Skocz do zawartości

Instalacja gniazda 13 PIN przy zaczepie


COLA

Rekomendowane odpowiedzi

Czy dwie wtyczki angielskie łącząc w jedną , można np. Plus zmostkować czy instalacja tego nie wytrzyma i będzie palić bezpieczniki lub przekażniki

 

pytasz o połączenie kabli w przyczepie z dwóch wtyczek 7 PIN do jednej wtyczki 13 PIN ? - tak, możesz

tam wszystkie kable maja swoje PIN'y więc nie musisz nic mostkować, tylko poprzykręcać w odpowiednich miejscach

 

połączenie kabli w przyczepie z dwóch wtyczek 7 PIN do jedne wtyczki 7 PIN ? - nie, nie wolno

kable we wiązce gniazda na haku są przystosowane do żarówek (np. 5A), a pobór z przyczepy to zdecydowanie za dużo (nawet 15-20A)

noi w gnieździe nie ma wolnego PIN'a z którego można wziąć 12V

 

dla zasilania przyczepy (szczególnie lodówki i ładowania akumulatora, bo łącznie potrafią zabrać nawet 20A) koniecznie pociągnij w aucie nowy przewód,

co najmniej 4mm średnicy (6mm nie zaszkodzi), do tego koniecznie bezpiecznik (np. 30A), może być jeszcze przekaźnik pod zapłon albo alternator - elektryk doradzi Ci szczegóły

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witaj .

To prawda z 7 pinowego gniazda i przejściówki na 13 pinów nie uzyskasz zasilania lodówki ,która powinna być zasilana z "+" po zapłonie tzn.jak zgasisz silnik automatycznie lodówka traci zasilanie-takie zabezpieczenie przed rozładowaniem akumulatora.Ja w swoim samochodzie montując hak zamontowałem 13 pinowe gniazdo które obsługuje wszystkie elementy elektryczne w przyczepie .Zaletą 13 pinowego połączenia jest posiadanie na postoju zasilania tzn. stałego plusa który zasila oświetlenie,pompę wody,i gniazda 12 voltowe.Znacznie prostszym i skuteczniejszym sposobem jest przejście w gnieździe z 13 pinów na 7 pinów i nic się nie traci z oświetlenia np przyczepy towarowej które z reguły mają 7 pinów.

pozdrawiam Irek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Dzięki Panowie za porady ale mam do Was jeszcze pytanie. Otóż wczoraj poszperałem w starych postach i dowiedziałem się, że moje auto powinno mieć wyjście na instalację 13 pin zakończone wtyczką koło lewej lampy. Jeśli by tak było faktycznie to czy mogę dołożyć drugie gniazdo do haka właśnie na13 pin, czy muszę się na któreś zdecydować. Z tego co mówicie to lepszym faktycznie rozwiazniem jest redukować z 13 na 7 niż mnożyć z 7 na 13.

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez Commander (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To gniazdo / gniazda przy wiązce świateł może być do instalacji wiązki haka , ale może też być do modułu haka. a dopiero do wiązki haka.

Najlepiej jak byś się upewnił w serwisie. Bo jeśli Twoja fura instalacje haka ma przewidzianą przez moduł , którego niema na wyposażeniu powinno się go jednak zainstalować gdyż ominięcie go może skutkować konflikty w komputerze pokładowym .Możesz mieć po podłączeniu przyczepy komunikaty o awarii tylnych lamp.

W prawdzie często można je wykasować ,WAGiem podpinając cię z laptopem pod kompa ale chyba lepiej mieć wszystko cacy.

Zwłaszcza że rezygnując z modułu można się także pozbawić opcji automatycznego wyłączania p.mgielnych holownika aby nie oślepiały kierowcy odbiciem z przedniej ściany przyczepki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli masz wyjście na 13 PIN, to zakładasz gniazdo 13 PIN typu WeSt (7+6) i możesz podłączać do tego gniazda wtyczki 7 i 13 PIN ( oczywiście wtyczka też musi być dedykowana do gniazda typu WeSt) ,bez żadnego grzebania przy wtyczkach oraz bez konieczności zakładania przejściówek..Od 10 lat użytkuję tego typy gniazda podpinając bezproblemowo do holownika przyczepy campingowe i towarowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,podpowiedzi są trafne jeśli chodzi o vectrę B,sam taką jeździłem i osobiście montowałem tam hak z wtyczką 13 pin.To prawda vectra ma oryginalnie poprowadzony gróby przewód chyba 4mm ze stałym plusem zabezpieczonym bezpiecznikiem w skrzynce(jak nie ma haka fabrycznego bezpiecznik nie jest wsadzony -wystarczy włożyć z tego co pamiętam 30A i prąd jest z tyłu przy lewej lampie Tam nawet wszystko jest zakończone oryginalną wtyczką.Czyli brakuje Ci tylko + po zapłonie jato rozwiązałem przekaźnikiem który podłączyłem do tego stałego plusa a sterowanie z tego co pamiętam podłączyłem z jakiegoś elementu tylnej klapy -wystarczy go wyszukać próbnikiem w wiązce przy tylnym lewym błotniku,masy oczywiście podłączyłem do nadwozia i to przewodami 4 mm.

Zdecydowanie polecam jedną wtyczkę ze względów wygody obsługi nawet jeśli trzeba będzie włożyć więcej pracy przy przerobieniu przyczepy.

ps.polecam gniazdo 13 pin z odcięciem światła przeciwmgłowego,co prawda rzadko jeździ si na tylnych przeciwmgłowych ale ostre światło czerwone odbijające się na białym tle przyczepy nie jest miłe i przeszkadza podczas jazdy,gdybyś miał jakieś pytania co do vecty to jestem do usług pięć lat nią jeździlem więc bardzi dobrze znam ten samochód.

pozdrawiam Irek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie.

 

Panowie bardzo bardzo dziękuję za porady. Z pewnością z nich skorzystam bo będę przerabiał gniazgo na 13-stkę. Bardzo lubię swój samochód (moja rodzina też) i jeżdzimy nim już 7 rok.

Myślałem że wiem o nim bardzo dużo, ale jak widać nie. Grunt, że ktoś wie jeszce więcej i na dodatek chce doradzić...

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Commander (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ładowanie akumulatora w przyczepie podczas jazdy mocno obciąża alternator i czy regulator napięcia samochodu funkcjonuje poprawnie przy dwóch akumulatorach

pytasz o połączenie kabli w przyczepie z dwóch wtyczek 7 PIN do jednej wtyczki 13 PIN ? - tak, możesz

tam wszystkie kable maja swoje PIN'y więc nie musisz nic mostkować, tylko poprzykręcać w odpowiednich miejscach

 

połączenie kabli w przyczepie z dwóch wtyczek 7 PIN do jedne wtyczki 7 PIN ? - nie, nie wolno

kable we wiązce gniazda na haku są przystosowane do żarówek (np. 5A), a pobór z przyczepy to zdecydowanie za dużo (nawet 15-20A)

noi w gnieździe nie ma wolnego PIN'a z którego można wziąć 12V

 

dla zasilania przyczepy (szczególnie lodówki i ładowania akumulatora, bo łącznie potrafią zabrać nawet 20A) koniecznie pociągnij w aucie nowy przewód,

co najmniej 4mm średnicy (6mm nie zaszkodzi), do tego koniecznie bezpiecznik (np. 30A), może być jeszcze przekaźnik pod zapłon albo alternator - elektryk doradzi Ci szczegóły

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ładowanie akumulatora w przyczepie podczas jazdy mocno obciąża alternator i czy regulator napięcia samochodu funkcjonuje poprawnie przy dwóch akumulatorach

 

Ja podczas jazdy doładowywałem aku pokładowy budki a w dodatku lodówka też chodziła na 12V i nie zauważyłem by się to odbiło na alternatorze itd :-]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja dodam od siebie

ponieważ mam nowe auto też miałem dylemat jak to wszystko podłączyć aby komputer nie zgłupiał, zamówiłem auto z hakiem i zamontowali 7 Pinów więc trzeba było przerabiać i po wielu konsultacjach nikt nie wiedział co zrobić a już najmniej ASO, zdecydowałem się pociągnąć bezposrednio z akumulatora gruby kabel dałem bezpiecznik 25 A i teraz jest tak część13 pinowej wtyczki jest zasilane tak jak z 7 pinów ( oświtlenie przyczepy ) i druga część ( lodówka, akumulator w przyczepie ) z tego grubego kabla prosto z akumulatora w aucie, komputer nie głupieje i jest OK. Jednym zdaniem to 13 pinowa wtyczka ma część prądu z oryginalnej instalacji a część w dodatkowego kabla z akumulatora.

Aha na tym dodatkowych dałem jeszcze wyłącznik i dodatkową diodę ( oczywiście z opornikiem ) dioda zamontowana w widocznym miejscu a przełącznik obok fotela pasażera i małżonka obsługuje i teraz tak jak się gdzieś zatrzymujemy na zwiedzanie ( gaszę silnik ) to dzięki palącej się diodzie wiem że jest pobór prądu w przyczepie i trzeba wyłączyć przełącznik aby akumulatora w samochodzie nie rozładować, jak długie będzie zwiedzanie to lodówkę na gaz przełączę :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja ma bardzo podobną instalacje ale załanczanie rozłanczanie odbywa się przez sygnał z przekaźnika postojówki tj w momencie właczenia świateł idzie prąd na przyczepe i na odwrót Wygodne i bezobsługowe :ok: nie zapomne wyłaczyć oraz nie pobiera pradu przy rozruchu :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można przekaźnik podpiąć do przewodu na którym pojawia się + po włączeniu stacyjki.. Po wyłączeniu stacyjki przekaźnik puszcza i nie muszę pamiętać o wyłączaniu. Dodatkowo dołożyłem wyłącznik którym mogę wyłączyć przekaźnik-nie jeżdżę zimą z napięciem w gnieździe.(lub wyjmuję bezpiecznik 10A) Przykładowy schemat w załączniku.

Lodówka zasilanie.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kid i ed wszystko ok ale ja się obawiałem błędów w komputerze i dlatego bezpośrednio z akumulatora jedyny jaki może mi się teraz pojawić to za duży pobór prądu przez akumulator ale jak narazie nic takiego nie wyskakuje :]

prąd po stacyjce czy spod świateł to wygoda ale nie do zastosowania w moim przypadku

wszystko można zrobić tylko trzeba się zastanowić jak to zrobić i to zrobić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba w żadnym samochodzie nie ma kontroli poboru prądu z samego akumulatora. Na złączonym schemacie biorę prąd bezpośrednio z akumulatora, a przekaźnik bierze tak mały prąd, że to nie powinno zostać wykryte przez komputer. A może się mylę. Ja takiego problemu w swoim aucie nie mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz Ed racje :ok: prąd idzie z aku a wysterowanie jest przekaźnikiem którego komp nie odczuje :ok: U mnie gdzie kolwiek indziej podłączyłem dodatkowe odbiorniki to coś się wyświetlało od kontroli przepalonej żarówki poi totalną choinke na liczniku i wyświetlaczach :bzik: więc Marc_mari mozna spoko zrobić sterowanie przekaźnikiem i bez obawy o auto :-] jesteśmy Polakami i jak wiadomo na wszystko sposób znajdziemy :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.