Skocz do zawartości

Trafo w Hobby 440


GregorY

Rekomendowane odpowiedzi

Hej Załoganci na wakacjach.

Mam nadzieję, że pomimo pięknej pogody zaglądacie czasami na forum - prosze niniejszym o pomoc.

Jest sobie hobbyta 440 (moja :)) a w niej trafo.

Trafo działa i ma się dobrze, ale budzi moje wątpliwości co do zasady działania i ewentualnych przeróbek poprzednka.

Tablica znamionowa:

 

W przyczepie oryginalnie nie było aku.

Spłuczka, oświetlenie kibelk i pompka wody chodziła z trafo gdy było zasilenie z zewnątrz na 230V. - jedna wiązka do trafo.

Ldówka i oświetlenie okapu śmigało gdy budka była zasilona z gniazda auta - druga wiązka do trafo.

 

Wkurzyłem się, odłączyłem trafo - wolałem mieć 12V w razie czego w trasie z auk, dołozyłem aku i pospinałem instalację razem. Aku zasila prostownik automat. Oczywiście z aaspem musiałem pogrzebać dalej, bo gdy podpinałem przyczepę do auta świeciło mi przeciwmgielne zasilane z aku przyczepy :D

W momencie demontażu trafo zacząłem się zastanawiać o co tu naprawdę chodzi - po stronie niskiej mam 12V ale jedno wejście , a drugie wyjście.

 

Może mi ktoś wyjaśnić jak to działa? Trafo jest sprawne, może poukładam to jakoś inaczej, ale po co wejście i wyjście po niskiej stronie?

Czy ktoś się spotkał z takim transformatorkiem?

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za wiele można powiedzieć, patrząc tylko na zdjęcia. W necie nie znalazłem nawet podobnego urządzenia, ale wydaje mi się, że może to być taki kontroler ładowania i rozładowania akumulatora jak jest do solarów. Jak ma 230 to i na wyjściu i na wejściu powinno być wg mnie 12V (na wejściu może być więcej, jeśli miałoby ładować akumulator). Po odpięciu 230V i przy podłączonym akumulatorze na wejściu, na wyściu powinieneś mieć 12V, ale tylko do czasu gdy napięcie na akumulatorze nie spadnie poniżej ustalonej granicy - zazwyczaj w okolicy 10,5V. Poniżej tej wartości na wejściu - na wyjściu napięcia być nie powinno.

Jak masz miernik to możesz się pobawić i sprawdzić, czy dobrze myślę. Przy 230V ponad 12V na wyjściu i wejściu. Po podpięciu tylko akumulatora do wejście - na wyjściu 12V. Możesz jeszcze podłączyć na wejście mniej niż 10V - np. z zasilacza jakiegoś albo z baterii 9V i sprawdzić czy na wyjściu będzie napięcie czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano własnie - patrząc na wejście i wyjście 12V w tym trafo sam się zacząłem zastanawiac czy to nie jakies ustrojstwo doładowujące aku. a Twoje sledztwo poszło tez moim tropem - wujek Google jest ubogi w tym temacie....

Czyli czeka mnie zabawa w domowym laboratorium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć ćwiczyłem kiedyś temat w przyczepie kolegi i sprawa wyglądała następująco na wejście transformatora wchodziło zasilanie z samochodu pin 9 wtyczki w momencie podpinania zasilania 230V następuje rozłączenie zasilania z gniazda samochodu. Według dokumentacji przyczepy Hobby 495 z trochę innym blokiem transformatora do tego złącza podpina się zasilanie z regulatora ładowania np. solarów i akumulatora dodatkowego i idea pozostaje ta sama jak jest 230 to nie pobiera prądu z instalacji dodatkowej jak nie ma to jest zasilanie z aku pokładowego. Jeszcze jedna uwaga gdy podpinasz zestaw akumulatora dodatkowego to odpinasz doładowywanie z pin 9 auta.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm... podobałby mi się taki układ jak opisujesz.

Pełen automat.

Wstawiam na wejściu do trafo aku zasilajacy w budzie wszystko co na 12V, w momencie pojawienia się 230V z zewnątrz aku jest z automatu wyłączany. Osobno mam automatyczny prostownik do podładowywania aku.

Wypinam pin z gniazda samochodu.

Dla mnie bomba.

 

Trzeba zatem przesłuchać trafo na tą okoliczność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Kolego Gregory czy rozwikłałeś zagadkę trafo? Jeżeli tak, to napisz proszę wnioski. Sam szykuję się do przeróbki instalacji 12v w Hobby 440 de luxe. Nie mogę znaleźć 12v kabla od gniazda do lodówki. Chcę zamontować akumulator. W samochodzie mam instalację 13 pin - kable + i - 6 mm2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Kolego Gregory czy rozwikłałeś zagadkę trafo? Jeżeli tak, to napisz proszę wnioski. Sam szykuję się do przeróbki instalacji 12v w Hobby 440 de luxe. Nie mogę znaleźć 12v kabla od gniazda do lodówki. Chcę zamontować akumulator. W samochodzie mam instalację 13 pin - kable + i - 6 mm2.

 

Otwórz swój blok i porób szczegółowe zdjęcia płytki z obu stron. Wówczas da się Tobie pomóc online.

 

Tylko zanim otworzysz obudowę bloku odłącz cepkę od zasilania sieciowego 230v .

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś miałem dostęp do instrukcji do Hobby, skopiowałem schemat instalacji na cele przeróbki u sąsiada. Może Ci się przyda. Podłączenie do lodówki i wewnętrznego akumulatora zrobione poza schematem fabrycznym.

pozdrawim

instalacja w Hobby.pdf

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Długie zimowe wieczory skłaniają do majsterkowania.

Wziąłem się za to moje nieszczęsne trafo i podłaczyłem.

Zasilanie z sieci 230V, wyjście 12V żarówka, wejście 12V akumulator.

Po odłaczeniu zasilania nastepuje automatyczne przepięcie na zasilanie z akumulatora - nawet żarówka nie przygasła!

Fajny ten automacik.

Jak tylko przyczepak wyląduje przed domem od razu biorę się do roboty.

Aku tak czy tak muszę zostawić z prostownikiem automatycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.