Skocz do zawartości

Budowa przyczepy kempingowej.


Rekomendowane odpowiedzi

Pójdę trochę dalej niż z cysterną pasjonat. Skoro jak piszesz nie masz doświadczenia- a ono tutaj gra decydującą rolę- skoro to ma być stacjonarne to po co Ci przyczepa postaw budkę - taniej i prościej. Żadne nawet najlepsze rady nic nie pomogą jak brakuje doświadczenia i praktyki. Naprawdę musisz dużo wiedzieć i umieć zrobić praktycznie by osiągnąc ten cel. Nie piszę tego aby Cię zniechęcić. Chcę CI pokazać problem na który się chcesz porwać.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam.

 

Z zabezpieczeniem aluminiowego poszycia , o które pytałeś nie jest tak prosto.

W handlu alu w arkuszach masz najczęściej w takich stopach które są podatne na rysy. Chcąc mieć alu w arkuszach w odpowiednim stopie to musisz liczyć się z indywidualnym zamówieniem i sprowadzeniem co znacznie zwiększy koszty.

Jeśli chciałbyś budować ze zwykłej blachy alu to jedynym sposobem zabezpieczenia jaj przed matowieniem w procesie utleniania i zarysowaniami jest pokrycie jej utwardzoną warstwą lakieru.

 

A co myślisz o budowie takiej przyczepy z włókna szklanego i pokrycie jej lakierem niklowym albo folią lustrzaną ?.

Np. Na ramie stawiasz podłogę . Potem wewnętrzne pionowe ściany ze sklejki. Do tego po zewnętrznej z odpowiednio wyciętej sklejki robisz wręgi z zewnętrznym kształtem oblizny poszycia i to obijasz płytami cienkiej sklejki którą finalnie wyłożysz matą szklaną . Wstępny szlif , szpachla natryskowa , szlif podkład i lakier.

 

Jak dobrze położysz włókno to masz szczelność zapewnioną , której wszyscy Ci pozazdrościmy.

Myślę że dla Ciebie z doświadczeniem i zapleczem stolarskim jest to najlepsze rozwiązanie.

 

Jeśli nie chcesz wewnętrznych ścian sprowadzać do pionu co znacznie zmniejszy Tobie kubaturę wnętrza to też jest do przejścia . Budowę trzeba by zacząć od łukowatych wręg i obijać / kleić sklejką po wewnętrznej i zewnętrznej. Łukowate wręgi nie trzeba giąć , lepiej z arkusza sklejki np 6-8mm wycinać . Możesz zlecić wycięcie według szablonu na frezarkę CNC. albo laser z tym że pod laser sklejka jest droższa.

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..... co myślisz o budowie takiej przyczepy z włókna szklanego i pokrycie jej lakierem niklowym albo folią lustrzaną ?.

Np. Na ramie stawiasz podłogę . Potem wewnętrzne pionowe ściany ze sklejki. .......

 

Ja myślę iż to dobre rozwiązanie w uwarunkowaniach jakie podał andruts o swoich możliwościach - mam na myśli stolarskie umiejętności i takież zaplecze.

Konstrukcja na wręgach jest dość sztywna zatem chyba tą drogą bym poszedł.

 

Oryginalne poszycie Airstream - patrząc na fotkę to na 99% polerowana nierdzewka i nitowanie.

I bynajmniej nie szczelność nitowania jest tu największym problemem.

Największy problem widzę w warunkach amatorskich w tłoczeniu kształtów blach, w alu może może ale też bardzo słabo to widzę, w nierdzewce uważam za niewykonalne amatorsko.

Zlecenie gdzieś tłoczenia też odpada - nikt nie wykona oprzyrządowania dla jednego tłoczenia .

Nie chodzi mi dół tylko przód i tył - blachy ściany przedniej i tylnej też są wyoblane.

 

Ale niech żywi nie tracą nadziei przecież Rols Royce'a też kiedyś klepano ręcznie na drewnianych matrycach :-)

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł ze sklejką i laminatem wydaje się najlepszy do wykonania kształtu cygara.

Zobacz jak się buduje łódki ze sklejki metodą szycia i klejenia

www.szkutnikamator.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kształty cygara i inne obłości należy spuścić w kanalizację, gdzie ich miejsce, zwłaszcza, kiedy chcemy ciąć koszty.

Kontener objętością podobny do przyczepy typu cieciówka to jakieś 6000 zł, podwozie kolejne 5000 zł, wyposażenie bez limitu ale mamy, co chcemy, nic nie gnije i doskonała izolacja.

Waga prawdopodobnie ok. 1000 kg.

Myślę o tym od paru lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za wszystkie odpowiedzi.

 

Analizując wasze rady i biorąc pod uwagę moje warunki i zaplecze warsztatowe postanowiłem że poszycie będzie ze sklejki.

 

Pozostaje kwestia materiału wykończeniowego. Proponujecie włókno szklane a jak to wygląda cenowo ?

-m2 maty szklanej j 150g/m - 5,20zł (2/3 warstwy na m/2)

-żywica konstrukcyjna 10kg- 120zł ( wydajność około 0,5kg/m2)

-potem trzeba zapewne to polakierować lub zabezpieczyć przed promieniowaniem UV. ceny nie znam. Może żelkot ?

A może wystarczyło by pokrycie powierzchni samym żelkotem ?

 

A może jakiś inny materiał cfaniaczek.gif Tyle że laminat wydaje się tanim rozwiązaniem w porównaniu np z hydroizolacjami jakie wymieniałem kilkanaście postów wcześniej,

 

Pozdrawiam andruts.

 

Kształty cygara i inne obłości należy spuścić w kanalizację, gdzie ich miejsce, zwłaszcza, kiedy chcemy ciąć koszty.

Kontener objętością podobny do przyczepy typu cieciówka to jakieś 6000 zł, podwozie kolejne 5000 zł, wyposażenie bez limitu ale mamy, co chcemy, nic nie gnije i doskonała izolacja.

Waga prawdopodobnie ok. 1000 kg.Myślę o tym od paru lat.

 

A wiesz jaki współczynnik przenikania ciepła posiada taki kontener ?

Na pewno nie będzie on też estetyczny.

Przyczepa cieciówka tu zapewne chodzi Ci o typową przyczepę stróża na budowie.

Jeśli tak to Twoje porównanie cenowe i wagowe jest bezsensowne ponieważ ja rozważam znacznie większą przyczepę a co za tym idzie koszty związane z rozwiązaniem podanym przez Ciebie będą zupełnie inne i waga też ulegnie co najmniej dwukrotnemu zwiększeniu. niewiem.gif

Edytowane przez andruts (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Nie wiem skąd jesteś andruts bo nie uzupełniłeś danych pod nick'iem , a podał bym Ci miejscówkę gdzie można taniej kupić żywiczny asortyment .

Ceny jakie podałeś włókna i całej reszty to markeciane.

Ty musisz szukać hurtowych dostawców. Proponował bym kontakty z firmami robiącymi w tym materiale (jachty, łodzie, itd) . Maty w belach, żywice , żelkot dostępne w hobokach wychodzą znacznie taniej.

 

Sam żelkot będzie pękał na pracującej sklejce. A nakładanie go na matę po zewnętrznej to niepotrzebna harówa. Dlatego proponowałem wyżej na gładź finalną włókna szpachle natryskową która wypełni zewnętrzne pory maty i po szlifie uzyskasz pożądaną gładź może nie w pierwszej warstwie ale za drugą już spoko. Wszystko zależy jak starannie wykleisz matę .

 

Pozdrowionka.

 

Ps.

W przypadku żywic zabezpieczenie UV niema znaczenia.

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kształty cygara i inne obłości należy spuścić w kanalizację, gdzie ich miejsce, zwłaszcza, kiedy chcemy ciąć koszty.......

Adam - ekonomicznie, wykonawczo i funkcjonalnie masz 1000% racji ale.....

 

andruts - przyjął założenie że chce maksymalnie wierne odtworzenie "oldtimer'a-klasyka" czyli cygaro i w tym założeniu to tak jakby mu radzić nie remontuj VW-Garbusa (lub wcześniejszych) kup podwozie i karoserię VW-Golfa trochę gratów z wnętrza - skleć to do kupy i po sprawie.

 

Owszem funkcjonalnie i pewnie ekonomicznie byłoby ok - tylko że to nie jest spełnienie założeń andruts'a

 

Andruts - jeszcze raz uczulam na dokładne sprawdzenie możliwości rejestracji wybranego wariantu konstrukcji przed rozpoczęciem realizacji a nawet zakupem materiałów - cobyś się nie narobił, wykosztował i miał tylko "mebelek" - w Polsce i urzędach dziwnie czasem jest - taki folklor.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Jeszcze raz wrócę do tego żelkotu.

Dziś w robicie znalazłem ofertę jednej z okolicznych firm . Niestety już nie funkcjonuje ale nasunęła mi się myśl .

W ofercie mieli żelkot jak i topkot w "pełnej palecie RAL"

Więc może inna firma(aktualnie dostępna na rynku) miała by także pełen RAL.

Warto by zrobić zwiady za takim niklowym żelkotem , ale w natrysku bo pod pędzel będą smugi i zacieki zanim zacznie żelować i się zaharujesz.

Z tym że tu trzeba liczyć się z kosztami . Sam pistolet musi być pod żelkot a nie taki zwyklak do lakieru.

No ale efekt byłby I klasa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgadzam sie ze wszystkimi opiniami

Stwierdzenie .....Do kanalizacji.....Troche nie na miejscu gdyz uzytkownik oczekuje porady a nie cudownego zwrotu ktory utnie mu skrzydla gdyz moze niekoniecznie ma ochote posiadac kwadratowe cos.Chwala mu za to ze chce sie podjac czegos czego nie kazdy chce.Wspierac raczej by nalezalo.

Aluminium ....moj chleb powszedni.Troche statkow naklepalem i pewnie nie jeden jeszcze zrobie.Odziwo Panowie na kutrach badz malych stateczkach patrz do 50 fot tez sa obla i tez sie blache obklada bez walowania czy innej obrobki plastycznej.Poprostu mozna.A im ciensza tym lepsza.Nacodzien uzywalem blachy o grubosci od 12 do 4 mm.Wiec kolega jakby chcial uzyc 1mm czy 0,7 to nie widze problemu z oblami,zadnych.Racja co do Aluminium.A kolega jak chce sie bawic w takie cos to niech szuka stopu okretowego z wieksza zawartoscia chromu.Nie utlenia sie nawet w slonej wodzie jedynie co bedziesz musial robic to polerowac gdyz uwazam ze lakier bezbarwny sie zluszczy z czasem a konstrukcje z profili alu to mozesz sam zrobic.Ew dasz kilka do wygiecia na promien jaki Ci wyjdzie tzn obla.

 

Zywica i mata szkalana?Na sklejke?A wiesz jak to bedzie wygladalo po wyschnieciu?tygodnie na szpachlowaniu spedzisz albo bedzie powloka ze pies na nie spojrzy nie wsponinajac ze wykupisz hurtownie bo nie sadzisz ze na taka powierzchnie zuzyjesz 20 litrow zywicy i rolke maty.No chyba ze bedziesz jezdzil 20 km/h bo inaczej wiatr Ci polamie,nie wsponinajac o jesiennych i wiosennych wiatrach.Lodzie z laminatu tez przerabialem i drewniane rowniez.Moim zdaniem pierwszy pomysl najepszy gdyz jak chcesz cos miec to niestety tzeba sie napracowac a i troche kasy wlozyc.Blache moglbym na miejscu popytac ale watpie by byla taniej niz 15 zl /kg.Jakbys sie moze nawrocil to moge wpasc do Ciebie bo bede w PL w sierpniu bo akurat urlop bede mial

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaponialem, dodac

 

Zelkot stostuje sie raczej na formy niz na poszycia ze wzgledu na mozliwosc polerowania i uzyskania idealnie gladkiej powierzchni.Zastepuje go topcoat ktory mozna nakladac pistoletem jak lakier.Nastepna sprawa to szycie sklejki....Super ale w ludkach typu NA MAZURY.Chodzi o wyciskanie powietrza z maty podczas laminowania tudziez dochodza problemy z krawedziami 90 stopni gdzie mata nie chce sie ukladac no i znowu powietrze na laczeniu czyli kupa.Zaokralenia musza byc wiec szycie odpada.No ale wszystko zalezy od tego co sie chce znaczy od wizji artysty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....Zywica i mata szkalana?Na sklejke?A wiesz jak to bedzie wygladalo po wyschnieciu?tygodnie na szpachlowaniu spedzisz albo bedzie powloka ze pies na nie spojrzy nie wsponinajac ze wykupisz hurtownie bo nie sadzisz ze na taka powierzchnie zuzyjesz 20 litrow zywicy i rolke maty.No chyba ze bedziesz jezdzil 20 km/h bo inaczej wiatr Ci polamie,nie wsponinajac o jesiennych i wiosennych wiatrach.Lodzie z laminatu tez przerabialem i drewniane rowniez.Moim zdaniem pierwszy pomysl najepszy gdyz jak chcesz cos miec to niestety tzeba sie napracowac a i troche kasy wlozyc.Blache moglbym na miejscu popytac ale watpie by byla taniej niz 15 zl /kg.Jakbys sie moze nawrocil to moge wpasc do Ciebie bo bede w PL w sierpniu bo akurat urlop bede mial

 

Witam

Pozwolę sobie troszkę popolemizować z Kolegą.

 

"Zywica i mata szkalana?Na sklejke? "....No chyba ze bedziesz jezdzil 20 km/h bo inaczej wiatr Ci polamie,nie wsponinajac o jesiennych i wiosennych wiatrach"

 

Właśnie na sklejkę ......... bo to ona wraz z wewnętrznymi pionowymi wręgami stanowi konstrukcję nośną poszycia. Powłoka laminatu to tylko zewnętrzne szkliwo a za razem uszczelnienie.

Jeśli chodzi o samo zestawienie żywica (laminat) na sklejce to nie jest pionierstwo. Tego typu rozwiązanie jest znane właśnie ze szkutnictwa więc dziwi mnie Twoje zaskoczenie jako (jak twierdzisz) mającego doświadczenie w branży. W młodości często tego typu zestawienie z powodzeniem stosowałem w modelach łodzi RC.

A co do tego szpachlowani tygodniami żywicy na sklejce . Mówimy o sklejce a nie kaktusie. Jaki ma wpływ sam podkład ze sklejki na jakość zewnętrznej powierzchni nałożonej maty/laminatu? Tu gra role tylko porowatość samej maty więc po zewnętrznej będzie miała taką samą strukturę na sklejce jak i wyłożona na szkle. A jeśli już mowa o szpachlowaniu to dla tego proponowałem szpachlę natryskową .

 

"..nie wsponinajac ze wykupisz hurtownie bo nie sadzisz ze na taka powierzchnie zuzyjesz 20 litrow zywicy i rolke maty"

 

Nie wykupi więcej niż na średniej wielkości łódź wiosłową gdzie z racji konieczności mocnej konstrukcji i wytrzymałości mechanicznej warstwa laminatu jest o wiele grubsza a co za tym idzie materiałowo chłonniejsza. Gotowa łódź wiosłowa o na oko przybliżonej ilości zastosowanego materiału to koszt 2 tyś.

W porównaniu do poszycia z alu zawsze będzie "do przodu" . pomijając fakt że autor posiada doświadczenie w stolarce a nie w dekarstwie to ważniejszą kwestią dyskwalifikującą poszycie z aluminium jest jego okresowa i incydentalna konserwacja.

Przykładowo po roku od budowy trafia się zarysowanie i już jest zmuszony polerować całość przyczepy gdyż ograniczenie się do polerowania wyłącznie zarysowanej przestrzeni będzie się odznaczać od reszty poszycia.

 

"...Zelkot stostuje sie raczej na formy niz na poszycia ze wzgledu na mozliwosc polerowania i uzyskania idealnie gladkiej powierzchni."

 

W formie gładkość powierzchni żelkotu zapewniają dwa czynniki.

1- to gładź samej powierzchni formy . Przykład : plastelina oderwana od szyby.

2- separator czyli wosk między warstwą formy a samym żelkotem. Poza zapobieganiem przywierania do formy ma także znaczny wpływ na gładką powierzchnię żelkotu.

Przy zachowaniu tych dwóch warunków finalna polerka to kosmetyka.

Żelkot "raczej" stosuje się do formy w procesie produkcji , w naprawie o formie niema mowy i nakładany jest powierzchniowo.

Ale owszem , tak jak wspominałem wyżej , wyprowadzenie na takiej dużej powierzchni dobrze wygładzonego żelkotu nakładając powierzchniowo to "harówka" + wyścig z czasem (krótki czas żelowania) .

Dla tego zaproponowałem natrysk żelkotu pistoletem. Choć i tu także trzeba zachować pewne reguły postępowania by nie porobić "firan"- (zacieków) czy pomarańczki.(faktury powierzchni).

 

"...Nastepna sprawa to szycie sklejki....Super ale w ludkach typu NA MAZURY.Chodzi o wyciskanie powietrza z maty podczas laminowania tudziez dochodza problemy z krawedziami 90 stopni gdzie mata nie chce sie ukladac no i znowu powietrze na laczeniu czyli kupa."

 

Zarówno wewnątrz formy jak i przy nakładaniu maty powierzchniowo zasada wypierania powietrza jest identyczna . Czyli twardy pędzel i gumowy wałek.

Przy małych formach jak np.motocyklowe kaski czy kadłuby modeli łodzi dochodzi jeszcze podciśnienie. Czyli równoczesna wymiana - dopuszczanie w formę żywicy i w tym czasie odsysanie powietrza.

Pamiętaj że powłoka z laminatu na takiej przyczepie to nie 8mm warstwy jak w łódce lecz dużo mniej więc wypór powietrza w takiej warstwie jest dodatkowo łatwiejszy.

"...problemy z krawedziami 90 stopni gdzie mata nie chce sie ukladac no i znowu powietrze na laczeniu czyli kupa"

Piszesz tak jak byś w swej praktyce w naprawach łodzi laminował z jedynym powodzeniem wyłącznie pontony :)

W której łodzi niema kątów 90*? np. róg burty z rufą.czy wszelkiego rodzaju grodzie i są naprawiane z powodzeniem.

Pewnie... jak kładziesz matę na sucho to Ci się nie wyłoży. Kwestia jest tylko w dosączeniu żywicą i ostatecznym wygładzeniu pędzlem ( wewnętrzne kąty) i wałkiem (zewnętrzne kąty) , po formie na krótko przed okresem finalnego utwardzania żywicy. Kiedy wytraca plastyczność należy dokonać finalnego zagładzenia powierzchni i masz kąt gotowy.

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Male sprostowanie:Skoro zywica na sklejce to takie powszechne to dlaczego zaden z szanujacych producentow lodzi tego a przeciez takie ekonomicze.A modele to nie przyczepy czy lodzie. Z tymi pontonami to kolega przesadzil.Chociaz to zabawne.

http://batservice.no/index.php?id=137

moze to dla kolegi ponton ale 35 mterowy wyprodukowano w B├ątservice Mandal.Kadlub z wlokna weglowego(sandwich) silniki 2x1200hk.jak chce kolega film z prob morskich to moge na priv podrzucic.Jesli chodzi o doswiadczenie z alu ...... najpopularniejsze z ktorym mogliscie sie spotkac to katamaran plywajacy na trasie Bratyslawa-Wieden.W zasadzie to plywaja tam 3 takie same sztuki ale tylko w ostatnim dolozylem swoich wysilkow.(od lini wodnej wzwyz)Niewierzacy niech zwroca uwage na mala tabliczke nad drzwiami na ktorej jest nazwa i rok wyprodukowania.

http://maritimt.com/batomtaler/nye-omtaler/ravn.html

http://www.skipsrevyen.no/batomtaler/baatomtaler-4-2011/136090.html

http://www.follamaritime.no/?Mode=Meny&HovedMenyId=666&ThisMenyId=666&InnholdId=523

i jeszcze pare innych.

To tak jak by chcial kolega znowu o pontonach pisac.Dalsza polemika nad tym kto, co badz przepychanki jakies wydaje mi sie bez sensu gdyz nie sluzy autorowi postu.Nie twierdze absolutnie ze rozwiazanie typu sklejka jest niewyobrazalnie zle gdyz przyczepka hipotetycznie powastalaby ale odpowiedziec by sobie nalezalo JAKA

 

Jak w swojej wczesniejszej wypowiedzi napisalem, wszystko zalezy od wizji artysty czyli budujacego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a technologia szycia to fakt nie pionierstwo znana od lat 50-tych za ocenem ktora staje sie przezytkiem.Z tego co wiem, widzialem i mialem do czynienia to kroluje pianka w plytach dla powierzchni prostych i na plotnie w kwadratach dla uzyskania ksztaltow.Mata szkalna przechodzi pomalu do lamusa rowniez zastepowana jest tym http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Karbonfibervev-30514/ wielokrotnie wytrzymalsze i niepalne jak mata z zywica.Wytrzymalosc sprawdzalem na wycinku statku z pierwszego linka.pianka 25 obustronnie laminowana podwojnym wloknem-szans na przebicie 2 kilogramowym mlotkiem zero.Calosc wyposarzenia oprocz silnikow glownych,przekladni, fundamentow foteli na mostku jest przyklejana tj klimatyzacje i wszelakiej masci uchwyty i udzadzenia.A jeszcze jedno Ten ponton kosztowal 25 000 000 zl a byly takie 3 plus jeden mniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tego co przeczytałem mam kilka propozycji

jeżeli zależy ci na szkosztach to najprościej będzie kupienie kilku domków holenderskich i ustawienie ich na swoich działkach (prawo budowlane dla tego przypadku nie obowiązuje), a na czas podróży zakup przyczepy farbycznej.

jak widzisz kształt cygara jest ciężki do zrobienia. sprawa aluminium jest tez niełatwa, tymbardziej obudowanie tego nierdzewką.

zabudowanie mebli to nie problem dla stolarza a piszerz że masz doświadczenie i mozliwości, ale budowa skorupy to juz inna bajka tymbardziej w takim kształcie jaki sobie wymysliłeś.

Prace elektryczne i wodne czy gazowe to też nie problem.

 

Nieznam Ciebie osobiście, ale wątpie czy jesteś w stanie wybudowac to co zakładasz w ciągu 6 miesięcy, chyba że będziesz tylko to robił.

 

Niewierze tez żeby na rynku nie było nic co by Ciebie zainteresowało, nawet po niewielkich przerókach.

Chyba że faktyrcznie chcesz jeździć wyłacznie swoją konstrukcją, demonstrując swoje mozliwości, wszak do tego masz prawo.

 

Z doświadczeia jednak wiem, że jak dwie osoby mówi Ci że jesteś pijany to usiądz i wytrzeźwiej. (bez zadnych wycieczek personalnych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.