Skocz do zawartości

12 volt


cardii

Rekomendowane odpowiedzi

Tak najprościej:

 

Pamiętaj jednak, że nie wolno np w trybie podwórkowym mieć podpiętej sieci 230V i akumulatora naraz.

Z osobna owszem, ale razem nie . By mogło być razem, należy parametry napięciowo/prądowe dopasować do stałej obecności akumulatora.

 

Jeżeli ma taką instalację jaka montowana jest w Hobby to nic się nie stanie. Przekaźnik jest sterowny z 230 V i przełącza obwody - patrz na załączonym schemacie w poście 10. A podłączenie prostownika z elektroniczną kontrolą napięcia akumulatora też nic złego nie spowoduje, bo gdy włączy 230 w przyczepie akumulator zostanie odłączony od odbiorników przyczepy i będzie -zależnie od jego stanu - ładowany lub nie. Jeżeli już radzisz to napisz o jakie parametry napięciowo/prądowe chodzi i jak je dopasować - rozumiem, że tego oczekiwał cardii a nie tylko ostrzeżenia i podania nazw bliżej nie określonych parametrów. U rimgo - jak pisze, "chodzi" tak od ponad 10 lat. A autorzy instalacji w Hobby zadbali o to aby tak właśnie mogło być.

 

Blusmen nie wiedziałem, że jesteś w takiej potrzebie - no ale teraz już masz wiedzę

 

Serdecznie pozdrawiam

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 56
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Witam !

 

Jeżeli ma taką instalację jaka montowana jest w Hobby to nic się nie stanie. Przekaźnik jest sterowny z 230 V i przełącza obwody - patrz na załączonym schemacie w poście 10. A podłączenie prostownika z elektroniczną kontrolą napięcia akumulatora też nic złego nie spowoduje, bo gdy włączy 230 w przyczepie akumulator zostanie odłączony od odbiorników przyczepy i będzie -zależnie od jego stanu - ładowany lub nie. Jeżeli już radzisz to napisz o jakie parametry napięciowo/prądowe chodzi i jak je dopasować - rozumiem, że tego oczekiwał cardii a nie tylko ostrzeżenia i podania nazw bliżej nie określonych parametrów. U rimgo - jak pisze, "chodzi" tak od ponad 10 lat. A autorzy instalacji w Hobby zadbali o to aby tak właśnie mogło być.

Serdecznie pozdrawiam

 

Ja takie zabezpieczenie miałem też w Caravelairze, nie wspominając o aktualnym nabytku. Myślę, że od jakiegoś roku zaczęto to stosować we wszystkich trafach. Zresztą jest w tym logika, jeśli wywala na polu 230V to automatycznie przechodzi na zasilanie 12V z ogniwa pokładowego. Z wejściem na 12V to na bank musi być wejście specjalne w trafie, nie da się podpiąć pod jeden odbiornik, sądząc, że inne będą zasilane. Prąd 12V nie przejdzie przez trafo "z powrotem" i dalej np. do pompki.

Tak, tak zdjęcie bez pokrywy będzie lepsze.

Aha, tylko nie podpinaj się w dowolne miejsce, gdzie będzie 12V, tak jak sugeruje Wojtek (WojtEwa), bo wtedy faktycznie mogą nie zadziałaś wspomniane przez Eda zabezpieczenia.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak najprościej:

Podłącz budkę pod sieć 230V, włącz światełko i niech się świeci.

W tym czasie miernikiem sprawdź na owym białym i czerwonym kabelku, jakie jest na nich napięcie.

Jeśli jest w przedziale 10,5-14V to tam śmiało możesz aku podpiąć.

Pamiętaj jednak, że nie wolno np w trybie podwórkowym mieć podpiętej sieci 230V i akumulatora naraz.

Z osobna owszem, ale razem nie . By mogło być razem, należy parametry napięciowo/prądowe dopasować do stałej obecności akumulatora.

 

Wojtek, a jak bylo u Ciebie w Knausiku? moge miec caly czas podpiety aku w przyczepce i do tego 230, a moze do tego jeszcze podpiety samochod z zasilaniem przyczepy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy dobrze napisze więc mnie nie linczujcie a ED sprostuje.

 

Cardii jeżeli ściągniesz obudowę i będziesz miał tak jak wyżej napisałem opisy (eingang) to na transformatorze będziesz miał nalepkę. I tu dokładnie nie pamiętam ale u mnie było 12 5A co oznacza że z akumulatorem o pojemności 40,45 Ah da sobie radę. W teorii powinien dać też radę dla akku 50Ah ale mi wystarczy 40 Ah który podpiłem. Później robiłem testy i po odłączeniu 230V słychać było odłączenie o którym pisał ED. To jest to o czym pisał Tomekk że jak na polu wywali 230V wówczas przepina na akku abyś np mógł używać pompkę a nie stanąć "w pół drogi".

 

Akumulator musisz wpiąć w "eingang" (wejście).

 

 

 

Koszak w łóżku masz transformator który przerabia 230 na 12V. Musisz zrobić foto nalepki która tam występuje. Wszystkie światła masz chyba na 12 V także nie ma problemu tam z podpięciem akku. W knausie jest chyba nawet większy prostownik który uciągnie 80 lub nawet 100 Ah akumulator ale ... głowy nie dam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchajcie, to nie jest wszystko takie proste.

Ed, nie tłumaczyłem, bo to jest tak samo, jakby chirurg tłumaczył sanitariuszowi jak wyciąć ślepą kiszkę :)

Posłużę się Twoim schematem bo jest czytelny:

Koledzy, zmierzcie napięcie za prostownikiem (układem Gretza) bez włączonych odbiorników i bez akumulatora.

Dołóżcie w punktach pomiarowych kondensator np 2200uF/25V, plus do + , minus do - , pomiar i co: napięcie urosło o kilka volt.

Właśnie.

.

Ostrzegałem żeby nie chodziło na podwórku razem, bo nie wiem jakie parametry są w prostowniku zainteresowanego .

W eblokach nie są konieczne jakieś czujki i zabezpieczenia ładowania akumulatora. Jak są to dobrze, ale wystarczy żeby prostownik na wyjściu 12voltowym , miał napięcie przefiltrowane na poziomie 13,8V i pod takim napięciem aku może być podpięty non stop razem z podpiętą siecią 230V.

Pamiętajcie, 12V jest poziomem umownym. 12V to 11,4V, to też 12,6V a także 13,8V i właśnie te drobiazgi decydują o tym, czy aku będzie spełniał swoją rolę (będzie doładowywany) oraz czy nie ulegnie uszkodzeniu w wyniku nadwyżonego napięcia .

.

Nie ma czegoś takiego jak "przeładowanie" akumulatora. Owe przeładowanie , to nic innego jak wzrost napięcia ponad dopuszczalny poziom max 14,4V dla typowego akumulatora i tego napięcia pilnują wszelkie czujniki, elektronika itp, ale...

Ale bez nich na napięciu ustabilizowanym na 13,8V nic się nie stanie.

.

Artur, w Twoim (moim) ebloku flaki dopasowałem do stałej obecności aku w obwodzie, więc bez obaw.

Gdybym pod oryginalne trafo podpiął za prostownikiem aku na stałe, zniszczyłbym go bo napięcie urosło do niebezpiecznych 17,2V (mierzyłem!!!) a to dlatego, że napięcie wyjściowe "solo" było 14V bez filtracji.

A filtracja to... akumulator lub kondensator (bo kondensator to taki malutki akumulator) lub obydwa razem.

Dlatego napięcie po filtracji musiałem sprowadzić do poziomu 13,8V @ 225V jakie miałem aktualnie w sieci.

 

.

Jarek, uciągnie a nawet zniszczy bo napięcie jest za wysokie dla stałej obecności aku.

.

Podsumowując, u jednych się dzieje a u innych nic = u jednych inżynierowie przewidywali aku na pokładzie a u innych nie.

Tylko tu są bardzo istotne różnice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtek, a jaki moge wsadzic tam akumulator?

 

czy ten akumulator jest ladowany, jak budka jest podpieta pod 230V?

 

Nie za duży ze względu na brak miejsca. Myślę że 55-60Ah zmieści się bez trudu.

Podpięta sieć 230V automatycznie podaje z prostownika napięcie 12V (13,8) na całą instalację oświetleniową, wentylacyjną, radio.

Jak zabraknie 230V to nawet tego nie zauważysz.

A, sorry TV zgaśnie bo jest na 230V :)

.

 

Po prostu, aku jest podpięty do wyjścia prostownika równolegle i te 2 źródła uzupełniają się wzajemnie. To bardzo wygodne.

A jest to dopasowane tak, że jak zużywasz nadmiernie energię 12voltową, a zasilacz sam nie daje rady to zapotrzebowanie na energię wspomaga się akumulatorem. W nocy aku odzyskuje to co oddał wcześniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten transformator który widać na schemacie nie nadaje się do ładowania akumulatora. On jest wykorzystywany do zasilania pompek i oświetlenia 12 V, gdy podłączona jest przyczepa do sieci. wtedy "Lapie przekaźnik i w ten sposób dostaje się prąd do pompek i innych odbiorników na 12V. Gdy braknie 230 V przekaźnik przełącza zasilanie odbiorników 12 V na akumulator. Poprawiłem trochę schemat i kolorem niebieskim zaznaczyłem dołożoną część instalacji .Ładowanie akumulatora w przyczepie może być z instalacji samochodu w czasie jazdy -przez diodę, a na postoju z dodatkowego prostownika elektroniczną kontrolą napięcia. Taki prostownik można na stałe podłączyć do akumulatora.. Dioda D jest potrzebna wtedy gdy dodatkowo z instalacji samochodu w czasie jazdy jest zasilana lodówka - dioda zapobiega zasilaniu lodówki z akumulatora w czasie postoju - no i rozładowania akumulatora.

koszak nie stanie się nic złego bedziesz ładował akumulator w przyczepie napięciem z instalacji samochodowej.

 

 

Ten post zawierał zdjęcia lub inne załączniki, które zostały utracone w wyniku awarii technicznej.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No w poście #12 Bodzio pisze o podłączeniu się do kostki pod łóżkiem tam gdzie wchodzą bezpośrednio kable z zasilania z auta. Nie ukrywam że to byłoby najlepsze rozwiązanie w moim przypadku żebym nie musiał ciągnąć kabli przez pół przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A no to sprawa jasna. Z tej kostki powinien iść do skrzynki w szafie przewód. W hobby biało czerwony (przynajmniej u mnie). Wchodzi on na wejście 12V więc musisz go wyłapać. Najlepiej podpiąć auto pod przyczepę i sprawdzić czy z auta nie idzie prąd już na skrzynkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz to już się pogubiłem.

Czyli w Hobby gdzie producent nie zakłada instalacji w przyczepkach pod aku, niekoniecznie można zainstalować akumulatora od tak podpinając go do kostki pod łóżkiem?

 

Tam gdzie producent nie przywidywał akumulatora, tam szczególnie należy dopasować napięcie z prostownika, by aku mógł spełniać swoją rolę musi mieć stworzone precyzyjnie określone warunki pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.