Skocz do zawartości

Powietrzna pompa ciepła


inhalt

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj w Jula w Gdańsku widziałem powietrzną pompę ciepła: http://www.jula.pl/p...2-3200-w-417018 Cenę miała promocyjną 2200 zł czyli faktycznie bardzo przyzwoicie.

 

Czy może mi ktoś jasno powiedzieć czy takie urządzenie ma sens. Znam ogólną zasadę działania pomp ciepła i nie trzeba mnie przekonywać do samej idei takiej pompy - podoba mi się. Pytam raczej czy powietrzna pompa ciepła jest uzasadniona ekonomicznie, bo za prąd muszę zapłacić i wedle danych mam zyskać 3 razy więcej energii niż wsadzę w postaci prądu. W pieniądzach to zatem tak, jakbym grzał dom prądem, ale płacił za niego 1/3 rynkowej stawki. Czy faktycznie taką sprawność w praktyce się uzyska?

 

Jak wygląda konkretnie eksploatacja tego urządzenia. Czy nastawiam jakąś temperaturę i z jednostki wewnętrznej dmucha mi ciepłe powietrze? Taka odwrotność klimatyzacji? Czy to jest zorganizowane jakoś inaczej?

 

 

No i co sądzicie o tym konkretnym urządzeniu. Warto takie coś montować, czy tylko kłopot sobie na łeb ściągnę męcząc się później z tandetną chińszczyzną. Jak uważacie?

 

Zastanawia mnie jeszcze jak to ewentualnei zamontować. Jednostka zewnętrzna to oczywiście wiadomo, że na zewnątrz, np. na ścianie domu. Ale ta część wewnątrzna? Jak założę na parterze to do piętra to ciepło nie doleci. No i odwrotnie jest poodbnie. Ma ktoś doświadczenie i pomysły w tym zakresie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie każda lepsza klima ma to samo, więc kupować coś co tylko grzeje jest moim zdaniem bez sensu...

Mam więc taką klime od kilku lat i na wiosne oraz jesien super sprawa dogrzać sobie szybko dom.

Niestety moja nie ma funkcji "przeciwmrozowa" więć może grzać tylko jak jest temp powyżej 0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tu chyba nie chodzi o sam fakt grzania tylko o wykorzystanie energii cieplnej z powietrza na zewnątrz budynku do podgrzania wnętrza tego budynku. Czy naprawdę każda klimatyzacja jest współcześnie pompą ciepła? Zupełnie nie znam się na tym, ale nigdy nie słyszałem o takich funkcjach klimatyzacji.

 

A forum: http://forum.budujem...-ciepla-f5.html poczytam, bo już widzę, ze to pouczajaca lektura. Dzięki.

Edytowane przez inhalt (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uciekła mi już możliwość edycji poprzedniego posta.

 

Patrzę na opłacalność pompy ciepła typu powietrze-powietrze i nabieram coraz większej podejrzliwości.

 

Mam w tej chwili w domu ogrzewanie gazowe. Jeśli wierzyć źródłom to cyt.: "w wyniku spalania 1 m3 gazu ziemnego GZ 50 otrzymamy energię cieplną (z zamiany energii chemicznej) o wartości: 35 MJ = 8361,11 kcal = 9,72 kWh " (źródło: http://www.pec.gniez...d=131&Itemid=94). W innym źródle widzę nieco mniejszą wartość energii 1m sześć. gazu i wynosi ona 32 MJ. Do tego trzeba przyjąć jakąś sprawność kotła i niech to będzie np. 80%. Zatem z 1 m sześć. gazu mam około 7,4 kWh energii cieplnej w domu. Kosztuje mnie to około 2 zł. Czyli w przeliczeniu 1 kWh pozyskana z gazu kosztuje około 27 groszy.

 

Pompa ciepła może osiągnie efektywność 3 więc z każdej kWh zużytej energii elektrycznej mam 3 kWh ciepła w domu. Koszt 1 kWh w pomorskim to około 90 groszy więc grzejąc tym sposobem dom płacąc efektywnie 30 groszy za kWh.

 

Zatem siepło z powietrznej pompy ciepła przy aktualnych cenach gazu i prądu nie jest tańsze od ciepła ze spalania gazu. Pomysł zatem upada. Nawet jeśli w moich rachunkach są duże przybliżenia to chyba nie na tyle duże, aby przewrócić całe oszacowanie do góry nogami. Podobnie pokazuje wykres na jakiejś stronie: http://www.ewe.pl/ew...ogrzania-1-m-kw Mniejsza o szczegółowe założenia poziomu cen, ale wydaje się, ze prąd jest około 3 razy droższy niż gaz w tej chwili. Zatem pompa ciepła uzyskująca efektywność 3 nie ma uzasadnienia i nie obniża kosztów, zaś inwestycja kosztuje i obsługiwać trzeba.

 

Jeśli ktoś widzi gruby błąd merytoryczny to proszę o konstruktywną krytykę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzę na opłacalność pompy ciepła typu powietrze-powietrze i nabieram coraz większej podejrzliwości.

Mam w tej chwili w domu ogrzewanie gazowe. Do tego trzeba przyjąć jakąś sprawność kotła i niech to będzie np. 80%. Zatem z 1 m sześć. gazu mam około 7,4 kWh energii cieplnej w domu. Kosztuje mnie to około 2 zł. Czyli w przeliczeniu 1 kWh pozyskana z gazu kosztuje około 27 groszy.

Pompa ciepła może osiągnie efektywność 3 więc z każdej kWh zużytej energii elektrycznej mam 3 kWh ciepła w domu. Koszt 1 kWh w pomorskim to około 90 groszy więc grzejąc tym sposobem dom płacąc efektywnie 30 groszy za kWh.

Na pewno założyłeś za małą sprawność kotła gazowego ( chyba, że jakieś stare badziewie ). Piece kondensacyjne mają sprawność grubo powyżej 100 %. Wcześniej miałem jakiś byle jaki prosty kocioł, który i tak miał sprawność max. powyżej 90 %. :zly:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz mi gdzie ta Jula jest bo w necie piszą o sąsiedztwie media z castoramą a nic teraz tam nie widziałem przejeżdżając .

 

Jula jest w tym samym budynku co supermarket Carrefour obok Fashion House. Czyli Gdańsk ul. Przywidzka. Jadąc od Gdyni zjedź na Szadółkach i w prawo na światłach. Parking jest przed Carrefour'em i OBI, a wejście do Juli z tego samego korytarza co do Carrefour.

 

 

Co dp sprawności kotła to przyjąłem 80%, bo w zasadzie uwzględniam nie samą sprawność kotła, ale całego układu. Jeśli wyjdzie lepiej niż 80% to tym bardziej nie opłaci się grzać pompą ciepła o COP=3.

 

A sprawność powyżej 100% jest możliwa, ale to wynika tylko i wyłącznie z dość bezsensownego sposobu obliczania wartości opałowej paliw. Dla gazu liczy się ciepło spalania, ale w wartości opałowej nie siedzi już ciepło skraplania pary wodnej powstającej podczas procesu spalania. Zatem sprawność powyżej 100% jest zgodna z fizyką :hehe: bo to tylko znaczy, że więcej otrzymujesz niż daje sama reakcja spalania - skoro kondensujesz spaliny to właśnie ciepło kondensacji udaje się częściowo odebrać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawność urządzenia powyżej 100%?????? Jakaś nowa fizyka??? Perpetum mobile działa?????

Podziwiam AH

 

ja od serwisanta firmy Junkers usłyszałem, że sprawność pieca wynosi 110%. Ale rozumiem to tak, że po prostu mój piec potrafi dać 10% więcej ciepła niż ma w papierach, a nie że wyciska z gazu dodatkowe 10% energii :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piec nie daje 10% więcej niz ma w papierach. Specyfikacja producenta uwzględnia już tę moc więc piec 21 kW ma 21kW - nawet przy sprawnosci 110% (raczej 105% bardziej realne). Gdyby to była prawdziwa sprawność to wyniesie poniżej 100% :yes: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawność urządzenia powyżej 100%??????

Podziwiam AH

 

Jak najbardziej zlosnik.gif kwestia jest tylko jak ustalisz "warunki brzegowe" ok.gif.

Różnica między wartością opałową a ciepłem spalania dają nam taką możliwość na papierze. Chwyt troszkę marketingowy, jednak na papierze jak najbardziej możliwy.

 

Ciepło spalania to ilość energii, która ulega wyzwoleniu podczas spalenia danej substancji. Jeżeli produktem spalania jest para wodna, do ciepła spalania wchodzi również ciepło kondensacji pary wodnej. Oczywiście zakładamy, że spali się całe paliwo (spalanie całkowite) i że spalanie jest zupełne (tzn. w spalinach nie ma palnych substancji). Gdy rozpatrywana jest wartość opałowa, mamy do czynienia z tą samą ilością energii, ale już skraplania pary wodnej nie uwzględniamy. Ponieważ są to wielkości podobne pod względem definicji, ale dość różne liczbowo, ważne jest zwracanie uwagę przy wszelkich tabelkach czy zestawieniach na to, która wielkość jest podawana.Jeżeli dane są obie wielkości, a nie wiadomo, z której należy skorzystać, trzeba dowiedzieć się, jaką temperaturę będą mieć spaliny po opuszczeniu urządzenia. Jeżeli poniżej 100°C, wtedy można zakładać, że w urządzeniu para wodna ze spalin się skropli (jak jest to np. w kotłach kondensacyjnych) i obowiązującą wielkością będzie ciepło spalania. Jeżeli ta temperatura jest wyższa (np. w silnikach spalinowych), należy skorzystać z wartości opałowej.

Sprawności urządzeń i procesów najczęściej odnoszone są do wartości opałowej paliwa. Stąd w przypadku urządzeń wykorzystujących ciepło kondensacji pary wodnej ze spalin, można spotkać się ze sprawnością przekraczającą 100%. Nie jest to żadne oszustwo, a jedynie efekt przyjętej kiedyś konwencji.

 

 

Źródło : http://www.taniopal....wartosc-opalowa

 

Na pewno założyłeś za małą sprawność kotła gazowego ( chyba, że jakieś stare badziewie ). Piece kondensacyjne mają sprawność grubo powyżej 100 %. Wcześniej miałem jakiś byle jaki prosty kocioł, który i tak miał sprawność max. powyżej 90 %. :zly:

 

Tylko mówisz o maksymalnej sprawności kotła która dla kotła kondensacyjnego jest przy niskiej mocy (wykres A)

 

sprawnosc2.jpg

 

 

A - gazowy kocioł kondensacyjny w instalacji zaprojektowanej na temperaturę wody grzewczej 40/30°C

 

B - gazowy kocioł kondensacyjny w instalacji zaprojektowanej na temperaturę wody grzewczej 75/60°C

 

C - kocioł tradycyjny (niekondensacyjny) bez wymaganej minimalnej temperatury wody grzewczej

 

D - kocioł tradycyjny z koniecznością utrzymywania minimalnej temperatury wody grzewczej w kotle 40°C

 

E - kocioł grzewczy z 1974 roku - stała wysoka temperatura wody kotłowej 75°C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na etapie wlasnej inwestycji rozpatrywałem różne warianty alternatywnych źródel ogrzewania CWU lub CO . Mam kolegów którzy handlują - jeden kolektorami słonecznymi, inny pompami ciepła, inny rekuperatorami. Każdy z nich odradzał mi uzasadniając ekonomicznie oplacalność takich rozwiązań. Oczywiście nie mowimy tu o zaletach niektorych jak choćby rekuperatory - non stop świeże powietrze i fajny klimat w domu, ale ogólnie pompy ciepła w naszym klimacie nie za bardzo sie opłacają i nie ma znaczenia czy powietrzne czy z wymiennikiem gruntowym. O kolektorach nie wspomnę, bo one teoretycznie zwracają się po około 18 latach (przy obecnym poziomie cenowym i dopłatach ktore realnie wynoszą okolo 20%, a nie jak reklamują 45%). Podobnie rekuperatory i pompy ciepla.

jedyną skuteczną metodą jest odpowiednia izolacja budynku i na tym bym sie skupił. Solidne ocieplenie ścian i stropów, odpowiednio ciepłe pustaki i okna dając w efekcie odpowiednio niskie lambdy to podstawa sukcesu.

Kończąc moj wywód przytoczę słowa jednego z kolegów handlujących pompami ciepła, ktory zadał mi pytanie czy mam za dużo pieniędzy z ktorymi nie wiem co zrobić, czy chcę zaszpanować przed sąsiadami nowymi technologiami?

no to powodzenia w dylematach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.