Filip Opublikowano 13 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2006 Przeglądając forum naszych "braci" zauważyłem że dużo osób pisze również tam i powiedziałbym więcej się udzielają. Nie wiem co robić? Nie chciałbym zostać w tyle, ale wydaje mi się, że dla laika takiego jak ja to forum jest pisane bardziej przystępnym językiem. Moje pytanie związane z czytaniem wspomnianego forum. Gniazdo 7 lub 13 bolcowe. Czym różnią się te dwa gniazda? Jakie jest lepsze i dlaczego? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kaimar Opublikowano 13 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2006 Gniazdo 13 bolcowe oczywiście ma więcej bolców. Zostało skonstruowane specjalnie do przyczep kampingowych. W porównaniu do gniazda 7 bolcowego oprócz sygnałów do świateł, dodatkowo ma bolce do zasilania lodówki (+ i masa) oraz do ładowania akumulatora w przyczepie (+ i masa). Rozpina się je i wpina łatwiej za sprawą systemu bagnetowego z obrotowym pierścieniem. Lepsze jest więc bez wątpienia gniazdo 13 bolcowe. Jedyna wada to wyższa cena. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel67 Opublikowano 14 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2006 Są dostępne przjściówki między 13 a 7. Więc zakładając 13-tkę nic nie tracimy. W praktyce "zakręcane" połączenie daję pewny styk. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip Opublikowano 14 Maja 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2006 No dobra. OK. Ja mam 7 stykowe gniazdo w haku. Mogę dać wspomniany łącznik na 13. Do przyczepki chcę zamontować akumulator, więc przydałaby się 13 stykowa kostka w przyczepie. A jeśli w przyczepie będę miał 7 stykową kostkę to czy coś mogę zrobić? Kaimar piszesz, że ładuje sie akumulator przez 13 stykowe gniazdo. Czy to znaczy że z samochodowego alternatora? Pisaliście w innym temacie że samochodowy alternator nie może załadować dwóch akumulatorów jednocześnie "do pełna". Możecie mi to wytłumaczyć? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel67 Opublikowano 14 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2006 To działa tylko w jednym kierunku. W samochodzie musisz mieć 13 - tkę i w przyczepie też. Przejściówka na 7 jest używana do holowania np. przyczepy bagażowej ze stykiem 7 którego w 13 bezpośrednio nie włączysz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kaimar Opublikowano 14 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2006 Pawłowi chodziło oto, jak przypuszczam, że mając założone w aucie gniazdko gniazdko 13 możesz przy pomocy adaptera podpiąć przyczepkę z wtyczką 7. Jestem fanem gniazdka 13 bolcowego bo jest to idealne rozwiązanie. Co do akumulatora ładowanego w czasie jazdy, to dyskusja toczy się w innym miejscu. Mam podłączony akumulator w przyczepie i laduje sie on w czasie jazdy. Już raz pisałem ,że nie ma problemu z ładowaniem. Jest to rozwiązanie stosowane przez wielu wspólczesnych producentów przyczep i kamperów. Dla tych co niewierzą że alternator w samochodzie nie da rady to przytoczę parę liczb. Na skutek spadku napięcia na przewodach i stykach od alternatora do aku w przyczepie oraz na diodzie (0,4V) na zaciskach aku miałem napięcie poniżej 14V. Prąd ładowania aku wyniosił około 3,5A. Czyli aku w czasie jazdy pobiera prąd mniejszy niż jedna żarówka reflektora. W przypadku zastosowania przekaźnika zamiast diody napięcie będzie trochę większe ale prąd i tak nie przekroczy paru amper. I gdzie tu problem z wydolnścią alternatora gdy nawet polonezie ma wydolnść 70A a w Uno 55A? Nawet gdyby podłączenie było idealne to i tak trzeba by było ograniczyć prąd ładowania aku ze względu na jego trwałość i mozliwość uszkodzenia do ok 10A. Jeżeli moderator uwaza za stosowne to proszę przenieść ten post do wiadomego wątku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip Opublikowano 14 Maja 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2006 Czyli z ładowaniem nie powinno być problemu. Problem jest jeden: Ja mam 7 styków więc co robić? Jaki jest koszt zmiany na 13 styków? Czy to się opłaca? Czy jest jakiś sposób żeby przy pomocy 7 stykowego gniazda w samochodzie ładować akumulator podczas jazdy samochodem? Skoro nie powinno być problemu z naładowaniem dodatkowego akumulatora... Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel67 Opublikowano 14 Maja 2006 Udostępnij Opublikowano 14 Maja 2006 Ja zamontowałem 13-tkę już podczas montażu haka. Dopłaciłem 40 zł + 11 za redukcję na 7-kę. W przypadku zamiany nie powinno być drożej. Dojdzie jednak koszt zmiany wtyczki w przyczepie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mareko Opublikowano 22 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2008 A ja mam taki klopocik ze mam gniazdo 13 pinowe ale 7 pinow to grube bolce takie (jak w starej 7-pinowej) + 6 cienkich otworow. I jak mam podlaczyc 13 pinowa wtyczke z przyczepy ? Zna ktos jakias przejsciowke 13pin na 13pin ? Przejrzalem chyba ze 20 sklepow internetowych i wszedzie sa tylko te z 7na13 lub odwrotnie. Z gory dziekuje za pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arnie Opublikowano 22 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2008 Najprostszy sposób to wymienić gniazdo w samochodzie na standardowe 13 pin . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ed Opublikowano 22 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2008 Czy jest jakiś sposób żeby przy pomocy 7 stykowego gniazda w samochodzie ładować akumulator podczas jazdy samochodem? Można to zrobić, wykorzystując do tego pin nr 2 (jeżeli masz przyczepę sprzed 85 roku) od światła przeciwmgielnego. Wystarczy poprowadzić przewód najlepiej przez przekaźnik (schemat dostępny w temacie lodówki w tym samym dziale) i podłączyć go do pinu nr 2 a w przyczepie odpowiednio poprawić instalację. W przyczepie nowszej pozostaje albo gniazdo 13 albo dodatkowe innego typu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jurek Opublikowano 22 Marca 2008 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2008 Problem jest jeden: Ja mam 7 styków więc co robić? Jaki jest koszt zmiany na 13 styków? Czy to się opłaca? Ja też mam 7-pinowegniazdo i zrobiłem tak: http://www.forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=223&postdays=0&postorder=asc&start=180 i działa poprawnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacekwwa Opublikowano 17 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2009 Koledzy, czy wszystkie przyczepy "zachodnie" mają gniazdo 13 pin ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Balbina Opublikowano 17 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2009 Mój dethleffs camper ma 7- pinowe gniazdo, avento royal znajomych też ma 7 pin i knaus kumpla też ma 7 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Maras Opublikowano 17 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2009 jacekwwa, jak będziesz jechał po przyczepe to proponuje zabrać ze sobą przejsciówke z 13 na7 lub z 7 na 13(nie wiem jakie masz gniazdo przy haku).Nawet jak będziesz wiedział jakie połączenie będzie miała to może okazać się na miejscu ,że inna przyczepa będzie Ci bardziej pasowała. Nie zapomnij o lusterkach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.