Skocz do zawartości

Nowe przepisy dotyczące haka?


JOFFA

Rekomendowane odpowiedzi

Właśnie niedawno wróciłem z przeglądu po montażu nowego haka.Sprawy wyglądaja tak , że nowo zamontowany hak musi byc wyposażony w gniazdo 13 pinowe,w którym musi być także podpięte światło cofania.Nowe przyczepy takowe światło musza również posiadać.Całe szczęście ,że zakładałem oryginalny hak ,przy którym te 13 pinowe gniazdo było , a i auto posiadało już w swojej instalacji kostkę do haka.Mało brakowało ,a bym przełożył na gniazdo 7 pinowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

To światło cofania to pewnie obowiązuje w przyczepach po którym roku produkci?

Nie sądze aby należało montowac teraz we wszystkich przyczepach światło cofania

A jaki % przyczep ma instalacje 13 pinową

ja akurat mam 13 co prawda bez podpietego cofania bo na budce nie ma

ale coś mi tu nie gra może się myle.

Edytowane przez szczepan (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie niedawno wróciłem z przeglądu po montażu nowego haka.Sprawy wyglądaja tak , że nowo zamontowany hak musi byc wyposażony w gniazdo 13 pinowe,w którym musi być także podpięte światło cofania.Nowe przyczepy takowe światło musza również posiadać.Całe szczęście ,że zakładałem oryginalny hak ,przy którym te 13 pinowe gniazdo było , a i auto posiadało już w swojej instalacji kostkę do haka.Mało brakowało ,a bym przełożył na gniazdo 7 pinowe.

 

JOFFA gdzie to jest napisane że, gniazda mają być 13 pinowe i od kiedy te przepisy obowiązują?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może faktycznie tak jest że hak też musi być teraz 13 pin jeżeli montuje się go 1 raz w aucie. Jak szukałem w 2012 r nowej towarówki to z kilku źródeł słyszałem, że wszystkie mają teraz światło cofania a co za tym idzie 13 pin - może haki też już chcą dostosowywać.

 

Nie tyczy się to starych przyczep - jak nie masz światła cofania na przyczepie to i nie musisz go teraz montować - co innego jak jest (pewnie 90% angielek ma to światło) - wtedy musi ono działać i powinno być 13 pin lub 2x7pin.

 

nie mniej jednak dobrze byłoby poznać podstawy prawne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może diagnosta był nadgorliwy lub nad interpretował przepisy?

 

Też tak mi się wydaje.

 

Podstawa prawna jest:

Jeśli chodzi o światło cofania to prawo stanowi w jakie światła ma być wyposażony pojazd:

14) cofania — pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg; dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;”,

Więc nowa przyczepa lekka (do 750kg) nie musi posiadać światła cofania.

Nie znalazłem nic na temat tego, że w samochodzie musie być instalacja 13pin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gniazda 13 pin montują coraz częściej do haków ze względów handlowych a nie przepisowych. 13 pin bezproblemowo można zredukować przejściówką do 7 lecz odwrotnie nie całkiem . Rynek coraz częściej otwiera się na 13 pin . coraz częściej takowe są wykorzystane więc taki jest popyt i to wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem takiego posta .cyt.

 

Od niedawna przyczepa powyżej 750 kg musi posiadać światło wstecznego biegu i robi się problem co z badaniem HAK świeżo zamontowanego z 7 pinowym złączem? Jaki wynik badania? Pozytywny z adnotacją iż nie może ciągnąć przyczep zarejestrowanych po 4.06.2009 powyżej 750 kg ponieważ nie ma wyjścia w gnieździe na światło wstecznego biegu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie sie tez wydaje, ze jeżeli diagnosta stwierdza, ze pojazd jest przystosowany do ciagniecia przyczepy, a samochód wg homologacji może ciągnąć przyczepe o DMC pow. 750kg to musi mieć wyjście na światło cofania, a więc gniazdo 13-pin.

Swoją droga ja jestem za tym. Ja kupiłem nowy samochód i zazyczylem sobie od razu w salonie, ze ma być z hakiem. Ponieważ wcześniej tez mial samochód oryginalnie wyposażony w wiązke 13-pin nawet nie przyszłość na myśl, ze do SUV-a można zamontować 7-pin. Niestety w salonie tak nie myśleli tylko chcieli zrobić tanim kosztem. Pózniej przeróbki są o wiele droższe. Uważam, ze ów diagnosta postąpił bardzo słusznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie sie tez wydaje, ze jeżeli diagnosta stwierdza, ze pojazd jest przystosowany do ciagniecia przyczepy, a samochód wg homologacji może ciągnąć przyczepe o DMC pow. 750kg to musi mieć wyjście na światło cofania, a więc gniazdo 13-pin.

 

Nie zgadzam się z Tobą. Diagnosta ma przestrzegać prawa i tyle.

Sprawdzałem na forum dla diagnostów Link i stwierdzają tam, że gniazda 7 i 13pin można stosować zamiennie.

 

Dla przykładu załóżmy, że masz przyczepę o masie powyżej 750kg, która jest zarejestrowane przed 1 sierpnia 2009r i masz tam wtyczkę 7 pin. Zakładasz do samochodu hak i co diagnosta zmusi cie do montażu gniazda 13pin skoro i tak go nie będziesz wykorzystywał.

 

Ja korzystam z gniazda 13pin, ale ze względu na lodówkę i prąd w budce, a nie ze względu na światło cofania, takiego nie mam w przyczepie. Notabene sam przerabiałem wtyczkę w przyczepie bo jak ją kupiłem to była tam 7pinowa.

 

Uważam, że diagnosta powinien nam zalecić montaż gniazda 13pin, ale nie może odmówić wydania zaświadczenia jeśli mamy gniazdo 7pin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupowałem holownik w 2010 r. z fabrycznie zamontowanym hakiem ( to znaczy że już w fabryce, a nie w salonie ). Gniazdo było 7-pinowe. Mimo iż instalacja była fabryczna, więc cały pojazd miał homologację na wszystkie części musiałem robić dodatkowe badanie na SKP :krzykacz:. Zastrzeżeń do 7 pinów nie było żadnych :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie sie tez wydaje, ze jeżeli diagnosta stwierdza, ze pojazd jest przystosowany do ciagniecia przyczepy, a samochód wg homologacji może ciągnąć przyczepe o DMC pow. 750kg to musi mieć wyjście na światło cofania, a więc gniazdo 13-pin.

 

Tyle tylko ,że nie każdy ma ochotę ciągać przyczepę o DMC powyżej 750 kg bo akurat ma np. podłodziową do małej łajby gdzie jej DMC wynosi 450 kg .Kupiona została np. dwa dni temu ,ma homologację ,jest nowa a wg. przepisów nie musi posiadać świateł cofania i na wyposażeniu ma wtyczkę 7 pin.

To że samochód może holować powyżej 750 kg wcale nie oznacza ,że jego właściciel musi holować taką przyczepę. Do tego dochodzi ogromna masa starych przyczep i samochodów dopuszczonych do ruchu ,jeżdzących po drogach legalnie posiadających wspomniane instalacje 7 pinowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.