Jump to content

rozmiar opon w holowniku


Effendi
 Share

Recommended Posts

Witam!

 

jak wpłynie zmiana srednicy opon w holowniku ( berlingo II ) - obecnie mam R14 na R 16 na warunki eksploatacji auta tj:

1. czy zwiekszy sie zuzycie paliwa czy zmniejszy?

2. jak ma sie zmiana srednicy opony na wskazania prędkościomierza ( czy bedzie zawyzal czy zanizał wskaznia ) ?

 

p.s.

co prawda, znalazłem posty o oponach, ale tyczyły sie tylko przyczep i ich rozmarów :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • szary11

    4

  • tomekk

    4

  • Effendi

    4

  • Commander

    4

Zyżycie paliwa wzrośnie gdy szerokoś opon będzie większa. Nie powinien by to duży skok - średnio może byc do 0,2 litra przy wzroście o jeden rozmiar.

 

Jeśli zastosujesz odpowiedni zamiennik wysokości względem wzrostu średnicy felgi wskazania prędkościomierza powinny zosta takie same. W instrukcji obsługi samochodu powinny by rozmiary kół jakie można montowa w danym modelu.

Link to comment
Share on other sites

jak wpłynie zmiana srednicy opon w holowniku ( berlingo II ) - obecnie mam R14 na R 16 na warunki eksploatacji auta tj:

1. czy zwiekszy sie zuzycie paliwa czy zmniejszy?

2. jak ma sie zmiana srednicy opony na wskazania prędkościomierza ( czy bedzie zawyzal czy zanizał wskaznia ) ?

Jeśli chodzi o zmianę rozmiaru to parametry które podałeś dotyczą jedynie średnicy felgi. Producenci dopuszczają takie zmiany ale tylko wtedy gdy zostanie zachowana średnica zewnętrzna koła, a zatem im większa średnica felgi to mniejsza wysokość opony. Musisz też pamiętać o zachowaniu odsadzenia felgi od piasty aby felga nie chaczyła o zacisk hamulcowy (zdarza się że po wymianie klocków na nowe felgi zaczynają obcierać bo zacisk bardziej odstaje), lub opona o rant błotnika.

Ad 1 zużycie paliwa uwarunkowane jest między innymi szerokością a nie średnicą koła

Ad 2 Jak napisałem powyżej:przy zmianie średnicy felg powinieneś zachować średnicę zewnętrzną koła a parametry eksploatacyjne auta (wskazanie prędkości i inne ) nie ulegną zmianie :)

Link to comment
Share on other sites

Mrsulki ja chce zmienic na wiesza srednice dlatego, ze aktualnie przy felgach aluminiowych i ich niewielkim wywazeniu - male cięzarki - sa i tak przyklejane do felgi tak na "słowo honoru" i co jakis czas musze sprawdzic, czy nie odlecialy obcierajac sie o zacisk, ewentualna zamiana na wiesza felge dalaby mi komfort psychiczny i miejsce na swobodne i dokladne "dowazenie" u wulkanizatora....

Link to comment
Share on other sites

zamiana na wiesza felge dalaby mi komfort psychiczny i miejsce na swobodne i dokladne "dowazenie" u wulkanizatora

 

 

Przy okazji nieco komfort się zmniejszy i bardziej będziesz musiał uważa na dziury. Mniejszy profil opony może doprowadzi do uszkodzenia felgi po wpadnięciu w "przepaśc". Może zmień na 15? Problem doważania też będziesz miał z głowy.

Link to comment
Share on other sites

Effendi, niższy profil opony to na naszych drogach samobójstwo. Auto będzie zachowywać się jak wóz drabiniasty, zatem szczerze nie polecam. Co do wyważenia trwałego można tak przykleić ciężarki by nie było z tym problemu (kwestia dobrego wulkanizatora)

Link to comment
Share on other sites

hmm... a pytanie retoryczne, zalozyc opony R16, ale o zwyklym profilu? co wtedy bedzie sie dzialo?

Link to comment
Share on other sites

hmm... a pytanie retoryczne, zalozyc opony R16, ale o zwyklym profilu? co wtedy bedzie sie dzialo?

 

 

Co masz na myśli pod słowami "zwykłym profilu"? Najlepiej napisz o jakie dokładnie rozmiary Ci chodzi wtedy będzie łatwiej i nam coś doradzi :)

Link to comment
Share on other sites

R16, ale o zwyklym profilu? co wtedy bedzie sie dzialo?
Jak będzie za wysoki koła będą obcierać o nadkola, licznik będzie oszukiwał. Po co Ci te kombinacje :)
Link to comment
Share on other sites

Ciągnąc przyczepę starałbym się by średnica kół napędzanych była mniejsza. "Krótsza" jedynka ułatwia manewrowanie czy ruszanie z miejsca, nie mówiąc o cofaniu. Ewidentnie oszczędzasz sprzęgło. Szybkościomierz będzie zawyzał wskazania, ale to łatwo skalibrować. "Krótszy" szósty bieg w czasie holowania chyba Ci nie przeszkadza? Pozdrawiam Adam.

Link to comment
Share on other sites

Effendi. To o czym myślisz jest wykonalne, jednakże pojawia sie kilka ALE:

- wg katalogu Berlingo na gumy 175/70 R14, czyli mają obwód 1882 milimetry,

- planowana opona R16 przy zachowaniu profili, czyli 175/70 będzie miała obwód 2046 milimetry, tj. aż o 160 milimetrów więcej, to bardzo duża różnica, o wiele za duża.

- wystarczajacym zamiennikiem obecnej opony może być opona 175/55 R16 mająca obwód 1881 milimetrów.

 

Koło 16" z oponą 175/70 odpada z kilku względów:

- prawdopodobnie bardzo trudno będzie nabyć oponę o takim profilu (trzeba by poszperać czy są takie produkowane, bo gumy 16" zaczynają się na ogól od profilu 60),

- gdyby nawet taka opona była dostępna, to nie wskazane jest jej montowanie, bo taka opona jest cięższa od opony standardowej, dla której projektowany jes układ zawieszenia i amortyzatory Berlingo. Cięższa opona i jeszcze cięższa felga istotnie zwiększą masę nieresorowaną, co ujemnie się odbije na pracy i żywotności amortyzatorów i zawieszenia, które może się bardzo szybko zużyć/uszkodzić na naszych dziurach,

- opona taka może nie zmieścić się w nadkolach, a jeżeli już się zmieści to może się ocierać o nadkola,

- fakt iż opona 175/70 R16 zafałszuje wskazania licznika kilometrów, co jest małym jeszcze problemem. Najważniejsze, że znacznie osłabi ona autko (zwiększy się przełożenie) na każdym z biegów, pogorszy się dynamika motoru, bowiem 16 cm większy obwód opony to bardzo dużo. Motor odczuwa już większy obwód opony o 5 cm, a co tu mówić o 16 cm.

To tyle z grubsza i naprędce napisane

Link to comment
Share on other sites

dodam jeszcze,że samochód straci ze 2 sekundy w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h przy silniku benzynowym i około sekundy przy HDI.przełożenia w skrzyni są dobrane do średnicy koła i przebiegu momentu obrotowego silnika.jak zmienisz średnicę koła całą pracę inżynierów diabli wezmą.chyba że podłubiemy w silniku i dołożymy kilka Nm

Link to comment
Share on other sites

Effendi, zwroc uwage na zawieszenie. Kiedy jezdzilem kangurem problem pojawil sie przy zakupie opon zimowych. Otoz, letnie byly 165/70/14 a zimowki, ktore mnie interesowaly mialy 175/70/14 i nie moglem ich zastosowac bo niemal dotykaly do wahacza belki. Dziwne to ale jezeli chcesz zastosowac obrecze tak duze to moga sie pojawic tego typu problemy zwlaszcza w tylnej osi, nie wspomne tu o porzadnym zaladunku samochodu. Ponadto taka zmiana pociaga za soba koszty zwiazane z ukladem hamulcowym. W samochodzie, ktory podalem za przyklad inne tarcze, bebny i klocki byly do kol '13 a inne w samochodach po przejsciu przez producenta na '14 :ok:

Link to comment
Share on other sites

Kiedy jeździłem kangurem problem pojawił się przy zakupie opon zimowych. Otóż, letnie były 165/70/14 a zimówki, które mnie interesowały miały 175/70/14 i

 

ja aktualnie mam letni zestaw 175/70 R14 84T a zimowy zestaw 175/65 R14 82T

Link to comment
Share on other sites

ja mam szersze felgi niż oryginał i używam pierścieni dystansowych.

krytykowano to, że do busa nie bardzo, ale po półtora roku użytkowania (plus pół roku poprzedni właściciel) stwierdzam, że jest spoko

zawsze to tańsze niż nowy komplet kół :swieca:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...