Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Kamper i przyczepa zimą


    KarawaningPl
    • Autor: Dariusz Wołodźko

    Artykuł opublikowany w numerze 2/2005 Magazynu Polski Caravaning.

    PC logo

    Już za chwilę rozpoczyna się sezon zimowy, dzielący caravaningowców na dwie grupy: tych, co zostają i tych, co wyjeżdżają. Zbliżająca się zima oznacza dla użytkowników albo zabezpieczenie sprzętu na okres zimowy, albo przygotowanie do zimowego sezonu i wyjazdu.

    Poprosiliśmy specjalistów o konsultacje w kwestii przygotowania sprzętu caravaningowego do sezonu zimowego oraz do wyjazdu. Ich rady i wskazówki pomogą właściwie przygotować przyczepy i kampery do sezonu.

    Przygotowanie przed sezonem

    Pierwsza podstawowa prawda jest taka, że sprzęt do sezonu zimowego… trzeba przygotować, tzn. nie można go po prostu wstawić np. do garażu, by zimę przeczekał. Takie podejście może być przyczyną przykrych niespodzianek w kolejnym sezonie wyjazdowym. Na co więc zwrócić uwagę i co przede wszystkim zrobić?

    Dla tych, którzy zostaną

    Najpierw rady dla tych, którzy zimą nie zamierzają wyjeżdżać swoimi kamperami i przyczepami. Muszą oni zwrócić uwagę na to, aby drzwi i otwory wentylacyjne pozostały uchylone, by był przewiew - wtedy nie grozi nam zapleśnienie niektórych elementów. Także drzwi lodówki powinny zostać lekko uchylone, co ułatwi wentylację. Andrew Gorzen, dyrektor firmy Go-Camp radzi, aby nie myć przyczepy środkami zawierającymi cytrusy: - Nawet płyny do naczyń o zapachu cytrynowym zawierają kwas cytrynowy, który powoduje wysuszanie gumowych uszczelek. Należy też odłączyć i wyjąć akumulator, który przechowujmy w garażu. Przyczepa przed zimą powinna zostać dokładnie posprzątana, tak, aby w środku nie zostały resztki jedzenia lub wilgotne rzeczy.

    Łazienka i toaleta

    Należy spuścić wodę z systemu hydraulicznego i wlać specjalny płyn do konserwacji. Nie należy przykrywać przyczepy folią lub plandeką nieprzepuszczającą powietrza, ponieważ uniemożliwia to cyrkulację powietrza i powoduje gromadzenie się wilgoci. Dariusz Jajko (sylwetka i wywiad z nim w tym numerze) proponuje zdemontować pompkę do wody i przechowywać ją zanurzoną w wodzie w temperaturze uniemożliwiającej jej zamarznięcie. Radzi też odkręcić kraniki i przedmuchać instalację wodną oraz wypuścić wodę ze zbiornika (zbiorników). Ryszard Siekierski (Merco R.S. Holandia), konsultant Firmy Camperspol-Polska, przypomina o pozostawieniu wszystkiego suchym i czystym. - Nie zapominajmy o syfonach w brodziku i umywalkach, tam bowiem gromadzi się dużo brudu. Bardzo często mamy w podłodze otwory wentylacyjno-odwadniające, pamiętajmy więc, żeby one też były drożne - dodaje konsultant.

    Instalacja gazowa

    Należy odłączyć i wyjąć butlę gazową (jeżeli taką posiadamy) oraz na wszelki wypadek - także gaśnicę.

    Zabezpieczenie mebli

    - Wszystkie szafki, schowki pozostawiamy otwarte. Poduszki, materace stawiamy na wysoki kant, wtedy do największych powierzchni dochodzi powietrze. Dywaniki, chodniki, poduszeczki, kołdry, zabieramy do domu - radzi Ryszard Siekierski.

    Jak ustawić?

    Dariusz Jajko proponuje, aby przed pozostawieniem przyczepy na sezon zimowy ściągnąć koła i położyć w poziomie na suchej powierzchni (a w przyczepie nie zaciągać ręcznego hamulca). Ważne jest także, żeby zabezpieczyć urządzenie najazdowe (hak) przed kontaktem ze śniegiem i deszczem oraz pozostawić przyczepę dobrze wypoziomowaną.

    Przed wyjazdem

    Nie wszyscy zamierzają rozstawać się z caravaningiem na całą zimę. Jeżeli dysponujemy odpowiednim sprzętem i czasem oraz funduszami, zimowe miesiące również można spędzić częściowo na wyjazdach - i to nie tylko do ciepłych krajów. Nowoczesne kampery i przyczepy wyposażone są w ogrzewanie: zarówno podczas jazdy, jak i postojowe. Jednak przed zimowym wyjazdem konieczne jest wykonanie pewnych czynności. - Przed każdym wyjazdem należy sprawdzić w przyczepie połączenia śrubowe, zespół jezdny, luz w łożyskach kół, urządzenie najazdowe, instalację elektryczną, stan świateł oraz składane podpory. Należy też sprawdzić instalację elektryczną, wodną, a przede wszystkim gazową. Nie można także zapomnieć o sprawdzeniu bieżnika opon. Nieprawidłowy bądź wytarty bieżnik może spowodować znaczne wydłużenie drogi hamowania, a nawet niebezpieczny poślizg - przypominają Piotr Piątek i Hubert Zimnicki z FP Niewiadów.

    Specjaliści z Niewiadowa zwracają także uwagę na to, że zimowe drogi powodują jeszcze inne niebezpieczeństwa:

    - Stosowane powszechnie w zimie środki odmrażające nawierzchnię bardzo często uszkadzają powłokę cynkową podwozia przyczepy. Po każdym sezonie jesienno-zimowym trzeba dobrze umyć podwozie, by usunąć niszczącą warstwę soli. Jeżeli już doszło do uszkodzenia powłoki, należy te miejsca oczyścić, odtłuścić i wysuszyć, a następnie nanieść co najmniej dwie warstwy środka do cynkowania na zimno w sprayu. Elementy metalowe niezabezpieczone fabrycznie należy pokryć warstwą smaru. Eksperci z Niewiadowa sugerują też częste mycie przyczepy szamponem samochodowym i regularne woskowanie.

    Ogrzewanie w drodze

    Jacek Habryło z firmy Truma przypomina, że należy kontrolować zawartość gazu w butlach - którego w zimowym sezonie używa się więcej. Ważne jest także usuwanie śniegu z dachu, który może skutecznie zasypać kominek dachowy (konsekwencją będzie wyłączenie ogrzewania). - Nie zapominajmy również o tym, że w bojlerach, termach i kombi ogrzewaniach Trumatic C znajduje się woda. Niemal zawsze zamarznięcie wody w urządzeniu kończy się kosztowną naprawą - dodaje ekspert Trumy i przypomina o sprawdzeniu prawidłowości działania urządzeń instalacji zasilającej gazem, a w szczególności: reduktora gazu, węży gazowych, zaworów lub tzw. bloków zaworów. Koniecznie sprawdźmy też szczelność całej instalacji! Za ekspertami zalecamy także stosowanie w sezonie zimowym czystego propanu, który zapewnia bezawaryjną pracę urządzeń nawet do minus 35 stopni Celsjusza. Nie polecamy używania butanu.

    Na koniec

    To podstawowe rady, z których powinniśmy skorzystać przed nadchodzącym sezonem. Pamiętajmy, że właściwe dbanie o nasz sprzęt przedłuża jego żywotność, zapobiega przykrym niespodziankom, podnosi komfort podróży i zwiększa jej bezpieczeństwo.

    Konsultacja:

    Andrew Gorzen, dyrektor firmy Go-Camp, przedstawiciela Fleetwood w Polsce

    Jacek Habryło, Truma Gerätetechnik GmbH & Co. KG

    Dariusz Jajko, przew. podkomisji Caravaningu przy GKSPiT PZM, Automobilklub Śląski

    Ryszard Siekierski, konsultant Camperspol-Polska z firmy Merco R.S. Holandia

    Piotr Piątek, kierownik serwisu FP Niewiadów

    Hubert Zimnicki, dział marketingu FP Niewiadów

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Loading...

  • Categories

  • Czym jest caravaning?
    Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery i przyczepy kempingowe. Jest to więc camping, tyle że wykorzystujący bardziej zaawansowany sprzęt, coś w rodzaju plenerowych wczasów na wyższym poziomie wyposażenia technicznego. Sprzętem tym mogą być zarówno bezsilnikowe pojazdy rekreacyjne, tj. holowane przez samochody przyczepy kempingowe różnej konstrukcji, jak i pojazdy silnikowe, z zabudową mieszkalną nazywane potocznie kamper ( z ang. camper) czyli samochody kempingowe.

    Komu spodoba się ta forma turystyki?
    W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym, wysoko uprzemysłowionym i zanieczyszczonym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia - ucieczki od szarej codzienności, brudnych miast i przebywanie na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić samochody i przyczepy kempingowe, przy czym nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Karawaning spodoba się ludziom kochającym ruch, niezależność i wolność - wyprawa z przyczepą kempingową czy camperem stwarza dużo sytuacji zachęcających do ruchu i przebywania na łonie natury.

×
×
  • Create New...