Skocz do zawartości

Przestrzeń między górą opony a nadkolem przyczepy.


fotoman

Rekomendowane odpowiedzi

Ile powinno być...... przestrzeni między oponą a nadkolem w przyczepach kempingowych. Może ktoś z  bardziej doświadczonych kolegów wie ile przestrzeni powinno być między górą opony a nadkolem... Domyślam się że w różnych wagach i modelach mogą być różnice...  W LMC 495 P przy oponach jakie zastałem było 9 cm  W KIP ie naszej pierwszej podobnie  . W TEC zastałem 12 cm ale opony były z osobówki  bez nośności ... byle by były  Wyszukując wzmacnianych udało mi się  pozostawić około 9,5 cm przestrzeni. Ale zaprzyjaźniony bayerland który u mnie parkuje już ma tylko 6 cm przestrzeni...  więc......  bo szkoda wcisnąć se nadkole we szafę lub lodówkę ( z zimnym piwkiem) :]

Edytowane przez fotoman (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile powinno być...... przestrzeni między oponą a nadkolem w przyczepach kempingowych. Może ktoś z  bardziej doświadczonych kolegów wie ile przestrzeni powinno być między górą opony a nadkolem... Domyślam się że w różnych wagach i modelach mogą być różnice...  W LMC 495 P przy oponach jakie zastałem było 9 cm  W KIP ie naszej pierwszej podobnie  . W TEC zastałem 12 cm ale opony były z osobówki  bez nośności ... byle by były  Wyszukując wzmacnianych udało mi się  pozostawić około 9,5 cm przestrzeni. Ale zaprzyjaźniony bayerland który u mnie parkuje już ma tylko 6 cm przestrzeni...  więc......  bo szkoda wcisnąć se nadkole we szafę lub lodówkę ( z zimnym piwkiem) :]

@fotoman,

Ile powinno być...?

To bardzo proste, powinno być TYLE żeby w przypadku "dobicia" na nierównościach opona nie ocierała się o nadkole.

Wszystko zależy od skoku na wahaczu w przyczepie. Dlatego te wartości są różne w przyczepach.

Zmieniając opony na nowe, należy tak dobierać żeby średnica zewnętrzna była taka sama jak poprzednia.

Ja zmieniłem opony na szersze o 1cm po wcześniejszym upewnieniu się że mam we wnęce odpowiedni zapas po obu bokach opony a nadkolem.

Wymianę łożysk + simering mam już za soba w swojej przyczepce.

 

Pozdrawiam,

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... aaa... @ired  -fajną masz tą " bardzo prostą " odpowiedź :]  ... jeśli mogę być dociekliwy, ile w jednostkach w Twojej wnęce nadkola oznacza słowo "odpowiedni" i skąd to wiesz,  że właśnie ma być tyle?

zapytam inaczej  : skąd wiemy że kupując używaną przyczepę ( w moim przypadku 20 letnią ) wiemy, że rozmiar,  który zastaliśmy jest taki jak przewidział producent ! bo przecież mogło się zdarzyć tak że sprzedający , wymienił opony na większe (czytaj popularniejsze tańsze- wtedy łatwiej jest uzyskać nośność - tak było gdy kupowałem ww swoją cepkę . pan posiadał parę sztuk opon do wyboru do koloru i właśnie wybraliśmy te które wyglądały najlepiej  ale czy to rozmiar oryginalny ? wątpię ) ?

Czy rozmiar opony i felgi jest gdzieś opisany na przyczepie ?

pozdrawiam

Edytowane przez fotoman (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... aaa... @ired  -fajną masz tą " bardzo prostą " odpowiedź :]  ... jeśli mogę być dociekliwy, ile w jednostkach w Twojej wnęce nadkola oznacza słowo "odpowiedni" i skąd to wiesz,  że właśnie ma być tyle?

zapytam inaczej  : skąd wiemy że kupując używaną przyczepę ( w moim przypadku 20 letnią ) wiemy, że rozmiar,  który zastaliśmy jest taki jak przewidział producent ! bo przecież mogło się zdarzyć tak że sprzedający , wymienił opony na większe (czytaj popularniejsze tańsze- wtedy łatwiej jest uzyskać nośność - tak było gdy kupowałem ww swoją cepkę . pan posiadał parę sztuk opon do wyboru do koloru i właśnie wybraliśmy te które wyglądały najlepiej  ale czy to rozmiar oryginalny ? wątpię ) ?

Czy rozmiar opony i felgi jest gdzieś opisany na przyczepie ?

pozdrawiam

 

W zasadzie mam podobny problem, stoję przed potrzebą wymiany opon. Nie wiem jakie opony były montowane oryginalnie.

Ale wyszedłem z założenia, że zamontuje opony o średnicy nie większej niż mam teraz. Dlaczego tak? Zdjąłem koła z przyczepy, dokładnie obejrzałem nadkola, nigdzie nie było śladu aby opona przycierała nadkole. Więc wniosek prosty skoro opona się spokojnie mieści w nadkolu, to taka o tej samej średnicy też będzie pasować.

Teraz mam opony 195/70 R14, a zamierzam zmienić na 175/80 R14 C

 

Link do strony gdzie można sprawdzić średnicę opon. Podawałem go już w innym temacie

http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... aaa... @ired  -fajną masz tą " bardzo prostą " odpowiedź :]  ... jeśli mogę być dociekliwy, ile w jednostkach w Twojej wnęce nadkola oznacza słowo "odpowiedni" i skąd to wiesz,  że właśnie ma być tyle?

zapytam inaczej  : skąd wiemy że kupując używaną przyczepę ( w moim przypadku 20 letnią ) wiemy, że rozmiar,  który zastaliśmy jest taki jak przewidział producent ! bo przecież mogło się zdarzyć tak że sprzedający , wymienił opony na większe (czytaj popularniejsze tańsze- wtedy łatwiej jest uzyskać nośność - tak było gdy kupowałem ww swoją cepkę . pan posiadał parę sztuk opon do wyboru do koloru i właśnie wybraliśmy te które wyglądały najlepiej  ale czy to rozmiar oryginalny ? wątpię ) ?

Czy rozmiar opony i felgi jest gdzieś opisany na przyczepie ?

pozdrawiam

Prawidłową odpowiaż podał Blazey,

Ja dołożę swoje praktyczne "trzy grosze". Po założeniu klinów pod oba koła w przyczepie, obciążyj dodatkowo (wnętrze przyczepy) jedną ze stron. Podnieś na MAKSA  stronę nie obciążoną podnośnikiem hudraulicznym.

Przejdż na drugą stronę przyczepy i zerknij ze wszystkich stron do wnęki nadkola i skontroluj przestrzenie  i oceń czy są ODPOWIEDNIE luzy między nadkolami, góra i boki. To jest praktyczna odpowiedż na Twoje problemy.

 

Pozdrawiam,

W przyczepie masz dodatkową dowolność cytat z linku Blazey

Uwaga! Montaż opon większej średnicy od wzorcowej powoduje, że

prędkościomierz będzie przekłamywał na minus - licznik pokaże mniejszą

prędkość niż rzeczywista. Analogicznie, gdy założymy koła mniejsze od

oryginalnych – licznik pokaże większą prędkość niż rzeczywista.

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak..  w przypadku Blazeya 4mm większy promień dla 175/80 R14 nie powinien zrobić krzywdy nadkolu  pod warunkiem że poprzednie to prawidłowy rozmiar :]

... nie przekonuje mnie niestety ( każdy może mieć swoje zdanie  :skromny: ) ... taki sposób sprawdzania. Tym bardziej , że ów magiczne słówko ODPOWIEDNIE nic mi nie mówi - a sposób doświadczalny statyczny,- ma się nijak do przeciążeń które wystąpią na drodze po najechaniu na wyrwę w jezdni . W każdym razie bardzo dziękuję za wszystkie wskazówki -

w między czasie jeden z kolegów  

NINED

 napisał że " W hobby rozmiar opon podany jest w dokumentacji oraz jet naklejka w bakiście na pokrywie wewnątrz."

i to jest najpewniejsza droga do prawidłowej odpowiedzi 

A tu się przypomniało mi moje motto ; Kiedy wszystko inne zawiedzie... przeczytaj instrukcje..." tylko jak ją znaleźć :hmm:

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !
Myślę, że podobny dylemat ma większość osób kupujących używaną przyczepę. Oczywiście i mnie nurtował rozmiar kół / opon, zaraz po zakupie przyczepy. Dodatkowo widywałem przyczepy podobnej wielkosci i tego samego producenta, które miały zamiast 15 cali, jak u mnie, koła w rozmiarze 14 cali i z węższymi oponami.
Chcąc mieć całkowitą pewność, zadzwoniłem po prostu do "Knausa".
Po podaniu numeru budki, dostałem konkretną odpowiedź (wszystkie parametry). okazało się, że koła miałem jednak w prawidłowym rozmiarze.
Polecam tą metodę, jeśli ktoś chce mieć całkowitą pewność i nie widzi już innego sposobu. Przekonałem się dzięki temu jeszcze o jednym - pod omawianym względem, nie zawsze można kierować się danymi innej przyczepy podobnej masą i wielkością do posiadanej przez nas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 3 tygodnie później...

Mam pytanko, przyczepa stała całą zimę, ukształtowanie terenu sprawiło, że cały czas była delikatnie przechylona na prawą stronę. Wczoraj jednak zauważyłem, "po feldze względem nadkola, że prawa strona jest z 1,5 cm bardziej "klapnięta. Czy mogło to pochylenie to spowodować ? Czy  w ogóle powinienem stresować się taką małą różnicą...Zapiąłem budkę na hak przejechałem na proste miejsce i na nadkolach względem felgi dalej była ta różnica, lecz patrząc na budkę od tyłu praktycznie nic różnicy w pochyleniu na którąś ze stron nie widać... nie wiem co myśleć... nie wiem czy w tamtym roku już tak było czy nie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !
W zasadzie możliwości są chyba dwie: albo "klapła" w przyczepie podłoga po tej stronie, czyli obniża się cała ściana, albo parcieją wałki wahaczy (jeśli jedna strona, to i lada moment druga).
Najpewniejszą metodą będzie podlewarowanie budki na osi i sprawdzenie zakresu ugięcia samego wahacza bez obciążenia i później pod obciążeniem (oczywiście dla każdej strony i następnie porównanie).

Przykład dla osi AL-KO:

 

post-8228-0-00744900-1396539886_thumb.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

W zasadzie możliwości są chyba dwie: albo "klapła" w przyczepie podłoga po tej stronie, czyli obniża się cała ściana, albo parcieją wałki wahaczy (jeśli jedna strona, to i lada moment druga).

Najpewniejszą metodą będzie podlewarowanie budki na osi i sprawdzenie zakresu ugięcia samego wahacza bez obciążenia i później pod obciążeniem (oczywiście dla każdej strony i następnie porównanie).

Przykład dla osi AL-KO:

 

attachicon.gifugiecie wahacza.JPG

nie,no buda sucha jak pieprz, podłoga od spodu prosta..., nie widać w nij nic podejżanego... Zastanawiam się czy mogło jej zaszkodzić to stanie na pochyle..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jak pisałem: sprawdź ugięcie wahacza w stosunku do ramy (z jednej i drugiej strony), a nie w stosunku do nadwozia.

Moim zdaniem: taki długotrwały przechył mógł się odbić ujemnie na wałkach osi. Jeśli pojeździsz trochę przyczepą i wałki nie wrócą do swojego poprzedniego kształtu, czyli ugięcie wahacza po tej stronie się nie zmieni, to będzie oznaczać, że odkształciły się na dobre, co z kolei świadczy o tym, że guma jest na granicy swojej żywotności. Normalnie, gdyby posiadała dobre parametry, nie powinna się tak mocno i trwale odkształcić (1,5 cm to bardzo duża wartość). Jeśli jest tak, jak piszę, to można się spodziewać, że druga strona również nie będzie długo sprężysta. Być może czeka Cię remont osi, czyli wymiana wałków gumowych. Jaką masz oś - AL-KO ?

Standardowa, czy Delta ?

 

P.S.

Jeszcze jedno: możesz spróbować na jakiś dłuższy czas odciążyć wahacze (podeprzeć oś i ustabilizować przyczepę na podporach). Wałki będą miały lepsze warunki, by wrócić do swojego kształtu.

Jeśli nie pomoże, to patrz, co napisałem wcześniej :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawę luzu trzeba sprawdzić doświadczalnie, indywidualnie dla każdej budy, bo inaczej nic nie wiemy.

Pomysł z podniesieniem jednej strony osi wydaje mi się dobry ale pamiętajmy, by podczas testów, buda była podpięta pod holownik !

Po przechyleniu budy, wsadziłbym do środka balast w postaci np. 5 l baniek z wodą i dodatkowo kastę budowlaną, którą napełniałbym woda za pomocą węża ogrodowego, celem uchwycenia momentu, w którym nasz wahacz „stanie”, niezależnie od dokładanego dalej obciążenia.

Mierzymy wtedy odległość od rantu felgi, czy innego punktu orientacyjnego i chyba wiemy, co możemy założyć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 lat później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.