Skocz do zawartości

Instalacja 13 pin - przekaźnik


Kluchojady

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

 

Odkryłem że w mojej maździe nie świeci się przeciwmieglne, oczywiście okazało się że to nie żarówka.

Szukając dalej znalazłem że do instalacji auta wpięto kabelki od gniazda haka 13 PIN.

Niestety instalacja ta zakończona jest przekaźnikiem. No i wychodzi że jest on uszkodzony... albo coś robie nie tak.

Bez niego przeciwmgielne działa ale nie ma napięcia na gnieździe haka.

Auto ma oryginalny hak brink, ale ci twierdzą ze instalacji 13 PIN do tego modelu auta nie robili. No i jestem w kropce.

Ktoś wie do czego służy ten przekaźnik ? Może można go zamienić/wywalić ?

Help :)

 

Volta.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, jeśli chodzi o zamieszczoną fotkę to to co widać to jest przerywacz kierunkowskazów i jeśli jest on wpięty do gniazda to znaczy że jest to oddzielny przerywacz kierunkowskazów do przyczepy . Oznaczenia 2x21W mówią o tym i moc sumaryczna 42W. Znaczy to tylko tyle że instalacja kieunkowskazów przyczepy nie obciąża przełącznika zespolonego pod kierownicą i włącznika awaryjnego . Jeśli chodzi o przeciwmgielne w aucie przy 13pinowym gniazdku to prześledź przebieg przewodów jak są poprowadzone wg wzoru.

 

Ps. przekreśliłem teks bo dopiero teraz doczytałem że faktycznie jest to przekaźnik przeciwmgielnych po podpięciu przyczepy ma za zadanie odłączyć światła w holowniku a załączyć tylko w przyczepie.

 

Pozdrawiam serdecznie.

13 szpilek schemat.pdf

Edytowane przez California (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję uściślić. Odłączane jest tylko tylne światło przeciwmgielne w holowniku.

 

No właśnie nie wiem co jest odłączane tym przekaźnikiem (wchodzi/wychodzi do niego chyba 10szt kabli) nie mam przyczepy z instalacją 13 PIN tylko 7 PIN.

Czy dobrze wnioskuje że jak zewere we wtyczce piny 3 i 12 to wtedy powinien przekaźnik zadziałać ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy będzie dobrze . Proponuję następujące działania:

  • Uważną lekturę niektórych wątków w dziale " elektryka i elektronika"
  • połączenie przyczepy z holownikiem przez przejściówkę - przy typowych okablowaniach po włączeniu tylnego światła przeciwmgielnego będzie działało oświetlenie wewnątrz przyczepy . UWAGA ! przed tymi próbami upewnij się że lodówka jest wyłączona !
  • Znajdź fachowca który za odpłatnością zwolni Cię z w.w. czynności.

No właśnie nie wiem co jest odłączane tym przekaźnikiem (wchodzi/wychodzi do niego chyba 10szt kabli) nie mam przyczepy z instalacją 13 PIN tylko 7 PIN.

Czy dobrze wnioskuje że jak zewere we wtyczce piny 3 i 12 to wtedy powinien przekaźnik zadziałać ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy będzie dobrze . Proponuję następujące działania:

  • Uważną lekturę niektórych wątków w dziale " elektryka i elektronika"
  • połączenie przyczepy z holownikiem przez przejściówkę - przy typowych okablowaniach po włączeniu tylnego światła przeciwmgielnego będzie działało oświetlenie wewnątrz przyczepy . UWAGA ! przed tymi próbami upewnij się że lodówka jest wyłączona !
  • Znajdź fachowca który za odpłatnością zwolni Cię z w.w. czynności.

 

Szczególnie że:

po podłoczeniu przejściówki, sytłacja nie ulega zmianie,

na pinie nr 2 (w 7 pin) nadal brak +12V,

przyczepa nie ma przeciwmgłowych,

 

PS

Za Fachowców dziekuje, za dużo się ich "prac" w życicu naoglądałem :policja:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Często w niektórych gniazdach są dodatkowe styki które zostają rozwierane przy włożeniu wtyczki do gniazda, do tych styków podłączone są przewody od światła przeciwmgielego samochodu. Gdy nie ma wtyczki styki są zwarte i światło p-mgiel. świeci, gdy włączysz wtyczkę styki są rozwierane i światło p-mg. w samochodzie nie świeci, a świeci tylko w przyczepie. Rozbierz gniazdo i sprawdź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaczniemy od poczatku....

 

 

 

w gniezdzie 13 pin pod oringiem gumowym masz taki maly "dinks" - po wlozeniu wtyczki jest on wciskany ... jest to sygnal ze jest podpieta cepka...

post-728-0-18839900-1349830506_thumb.jpg

 

sprawdz czy nie jest tam zabrudzone i czy nie jest on wcisniety na stale.... jesli jest - to nie bedzie dzialal halogen w aucie

 

juz nie pamietam czy jego wcisniecie powoduje zwieranie czy rozwieranie styku

 

post-728-0-00714900-1349830860_thumb.jpg

 

 

 

jesli masz dodatkowa kontrolke kierunkowskazow w aucie - i miga ona nawet jak cepka jest nie podlaczona to wtedy oczywistym jest ze halogenu mniec nie bedziesz

 

bo autko zachowuje sie jakby mialo cepe na ogonie...

 

 

 

 

 

 

najprawdopodobniej masz wyciagniete "sterowanie" na ten przekaznik z tego styku

u mnie w mazdzie bylo tak ze jak cepa nie byla podlaczona to nie bylo zasilania na pin pozycyjnych,

 

ba nawet stalego plusa na gniezdzie nie bylo, dopiero jak wpinales wtyczke czy przejsciowke to pojawialo sie zasilanie w gniezdzie

 

 

 

p.s.: czestokroc jak kupowalem gniazda 13 pin do auta to nie mialy wcale tego dinksa.... ale to byly "zamienniki" - jesli to gniazdo z niemcowni to bedzie mialo ten dinks, i raczej na 100% niemcy podpieli hak tak jak nalezy...

Edytowane przez bodzioklb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie wiem co jest odłączane tym przekaźnikiem (wchodzi/wychodzi do niego chyba 10szt kabli)

wszystkie "+" do gniazda

 

 

Czy dobrze wnioskuje że jak zewere we wtyczce piny 3 i 12 to wtedy powinien przekaźnik zadziałać ??

 

jak juz to ja bym zwieral 12 z pinem 3 - ale przez "żaróweczke" bo ciezko wyczuc co tam masz powpinane

 

 

 

 

tu czytelnie opisane rodzaje podlaczen:

 

 

 

39_1241031299.gif

Edytowane przez bodzioklb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze mi sie przypomnialo...

a autkach bez CAN lub zeby na kosztach modulu zaoszczedzic przecinano kabelek "+" idacy do halogena tylnego i wstawiano tam miejsce miejsce na "mostek"/ bezpiecznik lub wlacznik- jego wyjecie wygaszalo halogen w aucie a zasilanie na halogen cepki dalej bylo...

 

wszystko wtedy gralo na przegladzie ;)

 

 

poszukaj w bagazniku czy czasem gdzies tak nie masz zrobione i nie brakuje ow mostka/bezpiecznika czy moze przelacznik jest na off

Edytowane przez bodzioklb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bodek, uściślijmy - w autach z tyłu zazwyczaj są przeciwmgielne, a nie halogeny. Wiem, czepiam się ,ale dbajmy o poprawne nazewnictwo - zwłaszcza, że jest ogromna różnica między halogenem a przeciwmgielnym. No i z przodu popularne halogeny - te montowane fabrycznie - to też mimo wszystko przeciwmgielne.

 

Wracając do tematu - dynks w gnieździe przyczepy (w aucie) zazwyczaj rozłącza przeciwmgielne w aucie. To bardzo prosty schemat - i bardzo funkcjonalny. Dopóki tego nie sprawdzisz - czy jest i czy nie jest zabrudzony, co już sugerował Bodek - nie bardzo mamy możliwość dalszego rozważania co może być problemem u Ciebie. Jeśli istnieje to bez podłączonej przyczepy styki tego ustrojstwa powinny być zwarte. Ja do tej pory miałem doczynienia z nieco innymi niż na zdjęciu Bodka - u mnie styki zawsze były (i są) elegancko widoczne.

 

Żeby zobrazować działanie masz mały schemacik, jest on bardzo poglądowy dla przedstawienia idei działania.

post-734-0-55095000-1349848804_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie świeci w Twoim samochodzie tylne światło przeciwmgłowe może to być spowodowane właśnie rozłączeniem styku w gnieździe haka. Styk ten jest rozłączany poprzez włożenie wtyczki do gniazda. Sprawdź, czy w twoim gnieździe 13-pin nie jest włożona przejściówka 13-pin/7-pin. Również ona gdy siedzi w gnieździe rozłącza ten styk.

Edytowane przez Marsal (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i wyjasniło się :)

Dzięki za porady. Wyszło na to że miałem gniazdo 13 PIN z tym micro wyłącznikiem.

Tyle że do gniazda dostało sie wszystko to co jest na jezdni i obecnie mam (nie wiem jakim cudem działało to na wakacjach) kupę zardzewiałych kabelków i innego szlamu, micro wyłącznik się na stałe zapiekł i obrósł ... tia czego tam nie było.

Tak czy siak musze kupić nowe gniazdo 13 pin od nowa all podłączyć.

 

Pytanie

Czy istnieją uszczelniane gniazda 13PIN bez micro wyłącznika ??

Jeśli tak to gdzie je kupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaloz takie z mikrowlacznikiem... jak juz robic to porzadnie ;)

z doswiadczenia wiem ze te bez wlacznika to kiepskiej jakosci buble - i piny sniedzieja tam szybko...

 

kup gniazdo "oryginalne" - thule, winterhofa itp - sa lepszej jakosci i sa bardziej szczelne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga co do stanu gniazda u kolegi. W opisach różnych problemów zetknąłem się z opisami gniazd w których napięcia pojawiały się dopiero gdy gniazdo "wyczuło" wtyk a konkretnie obwód świateł "stop". Rozwiązanie to daje wydłużenie żywotności gniazda - chroni przed korozją elementy które są pod napięciem +. Przy braku profesjonalnego układu do tego celu - można po prostu zrobić dodatkowe złącze na kablu do gniazda i umieścić je w samochodzie w suchym miejscu. Aby problem wykończyć , sugerowałbym po odłączeniu napięć, kabel od gniazda wpinać w złącze które wszystkie piny gniazda połączy z masą pojazdu. Pamiętajmy że wilgoć i sól szczególnie " wydajnie" niszczą elementy po napięciem a przecież czas kiedy potrzebujemy gniazdo "aktywne" jest znikomy w porównaniu do całego czasu eksploatacji samochodu. Nawet najlepsze uszczelnienia mogą być bezradne jeżeli przed podłączeniem wtyczka upadnie nam w kałużę lub zasolony śnieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.