Skocz do zawartości

Zachciało mi się prawa jazdy B96 - co jak gdzie i po co ... perypetie + fakty


Rekomendowane odpowiedzi

Kristofer dziękuję za rzeczową odpowiedź. Masz rację brak precyzyjnych zapisów powoduje że niektórzy egzaminatorzy próbują za wszelką cenę utrudnić ten egzamin. Też nie widzę problemu z podciągnięciem przyczepy w granicach zdrowego rozsądku, samo podjeżdżanie pod kulę jednak może zakończyć się puknięciem w zderzak. Jakie to wszystko nie na czasie w dzisiejszej dobie kamer cofania w aucie. Za dwa tygodnie mam termin na B96 jak by tak się stało że nie zaliczę to idę na kurs B+E.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na kursie podawali zasadę, że przy sprzęganiu pierwszym elementem jest zapięcie linki. Jak linka założona to można ręcznie przyczepę dociągnąć. Myśle że ma to sens. 

Wysiadać można dowolną ilość razy a o rękawiczkach nie było mowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Kristofer napisał:

Nigdzie nie widzę, że nie można np. wielokrotnie cofać lub podjeżdżać do przodu i ponownie cofać, aby prawidłowo ustawić się holownikiem. 

Ja nigdzie nie widzę zapisu że zderzak auta nie może dotknąć czy uderzyć w zaczep przyczepy ;)

Częstą sztuczką jeszcze było proszenie osoby egzaminowanej aby podeszła, będąc po drugiej stronie zestawu do tylnej lampy auta. Jeśli egzaminowany przeskoczył przez dyszel, też był 200 zł w plecy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie zajrzałem do ustawy i wkleiłem najistotniejsze z mojego punktu widzenia kwestie:

Zadanie 1 sprzęganie zestawu

Sposób wykonania części zadania określonego w pkt 4 lit. b:
– podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
– cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy
– regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
– dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,
– podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie
działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy;w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,

Jak widać nigdzie nie jest napisane wprost że trzeba podjechać idealnie kulą pod zaczep, jak również nigdzie nie piszą że dotknięcie zderzaka powinno zakończyć egzamin.

Powiedziane jest tylko że najechanie na pachołek dyskwalifikuje, jak również zatrzymanie dalej niż jeden metr na łuku przez początkowym i końcowym pachołkiem

Czas 15 minut.

Zadanie 2 - jazda do przodu/do tyłu po łuku

4) dla prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
5) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i
wyznaczających pole zatrzymania pojazdu);
6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w przypadku kategorii B1 i B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E,
C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T dopuszcza się jedno opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania.

Zadanie 3 - parkowanie skośne/tyłem/przodem

Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.

Zadanie 4 - ruszanie pod górkę

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga/uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

 

 

Opis_egz_BE.pdf

Edytowane przez roadwarrior23 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, roadwarrior23 napisał:

Panowie zajrzałem do ustawy i wkleiłem najistotniejsze z mojego punktu widzenia kwestie:

[...]

Właśnie te zasady podałem w ostatnim poscie na poprzedniej stronie tego tematu, aby wszyscy wiedzieli, czym się kierować w ewentualnych dyskusjach:
Załącznik do Dziennika Ustaw - Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. (poz. 232).

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000232

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

puknięcie zaczepem w zderzak to jakby nie patrzeć kolizja. A tego w programie egzaminu nie ma.

Co WORD to inne obyczaje, u mnie na 99% był zakaz opuszczania pojazdu i sprawdzania czy daleko jeszcze, trzeba było dojechać na mniej niż metr i już. Koledzy z ławki oczekujących pięknie pomagali lekko kręcąc dłonią czy daleko jeszcze :) i kiedy stop :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, w79 napisał:

A ja na pytanie o mozliwosc dociagniecia przyczepy uslyszalem: "a jesli bedzie Pan zaczepial lawete z autem to tez ja Pan dociagnie?"... I po wszystkim:) 

odpowiedź brzmi  ? - nie spieszy mi się i mogę celować nawet dwie godziny a nie wydumane 15 minut na wszystko ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Tomii napisał:

A to jakiś problem zatrzymać się na podjeździe z hamulcem nożnym ?

Zatrzymać się to żaden problem ale już ruszać pod wzniesienie na egzaminie bez ręcznego - a tak zrozumiałem twoją wypowiedź - to chyba lipa.. egzamin ma symulować jazdę/ruszanie pod wzniesienie z pełnym obciążeniem.. to raczej z ręcznym, prawda???  Jeżeli się mylę to proszę Was o sprostowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, KubaL napisał:

Zatrzymać się to żaden problem ale już ruszać pod wzniesienie na egzaminie bez ręcznego - a tak zrozumiałem twoją wypowiedź - to chyba lipa.. egzamin ma symulować jazdę/ruszanie pod wzniesienie z pełnym obciążeniem.. to raczej z ręcznym, prawda???  Jeżeli się mylę to proszę Was o sprostowanie.

Wiesz co mam auto które w podstawowym wyposażeniu miało już system który w takim wypadku trzyma Ci hamulce do momentu kiedy nie wciśniesz gazu i ten manewr robisz z pominięciem ręcznego. W aucie bez tego systemu też wyłapiesz na sprzęgle moment kiedy auto nie będzie się staczało i spokojnie ruszysz przy pełnym obciążeniu. O automacie to chyba zupełnie nie ma co mówić :D. Ręczny służy do driftów pod Lidlem jak śnieg spadnie :palacz:, a nie do zatrzymywania się na wzniesieniu :yes:. Więc nie dziw się że ktoś może mieć wątpliwość co do tego manewru :D

23 godziny temu, maarec napisał:

puknięcie zaczepem w zderzak to jakby nie patrzeć kolizja. A tego w programie egzaminu nie ma.

 

Marek jaka kolizja. Wikipedia mi mówi że "Pojęcie to nie funkcjonuje na gruncie prawa polskiego."

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Tomii napisał:

Marek jaka kolizja. Wikipedia mi mówi że "Pojęcie to nie funkcjonuje na gruncie prawa polskiego."

Wikipedia to nie wyrocznia.

Ogólnie Policja używa pojęcia kolizja, gdy są tylko szkody materialne, wypadek jest wtedy, gdy ucierpiały jakieś osoby. Chyba z sufitu tego nie wzięli?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Voku podpiął/eła i odpiął/ęła ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.