Skocz do zawartości

Uszkodzony zasilacz


krazek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

Mam problem z zasilaniem 12V w mojej przyczepie Challenger Swift 1990r. Zasilacz (prostownik) znajdujący się w przyczepie daje tylko 9.6v zamiast 12v a z tego co się orientuje powinien służyć do zasilania wszystkich urządzeń na 12v i ładowania akumulatora ale z tymi 9.6v nie jest to możliwe. Rozebrałem ten zasilacz i to jest bardzo prosta budowa ale ja jestem zielony w prawie elektroniki jak by ktoś mógł mi doradzić co z tym zrobić co wymienić to już z tym bym sobie poradził, zrobiłem kilka zdjęć post-10142-0-62365800-1358155184_thumb.jpg post-10142-0-83843100-1358155215_thumb.jpg post-10142-0-95573000-1358155260_thumb.jpg post-10142-0-80326100-1358155315_thumb.jpg post-10142-0-99019500-1358155355_thumb.jpg

Dziękuje wszystkim za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszej kolejności zmierz napięcie jakie wychodzi z samego trafo przed pozostałymi elementami. Pamiętaj że tam napięcie będzie zmienne i musisz odpowiednio nastawić miernik. Jeśli tam będzie powyżej 12 v to obstawiam mostek prostowniczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam żółty i czarny powinny mieć napięcie zmienne są podłączone do mostka na czarnym i tym wolnym zacisku powinieneś mieć ponad 13 stałego a swoją drogą czy do tego zacisku powinno być coś podłączone

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze mam takie pytanie na po co z tego transformatora wychodzą te cztery przewody (żółty, czerwony, pomarańczowy i czarny) czarny żółty idzie na mostek a czerwony pomarańczowy są zmostkowane i podłączone chyba do kondensatora i powinny dawać ponad 12v a masa podłączona jest do obudowy tego zasilacza , a może jest jakaś inna możliwość tego podłączenia żeby to dawało odpowiednie napięcie wydaje mi się że na tym mostku powinny być podłączone wszystkie piny.

Dzięki za porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten zasilacz wydaje mi się niekompletny, bądź twórczo nie dokończony.

Na początek tak po chłopsku:

Podłącz zasilacz do sieci 230V

Ustaw miernik do pomiaru napięcia przemiennego.

Tam gdzie będziesz miał napięcie w okolicach 10V , podłącz na próbę żarówkę samochodową np o mocy 55W , powinna się świecić z niepełną, ale zdecydowaną mocą. Jeśli tak jest, to te kabelki teraz podepnij do prostownika do wejść dla napięcia zmiennego, czyli tam, gdzie obecnie jest żółty i czarny drut, po czym tą samą żarówkę podłącz do wyjść + oraz -,.

+to te puste, minus jest oznaczony. Powinna świecić równie mocno i zdecydowanie, aczkolwiek minimalnie słabiej.

Podczas świecenia tej żarówki, zmierz napięcie na niej jakie jest.

Na koniec dokładnie w tych samych punktach + i - wlutuj kondensator 2200-4700uF/25V lub większy i zmierz napięcie bez obciążania żarówką. Jeśli nie przekracza 14,4V, to śmiało to napięcie masz do dyspozycji lampek, pompek, akumulatora.

Nie wykorzystane/ominięte elementy po prostu zdemontuj.

Wykorzystaj zewnętrzne gniazdo na bezpiecznik 20-25A (żółty lub biały)

.

.

.

Ten zasilacz miał mieć 2 wyjścia po 12V ale o różnej obciążalności amperowej.

Tą małą można sobie odpuścić, ale ta dużo prądowa 10A lub więcej przyda się na pewno.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze!

 

Czy sprawdzasz napięcie wyjściowe na samym zasilaczu czy z podłączonym akumulatorem? Akurat tutaj ma to znaczenie. Jest to próba adaptacji automatycznego odłączenia łądowania po osiągnięciu przez akumulator napięcia odpowiadającego stanowi naładowania. Na oko nieudana...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze mam takie pytanie na po co z tego transformatora wychodzą te cztery przewody (żółty, czerwony, pomarańczowy i czarny) czarny żółty idzie na mostek a czerwony pomarańczowy są zmostkowane i podłączone chyba do kondensatora i powinny dawać ponad 12v a masa podłączona jest do obudowy tego zasilacza , a może jest jakaś inna możliwość tego podłączenia żeby to dawało odpowiednie napięcie wydaje mi się że na tym mostku powinny być podłączone wszystkie piny.

Dzięki za porady

 

Dobrze Ci się wydaje z tym mostkiem, ale w przypadku pierwotnego przeznaczenia tego zasilacza (patrz rozpiska na tabliczce znamionowej)

To kiedyś był zwykły zasilacz z wyjściem 12v DC , sprzedawany często jako "zasilacz do CB radia" Wówczas jego budowa była nieco inna .

Ktoś ten zasilacz przerobił na ładowarkę do akumulatorów stąd jednopołówkowy prąd ładowania z połówki wykorzystanego mostku gretza oraz "sterowanie ładowaniem" na tranzystorze TIC126D wraz z tą diodą zenera.

 

Tak jak kolega bruum wcześniej wspomniał , pomiary wyjść rób przy obciążeniu akumulatorem.

Jeśli chcesz z tego zasilać urządzenia przyczepy to trzeba było by przywrócić jego pierwotną budowę by na wyjściu uzyskać 12v DC (prąd stały)

 

Ps.

Kondensatora elektrolitycznego do tego co tam masz raczej nie podłączaj bo możesz być co najmniej nie mile zaskoczony jego eksplozją ( elektrolit podłączony do prądu zmiennego) .

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Ps.

Kondensatora elektrolitycznego do tego co tam masz raczej nie podłączaj bo możesz być co najmniej nie mile zaskoczony jego eksplozją ( elektrolit podłączony do prądu zmiennego) .

Ależ pasjonacie, pisałem cyt: "Na koniec dokładnie w tych samych punktach + i - wlutuj kondensator 2200-4700uF/25V" czyli w punktach spolaryzowanych, nie przemiennych.

 

(...)

pomiary wyjść rób przy obciążeniu akumulatorem.

(...)

 

ABSOLUTNIE NIE !

Jak aku będzie wyczerpany, to napięcie z poziomu nawet 20V zostanie "sprowadzone" do poziomu napięcia akumulatora i pomiar wykaże 11-13V.

W chwili jak aku będzie już w pełni naładowany, napięcie będzie rosło ponad dopuszczalną granicę14,4V bo zawsze jest dążenie do wyrównania potencjałów i zacznie się gazowanie aku i jego destrukcja.

Przy dyspozycji zasilacza 500 czy 1000mA nic się by nie stało, ale tu będzie aż 10A lub więcej, dlatego napięcie V musi być precyzyjne.

Dlatego powtarzam:

PODŁĄCZ KONDENSATOR do plusa i minusa i zmierz. On podniesie napięcie, ale nie będzie go pobierać = nie będzie jego spadku do pomiaru = pomiar będzie prawidłowy.

Wskazana wartość jest rzeczywistym maksymalnym napięciem i jeśli będzie ono równe lub poniżej 14,4V ale nie mniej niż 13,2V to śmiało aku można podłączać.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za porady a czy to urządzenie białe pomiędzy kablami żółtym i (czerwony pomarańczowy) to nie jest właśnie kondensator.

Zrobiłem takie połączenie żółty i czarny podłączyłem do mostka, pomarańczowy zmostkowany z czerwonym i uzyskałem napięcie 12.6 v na czarnym kablu jako - i wolne miejsce na mostku jako + czy coś takiego ma prawo działać oświetlenie pompka powinno działać ale czy będzie ładowało akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensator to raczej nie jest. Minus masz na masie-obudowie zasilacza, plus na żółtym przewodzie na zewnątrz. TIC126 to tyrystor, niebieskie do niego polutowane to dioda zenera. W kupie miało teoretycznie zabezpieczać przed przeładowaniem akumulatora. W załączniku zrysowany ze zdjęć schemat. Nie bardzo ma prawo działać zgodnie z założeniami. Jeśli miałoby zasilać tylko jakieś światło czy pompki, bez akumulatora, to zewrzyj ze sobą wszystkie nóżki tyrystora TIC126 i heya. Jeśli ma być w ukłądzie akumulator, to trzeba to doprowadzić do właściwego stanu, bo inaczej wygotuje akumulator.

schemat.pdf

Edytowane przez Bruum (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tam zmierzyłeś gdzie trzeba, ale jest to napięcie nie filtrowane, w gruncie rzeczy w niczym nie szkodzi - radyjko by tylko burczało.

Ok, jestes na dobrej drodze, teraz dokładnie w tych samych punktach podłącz kondensator i zmierz ponownie. To jest ważne, bo pomiar wskaże, na jakie napięcie będzie "narażony" aku. Dla żarówek czy pompki to pikuś ale nie dla aku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz tu Kolego poprawny schemat. R jakieś 200 ohm, zenerka na 15v, tyrystor na radiator i odseparować od masy! Powinien średnio kumaty elektryk ogarnąć sprawę. Jak WojtEwa wspomniał/a, radyjko będzie buczeć, ale reszta ok.

schematOK.pdf

Edytowane przez Bruum (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.