Jump to content
Kristofer

Przyłączenie przyczepy do sieci 230 V - gniazda, wtyki, przejściówki, oznaczenia, wymagania.

Recommended Posts

Kristofer

Witam !

Ostatnio często powracają różne pytania (zwłaszcza początkujących karawaningowców), dotyczące kabli i wtyczek przyłączeniowych do sieci 230 V.

Pomyślałem sobie, że może warto umieścić zbiór takich przydatnych informacji w jednym miejscu :hmm: .

Zdaję sobie sprawę, że ten mini leksykon nie jest idealny (poświęciłem na niego tylko tyle czasu, ile mogłem), dlatego proszę Wszystkich o wyrozumiałość.

 

Opis gniazd / wtyczek pod niżej zamieszczoną ilustracją, jest w takiej samej kolejności, jak poszczególne elementy na niej pokazane.

 

Uniwersalny zestaw przyłączeniowy, zapewniający bezproblemowe podłączenie naszej przyczepy do sieci energetycznej 230 V, zarówno w Polsce, jak i za granicą, powinien składać się z następujących elementów:

 

post-8228-0-66294400-1359362840_thumb.jpg

 

1) Wtyczka przyłącza przyczepy (ta wkładana do gniazda na ścianie przyczepy), typ tzw. "żeński":

ma być w kolorze niebieskim dla nap. 230 V (czerwona 380 V; żółta 110 V),CEE 17 (EN 60309) typu 2P+E, IP 44, 16 A, certyfikat RoHS i CE, zakres temperatur pracy -25°C do +80°C.

post-8228-0-51439800-1359363041_thumb.jpeg

 

 

2) Wtyczka przyłącza przyczepy (druga strona), typ tzw "męski":

najlepiej gumowa, CEE 7/7, 230 V, 16 A, IP 44, określana, jako uniwersalna E/F (pasuje do gniazd typu E z bolcem ochronnym, nazywanych francuskimi oraz gniazd typu F z blaszkami ochronnymi po bokach, nazywanych niemieckimi lub Schuko).

post-8228-0-07359000-1359362912_thumb.jpg

 

 

 

3) Gniazdo(a) przedłużacza, typ tzw "żeński":

gumowe, CEE 7/5, 230 V, 16 A, IP 44, typ E (pasuje do gniazd typu E z bolcem ochronnym, nazywanych francuskimi) ewentualnie zespół gniazd o tych samych parametrach, jak gniazdo pojedyncze, zamontowanych na bębnie przedłużacza (często z zabezpieczeniem termicznym).

post-8228-0-29617100-1359362903_thumb.jpg

 

 

 

4) Wtyczka przedłużacza, typ tzw "męski":

najlepiej gumowa, CEE 7/7, 230 V, 16 A, IP 44, pasuje do gniazd typu E z bolcem ochronnym, nazywanych francuskimi czyli standard stosowany również w Polsce.

Może być też uniwersalna, jak w poz. 2.

post-8228-0-95855700-1359363317_thumb.jpg

 

 

5) Gniazdo "przejściówki", typ tzw. "żeński":

gumowe, CEE 7/5, 230 V, 16 A, IP 44, typ E (pasuje do gniazd typu E z bolcem ochronnym, nazywanych francuskimi).

post-8228-0-26800900-1359363471_thumb.jpeg

 

 

 

6) Wtyczka "przejściówki" (druga strona), typ tzw. "męski":

w kolorze niebieskim dla nap. 230 V, CEE 17 (EN 60309) typu 2P+E, IP 44, 16 A, certyfikat RoHS i CE, zakres temperatur pracy -25°C do +80°C.

post-8228-0-41075700-1359362925_thumb.jpg

 

Zamiast wtyczki z poz. 1), możemy użyć wtyczki bardziej uniwersalnej, zawierającej z drugiej strony gniazdo 230 V, przydatne np. do urządzeń w przedsionku:

 

post-8228-0-11349200-1359362913_thumb.jpeg

 

Zamiast przejściówki poz. 5) i 6) (ostatni element w/w ilustracji), można zakupić tzw. przejściówkę zespoloną:

 

post-8228-0-57514000-1359362909_thumb.jpeg

 

Oczywiście wzorując się na pokazanych typach gniazd i wtyczek, możliwa jest modyfikacja tego zestawu dla indywidualnych potrzeb. Pamiętać jedynie należy, że wszystkie elementy muszą być hermetyczne i zapewniać minimalny stopień ochrony IP 44, muszą być przystosowane do obciążenia 16 A, muszą być przeznaczone do pracy na zewnątrz pomieszczeń i posiadać zwiększoną wytrzymałość elektro- mechaniczną od tych typowych elementów stosowanych wew. pomieszczeń.

 

Parametry zastosowanych przewodów: 3 x 2,5 mm², cały kabel, jak i poszczególne żyły w grubej gumie, do zastosowań zewnętrznych o zwiększonej odporności elektro-mechanicznej, napięcie znamionowe 450/750 V, dopuszczalna temperatura pracy min. 60°C, na prykład: OnPd (H07RN-F) 3x 2,5 mm² 450/750V.

 

post-8228-0-94177200-1359362906_thumb.jpeg

 

 

Przy zastosowaniu kabla o powyższych parametrach, osiągniemy pewność działania i bezpieczeństwa w większości przypadków jego używania podczas karawaningowych podróży.

 

Należy pamiętać, że kable w gumie są również dostępne w wykonaniu do stosowania wewnątrz pomieszczeń. Są one tańsze od tych w wykonaniu "zewnętrznym", jednak nie można ich stosować w omawianym zastosowaniu.

 

W tym miejscu wypada dodać, że będąc świadomym pewnych ograniczeń, można iść na mały kompromis i zastosować tej samej klasy kabel, ale 3 x 1,5 mm². Jest to możliwe w przypadku, gdy przyczepa nie posiada prądożernych odbiorników energii elektrycznej, a sam przedłuzacz nie będzie bardzo długi.

Najbardziej jednak pewnym i bezpiecznym kablem dla samego użytkownika, jak i osób postronnych, będzie ten z żyłami 3x 2,5 mm² i taki właśnie jest zalecany na potrzeby karawaningu, zwłaszcza, gdy jego długośc wynosi kilkadziesiąt metrów.

 

post-8228-0-35049500-1359362908_thumb.jpg

 

Przyjmuje się, że min. 40 metrowy przedłużacz powinien wystarczyć w większości przypadków.

Taką długość najlepiej mieć w jednym odcinku, jednak zawsze można dołożyć kolejny przedłużacz lub zastosować krótszy/dłuższy, jeśli mamy takie potrzeby.

 

Łącząc przedłużacze, pamiętajmy o zamknięciu łączonej wtyczki / gniazda w specjalnej kasecie ochronnej:

 

post-8228-0-41226900-1359365130_thumb.jpeg

 

Osłony są najczęściej w jaskrawych barwach, co zapobiega rozjechaniu ich przez inne pojazdy (kierowcy łatwiej ją zauważą, jeśli będzie leżała np. na trawie).

 

Na kolejnych ilustracjach przedstawiam prawidłowe sposoby (kolory, oznaczenia, miejsca) podłączenia przewodów do wtyczek i gniazd, aby w razie potrzeby, samodzielnie można było sprawdzić / wykonać odpowiednie połączenie.

Jest to o tyle istotne, że błędy mogą czasami rodzić niebezpieczne sytuacje, a w najlepszym przypadku brak działania zasilanego sprzętu. Opisy widoczne są na ilustracjach.

 

Gniazdo_przyczepy podłączenie:

 

post-8228-0-32779600-1359362906_thumb.jpg

 

CEE żeńska podłączenie:

post-8228-0-47148100-1359362924_thumb.jpg

 

Gniazdo żeńskie IP44 na przewód, podłączenie:

 

post-8228-0-51520300-1359362905_thumb.jpg

 

Wtyczka CEE 7_7 230V podłączenie:

 

post-8228-0-97602900-1359362910_thumb.jpg

 

CEE męska podłączenie:

 

post-8228-0-04385600-1359362926_thumb.jpg

 

Gniazdka 230V typu E i F (np. wewnątrz przyczepy i wszystkie inne), podłączenie:

 

post-8228-0-34483600-1359362904_thumb.jpg

 

EN 60309 (długości przewodów i końcówek do "zarobienia", kolory, oznaczenie, wymiary):

 

EN 60309.pdf

 

Mam nadzieję, że ta garść informacji okaże się pomocna.

Z karawaningowym pozdrowieniem :przyczepa: ,

 

Kristofer

 

:banan:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bartosz_b

Osobiście polecałbym przedłużacze jednogniazdowe, łatwiej jest zabezpieczyć przed wilgocią, niż te na bębnie.

Edited by bartosz_b (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Osobiście polecałbym przedłużacze jednogniazdowe, łatwiej jest zabezpieczyć przed wilgocią, niż te na bębnie.

 

;)

Jest wzmianka o takim przedłużaczu na pierwszej ilustracji.

 

Jeśli chodzi o wilgoć, to tak, jak opisałem: wszystkie elementy powinny być przynajmniej w klasie IP 44.

Fotka "4gniazdek" przedłużacza bębnowego jest tylko dla pokazania typu (wnętrza) gniazd.

W klasie IP 44, będą wyglądały tak:

 

post-8228-0-06744100-1359369266_thumb.jpg

 

Oczywiście masz rację :ok: , że w wielu przypadkach zastosowanie takiego przedłużacza

 

post-8228-0-56689500-1359369370_thumb.jpeg

 

może być wygodniejsze i łatwiejsze w zabezpieczeniu przed warunkami atmosferycznymi (i nie tylko :D.

Nie zmienia to faktu, że taki przedłużacz może być również zwijany na bębnie.

Ja np. mam bębnowy z czterema gniazdami, oczywiście w klasie IP 44, ale zawsze jest w przedniej bakiście, więc nigdy dodatkowo go nie zabezpieczałem. Co innego, gdyby musiał leżeć np. pod przyczepą.

 

:hej:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Przykładowe przyłącza 230 V spotykana za granicą:

 

post-8228-0-20005300-1359371393_thumb.jpg

 

post-8228-0-55226400-1359371392_thumb.jpg

 

post-8228-0-80787200-1359371370_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bialy

Pytanie może i głupie ale nie znam się na elektryce więc wolę się zapytać czy w momęcie gdzy nie wykorzystujemy całego kabla z bębna może on pozostać na nim zwinięty czy należało by go rozwinąć i położyć luźno??

Share this post


Link to post
Share on other sites
NINED

Kabel rozwinięty, luźny, lepiej się chłodzi-ważne gdy przekrój mały a obciążenie duże- duży pobór prądu. Ja nigdy nie rozwijałem-nie mam takiej potrzeby.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Socale

Krzysiek, brawo!

 

Jeszcze i ja coś dodam dla pełności porozumiewania i wzajemnego zrozumienia.

 

Wtyczka - ma bolce, mimo że w j. polskim rodzaj żeński, to w/g płci jest samcem.

Gniazdo - ma dziurki , mimo że w j. polskim jest to rodzaj męski, to w/g płci jest samicą

Paradoksalna odwrotność, ale łatwa do zapamiętania.

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Krzysiek, brawo!

 

Jeszcze i ja coś dodam dla pełności porozumiewania i wzajemnego zrozumienia.

 

Wtyczka - ma bolce, mimo że w j. polskim rodzaj żeński, to w/g płci jest samcem.

Gniazdo - ma dziurki , mimo że w j. polskim jest to rodzaj męski, to w/g płci jest samicą

Paradoksalna odwrotność, ale łatwa do zapamiętania.

.

 

:brawo: Wojtek - to fakt, masz rację i można podejść do tego również od tej strony :jump:

 

:hej:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Pytanie może i głupie ale nie znam się na elektryce więc wolę się zapytać czy w momęcie gdzy nie wykorzystujemy całego kabla z bębna może on pozostać na nim zwinięty czy należało by go rozwinąć i położyć luźno??

 

Witam !

Twoje pytanie wcale nie jest głupie, wręcz przeciwnie ! :ok:

Postaram się odpowiedzieć w miarę kompletnie, ale niezbyt obszernie - mam nadzieję :]

Otóż sprawa nie jest taka prosta, jak się na pozór wydaje.

Na wartość prądu, jaki może przez przewód przepływać długotrwale, ma wpływ wiele różnych czynników.

Najważniejsze jednak są: rodzaj materiału z którego wykonano osłonę i izolacje przewodów, znamionowy przekrój żył oraz ich ilość, sposób ułożenia kabla i jego długość.

Osłony i izolacje przewodów wykonuje się obecnie z kilku różnych materiałów, najczęściej będzie to guma, polichlorek winylu, poliuretan lub neopren. Materiały te mają wpływ na wartości mechaniczne przewodów, odporność na różne rodzaje substancji i szczególnie, na wartość dopuszczalnej, długotrwałej temperatury całego przewodu.

Polska norma PN-IEC 60364-5-523 w zakresie temperatur, dopuszcza dwie jej wartości w zależności od wspomnianego materiału osłonowo izolacyjnego przewodu. I tak, np. dla PVC dopuszcza się długotrwale 70 st.C, natomiast np. dla gumy lub XLPE jest to już 90 st.C.

 

W praktyce spotyka się bardzo rzadko, najczęściej wcale, podawanie przez producentów granicznych wartości temperatury pracy dla finalnego wyrobu, a to z kolei oznacza, że musimy przyjąć do rozważań wariant najsłabszy w/w normy, czyli 70 st.C.

 

Założenia te będą słuszne dla przewodu rozciągniętego i ułożonego na całej długości w powietrzu.

Można uznać, że ostatni warunek będzie spełniony również w przypadku, gdy zachowując wszelkie zasady bezpieczeństwa, przewód jest położony na ziemi. Dla takich właśnie parametrów pracy, określa się maksymalną obciążalność prądową przewodu.

Ma to swoje odzwierciedlenie w wyrobach dostępnych na rynku. Jeśli przedłużacz posiada zabezpieczenie termiczne, to zadziała ono w temp. ok.51 - 61 st.C.

 

Eksploatacyjnie oznacza to, że powinniśmy tak korzystać z przedłużacza, aby długotrwała temperatura przewodu była niższa od temperatury zadziałania zabezpieczenia, czyli powiedzmy np. do 45 st.C max. :hmm: IMHO

 

Teraz bardziej obrazowo, czyli prosty przykład obciążalności dwóch różnych przedłużaczy (w/g producentów) w stanie całkowicie rozwiniętym i całkowicie zwiniętym.

Mając takie porównanie, dokładnie widać na co możemy sobie pozwolić przy indywidualnym rozwijaniu i obciążaniu prądowym naszego przedłużacza bębnowego.

Pamiętajmy, że im mniejszy przekrój przewodu lub / i większa jego długość, tym większy spadek napięcia przy jego dużym obciążeniu, jak i wyższa temperatura.

 

 

Przypominam, że są to wartości absolutnie graniczne (bezpieczne), których nie należy przekraczać.

 

3x2,5 mm², 4 gniazda, guma

Długość kabla [m] 50

 

Maksymalne obciążenie (kabel całkowicie zwinięty) [W] 1300 / 6 A max.

Maksymalne obciążenie (kabel całkowicie rozwinięty) [W] 3600 / 16 A max.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

3x1,5 mm², 4 gniazda, PVC

Długość kabla [m] 25

 

Maksymalne obciążenie (kabel całkowicie zwinięty) [W] 1100 / 5 A max.

Maksymalne obciążenie (kabel całkowicie rozwinięty) [W] 3000 / 13 A max.

 

:banan:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Proszę zwrócić uwagę, że przedłużacz 3x2,5 mm² w gumie (całkowicie zwinięty) możemy obciążyć 1300 W, (1100 W dla przedłużacza PVC 3x1,5 mm²), a przy tym jest on dwa razy dłuższy (50 m zamiast 25 m) !

:hej:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

Krzysiek ja w zeszłym roku kupiłem nowy przedłużacz 3x1,5 mm² taki w pomarańczowej

osłonie i ma on 50 m, a Ty piszesz że nie powinien mieć więcej jak 25m.

Jak go kupowałem to było napisane że jak jest zwinięty to max. obciążenie to jakieś 1000W

a jak rozwinięty to 3000W, to ja już nie wiem czy ten mój przedłużacz jest za długi czy

coś po prostu źle zrozumiałem :puk:

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Krzysiek ja w zeszłym roku kupiłem nowy przedłużacz 3x1,5 mm² taki w pomarańczowej

osłonie i ma on 50 m, a Ty piszesz że nie powinien mieć więcej jak 25m.

Jak go kupowałem to było napisane że jak jest zwinięty to max. obciążenie to jakieś 1000W

a jak rozwinięty to 3000W, to ja już nie wiem czy ten mój przedłużacz jest za długi czy

coś po prostu źle zrozumiałem :puk:

Pozdrawiam.

 

Tomek, oczywiście, że źle to odczytałeś :bzik:

Twój przedłużacz nie jest zbyt długi (w swoich parametrach pracy oczywiście).

Pisałem tylko, że porównując dwa przedłużacze z przewodami np. 3x1,5 mm² i 3x2,5 mm² (jeden i drugi w stanie zwiniętym), to do tego drugiego, można przyłączyć większe obciążenie i dodatkowo jest dwa razy dłuższy. Oznacza to, że gdyby ten 3x1,5 mm² posiadał też długość 50 metrów, to producent na pewno by podał sporo niższą wartość niż 1000 W (przewód jest dobrej klasy).

Nie jestem specjalnie przekonany, aby dane dla Twojego 50 metrowego, zwiniętego przedłużacza, które przeczytałeś na ulotce były rzetelne :hmm: , zwłaszcza przy znamionowym obciążeniu. 50 metrów jednak robi swoje i spadek napięcia jest mocno zauważalny.

 

W stanie rozwiniętym, OK - taka średnica przewodów powinna wytrzymać 3000 W obciążenia (z dużymi przerwami), chociaż ja uważam, że absolutne max. to 2500 W, a i to może zbyt optymistycznie.

Nie wiem jeszcze jakiej klasy przedłużacz kupiłeś. Jeśli jest z tych najtańszych ogrodowych, to zbytnio bym nie liczył na jego jakość (zastosowany stop miedzi, materiał izolacji itd.), a to z kolei wymusza sporą ostrożność w obciążaniu takiego przedłużacza.

Wszystko zależy, jaką mocą i jak długo go obciążasz.

IMHO

:hej:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

U mnie max obciążenie w przyczepie to lodówka, czasami telewizor dekoder czy podłączony laptop no i oczywiście standardowo zasilacz.

Nigdy nie używam żadnych farelek do ewentualnego ogrzewania gdy jest zimno tylko chodzi piecyk gazowy, tak więc z tego co przeczytałem w Twoim poście

ten mój przedłużacz powinien wystarczyć:puk:, no chyba że będę ogrzewał przyczepkę farelką 2000W ale to raczej też powinno wystarczyć, tym bardziej

że kabel mam zawsze cały rozwinięty i leży pod przyczepą. A i jeszcze mam grzałkę do wody elektryczną 1300W ale ona też chodzi sporadycznie.

Pytam bo jak kupowałem przedłużacz to zastanawiałem się nad takim 3x2,5 mm² ale stwierdziłem że taki 3x1,5 mm² powinien wystarczyć i mam nadzieję

że tak będzie :]

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Tomek, na potrzeby, które podałeś, ten przedłużacz spokojnie wystarczy :ok: .

 

 

Jeśli nie przewidujesz w najbliższym czasie większego obciążenia, to zakup był jak najbardziej ekonomicznie uzasadniony.

 

Masz zaledwie kilkaset W (przypuszczam, że ok. 400) poboru mocy, jak wszystko jednocześnie włączysz + ewentualnie 1300 W sporadycznie grzałka wody.

 

Właśnie takie przypadki zapotrzebowania na energię 230 V, jak Twój, miałem na myśli, gdy pisałem, że w pewnych okolicznościach zupełnie wystarczy przewód o przekroju żył 3 x 1,5 mm².

 

Powtórzę tylko, że trzeba mieć świadomość ograniczeń takiego rozwiązania, czyli innymi słowy, nie zapomnieć się i nie podłączyć kiedyś na dłużej jeszcze czegoś, co pociągnie np. 2,5 KW.

 

Zakładam, że przedłużacz jest w wersji do pracy na zewnątrz i w klasie IP 44.

 

Jeśli tak, to masz wszystko w porządku :ok:

 

:hej:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Commander

Witajcie Wszyscy.

 

Mam pytanie (jako nowicjusz) odnośnie długości kabla. Piszecie czesto, że koniecznie trzeba mieć kabelek o dł. 40, a najlepiej 50 metrów. Tym czasem udałem się ostatnio do centrum kempingowego celem zakupu przewodu z odpowiednimi końcówkami i tamtejszy "specjalista" polecił mi przewó o dł. 20 metrów twierdząc kategorycznie, iż ta długość w zupełności wystarczy. Dlatego pytam Was czy zdażyło się wam szukać przyłącza w odlegości większej niż wspomniane 20 metrów?

 

 

Pozdrawiam Commander.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...