Skocz do zawartości

podłączenie listwy led


smerf

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Na początek chciałam się przywitać gdyż jestem nowa na tym forum a już skorzystałam z Waszych rad. :)

 

Kupiliśmy starą - nową :) przyczepkę i jak na razie ją pucujemy i zapoznajemy się co i jak. :) Jest to nie ta ale taka przyczepa http://pictures.trad...0AFBFA4C00C.jpg

 

Naczytałam się wiele wątków z tego forum i w końcu mam dość mętlik w głowie odnośnie elektryki a konkretnie oświetlenia wewnątrz.

 

Poprzedni właściciel wstawił do niej dodatkowy akumulator 50 Ah który znajduje się w bagażniku na zaczepie a którym to zastąpił akumulator z UPS który znajduje się w przyczepce pod zlewem.

Kabel od klem akumulatora jest doprowadzony do UPS - ten czarny na zdjęciu

 

http://www.fotosik.p...6d9683fd9e.html

 

W związku z tym mam pytanie czy mogłabym z tego kabla wziąć prąd i podłączyć do niego pasek ledów który chcę zamontować nad kuchenką i zlewem i czy coś trzeba po drodze montować bo naczytałam się o urządzeniach zapobiegających rozładowaniu akumulatora - czego pewnie nie mam - chyba że UPS spełnia to zadanie, o stabilizatorach prądu itd

 

Na razie jestem uzależniona ze światłem od podłączenia się do auta - świeci wtedy 1 lampka nad kuchenką ) albo od 220 V bo cała reszta oświetlenia i gniazdek jest na 220 V.

 

Jest jeszcze lampka na gaz ale tej jeszcze nie próbowałam nawet zapalić.

Kupiłam awaryjnie 3 lampki led na akumulatorki AA ale przydałoby się jedno światło z akumulatora który jest w przyczepie.

 

W przyczepce działa na ten dodatkowy akumulator jedynie pompka do wody i jest wyjście z UPS na gniazdko 220 V niby do lodówki ale po tym co przeczytałam na forum to pewnie ten akumulator nie długo zasilałby tą lodówkę która jest właśnie na 220 V a czas naładowania tego akumulatora ( jak przyczepa podłączona do 220 V ) pewnie trwałby wieki.

 

Wiem że są już wątki na podobny temat ale są tam schematy z których niewiele rozumie :( Nie chcę ingerować w elektrykę a jedynie podłączyć z 1 m ledów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten zasilacz UPS pewnie działa jako przetwornica w obecnym układzie i zasila "coś " lub całą przyczepę z 230V mając powiększony akumulator( a co za tym idzie powiększony czas podtrzymania) do 50Ah.

APC 500Va ma około 350W więc to jest jego ograniczenie.Niestety zasilacze awaryjne to nie przetwornice i szczególnie takie małe nie mogą pracować z akumulatorów zbyt długo. Producent nie przewidział kilkugodzinnej pracy z baterii...

Może nie chodziło autorowi o zasilanie lodówki( bo to bez sensu) tylko o zasilenie przyczepy od strony 230V wtedy z UPS-a wszystko by chodziło w przyczepie?

Ledy podepnij pod wyjście 12V z zasilacza przyczepy.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z każdego akumulatora można zasilać diody - nawet lepiej dla akumulatora bo pobierają znacznie mniejszy prąd niż żarówki- po drodze z akumulatora zamontować trzeba bezpiecznik i wyłącznik i gotowe. Z zasilaniem lodówki z akumulatora zapomnij nawet przez UPS. Przy niewielkiej przeróbce instalacji w przyczepie można ładować ten akumulator z alternatora. Naładowany akumulator powinien wystarczyć na tydzień używania oświetlenia LED i obsłużyć pompki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew. No właśnie, poprzedni właściciel ponieważ nie miał innej lodówki tylko na 220 V więc wstawił ten UPS i do niego była podpięta lodówka ale na pewno jak piszecie nie zdawało mu to egzaminu.

Jest do tego UPS podłączony przedłużacz z 2 gniazdkami gdzie wychodzi właśnie 220 V i do jednego z nich była podpięta lodówka. My mamy jakąś lodówkę na gaz i 12 V i zaniosłam do sprawdzenia czy działać będzie. Może się uda ją na gaz używać. :)

 

Ed

bezpiecznik na 1 kablu włączyć ? minusowym czy plusowym ? bo że wyłącznik to zrozumiałe :) No i jaki mocny bezpiecznik ? Rozumiem że może być taki od auta.

 

Poszukam na forum bo chyba już gdzieś widziałam co zrobić żeby ten akumulator przyczepkowy ładować w trakcie jazdy z alternatora.

Tak że na razie zrobię jakieś oświetlenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bezpiecznik na 1 kablu włączyć ? minusowym czy plusowym ? bo że wyłącznik to zrozumiałe :) No i jaki mocny bezpiecznik ? Rozumiem że może być taki od auta.

 

Bezpiecznik na "+" ledy mają minimalny pobór prądu więc bezpiecznik o małej wartości. Jeżeli nie będzie ich zbyt dużo to myślę, że 0,5 A w zupełności wystarczy :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście bezpiecznik na plusie a jego wartość to ok 1 A (taśma o dł. 1 m zgłasza zapotrzebowanie na 4,8 W to daje 0,4 A przy napięciu 12V, Z reguły napięcie na akumulatorze jest trochę wyższe więc bezpiecznik 1 A będzie z naddatkiem, jeżeli znajdziesz taki na 0,75 A to będzie w sam raz. Były takie szklane rurkowe. Jeżeli chcesz ładować akumulator w przyczepie w czasie jazdy to musisz pociagnąć przez samochód dodatkowe przewody o przekroju co najmniej 4 mm2 zarówno plus i minus najlepiej z akumulatora samochodu a w przyczepie zastosować diodę aby odcinała CI akumulator samochodowy od przyczepy na postoju. Sam takie schematy zamieszczałem na Forum, poszukaj a jak nie znajdziesz napisz to CI podeślę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok - jutro podziałam :)Mam jeszcze jedną wątpliwość odnośnie podłączenia tego akumulatora - od klem do UPS - Kable to cienka linka. Widać na zdjęciu z 1 posta. To jest ten czarny kabel obok białego, łączą się na kostce.

Jakiej minimalnej grubości powinien być ten kabel żeby było bezpiecznie ? czy nie jest on za cienki ?

W aucie są grubsze kable. :)

Edytowane przez smerf (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od tego jaki prąd chcesz pobierać z akumulatora. Myślę, że linka o przekroju 2,5 mm2 wystarczy. Jeszcze jedna ważna sprawa na przewodzie "+" z akumulatora do odbiorników musisz dać bezpiecznik jego wartość będzie zależała od prądu pobieranego taki 2 - 3 A powinien wystarczyć. W instalacji samochodowej masz za cienkie przewody by je wykorzystać do podłączenia akumulatora przyczepy. Kable od klem do UPS musisz dać o przekroju co najmniej 4 mm2 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Jakiej minimalnej grubości powinien być ten kabel żeby było bezpiecznie ? czy nie jest on za cienki ?

W aucie są grubsze kable. :)

 

Czyli w zasadzie sam sobie odpowiedziałeś, ja bym dał przewód nie cieńszy niż ten który wychodzi z płytki UPS-a, myślę że co najmniej 4mm2. Nie zapomnij zastosować bezpiecznik zaraz przy klemie + aku (5-10A). Akumulator jest sporym źródłem prądu i w razie zwarcia przewody mogą doprowadzić do zapłonu przyczepy czego nie życzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, czyli dobrze myślę że ten kabel jest za cienki - na pewno 4 mm2 przekroju nie ma bo to zwykły kabel prawie jak do radia :( więc go wymienię.

 

Jeszcze jedna ważna sprawa na przewodzie "+" z akumulatora do odbiorników musisz dać bezpiecznik jego wartość będzie zależała od prądu pobieranego taki 2 - 3 A powinien wystarczyć.

 

mam rozumieć w ten sposób że daję bezpiecznik za akumulatorem na przewodzie od klemy + np 3 A albo jak pisze

AKISSJG user_popup.png nawet mocniejszy 5 A

( będzie to na kablu + między akumulatorem a UPS ) a później jeszcze jeden bezpiecznik przed ledami na + 0,75 - 1 A. ?

 

Chcę mieć pewność że nic nie pokręcę :)

Dzięki za cierpliwą pomoc :)

Edytowane przez smerf (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego bezpieczniki stosuje się w celu ochrony obwodu i/lub odbiornika i montuje się je jak najbliżej źródła prądu. Jeżeli źródłem jest aku to bezpiecznik jest przy nim a w tym przypadku, wcale nie bezsensownym byłoby zastosować zabezpieczenie zarówno przy aku jak i UPS. Natomiast oświetlenie LED zabezpieczyć zaraz za miejscem wpięcia się w obwód główny (prądowy). A czy go wyprowadzisz z aku czy z "szyny" prądowej to wybacz, ale nie jesteśmy jasnowidzami i tu jest nam trudno podać konkretne rozwiązanie. Dlatego myślę że dość jasno opisałem zasadę zabezpieczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, czyli dobrze myślę że ten kabel jest za cienki - na pewno 4 mm2 przekroju nie ma bo to zwykły kabel prawie jak do radia :( więc go wymienię.

mam rozumieć w ten sposób że daję bezpiecznik za akumulatorem na przewodzie od klemy + np 3 A albo jak pisze

AKISSJG user_popup.png nawet mocniejszy 5 A

( będzie to na kablu + między akumulatorem a UPS ) a później jeszcze jeden bezpiecznik przed ledami na + 0,75 - 1 A. ?

Chcę mieć pewność że nic nie pokręcę :)

Dzięki za cierpliwą pomoc :)

 

Witam,

Zastosuj tylko bezpiecznik na ledach tak jak koledzy Ci poradzili;)

Co do bezpiecznika na + akumulatora to wartość 3A jest zdecydowanie za mała... 30A powinno wystarczyć ;)

W zasadzie to na płycie głównej masz tam dwa bezpieczniki od razu od wejścia przewodów na płytę UPS-a oba są 30A.

To zabezpieczenie które doradzono Ci aby zamontować przy + klemie akumulatora służy tylko temu aby nie doszło do jakiegoś niekontrolowanego przetarcia przewodu "-" oraz przewodu "+" i połączenia się ich bo wtedy grozi to pożarem. Sami oceńcie czy jest to wielce prawdopodobne.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.