Skocz do zawartości

DMC, a Max Masa Całkowita


Sisar

Rekomendowane odpowiedzi

Czyli generalizując, dla nas: MMC = DMC - przy kontroli sprawdzą pozycję O1 dowodu holownika z DMC w dowodzie przyczepy.

W Polsce tak robią.

Za miedzą to różnie już z tym bywa ;)

Mnie kontrolowali na Słowacji i wmawiał mi Policjant, że max przyczepę jaka mogę holować to pozycja O1dowodu holownika mając B+E ale na kat B którą tylko posiadałem tylko 750 kg u nich... i weź wytłumacz się ...z godzinę tam sterczałem az mnie puścił z przekonaniem że ma racje...

 

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 90
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

art 88 pkt 2 ppkt b

Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

1) kategorii A - motocyklem,

2) kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nie przekraczającej 125 cm3 i mocy nie przekraczającej 11 kW,

3) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

b pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5

http://forum.karawan...lowanie-lawety/

 

Wpisy w dowodach są najważniejsze -> nigdzie nie piszą , że będą coś ważyć aby coś komuś udowadniać...

 

 

ale my tu nie o tym :bzik:

nikt tu nie kwestionuje że DMC zestawu musi być mniejsze od 3.5T dla kat B

bo to akurat w kodeksie jest jasno i czytelnie napisane

 

 

pytanie brzmi czy rzeczywista masa przyczepy, może być równa maksymalnej masie z pozycji O1 dowodu auta, czy jednak liczy się w tym wypadku DMC

bo ja takiego zapisu nigdzie nie znalazłem :hmm:

 

pozostałe warunki są spełnione (MW>DMC budki, DMC+DMC<3.5T)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale my tu nie o tym :bzik:

nikt tu nie kwestionuje że DMC zestawu musi być mniejsze od 3.5T dla kat B

bo to akurat w kodeksie jest jasno i czytelnie napisane

pytanie brzmi czy rzeczywista masa przyczepy, może być równa maksymalnej masie z pozycji O1 dowodu auta, czy jednak liczy się w tym wypadku DMC

bo ja takiego zapisu nigdzie nie znalazłem :hmm:

pozostałe warunki są spełnione (MW>DMC budki, DMC+DMC<3.5T)

 

No to znalazłem coś takiego -> cytat AUTO Świat -> chyba sprawdzili to zanim opublikowali...:

 

http://www.auto-swiat.pl/1-kto-moze-holowac-przyczepie-z-prawem-jazdy-kategorii-b

 

Każdy samochód ma określoną masę przyczepy, jaką wolno nim holować. W dowodzie rejestracyjnym są dwie pozycje: dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem najazdowym i dmc przyczepy bez hamulca.

 

 

Te ograniczenia mają pierwszeństwo nad limitami wynikającymi z rodzaju prawa jazdy, jakim dysponujemy. Przykład: auto waży 1660 kg, maksymalna dopuszczalna masa przyczepy to 1200 kg. Nie wolno więc holować przyczepy o dmc 1500 kg, nawet jeśli cały zestaw będzie ważył mniej niż 3500 kg, nawet gdy przyczepa będzie pusta i faktycznie lżejsza niż jej dmc i nawet jeśli auto mogłoby sobie z takim ciężarem poradzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to znalazłem coś takiego -> cytat AUTO Świat -> chyba sprawdzili to zanim opublikowali...:

 

http://www.auto-swia...zdy-kategorii-b

 

Każdy samochód ma określoną masę przyczepy, jaką wolno nim holować. W dowodzie rejestracyjnym są dwie pozycje: dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem najazdowym i dmc przyczepy bez hamulca.

 

Te ograniczenia mają pierwszeństwo nad limitami wynikającymi z rodzaju prawa jazdy, jakim dysponujemy. Przykład: auto waży 1660 kg, maksymalna dopuszczalna masa przyczepy to 1200 kg. Nie wolno więc holować przyczepy o dmc 1500 kg, nawet jeśli cały zestaw będzie ważył mniej niż 3500 kg, nawet gdy przyczepa będzie pusta i faktycznie lżejsza niż jej dmc i nawet jeśli auto mogłoby sobie z takim ciężarem poradzić.

 

hehe, jak czytam to co pogrubione to śmiem wątpić w rzetelność ;)

 

ja się nie upieram, ale ... chciałbym zobaczyć przepis który mówi że DMC przyczepy ma być mniejsz lub równe MMC :-]

 

mnie się podoba taka interpretacja ;)

Odnośnie ciągnięcia lawet napiszę Wam co powiedział mi pewien dobry prawnik specjalizujący się w problematyce komunikacyjnej.

 

W sądzie nie tyle ważne jest prawo, ile ważne jest kto lepiej argumentuje. W dowodzie w pozycji O.1 i O.2 jest zapis "maksymalna masa całkowita przyczepy...". Nie należy mylić tego zapisu z dopuszczalną masą całkowitą. Skoro celowo użyto dwóch różnych słów to znaczy, że są to dwie różne kwestie - nawet jeśli nie było to zamysłem organu projektującego i wydającego dowód. W sądzie na pierwszej rozprawie obali się teorię o DMC w rubrykach O.1/O.2 bo użytkownik (obywatel) ma prawo do interpretacji dwuznacznego przepisu na swoją korzyść. Według niego zapis ten mówi o rzeczywistej maksymalnej masie przyczepy, która może być dołączona do pojazdu. Gdyby chodziło o wartości DMC przyczepy to można by je wyliczyć pośrednio np. z pola F.3 (o ile byłoby uzupełnione), które jasno mówi o dopuszczalnej masie zespołu pojazdów.

http://www.driftforum.pl/viewtopic.php?f=10&t=1510&sid=1643d02b64412318c0c7c7a889041744&start=120#wrap

Edytowane przez konrad_b (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehe, jak czytam to co pogrubione to śmiem wątpić w rzetelność ;)

ja się nie upieram, ale ... chciałbym zobaczyć przepis który mówi że DMC przyczepy ma być mniejsz lub równe MMC :-]

mnie się podoba taka interpretacja ;)

 

No to kontynuujemy Konrad;)

nigdzie nie widzę przepisu wspominającego o MMC więc chyba nie jest to u nas honorowane.

Cytat: http://www.prawojazdy.com.pl/kategorie-prawa-jazdy

 

Kategoria B prawa jazdy uprawnia do kierowania:

 

  • pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) nieprzekraczającej 3,5 tony (z wyjątkiem motocykla lub autobusu);

  • pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 tony;

  • ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.

Jeśli posiadacz prawa jazdy kategorii B ciągnie przyczepę lekką bez hamulców, to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów może wynieś 4250 kg, przy czym dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie może być większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego. Np. pojazd ciągnący o masie własnej 1500 kg i dopuszczalnej ładowności 2000 kg osiąga masę całkowitą 3500 kg. Nie ma przeszkód, aby do tego pojazdu dołączyć przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg. Zespół pojazdów zamknie się wówczas dmc 4250 kg. Posiadacz prawa jazdy kategorii B, jeśli kieruje zespołem pojazdów z przyczepą lekką (do 750 kg) z hamulcem bezwładnościowym, zobowiązany jest do przestrzegania warunku mówiącego, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu ciągnącego stanowi co najmniej 1,33 dmc przyczepy. Inaczej przedstawia się sytuacja, kiedy dopuszczalna masa całkowita przyczepy, ciągniętej przez pojazd, którego kierowca posiada uprawnienia kategorii B przekracza 750 kg. Otóż w przypadku kiedy przyczepa posiada hamulec bezwładnościowy, dopuszczalna masa całkowita przyczepy może być większa od masy pojazdu. W takiej sytuacji dopuszczalna masa całkowita pojazdu ciągnącego musi stanowić co najmniej 1,33 dmc przyczepy. Np. masa własna pojazdu ciągnącego wynosi co najmniej 1500 kg, dopuszczalna ładowność – maksymalnie 500 kg, a dmc przyczepy, wynosi 1500 kg. Razem dmc zespołu wynosi 3500 kg. Przy hamulcu uruchamianym z miejsca kierowcy, dmc przyczepy może być większa niż masa własna pojazdu ciągnącego. Np. masa własna pojazdu ciągnącego wynosi minimum 1700 kg, dmc – maksymalnie 1800 kg, a dmc przyczepy wynosi 1700 kg. Warunek dotyczący nieprzekraczania dmc zestawu 3500 kg został zachowany.

Posiadając uprawnienia kategorii B, można również kierować ciągnikiem rolniczym (pojazd silnikowy skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych) lub pojazdem wolnobieżnym (pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to kontynuujemy Konrad;)

nigdzie nie widzę przepisu wspominającego o MMC więc chyba nie jest to u nas honorowane.

Cytat: http://www.prawojazd...rie-prawa-jazdy

 

Kategoria B prawa jazdy uprawnia do kierowania: [ciach]

 

ale pomijamy zupełnie temat kategorii B, czyli uprawnień z PORD, bo tu dyskusji nie ma, liczy się DMC :yes:

 

jednak w rozporządzeniu dotyczącym DR pojawia się MMC

O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg),

O.2 maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),

 

i ja bym chciał wiedzieć jak to interpretować :-]

 

 

edit

jeszcze znalazłem taki ciekawy cytat

" np dużo 3 osiowych wywrotek ma MMC na poziomie 30 - 33T ale już DMC moze być maks 26T."

nie wiem czy to prawda, ale poddaje zasadność pytania Michal83 hehe%281%29.gif

a żeby było śmieszniej to naciski na oś podaje się jako RMC - co jest akurat logiczne ;)

Edytowane przez konrad_b (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale pomijamy zupełnie temat kategorii B, czyli uprawnień z PORD, bo tu dyskusji nie ma, liczy się DMC :yes:

 

jednak w rozporządzeniu dotyczącym DR pojawia się MMC

 

 

i ja bym chciał wiedzieć jak to interpretować :-]

 

 

edit

jeszcze znalazłem taki ciekawy cytat

" np dużo 3 osiowych wywrotek ma MMC na poziomie 30 - 33T ale już DMC moze być maks 26T."

nie wiem czy to prawda, ale poddaje zasadność pytania Michal83 hehe%281%29.gif

a żeby było śmieszniej to naciski na oś podaje się jako RMC - co jest akurat logiczne ;)

 

Z moich doświadczeń wynika, że jeżeli samochód(holownik) ma w dowodzie, że max masa całkowita przyczepy jaką może ciągnąć z hamulcem to 1000kg to max tyle możemy nim ciągnąć i koniec kropka. A jeżeli ma napisane że max. przyczepy bez hamulca jaką może ciągnąć to 750kg to max. taką przyczepę bez hamulca można nim ciągnąć. Przecież tu nie chodzi o kategorie jakie posiadamy, tylko o to jaki jest holownik i jaką przyczepę może ciągnąć. Więc w zależności jakie samochód w DW ma przypisane parametry(wagi) przyczepy, czy to z hamulcem czy bez to do tego trzeba się stosować. Czy ona będzie ważyła po załadunku mniej to nie ma znaczenia, każda kontrola sprawdzi to co jest w dokumentach.

Więc z mojego punktu widzenia, jeżeli samochód waży nawet 2000kg, DMC ma 2400kg, a w DW ma wpisane, że max masa przyczepy z hamulcem jaką może ciągnąć to 1000kg to może ciągnąć tylko takie przyczepy które mają DMC <= 1000kg.

Edytowane przez Ha-Ha-Ha (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. Sprawdźcie czy w dowodzie przyczepki macie wpisy zarówno w pozycji F1 i F2 czy tylko w F2 ? Jeśli w pozycji F1 też jest wpis to to jest właśnie ta nieszczęsna MAKSYMALNA MASA CAŁKOWITA tej przyczepki :) F2 to jest DMC przyczepki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli Ha-ha-ha doszedł do tego samego wniosku, że MMC z pozycji O1 dowodu holownika trzeba interpretować i przyrównywać do DMC w dowodzie przyczepy.

 

ale taki wniosek to już dawno był ... mnie ciekawi na podstawie czego ? bo tak jak pisałem, nikt nie podał podstawy prawnej

a w PL jak na razie prawo to jest to co zapisano w ustawie, czy rozporządzeniu, a nie to co się komu wydaje :-]

 

tak jak pisałem wcześniej, znam gościa co tak zakręcił policmajstrów że go puścili, mimo że wg prawa nie za bardzo mógł jechać takim zestawem

i co z tego wynika ? ... w sumie nic, tzn tyle że jak ktoś zna przepisy i ma dobrą gadane to może mu się uda hehe%281%29.gif

 

chyba napiszę maila do policji z prośbą o interpretację i podstawę prawną :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. Sprawdźcie czy w dowodzie przyczepki macie wpisy zarówno w pozycji F1 i F2 czy tylko w F2 ? Jeśli w pozycji F1 też jest wpis to to jest właśnie ta nieszczęsna MAKSYMALNA MASA CAŁKOWITA tej przyczepki :) F2 to jest DMC przyczepki...

 

czyli porównywać należy do F1 - MMC skoro mamy taki zapis w DR przyczepki ?

gorzej jak nie ma :-] wtedy do DMC ... ale czemu :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.