Skocz do zawartości

Holowanie przyczepy automatem.


Cezarr

Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, Jerzy i Beata napisał:

Właśnie wróciłem z Węgier i auto utrzymywało ok.1200obr/min

Moje poprzednie Volvo V40 miało wolnoobrotowego diesel'a i także można było jeździć na podobnych obrotach (mimo manuala) i silnik się nie męczył. Przy 80km/h można było wrzucić 6-sty bieg i turlać się z przyczepą. Oczywiście do przyspieszania warto było zredukować do piątki. Czerwone pole zaczynało się przy 4 tyś obrotów. Aktualna Mazda (też dwulitrowy diesel ciut mniejszej mocy) zaczyna ciągnąć cepkę dopiero od 2 tyś obrotów a najlepiej ciągnie od 2,5 tyś obrotów. Czerwone pole zaczyna się po 5 tyś obrotów. Tak więc wszystko zależy od silnika ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Moje doświadczenia z VAG i DSG:

1. Jeździłem przyczepą dwoma autami z DSG - Octavią z 1.4 TSI (150KM) i  Touranem III z 2.0 TDI(190KM) i oba auta utrzymują niskie obroty, ale kontrolują obciążenie silnika - przy podjazdach redukują bieg, podobnie przy jeździe pod wiatr. W odczuciu moim mogłyby to robić chętniej, ale generalnie patrząc na spalanie chwilowe na komputerze pokładowym widać, że obciążenie chwilowe maszyny steruje redukcją.  Inna sprawa, ze mają duże zapasy mocy - co innego byłoby pewnie przy silniku 100 KM. Na manualu pewnie trzymałbym obroty powyżej 1600/min.

2. Druga obserwacja  - tempomat w Touranie potrafi w miare inteligentnie utrzymywac predkosc, tzn nie robi tego za wszelką cenę ,  na podjazdach probuje nie redukować delikatnie zwalniając i nie zwiększając obciązenia silnika - tak w tolerancji -5 km/h. Przy ręcznej redukcji manetką, predkość wraca do zadanej. Takze sensownie bardzo.

3. Trzecia - byliśmy w Niemczech i tam ludzie ciągają bardzo dużo dużych przyczep - passatami, golfami, octaviami, touranami - więc obserwacja jest taka, że dla VAGa holowanie przyczepy kempingowej to dość podstawowy scenariusz - co zresztą widać w parametrach pojazdów (octavia np. ma DMC 1860 kg. a wg homologacji może ciągnąć przyczepę 1500 kg pomijając nasze nieszczęsne 1.33)

Średnie spalanie w touranie na trasie 1500 km wahało się od 8 (85km/h@GPS z wiatrem) do 10,5 (97km/h@GPS bez wiatru). W Octavia z 1,5-2 litry wiecej.

Podsumowując - polecam oba auta na holownik, a zwłaszcza Tourana, przy czym nie wypowiadam się o trwałości - wiadomo jest jest w miarę nowych silnikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Kilka informacji z instrukcji MB Viano

Najpierw ograniczenia zakresu skrzyni które możemy wybrać z trybu D (nie ma trybu S) 

IMG_20210929_201148.thumb.jpg.ad3148c094800f4a7e662f2379aa95f9.jpg

IMG_20210929_201248.thumb.jpg.0fca7d67eb8240430c1fed64162d9c84.jpg

IMG_20211001_101016.thumb.jpg.21db5127fdff2105293630208beac0eb.jpg

Edytowane przez filipert (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie holownikiem jest (będzie za kilka dni) Volvo S40 2.4 170 KM benzyniak z LPG z automatem. Ile to ja się nasłuchałem, że Volvo nie nadaje się się do przyczep bo słabe skrzynie, bo z automatem nie wolno... 

Generalnie wróżą mi rychłą śmierć samochodu. Być może z zazdrości, że odważyłem się posiadać przyczepę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 10 miesięcy temu...

Moja 8-biegowa skrzynia AISIN z konwerterem , ma wg specyfikacji przełożenie na 6 biegu 1:1. Czy to oznacza, że jadąc na tym biegu, np wybierając go sekwencyjnie, mechanizmy skrzyni (planetarne) są tak spięte, że pracuje ona jak sztywny wał, a więc generuje mało oporów wewnetrznych, mniej się nagrzewa, mniej się zużywa? Ogólnie często zapinam ten bieg manualnie, bo jest bardzo odpowiedni przy jednostajnej jeździe z przyczepą np po autostradzie. Gdyby jeszcze było tak jak pytam na wstępie to korzyść byłaby podwójna. Dodam, że w tej skrzyni przy holowaniu, zdanie się na automat powoduje, że często usiłuje ona jechać na zbyt wysokim biegu, z obrotami silnika 1500-1600 (w turbobenzynie 180 KM). A więc przy jednostajnej jeździe pomagam jej manualnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, LSS napisał:

 Dodam, że w tej skrzyni przy holowaniu, zdanie się na automat powoduje, że często usiłuje ona jechać na zbyt wysokim biegu, z obrotami silnika 1500-1600 (w turbobenzynie 180 KM). A więc przy jednostajnej jeździe pomagam jej manualnie.

Ja na tym Alsinie jeżdzę z przyczepą tylko do 6 biegu. Po zapięciu 7 obroty spadają zbyt nisko, nawet do 1200. Mam lekką przyczepę i nawet pod górkę potrafi zrzucać na 5, zatem jak widzę górkę, wrzucam M i obroty są po mojej myśli, a nie mapy.
Co do przełożenia - ciekawa teoria. Daj znać jakbyś się dowiedział inną drogą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W klasycznym automacie opory skrzyni biegów zależą od konwentera ( sprzęgła hydraulicznego ) a w znikomym stopniu od wybranego przełożenia w planetarnej skrzyni biegów.  Dlatego konstruktorzy dokładają dodatkowe sprzęgło mające na celu likwidację poślizgu obu części konwentera..

 Tak jest w nowych konstrukcjach. Nie wiem czy w Twojej też  jest. Przełożenie skrzyni + poślizg konwentera daje przełożenie wyjściowe skrzyni biegów.  W Amaroku poślizg konwentera mógł wynieść nawet 2,5 czyli konwenter działał jak reduktor w terenówce. Dlatego tak dobrze spisywał się w ciężkim terenie.  Wadą takiego rozwiązania jest mocne grzanie oleju w konwenterze co przypominała instrukcja prawie na każdej stronie nie mówiąc już o zużyciu paliwa. Takie mieszanie oleju sporo kosztuje.

Komputer znając moment na tylnych kołach tak dobiera obroty silnika,  przełożenia skrzyni i poślizg konwentera aby zużycie paliwa było optymalne i silnik bez kłopotu przetrzymał okres gwarancyjny.  Wiem, że nieraz się wydaje iż jedziemy na zbyt niskich obrotach ale może się to mieści w założeniach konstruktora?  Może każda najmniejsza górka powoduje zmianę przełożenia na niższy bieg?  Tak było w Amaroku - potrafił  trzymać 1400 obrotów z przyczepką.  Auta osobowe mają trochę inną charakterystykę niż użytkowe dlatego każdy z nas po jakimś czasie wie doskonale na jakim biegu jego auto porusza się z mniejszym wysiłkiem i wykazuje mniejsze spalanie.  Nie zawsze jazda na najwyższym biegu i niskich obrotach jest pożyteczna dla silnika ale zwykle to co wie konstruktor ustawiając algorytmy jest lepszym rozwiązaniem.

Dlatego nie wymuszam ręcznie zmianę przełożeń.  Obydwa holowniki zawsze wtedy paliły więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Marcin T napisał:

Co do przełożenia - ciekawa teoria. Daj znać jakbyś się dowiedział inną drogą.

Na razie inne fora skąpo piszą w temacie przełożenia 1:1 w hydraulicznej skrzyni. Ja jestem niemal pewny, że po zapięciu sprzegła lock-up w konwerterze,  na 6 biegu 1 obrót wału silnika = 1 obrót na wejsciu do skrzyni = 1 obrót na wyjsciu ze skrzyni. Przekładnie planetarne powinny wtedy , na logikę i dla optymalizacji - nie dokonywać żadnej redukcji. Trochę analogiczna sytuacja występuje w 8 biegowej planetarnej piaście rowerowej. Tam z kolei 5 bieg ma przełożenie 1:1 czyli na 1 obrót tylnej zebatki przypada 1 obrót całego koła. Sam producent pisze, że wówczas piasta zachowuje się tak jakby jej nie było, mechanizmy planetarne nie generują strat. Producent podaje, że 5 bieg jest najbardziej optymalny dla pedałujacego  z punktu widzenia oporów w samej przekładni. Ciekawą rzeczą jest, że wspomniany AISIN 8- biegowy ma to przełożenie 1:1 , natomiast starsza 6 -biegowa wersja tej skrzyni , zwana też EAT6, na żadnym biegu nie ma takiego bezpośredniego przełożenia, w sieci łatwo znaleźć stosowne specyfikacje obu tych skrzyń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, AdamH napisał:

 Dlatego konstruktorzy dokładają dodatkowe sprzęgło mające na celu likwidację poślizgu obu części konwentera. Tak jest w nowych konstrukcjach. Nie wiem czy w Twojej też  jest.

Tak, w AISIN 8-biegowym jest dodatkowe wielopłytkowe sprzegło w konwerterze. Co do poślizgu w konwerterze, ciekawą właściwość zauważają uzytkownicy w 4-biegowej skrzyni francuskiej AL4 inaczej Dp0. Ta skrzynia też ma dodatkowe sprzegło w konwerterze i wystepuje w niej ciekawe zjawisko, nazywane przez niektórych półbiegami. Po załączeniu wyższego biegu jest przez chwilę wyczuwane podniesienie przełożenia, ale nie o pełną wartość z powodu poslizgu konwertera,  dopiero jak skrzynia zapnie sprzęgło w konwerterze, bieg wchodzi "w pełni" To powoduje, że ta prosta skrzynia z 4 biegami, daje wrażenie jakby miała tych biegów wiecej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Czy orientujecie się jak wygląda kwestia holowania przyczepy w kontekście skrzyni DSG (audi Q7 2021). Mój kuzyn kupuje takie auto (demo) i powiedziano mu, że można zamontować oryginalny hak z Westfalii który jest dedykowany do Q7. Nie jest to jednak HAK FABRYCZNY. I tutaj mamy zagwózdkę. Czy można zatem używać takiego haka do ciągnięcia przyczepy? Czy to np tylko do rowerów? Chodzi o to, że w wielu modelach przy montażu haka montowany jest także większy wentylator i np. chłodniczka przy skrzyni biegów. Wiem, że jeśli nie zamówi się tego fabrycznie to koszty zmian są duuuże. Tutaj natomiast zaproponowany zwykły hak Westfalii za 5000 zł i niby gwarancja utrzymana. Żadnych dodatkowych tematów. Czy zatem możliwe, że taka Q7 jest fabrycznie przygotowana do ciągnięcia przyczepy? W volvo tak jest. Montują hak za 4000 zł i śmigamy z gwarancją. Nic nie dokładają. 

Jeśli ktoś ma doświadczenie w tym temacie z audi to chętnie posłucham.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Q7 nie ma DSG tylko ZF 8HP. Najlepsza skrzynia automatyczna na rynku. Spokojnie może ciągnąć przyczepę. Jeśli wkłada to ASO to tym bardziej bo będzie moduł dedykowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.