Skocz do zawartości
  • Klimatyzacja w przyczepie


    KarawaningPl
    • Autor: Dariusz Kowalczuk

    Czy przyczepę lub wóz kempingowy można wyposażyć w klimatyzację? Można. I to bez większego kłopotu z jej instalacją. Jedyny problem to cena - wciąż jeszcze bardzo wysoka.

    Klima w przyczepie

    Spędzanie urlopu w przyczepie kempingowej czy kamperze staje się coraz modniejsze. Daje bowiem poczucie swobody i niezależności przy wyborze miejsca, w którym chcemy się zatrzymać i długości czasu, jaki mamy zamiar tam spędzić.

    Zarazem coraz częściej zarówno przyczepy jak i kampery wyposażone są nie tylko w kompletną kuchnię (nawet z mikrofalówką) czy ubikację z prysznicem. Standardem stał się sprzęt audiowizualny i odbiornik telewizji satelitarnej, a ciepło zapewnia bardzo efektywny system ogrzewania wnętrza i wody z butli gazowych. I o ile w chłodniejsze noce czy dni możemy cieszyć się przyjemnym ciepełkiem, o tyle w upały wnętrze przyczepy czy kampera może przypominać saunę. Otwieranie okien i przewietrzanie w takich warunkach nie na wiele się zda. Rozwiązaniem coraz częściej stosowanym przez producentów jak i użytkowników jest zamontowanie klimatyzacji.

    Chłodno lub... ciepło

    Wprawdzie cena układów klimatyzacyjnych bardzo spadła w ostatnim czasie, to jednak nadal są to urządzenia dość kosztowne (cena bez montażu od 3 do 6 tys. zł). To powoduje, że klimatyzatory do przyczep i samochodów kempingowych są w naszym kraju stosunkowo mało znane i popularne. Jedynie szwedzki Electrolux oferuje stale kilka modeli nowoczesnych klimatyzatorów (ze sterowaniem elektronicznym) serii Blizzard. Drugi powód to czysto techniczna konieczność zasilania klimatyzatora z napięcia 220 woltów. Dzieje się tak dlatego, że do poprawnej pracy typowy klimatyzator potrzebuje mocy minimum 500 watów. Akumulator samochodowy, nawet z przetwornicą, "padłby" w kilkadziesiąt minut. Dlatego też klimatyzatora możemy używać tylko na kempingu wyposażonym w gniazdko 220 V lub też skorzystać z przenośnych (lub do zabudowy) generatorów 220 V o mocy wyższej niż moc samego klimatyzatora.

    Wybór

    Zadaniem klimatyzatora jest przede wszystkim utrzymywanie stałej temperatury we wnętrzu przyczepy lub kampera (zazwyczaj do wielkości dwudziestu kilku stopni poniżej temperatury zewnętrznej), redukcji wilgotności i oczyszczania powietrza. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzator nie pracuje, jeśli temperatura na zewnątrz jest niższa niż +18 st. Celsjusza. Niektóre modele, zwłaszcza te markowe, oprócz funkcji schładzania wnętrza mają także spirale grzejne do jego ogrzewania. Dzięki temu klimatyzator spełnia podwójną rolę. Trzeba jednak pamiętać, że moc potrzebna do pracy modułu ogrzewającego może być nawet dwukrotnie większa niż modułu schładzającego. Jest to ważne przy kupnie lub używaniu zewnętrznych generatorów prądu.

    Istotną sprawą jest też opór powietrza stawiany przez klimatyzator podczas jazdy. Najnowsze modele Electroluxa zostały tak opracowane, by swoją budową, a zwłaszcza aerodynamicznymi kształtami minimalizowały opory i oszczędzały zużycie paliwa podczas jazdy.

    Montaż

    Nie stanowi on poważniejszych problemów. Większość klimatyzatorów montuje się w otworach dachowych przeznaczonych na świetliki czy okna wentylacyjne. Jednak klimatyzator na dachu przyczepy czy kampera to dodatkowe obciążenie konstrukcji (ważące co najmniej 30 kg). Dlatego też przed zakupem lub montażem powinniśmy upewnić się, czy jest ona w stanie go wytrzymać, czy też potrzebuje dodatkowego wzmocnienia.

    Wszystkie funkcje sterowane są z wewnętrznego panelu umieszczonego zazwyczaj przy kratkach nawiewowych. Można za jego pomocą ustawiać temperaturę schłodzenia lub grzania, prędkość przepływu powietrza, a także czas, na jaki ma on być włączony.

     

    Artykułu z wydania 33/00 ze strony 32 Auto Świat za zgodą wydawcy.

    Tekst dostepny pod adresem www.auto-swiat.pl




    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia



    Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

    Gość
    Dodaj komentarz...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

    Ładowanie

  • Czym jest caravaning?
    Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery i przyczepy kempingowe. Jest to więc camping, tyle że wykorzystujący bardziej zaawansowany sprzęt, coś w rodzaju plenerowych wczasów na wyższym poziomie wyposażenia technicznego. Sprzętem tym mogą być zarówno bezsilnikowe pojazdy rekreacyjne, tj. holowane przez samochody przyczepy kempingowe różnej konstrukcji, jak i pojazdy silnikowe, z zabudową mieszkalną nazywane potocznie kamper ( z ang. camper) czyli samochody kempingowe.

    Komu spodoba się ta forma turystyki?
    W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym, wysoko uprzemysłowionym i zanieczyszczonym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia - ucieczki od szarej codzienności, brudnych miast i przebywanie na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić samochody i przyczepy kempingowe, przy czym nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Karawaning spodoba się ludziom kochającym ruch, niezależność i wolność - wyprawa z przyczepą kempingową czy camperem stwarza dużo sytuacji zachęcających do ruchu i przebywania na łonie natury.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.