Przyczepy, niezależnie czy kempingowe czy bagażowe, powinny być regularnie kontrolowane i konserwowane. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. A chodzi o nasze bezpieczeństwo.
Przyczepy wymagają regularnej kontroli i konserwacji. I o ile kempingowe są sprawdzane przynajmniej przed wyjazdem, o tyle właściciele przyczep bagażowych rzadko kiedy poświęcają im więcej uwagi. A takie zaniechanie może być bardzo niebezpieczne.
Domek na kołach
Przyczepy obite blachą aluminiową należy dokładnie umyć i woskować środkami samochodowymi. Osady z żywicy czy smoły można usunąć naftą lub spirytusem technicznym. Jeżeli nadwozie wykonane jest z tworzywa sztucznego, wystarczy użyć szamponu samochodowego. Okna myjemy miękką szmatką, obficie polewając wodą, co zapobiega porysowaniu.
Naprawa otartego nadwozia nie jest szczególnie trudna. Trzeba
odtłuścić uszkodzoną powierzchnię i pomalować ją emalią
poliuretanową.
Bardziej skomplikowana jest reperacja pękniętego nadwozia
wykonanego z tworzyw. Uszkodzone miejsce należy dokładnie oczyścić
i odtłuścić, a do wewnątrz nałożyć trzy warstwy maty szklanej o
gramaturze 300 g/cm kw., przesycając je kolejno żywicą. Gdy się ona
utwardzi, od zewnątrz szpachlujemy uszkodzone miejsce, a po
wyschnięciu wygładzamy papierem ściernym i malujemy emalią
poliuretanową. Jest to dosyć pracochłonne i wymaga trochę wprawy,
jeśli więc ktoś nie czuje się na siłach, lepiej niech odda
przyczepę do naprawy w wyspecjalizowanym serwisie.
W czasie dłuższego postoju nie ma potrzeby przykrywania przyczepy
pokrowcem lub plastikową folią. Warto jednak unieść ją na podporach
tak wysoko, by opony nie dotykały podłoża. Zdejmowanie kół jest
wprawdzie praktykowane, ale bardziej ze względu na kradzieże niż z
rzeczywistej potrzeby. Jeżeli jednak decydujemy się na ich zdjęcie,
pamiętajmy, by nie owijać bębnów hamulcowych folią, gdyż utrudnia
ona swobodny przepływ powietrza. Przed każdym wyjazdem należy
sprawdzić w przyczepie połączenia śrubowe, zespół jezdny, a
szczególnie luz w łożyskach kół, urządzenie najazdowe, instalację
elektryczną (także stan świateł) oraz składane podpory.
Przyczepa bagażowa
Wszelkie kłopoty, które pojawiają się w przyczepach bagażowych, są skutkiem ich intensywnej eksploatacji. Dlatego też tak ważne staje się sprawdzenie stanu poszczególnych podzespołów, tak by nie zawiodły w najmniej oczekiwanym momencie.
Efektem szybkiej jazdy po złej nawierzchni lub przeciążenia
przyczepy może być pęknięcie spawów lub w skrajnych przypadkach
ramy nośnej. Pęknięcia te można spawać, lecz spawanie zespołu
jezdnego może zniszczyć wałki gumowe zawieszenia. Dlatego też
zawsze lepiej jest je wymienić.
Stosowane powszechnie w zimie środki odmrażające nawierzchnię dróg
bardzo często uszkadzają powłokę cynkową podwozia przyczepy. Po
każdym sezonie jesienno-zimowym trzeba je dobrze umyć, by usunąć
niszczącą warstwę soli. Jeśli doszło już do uszkodzenia powłoki,
należy miejsca te oczyścić, odtłuścić i wysuszyć, a następnie
nanieść co najmniej dwie warstwy środka do cynkowania na zimno w
spreju. Elementy metalowe niezabezpieczone fabrycznie należy pokryć
warstwą smaru.
W wielu bardzo intensywnie eksploatowanych przyczepach najszybciej
niszczy się podłoga skrzyni ładunkowej. Uszkodzenia powierzchni
zabezpieczamy wodoodpornymi środkami do konserwacji drewna.
Ściany skrzyni oraz błotniki wykonane z ocynkowanej blachy
stalowej można podobnie jak podwozie naprawiać pokrywając
uszkodzone miejsca środkiem do cynkowania. By nie mieć kłopotów z
otwieraniem burt, należy pokryć smarem ich zamknięcia i osie
zawiasów.
Hamulce najazdowe
Użytkownicy przyczep wyposażonych w hamulce najazdowe (i to zarówno kempingowe, jak i bagażowe) powinni regularnie je kontrolować. Wprawdzie ze względów bezpieczeństwa naprawy i regulacje układu hamulcowego powinny być wykonywane tylko w specjalistycznym warsztacie, ale warto wiedzieć, na co zwracać uwagę przy eksploatacji przyczep.
Jeżeli hamulce działają nierównomiernie, przyczyną tego może być
ocieranie okładzin hamulcowych jednego z kół (konieczna jest
regulacja lub wymiana) albo zacinanie się linki w pancerzu.
Przegrzewanie się bębnów hamulcowych może natomiast świadczyć o
konieczności wyregulowania luzu łożysk, przerdzewiałych sprężynach
ściągających szczęki lub zapieczonych linkach hamulcowych.
Jeżeli przyczepa hamuje przy redukowaniu biegu w samochodzie,
uszkodzony może być amortyzator urządzenia najazdowego. O zużyciu
może świadczyć także jego zaoliwienie.
Uszkodzenia mechanizmu wyłączającego hamulec najazdowy powstają
zwykle podczas wjeżdżania kołem (kołami) na krawężnik przy cofaniu.
Przy tym manewrze hamulec najazdowy powinien się samoczynnie
wyłączyć. Jeżeli tak nie jest, należy nasmarować rolkę krzywki
wyłączającej hamulec oraz powierzchnię krzywek wewnątrz
hamulca.
Artykuł z wydania 16/01 ze strony 46 Auto Świat za zgodą
wydawcy.
Tekst dostepny pod adresem www.auto-swiat.pl
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.