Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Przygotowanie przyczepy do sezonu


    Tomii
    • Autor: Tomasz Skup

    Ciepłe słoneczne dni kwietniowe są świetną okazją, aby przygotować naszą przyczepę przed pełnym sezonem karawaningowym. Zwłaszcza wtedy, gdy zimą jej nie użytkowaliśmy.

    Koła i opony

    Przede wszystkim zadbajmy o nasze bezpieczeństwo - sprawdźmy luzy na piastach kół oraz smar w łożyskach. Po zimie przyczepa najczęściej jest jeszcze podlewarowana. Załóżmy koła (które powinny być zdjęte na zimę) i sprawdźmy, czy toczą się bez jakichkolwiek oporów. Następnie złapmy je rękami po bokach i spróbujmy powychylać w różne strony. Jeżeli koła toczą się bez oporów i nie wyczuwamy żadnych luzów możemy być spokojni, wszystko jest sprawne.

    Następną sprawą jest stan samych opon. Opona z czasem parcieje - staje się mniej elastyczna oraz pojawiają się na niej mikropęknięcia, i mimo tego, że głębokość bieżnika jest odpowiednia, nadaję się ona niestety tylko na śmietnik. Opony powinno wymieniać się raz na 5-6 lat. Oczywiście odpowiednie przechowywanie wydłuży ich przydatność. Jeśli sami nie jesteśmy w stanie określić stanu naszych opon, podjedźmy do dobrego serwisu ogumienia. Dobrego, czyli takiego w którym nam doradzą, nie wyciągając od nas wszystkich pieniędzy.

    Pod przyczepą

    Warto również, położyć się pod przyczepą i sprawdzić czy tam wszystko jest w porządku. Jeśli widzimy jakieś zalążki rdzy, oczyśćmy te miejsca i zabezpieczmy farbą antykorozyjną. Należy też dokładnie obejrzeć spawy - są one podatne na rdzewienie. Sprawdźmy też czy nasze podpory są wystarczająco nasmarowane.

    Światła

    Teraz możemy podjechać pod przyczepę samochodem w celu sprawdzenia świateł. Potrzebna nam będzie również pomoc drugiej osoby. Podłączmy wtyk 7-kontaktowy i sprawdzajmy po kolei: światła pozycyjne, światła stopu, oraz kierunkowskazy. Nie polecam sprawdzania kierunkowskazów poprzez włączanie świateł awaryjnych - często dochodzi do przepalenia bezpiecznika. Jeśli nie działa żadne ze świateł, najprawdopodobniej mamy problemy z masą. Rozegnijmy śrubokrętem odpowiedni kontakt. Warto mieć zawsze w przyczepie kartkę z odpowiednim schematem - z doświadczenia wiem, że przyczyną niedziałających świateł w przyczepie częściej jest brak styku w gnieździe niż przepalenie żarówki.

    Pierwszy przejazd

    Jeśli światła są już sprawne, możemy sprzęgnąć naszą przyczepę z samochodem. Pociągając za dyszel sprawdźmy czy w zaczepie nie stuka. Pamiętajmy, że hak nie zawsze musi być nasmarowany. Jeśli nasza przyczepa posiada stabilizator jazdy, hak powinien być odtłuszczony.

    Teraz przejedźmy się po okolicy. Zostawmy szyby otwarte i uważnie nasłuchujmy odgłosów dochodzących z przyczepy. Zahamujmy kilka razy, zwracając uwagę czy przyczepa nie szarpie samochodu. Następnie zatrzymajmy się, i zaciągnijmy hamulec postojowy w przyczepie - spróbujmy ruszyć samochodem. Przyczepa powinna stawiać opór. Jeśli go nie stawia, oznacza to, że niestety trzeba odwiedzić serwis.

    Na zewnątrz

    Następnie warto umyć przyczepę z zewnątrz. Po zimie pokazuje się na niej wiele plam i zacieków. Są one skutkiem zanieczyszczeń powietrza oraz opadów atmosferycznych. Niestety nie są łatwe do usunięcia. Pomocne mogą okazać się kosmetyki do mycia łodzi. Po dokładnym umyciu obejrzyjmy, czy w środku nie pojawiły się nigdzie zacieki. Dokładnie sprawdźmy wszystkie narożniki oraz okolice okien. Gdy obudowa przyczepy jest wyschnięta, możemy ją nawoskować - dzięki temu nie tylko będzie ładniej wyglądać, ale również łatwiej ją będzie doczyścić następnym razem.

    Pamiętajmy

    Pamiętajmy o przeglądzie naszej przyczepy w okręgowej stacji kontroli pojazdów

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Loading...

  • Categories

  • Czym jest caravaning?
    Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery i przyczepy kempingowe. Jest to więc camping, tyle że wykorzystujący bardziej zaawansowany sprzęt, coś w rodzaju plenerowych wczasów na wyższym poziomie wyposażenia technicznego. Sprzętem tym mogą być zarówno bezsilnikowe pojazdy rekreacyjne, tj. holowane przez samochody przyczepy kempingowe różnej konstrukcji, jak i pojazdy silnikowe, z zabudową mieszkalną nazywane potocznie kamper ( z ang. camper) czyli samochody kempingowe.

    Komu spodoba się ta forma turystyki?
    W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym, wysoko uprzemysłowionym i zanieczyszczonym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia - ucieczki od szarej codzienności, brudnych miast i przebywanie na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić samochody i przyczepy kempingowe, przy czym nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Karawaning spodoba się ludziom kochającym ruch, niezależność i wolność - wyprawa z przyczepą kempingową czy camperem stwarza dużo sytuacji zachęcających do ruchu i przebywania na łonie natury.

×
×
  • Create New...