Skocz do zawartości

ET Felg


Daniel DJR

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

Jak u większości, w przyczepach montowane są felgi o wymiarach 5x112 z ET 30, i stąd moje pytanie? czy ktoś montował felgi o innym ET? np 35 ? lub 37?

Jeżeli jest gdzieś ściąga to proszę o przekierowanie tematu.

Zawsze można założyć dystanse i dłuższe śruby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popatrz kolego tu http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi i wpisz dobrze dane oryginału i zamiennika i zobaczysz różnice :ok:

 

 

 

Dodam tytlko od siebie że spoko możesz zrobic taką zamiane jak piszesz i nic haczyć nie będzie ani się toczyć góra dół jak jeden z kolegów wymyślił :hehe: to tylko ET czyli odsadzenie a nie otwór centrujący :mlot: Zresztą przy szukaniu zamienników zwróć szczególną uwage na otwór centrujący :miga:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmieniajac ET mozesz miec problemy aby koło toczyło sie symetrycznie moze sie toczyc góra dół

 

Takie zachowanie koła jest możliwe,ale tylko w przypadku większego otworu centrującego i większych otworów na śruby lub szpilki. ET- podaje ustawienie koła względem pionowej osi piasty koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się nad zakupem Alu felg pod przyczepę. Z ET 30 o cena kosmos, z ET 35 to i normalna cena się robi.

Pozdrawiam

 

Daniel,

pamiętaj, że myślisz o felgach do przyczepy, a nie do samochodu. ET nie jest jedynym parametrem, który należy brać pod uwagę.

Nie wiem jakie masz opony oraz DMC budki :niewiem:

Przy przyczepach cała masa rozkłada się tylko na dwa koła i nawet jeśli po przeliczeniu wychodzi podobnie jak w samochodzie, to obciążenia dynamiczne potrafią być o wiele wyższe. Z tego powodu dla przyczep z wyższym DMC, producenci stosują tylko kilka typowych rozmiarów felg o ściśle określonych parametrach. Felgi Alu, to jeszcze inna bajka i tu wymagania są już bardzo rygorystyczne. Osobiście widziałem tylko jeden typ takich felg.

Pisząc to wszystko, mam na myśli parametr często pomijany, a w wielu przypadkach decydujący o naszym bezpieczeństwie (i innych na drodze też). Nośność felgi (opony w takich przyczepach też mają podwyższony indeks - C). Przy lekkich przyczepach faktycznie ten parametr może nie być tak istotny, ale przy budkach od 1300 DMC, warto o nim pamiętać. Dodam jeszcze, że nośność felgi dla cięższych przyczep, powinna być z dużym zapasem, a to są w stanie spełnić już nieliczne felgi, zwłaszcza Alu :excl:

 

 

IMHO

Zakładane do przyczepy felgi powinny odpowiadać ściśle określonym parametrom dla danej przyczepy, przewidzianym przez producenta i każda radosna twórczość w imię poprawienia wyglądu, nie powinna w tym przypadku mieć miejsca.

 

Czy ktoś z Was zastanawiał się kiedyś, dlaczego przy tak bogatej ofercie felg samochodowych na rynku, w katalogach firm karawaningowych i producentów można znaleźć dosłownie tylko kilka typów felg dla określonych rozmiarów opon ?

Właśnie dlatego, że tylko one posiadają gwarantowane parametry.

 

Ja w każdym bądź razie z bezpieczeństwem nie eksperymentuję i wszystkim polecam takie podejście do tej sprawy.

 

Takie zachowanie koła jest możliwe,ale tylko w przypadku większego otworu centrującego i większych otworów na śruby lub szpilki.

 

Wielkość otworu centrującego ma znaczenie tylko w mocowaniach, w których jest on wykorzystywany i tylko tam musi być w 100% zgodny z wymaganym !. Np. w mojej przyczepie nie ma on jakiegokolwiek znaczenia, centrowanie koła zapewniają śruby (sferyczne). Gniazdo śrub, to kolejny zapominany parametr !

Może być sferyczne lub stożkowe, a na pierwszy rzut oka prawie się nie różnią wyglądem.

Kiedyś jakiś "renomowany" sprzedawca felg na Allegro, na moje pytanie o rodzaj otworów w feldze, odpowiedział: "... a jaka to różnica ?" :sciana:

ET- podaje ustawienie koła względem pionowej osi piasty koła.

"Parametr oznaczany najczęściej symbolem ET to podawana w milimetrach wartość odległości między płaszczyzną montażową obręczy, a jej środkiem symetrii. W felgach stalowych spotkać można ET z wartością ujemną i dodatnią, Ujemna wartość ET oznacza, że obręcz „wysuwa się” na zewnątrz pojazdu. Dokładniej mówiąc: oś symetrii felgi jest wysunięta w stosunku do płaszczyzny montażowej (a więc i piasty) na zewnątrz samochodu. NP ET -15 oznacza, że oś symetrii felgi jest wysunięta na zewnątrz o 15 mm względem płaszczyzny montażowej.

Odwrotna sytuacja zachodzi, kiedy wartość parametru ET jest dodatnia. Jest to najczęściej spotykana sytuacja. Przy dodatnim ET felga jest schowana w nadkole samochodu. Dokładniej mówiąc: oś symetrii felgi jest schowana w stosunku do płaszczyzny montażowej (a więc i piasty) do wewnątrz samochodu. NP ET 35 oznacza, że oś symetrii felgi jest schowana do wewnątrz o 35 mm względem płaszczyzny montażowej.

 

W przypadku doboru felg aluminiowych, wartość parametru ET może odbiegać od fabrycznie montowanych felg. Wynika to głównie z faktu kształtu felgi i jej szerokości, stąd też producenci felg publikują tabele zastosowań (tzw. tablice aplikacyjne), które opisują możliwości montażu wybranej felgi do konkretnego samochodu. W przypadku zmiany średnicy, a tym bardziej szerokości felgi, np. z 6,5” na 8,0” zmiana wartości ET jest prawie pewna"

 

:hej:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Np. w mojej przyczepie nie ma on jakiegokolwiek znaczenia, centrowanie koła zapewniają śruby (sferyczne). ...

 

 

pierwsze słysze by śruby centrowały felge :mlot: niezależnie czy stożkowe czy sferyczne :bzik: całe życie człowiek sie uczy i tak głupi umiera :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoda 100S, Skoda 105, Skoda 120 - koła centrowane wyłącznie śrubami.

 

:ok: Otóż to, a i tak to jest jeden z wielu przykładów.

 

OT, gratuluję fotki i hobby, jeśli dobrze kojarzę :bravo:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jakieś bardziej "nowożytne" przykłady :niewiem: bo jak takie Skody jeździły to ja dopiero raczkowałem :hehe:

 

Proszę bardzo :thank: Powiem więcej, skoro mowa o kołach przyczep, to masz przykład, o którym wspominałem.

Mocowanie felgi do piasty koła w mojej budce (Knaus Eurostar II):

 

 

... całe życie człowiek sie uczy i tak głupi umiera

 

To prawda ;)

 

Gdyby jednak i powyższe przykłady były mało wystarczające:

 

http://forum.karawan...kola-przyczepy/

 

:hej:

 

P.S.

Kit, tak z ciekawości:

wiesz jak centrowana jest felga w Twojej przyczepce ?

 

Jak u większości, w przyczepach montowane są felgi o wymiarach 5x112 z ET 30

 

No nie tak bardzo, jak u większości.

Jakie masz DMC budki, rozmiar felgi i dane opony ? :niewiem:

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.