Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przeglądając forum naszych "braci" zauważyłem że dużo osób pisze również tam i powiedziałbym więcej się udzielają.

Nie wiem co robić?

Nie chciałbym zostać w tyle, ale wydaje mi się, że dla laika takiego jak ja to forum jest pisane bardziej przystępnym językiem.

Moje pytanie związane z czytaniem wspomnianego forum.

Gniazdo 7 lub 13 bolcowe.

Czym różnią się te dwa gniazda?

Jakie jest lepsze i dlaczego?

Pozdrawiam :)

Opublikowano

Gniazdo 13 bolcowe oczywiście ma więcej bolców. Zostało skonstruowane specjalnie do przyczep kampingowych. W porównaniu do gniazda 7 bolcowego oprócz sygnałów do świateł, dodatkowo ma bolce do zasilania lodówki (+ i masa) oraz do ładowania akumulatora w przyczepie (+ i masa). Rozpina się je i wpina łatwiej za sprawą systemu bagnetowego z obrotowym pierścieniem. Lepsze jest więc bez wątpienia gniazdo 13 bolcowe. Jedyna wada to wyższa cena.

Opublikowano

Są dostępne przjściówki między 13 a 7. Więc zakładając 13-tkę nic nie tracimy. W praktyce "zakręcane" połączenie daję pewny styk.

Opublikowano

No dobra. OK.

Ja mam 7 stykowe gniazdo w haku. Mogę dać wspomniany łącznik na 13.

Do przyczepki chcę zamontować akumulator, więc przydałaby się 13 stykowa kostka w przyczepie.

A jeśli w przyczepie będę miał 7 stykową kostkę to czy coś mogę zrobić?

Kaimar piszesz, że ładuje sie akumulator przez 13 stykowe gniazdo.

Czy to znaczy że z samochodowego alternatora?

Pisaliście w innym temacie że samochodowy alternator nie może załadować dwóch akumulatorów jednocześnie "do pełna".

Możecie mi to wytłumaczyć?

Pozdrawiam :)

Opublikowano

To działa tylko w jednym kierunku. W samochodzie musisz mieć 13 - tkę i w przyczepie też. Przejściówka na 7 jest używana do holowania np. przyczepy bagażowej ze stykiem 7 którego w 13 bezpośrednio nie włączysz

Opublikowano

Pawłowi chodziło oto, jak przypuszczam, że mając założone w aucie gniazdko gniazdko 13 możesz przy pomocy adaptera podpiąć przyczepkę z wtyczką 7. Jestem fanem gniazdka 13 bolcowego bo jest to idealne rozwiązanie. Co do akumulatora ładowanego w czasie jazdy, to dyskusja toczy się w innym miejscu. Mam podłączony akumulator w przyczepie i laduje sie on w czasie jazdy. Już raz pisałem ,że nie ma problemu z ładowaniem. Jest to rozwiązanie stosowane przez wielu wspólczesnych producentów przyczep i kamperów. Dla tych co niewierzą że alternator w samochodzie nie da rady to przytoczę parę liczb. Na skutek spadku napięcia na przewodach i stykach od alternatora do aku w przyczepie oraz na diodzie (0,4V) na zaciskach aku miałem napięcie poniżej 14V. Prąd ładowania aku wyniosił około 3,5A. Czyli aku w czasie jazdy pobiera prąd mniejszy niż jedna żarówka reflektora. W przypadku zastosowania przekaźnika zamiast diody napięcie będzie trochę większe ale prąd i tak nie przekroczy paru amper. I gdzie tu problem z wydolnścią alternatora gdy nawet polonezie ma wydolnść 70A a w Uno 55A?

Nawet gdyby podłączenie było idealne to i tak trzeba by było ograniczyć prąd ładowania aku ze względu na jego trwałość i mozliwość uszkodzenia do ok 10A.

Jeżeli moderator uwaza za stosowne to proszę przenieść ten post do wiadomego wątku

Opublikowano

Czyli z ładowaniem nie powinno być problemu.

Problem jest jeden:

Ja mam 7 styków więc co robić?

Jaki jest koszt zmiany na 13 styków?

Czy to się opłaca?

Czy jest jakiś sposób żeby przy pomocy 7 stykowego gniazda w samochodzie ładować akumulator podczas jazdy samochodem?

Skoro nie powinno być problemu z naładowaniem dodatkowego akumulatora...

Pozdrawiam :)

Opublikowano

Ja zamontowałem 13-tkę już podczas montażu haka. Dopłaciłem 40 zł + 11 za redukcję na 7-kę. W przypadku zamiany nie powinno być drożej. Dojdzie jednak koszt zmiany wtyczki w przyczepie.

  • 1 rok później...
Opublikowano

A ja mam taki klopocik ze mam gniazdo 13 pinowe ale 7 pinow to grube bolce takie (jak w starej 7-pinowej) + 6 cienkich otworow.

I jak mam podlaczyc 13 pinowa wtyczke z przyczepy ?

Zna ktos jakias przejsciowke 13pin na 13pin ?

 

Przejrzalem chyba ze 20 sklepow internetowych i wszedzie sa tylko te z 7na13 lub odwrotnie.

 

Z gory dziekuje za pomoc.

Opublikowano
Czy jest jakiś sposób żeby przy pomocy 7 stykowego gniazda w samochodzie ładować akumulator podczas jazdy samochodem?

 

Można to zrobić, wykorzystując do tego pin nr 2 (jeżeli masz przyczepę sprzed 85 roku) od światła przeciwmgielnego. Wystarczy poprowadzić przewód najlepiej przez przekaźnik (schemat dostępny w temacie lodówki w tym samym dziale) i podłączyć go do pinu nr 2 a w przyczepie odpowiednio poprawić instalację. W przyczepie nowszej pozostaje albo gniazdo 13 albo dodatkowe innego typu.

  • 1 rok później...
Opublikowano

Mój dethleffs camper ma 7- pinowe gniazdo, avento royal znajomych też ma 7 pin i knaus kumpla też ma 7

Opublikowano

jacekwwa, jak będziesz jechał po przyczepe to proponuje zabrać ze sobą przejsciówke z 13 na7 lub z 7 na 13(nie wiem jakie masz gniazdo przy haku).Nawet jak będziesz wiedział jakie połączenie będzie miała to może okazać się na miejscu ,że inna przyczepa będzie Ci bardziej pasowała. Nie zapomnij o lusterkach.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.