Skocz do zawartości

Zaczep + Hamulce


wwiewior

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie ja mam problem tego rodzaju ze przy ruszaniu jest takie jedno szarpniecie, najazd wymieniany na 2 inne i w kazdym to samo a w przyczepie w ktorej byly zamontowane nie bylo niczego takiego, natomiast gdy chce cofać to suwadło chowa się

do konca i jest stuk i wtedy dopiero cepka cofie. Czy to jest normalne ?

Edytowane przez elvis52 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...
  • Odpowiedzi 38
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ostatnio serwisowałem swoje urządzenie najazdowe i tak się zastanawiam dlaczego cała przyczepa ciągnięta jest na jednej śrubie? Gdyby śruba nr 19 pękła i wypadła to suwadło przyczepione do haka wysunie się z urządzenia najazdowego i nastąpi rozłączenie zestawu. Czy to jest bezpieczne ciągnąć przyczepę jedną śrubą?

post-9955-0-52553700-1406196794.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, rozan99 napisał:

dlaczego cała przyczepa ciągnięta jest na jednej śrubie?

Śruba 19 mocuje raczej tylko amortyzator, a nie rurę suwadła. Rura nie jest niczym przykręcona, a wysunąć można ją tylko do tyłu. Przynajmniej tak jest w urządzeniach, które widziałem czy rozbierałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, BUMERANG napisał:

Śruba 19 mocuje raczej tylko amortyzator, a nie rurę suwadła. Rura nie jest niczym przykręcona, a wysunąć można ją tylko do tyłu. Przynajmniej tak jest w urządzeniach, które widziałem czy rozbierałem.

Zgadza się, samo suwadło ma kołnierz, który nie pozwala na wysunięcie się zaczepu. 

31 minut temu, rozan99 napisał:

Przed całkowitym wysunięciem suwadła do przodu chroni również element nr 21 co nie zmienia faktu że cała przyczepa ciągnięta jest tylko na jednej śrubie nr 19. Trochę mnie to zaniepokoiło.

Nie jest ciągnięta tylko na jednej śrubie a na suwadle, które zakończone jest kołnierzem. Tak wygląda suwadło:

image.thumb.png.37c050e50d32246590593e101446ac07.png

 

Tu masz schemat urządzenia najazdowego, gdzie wszystko widać.

image.png.42ece64a01ee34acfa96f33b33356f92.png

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, rozan99 napisał:

U mnie nie ma żadnego kołnierza.

21 to orczyk hamulca. Gdzie jest zatem na schemacie śruba mocująca amortyzator?

Jakaś fotka z natury :zarowka:

4 godziny temu, jacek00 napisał:

które zakończone jest kołnierzem

Jacku. Tam kołnierza faktycznie nie ma. Ale suwadło w rurze coś musi trzymać. Podejrzewam jak to jest zrobione konstrukcyjnie ale z tego rysunku to nic nie wynika :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.11.2020 o 16:21, rozan99 napisał:

Klucz 22mm. Średnica śruby 12mm

Ktoś to projektował i testował :) Na pewno 12, a nie 14 mm? Dwunastka powinna być na "19".

Szkoda, że wywaliłem na złom stary zaczep z mojej towarówki. Zobaczyłbyś -  zaczep do przyczepy był przykręcony na 3 śrubkach fi 8 mm o twardości 8,8. Zdarzało się ponad tonę ładunku :swiety: i się nie urwało. Ale na wszelki wypadek wymieniłem na normalny. Nie przemawiało to do mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie można by na niej nie tyle ciągnąć co powiesić taką przyczepę, albo nawet kilka. Sprzęg w lokomotywie jest na uciąg kilku ton, a ciągnie kilkaset.

Praktycznie może mieć jakieś wady materiałowe itp. Zakładam tylko, że być może nie jest to pierwsza lepsza śruba ze sklepu, tylko producent ma na to odpowiednie atesty.

Jednak w przypadku że jest tylko jedna śruba bardziej niż pęknięcia obawiałbym się, że wypadnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, rozan99 napisał:

To twardość? Taka powinna być?

Tak twardość i taka powinna być. Zwróć uwagę, że zaczep jest przykręcony na 2 śrubach fi 10. Jeżeli ta śruba to 14mm to pole jej przekroju jest praktycznie identyczne jak tych dwóch 10. Więc wytrzymałość porównywalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, rozan99 napisał:

Może i 14mm. Mierzyłem na szybko. Na śrubie jest napisane 8,8. To twardość? Taka powinna być?

Pierwsza cyferka oznacza wytrzymałość na rozciąganie materiału śruby, a druga oznacza stosunek granicy plastyczności materiału do jego wytrzymałości, czyli w skrócie mówiąc, od jakiego obciążenia pojawią się trwałe odkształcenia (w stosunku do siły niszczącej).

8.8 to już jest trochę wyższa klasa niż najpopularniejsza, ale jeszcze nic specjalnego.

Jednak w tym przypadku, jako że śruba pracuje udarowo (szarpanie) oraz czasami w ujemnych temperaturach to bym się tymi właściwościami nie przejmował, a wręcz mocniejsza śruba może łatwiej pękać.

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.