewnątrz przyczepy zasilanie 12V. Po kilku godzinach postoju (nocleg) i ponownym uruchomieniu silnika w samochodzie elektryka działa. Rozmawiałem z kilkoma elektrykami samochodowymi w tej sprawie, ale problem jest taki, że bez zdiagnozowania usterki nie potrafią znaleźć przyczyny. Przy krótkich dystansach wszystko jest ok. i dla elektryka nie ma usterki.


Zwracam się z zapytaniem, czy ktoś z Was spotkał się z takim problemem i jak go rozwiązał. Dodatkowo dodam, że instalacja w samochodzie jest na szynie CAN, a instalacja w przyczepie oryginalna. Samochód Skoda Octavia, przyczepa DETHLEFFS.


Z góry dziękuję za pomoc.Pozdrawiam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Masz akumulator w przyczepie, wiązka ile pin? Zanika zasilanie odbiorników, a lodówka dalej działa? Moduł haka może rozłączać, jak alternator nie daje rady. Ewentualnie masz gdzieś kabel, złącze upalone i po nagrzaniu nie przenosi.

Jeśli masz wiązkę 13 pin, wepnij się żarówką między 10 i 11 pin, oraz między 9 i 13 pin. Żarówki niech będą podłączone na stałe i w drogę. Wiem że takie sprawdzenie jest problematyczne, ale czasami niema rady. Która zgaśnie tam problem.

Edytowane przez Gewehr (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Jeśli masz wiązkę 13 pin, wepnij się żarówką między 10 i 11 pin, oraz między 9 i 13 pin. Żarówki niech będą podłączone na stałe i w drogę. Wiem że takie sprawdzenie jest problematyczne, ale czasami niema rady. Która zgaśnie tam problem."


W pierwszym poście jeszcze to dopisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, kolego jeśli nie masz accu w przyczepie a używasz lodówki na 12V podczas postoju to takie zjawisko jest jak najbardziej prawidłowe. Czyli gasisz silnik i korzystasz w przyczepie z napięcia zgromadzonego w accu auta i jeśli lodówka działa na 12V to po prostu brakuje ci mocy accu, jeśli masz szynę CAN to elektronika rozłącza ci zasilanie przyczepy przy spadku napięcia na accu przy około 10,5V -10,7V by nie uszkodzić accu zbyt dużym pożeraniem prądu przez lodówkę. jedynym sensownym rozwiązaniem w twoim przypadku było by podczas postoju używać lodówki na gaz i problem zniknie.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Blazey czytaj z uwagą co koledzy piszą :blagac: .

cytat postu "PROBLEM"

przy włączonej lodówce na 12V po ok. 7-8 godz. zanika wewnątrz przyczepy
zasilanie 12V. Po kilku godzinach postoju (nocleg) i ponownym
uruchomieniu silnika w samochodzie elektryka działa.

 

i wszystko jasne.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Blazey czytaj z uwagą co koledzy piszą :blagac: .

cytat postu "PROBLEM"

przy włączonej lodówce na 12V po ok. 7-8 godz. zanika wewnątrz przyczepy

zasilanie 12V. Po kilku godzinach postoju (nocleg) i ponownym

uruchomieniu silnika w samochodzie elektryka działa.

 

i wszystko jasne.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Człowiek chce pomóc to go jeszcze objadą. :oslabiony:

 

Czytam uważnie.

 

Pytam bo znam przypadek faceta, który w drodze na wakacje zatrzymał się na parkingu, zgasił silnik i chciał sprawdzić czy z przyczepą wszystko OK.

Wszedła do środka, a tam lodówka nie działa. :]

 

 

Napisał że podczas dłuższej jazdy, a Wy o postoju :blagac:

Na 90% alternator nie wyrabia i moduł odłącza zasilanie. Nawet nie wiadomo czy ta Octa to Diesel, czy PB.

 

No tak, ale jeśli alternator nie daje rady, to dlaczego moduł odłącza zasilanie dopiero po paru godzinach?

 

A może wina leży po stronie przyczepy? - Jakiś wyłącznik termiczny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

podczas dłuższej jazdy (południe Europy) przy włączonej lodówce na 12V po ok. 7-8 godz. zanika wewnątrz przyczepy zasilanie 12V. Po kilku godzinach postoju (nocleg) i ponownym uruchomieniu silnika w samochodzie elektryka działa.  

tak jak wczesniej pytano - zasilanie w cepie znika a na lodowke jest? /sa 2 piny z auta/

znika w momencie kiedy zgasisz zamochod czy dopiero na zgaszonym silniku?

po 7-8 godzinach jazdy jak znika napiecie w cepie probowales zgasic i odpalic po chwili  auto czy dopiero po dluzszym postoju?

----------------------------------------

moze w czasie jazdy nie doladowywac ci aku i wtedy prawdlowo dzialajacy modul odepnie zasilanie na cepe - ale tylko to zasilanie co jest po zaplonie ,

 

po zaplonie powinna byc lodowka a na stalym plusie reszta

 

i jesli masz te dwa kable plusowe zamienione we wtyczce to po spadku mocy aku i gdy alternator nie doladowywuje :

- odetnie ci zasilanie odbiornikow i oswietlenia

ale lodowka bedzie dzialac....

 

nalezy pamietac ze w wiekszosci przypadkow "stale zasilanie" na cepe jest poza modulem...

 

 

spawdz dokladnie w cepe co ci dziala jak auto jest zgaszone a co zaczyna dzialac dopiero jak odpalisz samochod

Edytowane przez bodzioklb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za tak szerokie zainteresowanie problemem.

Uszczegóławiając:

- Skoda Octavia 1.9 Tdi

- światła zewnętrzne działają bez problemu (tylne, obrysówki, kierunkowskazy itp.)

- tak jak pisałem, po 7-8 godzinach jazdy nie mam zasilania 12V wewnętrznego (oświetlenie, lodówka, pompka do wody nie działa) sprawdzałem przy włączonym silniku

- po wyłączeniu i ponownym (po chwili) włączeniu silnika dalej nie ma zasilania

 

Na postoju próbowałem odłączyć wszystkie możliwe odbiorniki prądu pozostawiając samochód włączony aby podładować akumulator. Pomimo tego zabiegu prądu w przyczepie nie miałem. Zaobserwowałem, że dopiero po paru godzinach postoju elektryka działa. Zaznaczam, że w tym czasie nie ładowałem akumulatora samochodowego. Chyba, że się sam naładował. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oświetlenie, pompka i inne cuda są zasilane z 9 pinu. Masa dla tych urządzeń idzie z 13 pinu. Lodówka jest zasilana z 10 pinu który jest zasilany tylko i wyłącznie po stacyjce. Masa dla lodówki, jest na 11 pinie. Masa wiązki haka może być brana z jednego miejsca i tam możesz mieć również problem. (Wiązka w przyczepie musi mieć odseparowane masy!) Nie koniecznie może zanikać plus, częściej ucieka masa :bevil:  Zanikanie napięcia na wszystkich odbiornikach, wskazuje właśnie na masę po stronie auta. 

 

Nie pamiętam czy w Octavi II (pewnie o takiej rozmawiamy?) jest centralny moduł zarządzania energią. On też może pozbawić różnych urządzeń zasilania. Najpewniej sprawdzić po "chłopsku", tak jak wcześniej napisałem, żarówki i w drogę :]  

Edytowane przez Gewehr (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jestem nowym zarejestrowanym użytkownikiem Waszego forum, chociaż od kilku lat jako gość czytam wasze posty.

Mam następujący problem: podczas dłuższej jazdy (południe Europy) przy włączonej lodówce na 12V po ok. 7-8 godz. zanika wewnątrz przyczepy zasilanie 12V. Po kilku godzinach postoju (nocleg) i ponownym uruchomieniu silnika w samochodzie elektryka działa. Rozmawiałem z kilkoma elektrykami samochodowymi w tej sprawie, ale problem jest taki, że bez zdiagnozowania usterki nie potrafią znaleźć przyczyny. Przy krótkich dystansach wszystko jest ok. i dla elektryka nie ma usterki.

Zwracam się z zapytaniem, czy ktoś z Was spotkał się z takim problemem i jak go rozwiązał. Dodatkowo dodam, że instalacja w samochodzie jest na szynie CAN, a instalacja w przyczepie oryginalna. Samochód Skoda Octavia, przyczepa DETHLEFFS.

Z góry dziękuję za pomoc.Pozdrawiam. 

Tak w skrócie , powodów może być  kilka.

 

 

1- sporadyczne zwarcie w instalacji wewnętrznej przyczepy = reakcja komputera pokładowego > odcięcie zasilania przyczepy na pinach 9 i 10. 

2 Nadmierny pobór przez przyczepę  względem ładowania akumulatora samochodu = taka sama reakcja komputera jak wyżej .

 

W obu przypadkach problem znika chwilowo po czasie postoju - reset błędów komputera i ponowna diagnoza oraz przywrócenie zasilania na piny 9 i 10

w gnieździe przyczepy do czasu ponownej negatywnej diagnozy.

 

Sprawdź czy w czasie braku zasilania cepy masz zasilanie w gnieździe zapalniczki. Mnie komp dodatkowo  wyłącza gniazda turystyczne w

bagażniku,  a mamy podobne podzespoły ( VW )

 

Pisałeś  że byłeś  u elektryka , czy podpinał się do kompa?

Czy w komputerze pokładowym masz aktywowany dodatkowy akumulator? Jeśli jest mimo braku w cepie  a na pinie 10 zamiast akumulatora cepkowego masz lodówkę  to test stanu drugiego akumulatora może powodować takie anomalie.

 

Z innych przyczyn - bardziej banalnych może być  słaby kontakt w gnieździe / wtyku przyczepy lub w instalacji cepy.

Może też być  przerwa w energobloku i przekaźnik nie załącza zasilania na płytkę > możesz wówczas przy pojawieniu się braku zasilania sprawdzić  czy masz + 12v na pinie 12 w energobloku.

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Jeszcze raz dziękuję za udzieloną pomoc.

Po przeanalizowaniu waszych postów, spróbuję przeprowadzić diagnostykę w następujący sposób, zaczynając od rzeczy najłatwiejszych

1. Sprawdzenie długoterminowe stanu instalacji w samochodzie, tak jak zaproponował Gewehr wpinając żarówki w pin 10 i 11 oraz 9 i 13, (zrobię to przerabiając dodatkowy wtyk 13 PIN) chyba, że macie jakiś prostszy sposób. 

2. Sprawdzenie stanu instalacji w cepce, (korozja styków, przetarcia kabli). Z tego co zrozumiałem to nie tylko + ale i masa może mieć wpływ na tego typu objawy, czy możecie wskazać gzie mogą być zlokalizowane punkty masowe?

3. Diagnostyka energobloku i komputerqa samochodu - tych czynności nie zrobię sam

Jeżeli macie inny pomysł, jestem otwarty.

Jednocześnie jeżeli mi się uda rozwiązać problem, podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami.

Pozdrawiam  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Witam!

Jeszcze raz dziękuję za udzieloną pomoc.

Po przeanalizowaniu waszych postów, spróbuję przeprowadzić diagnostykę w następujący sposób, zaczynając od rzeczy najłatwiejszych

1. Sprawdzenie długoterminowe stanu instalacji w samochodzie, tak jak zaproponował Gewehr wpinając żarówki w pin 10 i 11 oraz 9 i 13, (zrobię to przerabiając dodatkowy wtyk 13 PIN) chyba, że macie jakiś prostszy sposób. 

2. Sprawdzenie stanu instalacji w cepce, (korozja styków, przetarcia kabli). Z tego co zrozumiałem to nie tylko + ale i masa może mieć wpływ na tego typu objawy, czy możecie wskazać gzie mogą być zlokalizowane punkty masowe?

3. Diagnostyka energobloku i komputerqa samochodu - tych czynności nie zrobię sam

Jeżeli macie inny pomysł, jestem otwarty.

Jednocześnie jeżeli mi się uda rozwiązać problem, podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami.

Pozdrawiam  

 

Przy odbiornikach 12 V  nie ma masy jako takiej w odpowiednich punktach, jest poprostu minus "-". Zawsze będą dwa kable i tak też idzie wiązka do gniazda w aucie. Ewentualnie puszka pod spodem auta, przy końcu dyszla to miejsce gdzie dochodzi cała wiązka i dopiero od tego miejsca "wchodzi" do przyczepy.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.