Jump to content

  • Tomii

    Już po raz 42 Polska Federacja Campingu i Caravaningu przeprowadziła konkurs na najlepszy polski kemping. Brane pod uwagę były tylko kempingi zrzeszone w federacji, mimo to warto zapoznać się z wynikami.

    Już po raz 42 Polska Federacja Campingu i Caravaningu przeprowadziła konkurs na najlepszy polski kemping. Brane pod uwagę były tylko kempingi zrzeszone w federacji, mimo to warto zapoznać się z wynikami.
    Kempingi zostały podzielone na trzy pod kategorie:
    campingi małe (do 200 miejsc noclegowych)
    campingi średnie (od 200 do 400 miejsc noclegowych)
    campingi duże (ponad 400 miejsc noclegowych)
    Warto przypomnieć na co głównie patrzy jury federacji przy ocenie campingów. Sprawdzane jest oznakowanie dojazdu do kempingu, oznakowanie wewnętrzne, stan techniczny obiektów, dozór kempingu, czystość, podejście do klienta na recepcji oraz tak bardzo kulejący w Polsce stan techniczny sanitariatów. Redakcja Karawaning.pl ubolewa jednak nad słabą promocją laureatów konkursu.
    A oto zwycięskie obiekty w 2006 roku:
    Campingi małe
    miejsce
    nazwa kempingu
    strona internetowa
    1 "Leśny" w Łebie
    http://www.camping51.pti.pl/ 2 61 w Elblągu
    215 w Katowicach
    272 w Starych Juchach
    "Tamowa" w Zaworach
    http://www.camping61.com.pl/
    -
    http://www.ekoturystyka-camping.pl/
    http://www.tamowa.pl/
    3 "Pod Dębowcem" w Bielsko Białej
    "Wiśniowa Polana" w Miłkowie
    "Pastewnik" w Przeworsku
    20 w Przywidziu
    http://www.camping.bielsko.com.pl/
    http://www.camping-milkow.karkonosz.pl/
    http://www.pastewnik.neostrada.pl/camping.htm
    http://www.camping.vti.pl/
    Campingi średnie
    miejsce
    nazwa kempingu

    strona internetowa
    1 "Przymorze" w Rowach
    http://www.camping156.tp1.pl/
    2 "Wiking" w Dzwinówku
    "Korona" w Krakowie Gaj
    "Nogat" w Malborku
    240 w Pietrowicach
    http://www.campingwiking.pl/
    http://www.camping-korona.com.pl/pl/start.html
    http://www.osir-malbork.e-tur.com.pl/index.htm
    -
    3 "Miraż" w Chłapowie
    134 w Grudziądzu, Rudnik
    "Ostoja Stara Baśń" w Kosewie
    "Pomona" w Niechorzu
    "Polana Sosny" w Niedzicy
    http://www.miraz.com.pl/kemping.htm
    -
    http://mazury.info.pl/starabasn/
    http://www.pomona.maxmedia.pl/
    http://www.niedzica.pl/karawaning.htm
    Campingi duże
    miejsce
    nazwa kempingu

    strona internetowa

    1 "Malta" w Poznaniu
    http://www.posir.poznan.pl/camping.html
    2 "Biały Dom" w Dziwnówku
    "Baltic" w Kołobrzegu
    "Ambre" w Łebie
    "Wagabunda" w Mikołajkach
    -
    http://nadmorze.pl/camping78/index.php
    http://www.ambre.giorgi.pl/camping-pl.html
    http://www.wagabunda-mikolajki.pl/
    3 "Słoneczna Polana" w Jeleniej Górze
    "Morski" w Łebie
    "Słoneczny" w Sławie
    "Kamienny Potok" w Sopocie
    "Rusałka" w Węgorzewie
    http://www.campingpolen.com/
    http://www.camping21.tp1.pl/
    -
    http://www.kemping19.cba.pl/
    http://www.cmazur.pl/camping/strona.html

    KarawaningPl

    Na świecie wyróżniamy ponad sześć milionów związków chemicznych, rzadko natomiast uświadamiamy sobie, który z nich jest najważniejszy, niezbędny do życia, niezastąpiony. Dlatego warto wspomnieć o nazywanej często matką życia, bezbarwnej cieczy, jaką jest woda, niezbędny składnik każdej komórki, bez którego ta komórka nie mogłaby istnieć.

    Na świecie wyróżniamy ponad sześć milionów związków chemicznych, rzadko natomiast uświadamiamy sobie, który z nich jest najważniejszy, niezbędny do życia, niezastąpiony. Dlatego warto wspomnieć o nazywanej często matką życia, bezbarwnej cieczy, jaką jest woda, niezbędny składnik każdej komórki, bez którego ta komórka nie mogłaby istnieć.
    Problem wody użytkowej i pitnej dotyka nie tylko podróżujące na wielbłądach przez pustynię karawany, ale także nas miłośników nieco nowocześniejszego sposobu turystyki i spędzania czasu, jakim jest caravaning.
    Zarówno wybierając się na weekendowy wyjazd jak i w daleką trasę camperem lub przyczepą kempingową, należy pamiętać o sprawdzeniu stanu instalacji wodnej naszego domu na kółkach. Optymalnie sprawdzenie i dezynfekcja instalacji i zbiorników powinna odbywać się przynajmniej dwa razy do roku, przed rozpoczęciem i po zakończeniu sezonu. Warto o tym pamiętać, aby ustrzec siebie i swoich towarzyszy podróży przed kłopotliwymi infekcjami i zatruciami. Na naszym rynku istnieje kilka ciekawych produktów, które zapewnią możliwość bezpiecznego i higienicznego korzystania z instalacji wodnych w przyczepach i camperach.
    Przegląd instalacji po zakończeniu sezonu zaczynamy od sprawdzenia krok po kroku, przecieków i nieszczelności. Jeśli takie zlokalizujemy należy wymienić uszkodzoną uszczelkę, czy rurkę. Następnie spuszczamy wodę ze zbiorników i rur. Dla pewności można przedmuchać instalację, wcześniej odkręcając kraniki. Kolejną czynnością jest wyczyszczenie instalacji przy pomocy specjalnego płynu.
    Do tego celu może nam posłużyć "Pura Tank" firmy Vachticon. Środek nadaje się do czyszczenia i dezynfekcji zbiorników wodnych, przewodów rurowych, pomp i podłączeń. Działa poprzez aktywny tlen zabijając algi i bakterie, a przy tym jest neutralny w smaku i zapachu.
    Można również użyć środka o podobnym działaniu "Schleimpur" znanej marki DR.KEDDO, który także pokonuje śluz, osad i algi, oraz związane z nimi dokuczliwe zapachy.
     
     
     
     
     
    Zalecany jest również demontaż pompek wodnych. Dla przedłużenia ich żywotności możemy przez okres zimowy przechowywać je w domu. Istnieje również możliwość zastosowania środka "Certinox FrostSchutz", który chroni przewody i pompy przed działaniem niskich temperatur, poprzez zawarty w nim glikol, oraz zapobiega rozwijaniu się bakterii za pomocą jonów srebra. Tak przygotowana instalacja zapewni bezpieczny i bezawaryjny postój w czasie zimy.
     
    Przed rozpoczęciem sezonu także czeka nas kilka czynności związanych z pielęgnacja kanałów wodnych i zbiorników. Pamiętajmy, że podczas dłuższego postoju w instalacji zawsze istnieje możliwość pojawienia się bakterii. Dlatego dla pewności możemy kolejny raz użyć środków czyszczących, które stosowaliśmy przed "zimowaniem". Następnie montujemy pompki wodne i napełniamy zbiorniki czysta wodą. Aby instalacja była gotowa do użytku należy ją odpowietrzyć, oraz użyć środków uzdatniających wodę.

    Na rynku pojawia się kilka firm oferujących szereg tego typu produktów. Jedną z nich jest Certinox, proponujący środki przedłużające zdatność wody do picia na okres 6 miesięcy. Oferta zawiera do wyboru środki z chlorem, oraz bez. Każdy może wybrać interesujący go produkt w zależności od warunków termicznych i klimatycznych, w jakich woda będzie użytkowana. Także DR.KEDDO w swojej ofercie proponuje dodatki do zbiorników wodnych, redukujące nieprzyjemne zapachy, oraz środki do odkażania i przedłużania wodzie zdatności do picia. Kolejnymi firmami, które proponują środki uzdatniające i konserwujące wodę są Katadyn i Vachticon, ich produkty dostępne są zarówno w płynie jak i w tabletkach.
    Na szczególną uwagę zasługuje "Aqua Clean" Vachticon. Środek konserwuje wodę na bazie jonów srebra i skutecznie zabija niebezpieczne bakterie takie jak np. cholera czy salmonella. Woda jest czysta i gotowa do picia po upływie dwóch godzin od momentu użycia "Aqua Clean".
    Drugim ciekawym produktem tym razem firmy Katadyn jest "Micropur Forte". Dezynfekuje i konserwuje wodę za pomocą chloru i jonów srebra przedłużając jej zdatność do picia na okres 6 miesięcy. Wystarczy 30 min. od momentu użycia "Micropur Forte", aby wszystkie bakterie, zarazki chorobotwórcze i wirusy zginęły. Ze względu na swoją skuteczność i szybkość działania jego użycie jest szczególnie zalecane przy podróżach po krajach południowych i tropikach.
    Przy wyborze odpowiednich środków uzdatniających należy pamiętać, że od nich zależy nasze bezpieczeństwo i zdrowie.

    Więcej produktów można odnaleźć na stronach sklepu internetowego Elcamp.

    KarawaningPl

    Z przyczepą bez kłopotów

    By KarawaningPl, in Technika i eksploatacja,

    Nowoczesne przyczepy są niezawodne. Należy jednak dokonywać w nich okresowych przeglądów poszczególnych zespołów, dzięki czemu ich żywotność i trwałość wydłuży się. Jak właściwie eksploatować przyczepę, by nie zaskoczyły nas nieprzewidziane problemy?

    Nowoczesne przyczepy są niezawodne. Należy jednak dokonywać w nich okresowych przeglądów poszczególnych zespołów, dzięki czemu ich żywotność i trwałość wydłuży się. Jak właściwie eksploatować przyczepę, by nie zaskoczyły nas nieprzewidziane problemy?
    Przeglądu przyczepy należy dokonywać po przejechaniu 2, 5 i 10 tyś kilometrów - radzi Piotr Piątek z Fabryki Przyczep Niewiadów, jedynego polskiego producenta przyczep kempingowych. Po przejechaniu pierwszych 2 tysięcy kilometrów sprawdza się łożyska kół. Jeżeli stwierdzimy w nich wyczuwalny luz, trzeba przeprowadzić jego regulację.
    Co 5 tysięcy kilometrów lub raz w roku należy nasmarować (smarem ŁT4S2 przez smarowniczki) łożyska ślizgowe urządzenia najazdowego oraz uzupełnić smar w łożyskach kół jezdnych. Smarem powinno być też stale pokryte gniazdo zaczepu kulistego.
    Warto też wyregulować luzy w kołach między szczękami a bębnem hamulca. W ten sposób kompensuje się zużycie okładzin hamulcowych. Stopień zużycia okładzin ciernych szczęk hamulcowych można sprawdzić przez otwory znajdujące się po wewnętrznej stronie bębna hamulcowego. Linki hamulcowe trzeba nasmarować olejem, a ruchome elementy urządzenia najazdowego (o ile stanowi ono wyposażenie przyczepy) smarem ŁT4S2.
    Podczas załadunku przyczepy należy pamiętać, by bagaż rozkładać w sposób równomierny i zapewniający prawidłowy nacisk na kule haka holowniczego. Powinien on wynosić co najmniej 4% rzeczywistego ciężaru przyczepy z ładunkiem. Nacisk około 25 kG (dla przyczep kempingowych Niewiadów) zapewnia prawidłowe zachowanie zestawu podczas jazdy.
    Części ocynkowane przyczepy nie są odporne na działanie kwasów oraz niektórych środków chemicznych. Dlatego po zakończeniu jazdy po drogach posypanych solą lub gdy wieźliśmy kwaśne materiały (np. nawozy sztuczne - dotyczy przyczep towarowych) należy przyczepę dokładnie umyć czystą wodą.
    Czynności konserwacyjne jak widać nie są skomplikowane, ale nie wszyscy użytkownicy przyczep mają na nie czas lub potrafią je wykonać. Dlatego radzę korzystać z usług punktów serwisowych - podkreśla Piotr Piątek - Specjaliści wykonają pełny przegląd przyczepy fachowo i solidnie.

    KarawaningPl

    Kamper i przyczepa zimą

    By KarawaningPl, in Technika i eksploatacja,

    Już za chwilę rozpoczyna się sezon zimowy, dzielący caravaningowców na dwie grupy: tych, co zostają i tych, co wyjeżdżają. Zbliżająca się zima oznacza dla użytkowników albo zabezpieczenie sprzętu na okres zimowy, albo przygotowanie do zimowego sezonu i wyjazdu.

    Poprosiliśmy specjalistów o konsultacje w kwestii przygotowania sprzętu caravaningowego do sezonu zimowego oraz do wyjazdu. Ich rady i wskazówki pomogą właściwie przygotować przyczepy i kampery do sezonu.

    Artykuł opublikowany w numerze 2/2005 Magazynu Polski Caravaning.

    Już za chwilę rozpoczyna się sezon zimowy, dzielący caravaningowców na dwie grupy: tych, co zostają i tych, co wyjeżdżają. Zbliżająca się zima oznacza dla użytkowników albo zabezpieczenie sprzętu na okres zimowy, albo przygotowanie do zimowego sezonu i wyjazdu.
    Poprosiliśmy specjalistów o konsultacje w kwestii przygotowania sprzętu caravaningowego do sezonu zimowego oraz do wyjazdu. Ich rady i wskazówki pomogą właściwie przygotować przyczepy i kampery do sezonu.
    Przygotowanie przed sezonem
    Pierwsza podstawowa prawda jest taka, że sprzęt do sezonu zimowego… trzeba przygotować, tzn. nie można go po prostu wstawić np. do garażu, by zimę przeczekał. Takie podejście może być przyczyną przykrych niespodzianek w kolejnym sezonie wyjazdowym. Na co więc zwrócić uwagę i co przede wszystkim zrobić?
    Dla tych, którzy zostaną
    Najpierw rady dla tych, którzy zimą nie zamierzają wyjeżdżać swoimi kamperami i przyczepami. Muszą oni zwrócić uwagę na to, aby drzwi i otwory wentylacyjne pozostały uchylone, by był przewiew - wtedy nie grozi nam zapleśnienie niektórych elementów. Także drzwi lodówki powinny zostać lekko uchylone, co ułatwi wentylację. Andrew Gorzen, dyrektor firmy Go-Camp radzi, aby nie myć przyczepy środkami zawierającymi cytrusy: - Nawet płyny do naczyń o zapachu cytrynowym zawierają kwas cytrynowy, który powoduje wysuszanie gumowych uszczelek. Należy też odłączyć i wyjąć akumulator, który przechowujmy w garażu. Przyczepa przed zimą powinna zostać dokładnie posprzątana, tak, aby w środku nie zostały resztki jedzenia lub wilgotne rzeczy.
    Łazienka i toaleta
    Należy spuścić wodę z systemu hydraulicznego i wlać specjalny płyn do konserwacji. Nie należy przykrywać przyczepy folią lub plandeką nieprzepuszczającą powietrza, ponieważ uniemożliwia to cyrkulację powietrza i powoduje gromadzenie się wilgoci. Dariusz Jajko (sylwetka i wywiad z nim w tym numerze) proponuje zdemontować pompkę do wody i przechowywać ją zanurzoną w wodzie w temperaturze uniemożliwiającej jej zamarznięcie. Radzi też odkręcić kraniki i przedmuchać instalację wodną oraz wypuścić wodę ze zbiornika (zbiorników). Ryszard Siekierski (Merco R.S. Holandia), konsultant Firmy Camperspol-Polska, przypomina o pozostawieniu wszystkiego suchym i czystym. - Nie zapominajmy o syfonach w brodziku i umywalkach, tam bowiem gromadzi się dużo brudu. Bardzo często mamy w podłodze otwory wentylacyjno-odwadniające, pamiętajmy więc, żeby one też były drożne - dodaje konsultant.
    Instalacja gazowa
    Należy odłączyć i wyjąć butlę gazową (jeżeli taką posiadamy) oraz na wszelki wypadek - także gaśnicę.
    Zabezpieczenie mebli
    - Wszystkie szafki, schowki pozostawiamy otwarte. Poduszki, materace stawiamy na wysoki kant, wtedy do największych powierzchni dochodzi powietrze. Dywaniki, chodniki, poduszeczki, kołdry, zabieramy do domu - radzi Ryszard Siekierski.
    Jak ustawić?
    Dariusz Jajko proponuje, aby przed pozostawieniem przyczepy na sezon zimowy ściągnąć koła i położyć w poziomie na suchej powierzchni (a w przyczepie nie zaciągać ręcznego hamulca). Ważne jest także, żeby zabezpieczyć urządzenie najazdowe (hak) przed kontaktem ze śniegiem i deszczem oraz pozostawić przyczepę dobrze wypoziomowaną.
    Przed wyjazdem
    Nie wszyscy zamierzają rozstawać się z caravaningiem na całą zimę. Jeżeli dysponujemy odpowiednim sprzętem i czasem oraz funduszami, zimowe miesiące również można spędzić częściowo na wyjazdach - i to nie tylko do ciepłych krajów. Nowoczesne kampery i przyczepy wyposażone są w ogrzewanie: zarówno podczas jazdy, jak i postojowe. Jednak przed zimowym wyjazdem konieczne jest wykonanie pewnych czynności. - Przed każdym wyjazdem należy sprawdzić w przyczepie połączenia śrubowe, zespół jezdny, luz w łożyskach kół, urządzenie najazdowe, instalację elektryczną, stan świateł oraz składane podpory. Należy też sprawdzić instalację elektryczną, wodną, a przede wszystkim gazową. Nie można także zapomnieć o sprawdzeniu bieżnika opon. Nieprawidłowy bądź wytarty bieżnik może spowodować znaczne wydłużenie drogi hamowania, a nawet niebezpieczny poślizg - przypominają Piotr Piątek i Hubert Zimnicki z FP Niewiadów.
    Specjaliści z Niewiadowa zwracają także uwagę na to, że zimowe drogi powodują jeszcze inne niebezpieczeństwa:
    - Stosowane powszechnie w zimie środki odmrażające nawierzchnię bardzo często uszkadzają powłokę cynkową podwozia przyczepy. Po każdym sezonie jesienno-zimowym trzeba dobrze umyć podwozie, by usunąć niszczącą warstwę soli. Jeżeli już doszło do uszkodzenia powłoki, należy te miejsca oczyścić, odtłuścić i wysuszyć, a następnie nanieść co najmniej dwie warstwy środka do cynkowania na zimno w sprayu. Elementy metalowe niezabezpieczone fabrycznie należy pokryć warstwą smaru. Eksperci z Niewiadowa sugerują też częste mycie przyczepy szamponem samochodowym i regularne woskowanie.
    Ogrzewanie w drodze
    Jacek Habryło z firmy Truma przypomina, że należy kontrolować zawartość gazu w butlach - którego w zimowym sezonie używa się więcej. Ważne jest także usuwanie śniegu z dachu, który może skutecznie zasypać kominek dachowy (konsekwencją będzie wyłączenie ogrzewania). - Nie zapominajmy również o tym, że w bojlerach, termach i kombi ogrzewaniach Trumatic C znajduje się woda. Niemal zawsze zamarznięcie wody w urządzeniu kończy się kosztowną naprawą - dodaje ekspert Trumy i przypomina o sprawdzeniu prawidłowości działania urządzeń instalacji zasilającej gazem, a w szczególności: reduktora gazu, węży gazowych, zaworów lub tzw. bloków zaworów. Koniecznie sprawdźmy też szczelność całej instalacji! Za ekspertami zalecamy także stosowanie w sezonie zimowym czystego propanu, który zapewnia bezawaryjną pracę urządzeń nawet do minus 35 stopni Celsjusza. Nie polecamy używania butanu.
    Na koniec
    To podstawowe rady, z których powinniśmy skorzystać przed nadchodzącym sezonem. Pamiętajmy, że właściwe dbanie o nasz sprzęt przedłuża jego żywotność, zapobiega przykrym niespodziankom, podnosi komfort podróży i zwiększa jej bezpieczeństwo.
    Konsultacja:
    Andrew Gorzen, dyrektor firmy Go-Camp, przedstawiciela Fleetwood w Polsce
    Jacek Habryło, Truma Gerätetechnik GmbH & Co. KG
    Dariusz Jajko, przew. podkomisji Caravaningu przy GKSPiT PZM, Automobilklub Śląski
    Ryszard Siekierski, konsultant Camperspol-Polska z firmy Merco R.S. Holandia
    Piotr Piątek, kierownik serwisu FP Niewiadów
    Hubert Zimnicki, dział marketingu FP Niewiadów

    KarawaningPl

    Przyczepa czy kamper

    By KarawaningPl, in Kupujemy,

    Polscy caravaningowcy najczęściej używają przyczep kempingowych. Zobaczyć samochód kempingowy, czyli kamper, na polskich rejestracjach jest trudno. Na co się zdecydować: przyczepa czy kamper? Kampery stają się coraz bardziej popularne.

    Artykuł opublikowany w numerze 1/2005 Magazynu  Polski Caravaning.
    Polscy caravaningowcy najczęściej używają przyczep kempingowych. Zobaczyć samochód kempingowy, czyli kamper, na polskich rejestracjach jest trudno. Zapewne z kilku powodów. Głównym z nich jest cena tych pojazdów. Od kilku jednak lat obserwujemy na polskich drogach coraz więcej (najczęściej używanych i sprowadzonych z zagranicy) przyczep produkcji zachodniej. Zastępują one wysłużone i ,,opatrzone" przyczepy z Niewiadowa. Wreszcie mamy możliwość wyboru, więc wielu decyduje się na kilkuletnie pojazdy z zagranicy. Podobny trend - na większą skalę - istnieje na rynku samochodów osobowych.
    Co więc zrobić, gdy dysponujemy gotówką? Na co się zdecydować: przyczepa czy kamper? Kampery stają się coraz bardziej popularne, szczególnie te na bazie samochodów dostawczych. Niektórzy przerabiają zakupione vany we własnym zakresie, inni nabywają seryjnie produkowane. Kupić je można już nie tylko za granicą, ale także w Polsce. Kamper idealnie nadaje się dla osób ceniących wolność w trakcie wakacyjnych wojaży. Pozwala na swobodne wybieranie celu podróży i szybką zmianę miejsca pobytu. Co zrozumiałe, największe szanse na powodzenie na polskim rynku mają kampery mniejsze, mniej luksusowe, lecz za to tańsze.
    Zobaczmy, jak wyglądają
    Niemiecka firma Schwabenmobil GmbH produkuje kampery na bazie różnych vanów: mercedesa, fiata, peugeota, renault, volkswagena. Są to pojazdy wyposażone raczej standardowo, co nie znaczy gorzej - a dzięki temu ich cena jest bardziej przystępna. Na zdjęciach możemy zobaczyć, jak na bazie samochodów dostawczych można zbudować całkiem przyzwoity kamper. Może on też być odpowiednio powiększony np. o przestrzeń nad dachem szoferki: często to właśnie tam znajduje się miejsce do spania. Inna niemiecka firma, CS-Reisemobile Oltmanns KG, również produkuje kampery, które przy niewielkim ciężarze własnym (od 790 kg przy mniejszych modelach) pozwalają na ekonomiczne podróże. Zarówno instalacja gazowa, jak i elektryczna spełniają europejskie normy. We wnętrzu znajdują sie rozkładane meble i drzwi. W ofercie firmy znajdują się małe kampery, jak i większe, bardziej luksusowe z podwójną osią. Wszystkie modele są seryjnie są wyposażone w systemy ABS + EBD, a obudowa zewnętrzna o minimalizuje opór powietrza. Schwabenmobil GmbH i CS-Reisemobile Oltmanns KG stawiają więc bardziej na przystępność cenową i dostępność swoich produktów dla mniej zamożnych klientów. Choć to, co jest przystępne za granicą, niekoniecznie oznacza to samo u nas.
    U nas
    Emanuel Jankowski, przedstawiciel i koordynator SEA Polska (polskiej filii jednej z trzech największych grup firm producentów kamperów w Europie), tak opisuje znajdujące się w ofercie pojazdy: - Kampery z grupy SEA (m.in. marki Elnagh, Mobilvetta, McLouis) zapewniają podróżującym wszelkie wygody związane z campingiem, a są przy tym niezwykle proste w obsłudze. Dwa akumulatory (jeden do silnika, drugi do części mieszkalnej), możliwość podłączenia kampera do zasilania zewnętrznego na campingu, możliwość zasilania gazem urządzeń pokładowych: te techniki zapewniają niezawodne funkcjonowanie kampera w każdych warunkach. W kamperze znajdziemy bardzo dużo szafek, schowków i szufladek, gdzie można pomieścić wszystko to, co niezbędne w podróży. Kampery SEA mają zróżnicowane układy wnętrza, każdy z nas może zatem dobrać taki model, który najbardziej odpowiada jego wymaganiom, zwłaszcza jeśli chodzi o lokalizację kompletnej łazienki, czy części kuchennej, składającej się z lodówki, kuchenki oraz zlewu, a nawet (opcjonalnie) piekarnika. Swoboda dotyczy również doboru wersji silnikowej- montowane są mocne silniki turbo diesel o rozmaitych pojemnościach, zawsze dynamiczne i gwarantujące komfortową podróż. Spalanie wynosi średnio 10-11 litrów ON na 100 km. W razie większych chłodów ogrzeje nas piec Truma, bądź Webasto. Wszystkie kampery SEA mają karoserię wzmocnioną włóknem szklanym. Na polskim rynku działa kilku dilerów firm zagranicznych produkujących kampery i przyczepy. W swojej ofercie mają czasami i jedne i drugie, jak polski przedstawiciel istniejącej od ponad czterdziestu lat renomowanej firmy Knaus. Część swojej produkcji Knaus sprzedaje pod nazwą Eifelland, właśnie z myślą o klientach poszukujących niedrogich rozwiązań o wysokiej jakości. Na dodatek mamy wpływ na wygląd i wyposażenie, bowiem wszystkie przyczepy KNAUS i Eifelland produkowane są wyłącznie na zamówienie. Jest więc w czym wybierać, gdy tylko posiadamy odpowiednie środki.
    Kto może kamperem jeździć?
    Warto przypomnieć, że do prowadzenia kampera wystarczy najczęściej prawo jazdy kategorii B. Pusty kamper waży z reguły ok. 2,5 tony, a załadowany może być maksymalnie do 3,5 tony.
    Zalety przyczepy
    Z przyczepami campingowymi zdążyliśmy się już oswoić przez wiele lat. Ich podstawową zaletą jest koszt zakupu, są bowiem tańsze od kamperów. Mogą też spokojnie stać i czekać na nasz wakacyjny wyjazd. Wystarczy je podłączyć do samochodu i - w drogę! Co prawda, mają też swoje wady: wolniejsza z reguły jazda, konieczność znalezienia odpowiedniego miejsca do campingowania, trudniejsze manewrowanie. Jednak, gdy przyjedziemy na miejsce, można je pozostawić na campingu, a zwiedzanie pobliskiej okolicy kontynuować samochodem osobowym. Czyli: i większa i mniejsza mobilność jednocześnie.
    Wypożyczyć?
    Pozostaje jeszcze jedna możliwość, gdy chcemy udać się w podróż, a nie dysponujemy środkami finansowymi na zakup sprzętu caravaningowego. Możemy go wypożyczyć. W tym wypadku sensowniejsze wydaje się wypożyczenie kampera, bowiem mamy wtedy ,,dwa w jednym" i nie musimy korzystać (pod warunkiem, że go oczywiście mamy...) z własnego samochodu. Wypożyczenie to też niemały wydatek, jednak nieporównywalnie mniejszy niż zakup. Jesteśmy, co prawda wtedy odpowiedzialni za wypożyczony kamper czy przyczepę campingową, jednak coś za coś. Koszt wypożyczenia kampera czy przyczepy waha się od 60 do nawet 400 złotych za dobę.,

    Nie chcemy bynajmniej tym artykułem kończyć dyskusji na temat zalet i wad posiadania i podróżowania kamperem czy przyczepą campingową. Wręcz przeciwnie, chcemy ją rozpocząć. Chcemy dowiedzieć się, co na ten temat sądzą czytelnicy. Czekamy na Państwa wypowiedzi pod naszym adresem internetowym. Najciekawsze opublikujemy.

    Źródła zdjęć i informacji do tekstu:
    www.cs-reisemobile.de
    www.schwabenmobil.de
    www.knaus.pl
    www.sea-camper.com
    www.niewiadow.com.pl

    Tomii

    Literatura

    By Tomii, in Caravaning,

    Każdy kto chciałby pogłębić swoją wiedze na temat przyczep i samochodów kempingowych może to zrobić na kilka sposobów. Na dzień dzisiejszy najłatwiej będzie wybrać się do empiku lub większego salonu prasowego, po zakup czasopisma "Polski Caravaning" . Czasopismo to pierwszy raz ukazało się we wrześniu 2005 roku wypełniając poważną lukę na rynku wydawniczym. Dwumiesięcznik ten skierowany jest głównie do posiadaczy przyczep i samochodów kempingowych, ale można go polecić również osobą które chcą dopiero rozpocząć swoją przygodę z caravaningiem. Czasopismo cały czas się rozwija i  każdy numer jest ciekawszy od poprzedzającego. Gorąco wszystkim polecam! Cena 9,9zł.

    Czasopisma
    Każdy kto chciałby pogłębić swoją wiedze na temat przyczep i samochodów kempingowych może to zrobić na kilka sposobów. Na dzień dzisiejszy najłatwiej będzie wybrać się do empiku lub większego salonu prasowego, po zakup czasopisma "Polski Caravaning" . Czasopismo to pierwszy raz ukazało się we wrześniu 2005 roku wypełniając poważną lukę na rynku wydawniczym. Dwumiesięcznik ten skierowany jest głównie do posiadaczy przyczep i samochodów kempingowych, ale można go polecić również osobą które chcą dopiero rozpocząć swoją przygodę z caravaningiem. Czasopismo cały czas się rozwija i każdy numer jest ciekawszy od poprzedzającego. Gorąco wszystkim polecam! Cena 9,9zł.

     
    Książki
    Ryszard Szepke - "Sam buduje pojazd campingowy"
    Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
    Warszawa 1986
    Książka ta dedykowana jest głównie majsterkowiczom, ale powinien ją przeczytać każdy fan caravaningu. Mimo tego, że ma już 20 lat nadal jest aktualna - w produkcji przyczep i samochodów kempingowych niewiele się zmieniło poza używanymi materiałami i stylistyką. Książka opisuje sposoby rozwiązywania konstrukcji przyczep kempingowych typu karawan oraz samochody campingowego typu camper. Ukazuje problemy wentylowania i ocieplania tych pojazdów, umeblowania, instalacji pokładowych i wyposażenia. Odbiorcami są majsterkowicze, prywatni posiadacze samochodów osobowych i przyczep kempingowych, pracownicy warsztatów samochodowych pragnący zbudować czy przebudować przyczepy kempingowe lub przystosować samochód dostawczy do celów rekreacyjnych.
     
    Ryszard Szepke - "Caravaning samochody i przyczepy campingowe"

    Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
    Warszawa 1979
    W książce można znaleźć informacje dotyczące zarówno historii caravaningu, jak i opsy wszelkiego rodzaju pojazdów kempingowych, ich wyposażenia, a także rady praktyczne, pomoce w wyborze zestawu caravaningowego, w jeździe z przyczepą, lub biwakowaniu w różnych porach roku. Potrzebne informacje znajdzie w niej majsterkowicz zamierzający zbudowaćwłasny pojazd, i szczęśliwy już posiadacz "domku na kółkach", poważnie zainteresowany tą formą turystyki motorowej. Książka przeznaczona jest dla wszystkich zwolennikó caravaningu.
     
     
    Ryszard Szepke - "Turystyka campingowa - poradnik"

    Zakład Wydawniczo-Propagandowy PTTK
    Warszawa 1982
    Według mnie bardzo udana książeczka, szczególnie przydatna turystom który dopiero zaczynają swoją przygodę z campingami i karawaningiem. Możemy znaleźć porady dotyczące wyboru miejsca na biwak, jazdy z przyczepą kempingową, zasady zachowania na campingu. Znajdziemy również przegląd sprzętu cempingowego (troszkę już nieaktualny) oraz opis wielu usprawnień polskiej niewiadówki.

    KarawaningPl

    W karcie rejestracyjnej przyczepki lekkiej wpisane jest określenie "bezterminowo", co oznacza, że jej właściciel nie ma formalnego obowiązku wykonywania przeglądów rejestracyjnych. Nawet żeby przedłużyć ważność tego dokumentu. Nie znaczy to jednak, że urządzenia przyczepy nie wymagają konserwacji.

    W karcie rejestracyjnej przyczepki lekkiej wpisane jest określenie "bezterminowo", co oznacza, że jej właściciel nie ma formalnego obowiązku wykonywania przeglądów rejestracyjnych. Nawet żeby przedłużyć ważność tego dokumentu. Nie znaczy to jednak, że urządzenia przyczepy nie wymagają konserwacji.
    Aby przyczepa służyła długi i bezpiecznie pewne czynności są niezbędne. Dotyczy to każdej przyczepy, zwłaszcza kempingowej, dla której sezon się skończył, a kolejny zacznie się dopiero wiosną.
    Właściciele z reguły odstawiają jesienią kempingowe pojazdy na parking i nie interesują się nimi przez długie miesiące. Rzeczywiście, nie wymaga ona większej troski. Jednak sposób przechowywania przez zimę, wbrew pozorom ma wpływ na trwałość przyczepy i niezawodność eksploatacji. Przede wszystkim, zostawiając przyczepę na zimę należy:
    starannie umyć jej nadwozie i podwozie; ustawić ją nie na kołach, lecz na podporach, aby ogumienie nie dotykało podłoża gniazdo zaczepu kulowego powinno być nasmarowane smarem jeśli przyczepka posiada urządzenie najazdowe, należy je sprawdzić, by nie mieć kłopotów przed wyjazdem stwierdzone luzy na zaczepie oznaczają jego wymianę trzeba sprawdzić szczęki hamulcowe, cięgna (linki) - podczas eksploatacji zużywają się, a dobry stan hamulców to bezpieczeństwo. pamiętajmy też o likwidacji luzów łożysk i ich smarowaniu. Niektóre przyczepy eksploatowane są długo, a niewiadowskie należą do bardzo trwałych. Po 10-12 latach wymagają większych napraw. Następuje np. starzenie się gąbki, którą wyłożone są ściany przyczepki - jej trwałość zależy w dużej mierze od eksploatacji i sposobów przechowywania przyczepek. W stojących pod gołym niebem te procesy przebiegają szybciej, gąbka zaczyna się kruszyć i należy ją wymienić. To samo jest z materacami.
    Niewiadów posiada w Polsce 33 punkty serwisowe, które rozmieszczone zostały mniej więcej równomiernie w całym kraju. Serwisy dysponują zapasami części, a niezbędne elementy można sprowadzić z fabryki nawet w ciągu 24 godz. Drobnych napraw przyczep dokonują też dealerzy fabryki - jest ich ponad 50. Niestety z większych miast, serwisu Niewiadowa nie ma tylko w Białymstoku.
    Znacznie prostszego serwisu wymagają przyczepki towarowe, których konserwacja ogranicza się głównie do zespołów jezdnych i urządzeń najazdowych.

    UWAGA!
    Większość przyczep zimuje pod gołym niebem, stanowiąc pokusę dla złodzieja. Radzimy więc wyjąć z przyczepy całe ruchome wyposażenie. Przechowywania w przyczepie pościel może ulec zawilgoceniu, gąbka z których zrobione są materace szybciej się starzeje. Dobrze jest więc wynieść je do suchego pomieszczenia.
    Znacznie lepiej, gdy przyczepka stoi w garażu. Wówczas nie zamykamy wywietrzniku na dachu, dzięki czemu możliwa jest cyrkulacja powietrza. W takim wypadku nie jest konieczne wyciąganie z przyczepy wewnętrznego wyposażenia.

    Tomii

    Wielkim plusem wyjazdów z przyczepą kempingową jest duża przestrzeń bagażowa. Do przyczepy kempingowej można spakować prawie wszystko - ulubiony leżak żony, plastikowe meble, grill ogrodowy, pompowane materace dzieci z których nikt nie spuścił powietrza od poprzedniego wyjazdu - można by wyliczać i wyliczać. Nie jest sztuką spakować jak najwięcej tych rzeczy, sztuką jest zapakować odpowiednio przyczepę. Musimy sobie zdać sprawę z faktu, że im lepiej zapakujemy nasz domek na kółkach tym lepsze będą jego własności trakcyjne, a co z a tym idzie nasz wypoczynek będzie przyjemniejszy.

    Wielkim plusem wyjazdów z przyczepą kempingową jest duża przestrzeń bagażowa. Do przyczepy kempingowej można spakować prawie wszystko - ulubiony leżak żony, plastikowe meble, grill ogrodowy, pompowane materace dzieci z których nikt nie spuścił powietrza od poprzedniego wyjazdu - można by wyliczać i wyliczać. Nie jest sztuką spakować jak najwięcej tych rzeczy, sztuką jest zapakować odpowiednio przyczepę. Musimy sobie zdać sprawę z faktu, że im lepiej zapakujemy nasz domek na kółkach tym lepsze będą jego własności trakcyjne, a co z a tym idzie nasz wypoczynek będzie przyjemniejszy.
    Ile?
    Pierwszą podstawową sprawą jest nie przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy. Wartość DMC umieszczona jest w dowodzie rejestracyjnym, na tabliczce znamionowej oraz na osi przyczepy. Jeśli pomniejszymy DMC o wartość masy własnej naszej przyczepy wyjdzie nam ile tak na prawdę możemy do niej spakować. Nadmierne załadowanie przyczepy może poważnie uszkodzić jej układ jezdny, a nawet doprowadzić do wypadku. Jak?
    Ciężkie rzeczy proponuje zapakować do samochodu. Musimy zdać sobie sprawę, że podczas jazdy wszystkie siły statyczne w przyczepie zamieniają się w dynamiczne, a co za tym idzie zestaw gorzej się prowadzi. Jeśli jednak bagażnik w naszym samochodzie jest już wypełniony, to rzeczy te umieścimy blisko osi przyczepy,  do tego jak najniżej i w miarę na środku. Środek nie jest jednak zbyt szczęśliwym miejscem - zazwyczaj jest to główne "przejście" w przyczepie - dlatego postarajmy się przynajmniej ciężar ten rozmieścić równomiernie po obu stronach osi przyczepy. Lekkie przedmioty (np. ubrania, koce itp.) mogą trafić w miejsca oddalone od osi i wyżej podłogi.

    Bardzo ważne jest żeby nasza przyczepa, a dokładniej jej dyszel, naciskał odpowiednio na kule haka w samochodzie. Producenci przyczep zalecają aby wartość nacisku wynosiła ok. 50 kG. Dzięki temu zawieszenie w pojeździe nie będzie zbytnio wysilone, a i przy poprzecznych nierównościach na drodze przyczepa nie będzie zbyt intensywnie oddziaływać na samochód.

    Akcesoria
    Nacisk na hak możemy sprawdzić za pomocą dostępnych na naszym rynku wag. Dzięki uprzejmości firmy Elcamp mieliśmy możliwość sprawdzenia takiego produktu (AM Controller). Urządzenie jest stosunkowo proste i małe, a co za tym idzie ciężko zepsuć i łatwo spakować. Składa się z dwóch odpowiednio wyprofilowanych  kawałków z tworzywa sztucznego oraz nacechowanej sprężyny umieszczonej pomiędzy nimi. O wysokiej jakości może zaświadczyć certyfikat TUV  niemieckiego inspektoratu technicznego.  Produkt ten polecam szczególnie początkującym turystom caravaningowym.
    Przy korzystaniu z wagi trzeba pamiętać o kilku zasadach. Waga może służyć nam wyłącznie na postoju - na czas jazdy wagę zdejmujemy. Trzeba również uważać jeśli mamy zamiar wejść do przyczepy w celu przepakowania jej, najpierw rozstawić przynajmniej jedną tylnią podporę w przyczepie.

    Na rynku dostępne są również inne wagi. Bardzo praktyczną jest waga niemieckiej firmy Al-Ko zamontowana w kole najazdowym. Niestety jej cena jest  prawie czterokrotnie większa od AM Controllera.

    Przymocowanie
    Zadbajmy również o odpowiednie przymocowanie przewożonych przedmiotów. Dzięki temu unikniemy  niepotrzebnych przetarć i zniszczeń zarówno wnętrza przyczepy jak i transportowanych rzeczy, a na miejscu wypoczynku nie spotka nas przykra niespodzianka.
    Dziękujemy firmie Elcamp z Krakowa za pomoc  - www.elcamp.pl Centrum Campingowe Elcamp
    32-031  Mogilany ul. Myślenicka 2

    KarawaningPl

    Ogrzewanie w pojazdach campingowych

    By KarawaningPl, in Ekwipunek i wyposażenie,

    Jechać w góry czy nad morze? Dopłacić do pokoju z klimatyzacją czy lepszego widoku za oknem? Jechać w środku sezonu czy zrezygnować z upałów i pojechać gdy wszyscy siedzą w pracy?

    Jechać w góry czy nad morze? Dopłacić do pokoju z klimatyzacją czy lepszego widoku za oknem? Jechać w środku sezonu czy zrezygnować z upałów i pojechać gdy wszyscy siedzą w pracy?
    Wystarczy odpowiednie wyposażenie  i wakacje z przyczepą kempingową lub kemperem gwarantują całkowitą niezależność, raz na zawsze uwalniając od takich dylematów. Sprawdziliśmy czy dadzą nam również komfort, bo to przecież podstawa udanego wypoczynku.
    Pogoda nawet w najpiękniejsze lato bywa kapryśna, po sezonie prawie każdy wieczór jest chłodny, a  pomysł na wypad zimowy z noclegami na kempingu wywołuje co najmniej zdziwienie. Tymczasem w Europie od pokoleń kemping to sprawdzony i popularny sposób na wakacje o każdej porze roku. Warunek jest jeden. Dobre, oszczędne i proste w obsłudze ogrzewanie, które bez względu na porę roku zamieni nasz domek na kółkach w ciepły i przytulny kącik.
    Ciepło wszędzie
    Na rynku dostępnych jest kilka rozwiązań, jednak do najbardziej popularnych i najczęściej montowanych należy seria Trumatic niemieckiej Trumy. Niewielkie piecyki zasilane są przyjaznym dla środowiska gazem, pracują cicho, niezwykle wydajnie i co z pewnością przesądziło o ich popularności pracują niezawodnie nawet przez kilkanaście czy kilkadziesiąt lat bez serwisowania.
    Dodatkowo, chronieni jesteśmy przed zagrożeniem które pojawia się gdy używamy zwykłych promienników; szkodliwymi oparami,  otwartym płomieniem czy osadzającą się parą wodną. Całość uzupełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa i kontroli przez jakie musi przejść każdy produkt przed opuszczeniem fabryki.
    Truma 2200 - spotykany nawet w polskich Niewiadówkach Zasada działania urządzeń jest prosta . Do zamkniętej komory spalania z butli propan-butan lub propan, przez reduktor dostaje się gaz, tam po zmieszaniu z powietrzem zassanym z zewnątrz zapalany jest przez zapłonnik zasilany z baterii R6. Mieszanka spalając się ogrzewa wymiennik. Powietrze pogrzane przez wymiennik systemem elastycznych rur dostaje się w każdy zakamarek przyczepy. Instalacja jest zawsze całkowicie "ukryta" w konstrukcji i może być dowolnie modyfikowana w zależności od potrzeb i pomysłu użytkownika.
    Do najmniejszych przyczep wystarczy Trumatic S 2200 o mocy 1,8 kW,  do najbardziej popularnych średniej wielkości modeli montuje się 3,4 kW Trumatic S 3002, te największe ogrzewają modele Trumatic S 5002 z mocą 5,5 kW. Do kemperów zaprojektowano serię ogrzewań Trumatic E  w wersji 2,4 kW oraz 4 kW obydwie wyposażone w termostat do płynnej regulacji temperatury i automatycznej pracy ogrzewania. Zdobywca tytułu "Najskuteczniejsze ogrzewanie powietrzne w Europie" model E 2400, jest najmniejszym dostępnym na rynku ogrzewaniem o tak dużej mocy.
     
    Na campingu przy kominku czyli kategoria *****
    Wyposażenie dodatkowe to jak zawsze większy komfort i więcej możliwości. Wybór jest duży. Do ogrzewania możemy dołożyć dmuchawę Trumavent lub Multivent dzięki czemu mamy nie tylko równomiernie rozprowadzone ciepło, ale stałą wentylację i świeże powietrze. Dzięki założeniu Komfortowego Pakietu Airmix (do wentylatora Trumavent) w lecie zyskujemy  prawdziwego pogromcę nieprzyjemnych zapachów, który przydaje się po każdym gotowaniu, w zimie zapomnimy o wilgoci  ciesząc się świeżym powietrzem. Ciekawym rozwiązaniem jest dodatkowa grzałka elektryczna Ultraheat o trzech stopniach mocy, pracująca niezależnie lub równolegle z ogrzewaniem gazowym. Grzałka w wersj wyposażonej w zdalny czujnik temperatury pozwala dodatkowo na jej płynną regulację.  Ultraheat współpracuje z Trumatic S 3002 i mocniejszym S 5002. Jeśli planujemy wypad poza sezonem lub zimą na pewno warto zainwestować w zestaw do rozprowadzenia powietrza w przedsionku pasujący do każdego typu piecyka. Montaż można wykonać samodzielnie co zajmie nam niecałą godzinę.
    Truma 3200 Do ogrzewań serii E można założyć zegary czasowe, co pozwoli na zaprogramowanie pracy urządzenia na kolejnych siedem dni, Duomatic to z kolei sprytny zestaw dwóch reduktorów do każdego typu butli gazowych "pilnujący" by przełączyć pobór gazu z butli pustej na zapasową nie przerywając   przy tym pracy wszystkich zasilanych w ten sposób urządzeń. Długą listę dodatków zamyka propozycja dla prawdziwych romantyków. Trzask drewna i tańczące płomyki tworzą niepowtarzalny nastrój, wpatrzeni w kominek możemy spędzić wiele niezapomnianych chwil i to nie tylko w zaciszu domowym. To wszystko możemy mieć we własnej przyczepie, bo specjalna obudowa to  specjalne efekty; te dźwiękowe i te akustyczne, które gdy się znudzą można po prostu wyłączyć.
     
    Pudełko z niespodzianką
    Ogrzewanie to jednak nie wszystko. Nawet najlepiej ogrzana przyczepa nie zrekompensuje  lodowatej wody pod prysznicem czy podczas zmywania naczyń. Miejsca mało, a każde kolejne urządzenie zabiera cenną przestrzeń wewnątrz. Najlepsze są w takim wypadku rozwiązania najprostrze - ogrzewanie z bojlerem zamknięte w jednym opakowaniu. Trumatic C to nic innego jak 12 litrowy zbiornik, plus w zależności od modelu 3,4 kW lub 6 kW mocy do ogrzania powietrza. Wersja mocniejsza może być dodatkowo wzbogacona o 1,8 kW elektryczną grzałkę. Obydwie funkcje są dostępne równocześnie lub niezależnie od siebie, co znacznie obniża koszty eksploatacji. Wodę  można podgrzać do temperatury  70 C w zaledwie pół godziny, a dzięki zbiornikowi ze stali nierdzewnej jest ona od razu gotowa do spożycia. Jak się okazuje można czasami połączyć funkcjonalność z oszczędnością i komfortem pracy w jednym pudełku z przyjemną dla oka i kieszeni ceną. W następnym numerze przetestujemy bojlery i termy ciepłej wody.
    MODEL MOC[W] ZUŻYCIE GAZU[g/h] WYMIARY [mm] FUNKCJA Trumatic S 2200 1850 50 - 170
    365 x 420 x 120
    Ogrzewanie Trumatic S 3002 3400 30 - 280 500 x 505 x 217
    Ogrzewanie Trumatic S 5002 5500 60 - 480 540 x 529 x 346
    Ogrzewanie Trumatic E 2400 2400 100 - 200 370 x 123 x 248
    Ogrzewanie Trumatic E 4000 3700 150 - 310 530 x 300 x 162
    Ogrzewanie Trumatic C 3402/C 6002 3400/600 170 - 285 / 170 - 490 480x540x525 mm Ogrzewanie +  ciepła woda Trumatic C 6002 EH 6000 + 1800 (grzałka)
    170 - 490
    480x540x525 mm Ogrzewanie +  ciepła woda

    KarawaningPl

    Jak kupować używanego kampera?

    By KarawaningPl, in Kupujemy,

    Coraz więcej jest zainteresowanych kupnem używanego kampera. Postanowiliśmy w tym pomóc, przygotowując materiał o tym, na co szczególnie zwrócić w tym wypadku uwagę.

    Artykuł opublikowany w numerze 4/2006 Magazynu "Polski Caravaning"
    W poprzednim numerze przedstawiliśmy materiał dotyczacy kupowania używanej przyczepy. Jednak coraz więcej jest zainteresowanych kupnem używanego kampera. Postanowiliśmy w tym pomóc, przygotowując materiał o tym, na co szczególnie zwrócić w tym wypadku uwagę. Do tematu będziemy powracać.
    Zanim kupisz
    Współtwórca Camper Club Poland Jan Kowalski radzi, żeby przed podjęciem decyzji o kupnie kampera, odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Czy lubisz jeżdzić autem i jak sobie radzisz w ruchu drogowym? Czy jesteś odporny na mały stres? Czy Twój partner jest podobnego zdania na temat kupna kampera? Jak często będziesz z niego korzystał?
    Gdy odpowiemy sobie satysfakcjonująco na te pytania, możemy rozpocząć poszukiwania. Andrzej Przybylski z Automobilklubu Polski proponuje także wziąć pod uwagę, że: - Kamper, w przeciwieństwie do przyczepy, może być "doposażony" w skuter, lub ciągnięty za sobą jacht. Łatwiej nim poruszać się po górskich, krętych drogach, które bywają często niedostępne dla zestawu samochód-przyczepa. Jednak podczas dłuższego biwakowania wadą kampera jest trudność zwiedzania okolicy (każdorazowo trzeba zwijać obozowisko i przemieszczać tak dużym pojazdem wtedy często nawet prozaiczne robienie zakupów staje się utrudnione. Warto też pamiętać, że cena średniej klasy pięcio-, szescioletniego kampera porównywalna jest do ceny dobrej klasy nowej przyczepy.
    Przede wszystkim
    Jan Kowalski radzi: - Nie kupuj nigdy kampera, jeżeli z jakichkolwiek powodów nie przypadł Ci do gustu lub wmawiasz sobie, że się do niego przyzwyczaisz. Na pierwszy weekend weekend lub urlop warto wybrać się kimś zaprzyjaźnionym, kto ma taki kamper lub - po prostu go wypożyczyć. Wtedy przekonamy się, czy nam i naszej rodzinie odpowiada taki sposób spędzania wolnego czasu. Kupując kamper należy koniecznie sprawdzić w dokumentach (i na tabliczce w aucie) jego Maksymalny Ciężar Całkowity. Następnie należy zważyć go, gdy jest całkiem pusty (ewentualnie z pełnym zbiornikiem paliwa) i zapamiętać wagę. Teraz proszę go zważyć gotowego do wyjazdu: po zatankowaniu czystej wody w zbiorniki, zabraniu pełnych butli gazu, rowerów i wszystkiego jeszcze, oprócz osób. .Zważone? Więc teraz posłużę się własnym przykładem:
    3100 kg Maksymalny Ciężar Całkowity 2200 kg pusty kamper z pełnym zbiornikiem paliwa 2400 kg gotowy do wyjazdu (bez osób)  
    Mogę wybrać się w podróż w siedem osób włącznie z kierowcą.(średnio 90 kg na osobę). Podróżuję przeważnie razem z żoną, więc w moim przypadku mogę jeszcze doładować przynajmniej 500 kg. W praktyce bardzo często ludzie o tym zapominają i dopiero kontrola na drodze i wysoka kara im o tym przypomina. Jest to bardzo ważne i wiele osób ma z tym problemy. A sprzedawca nam o tym nie powie - nawet, jak kupujemy nowego kampera!
    Niemniej ważne jest
    Oto kolejne rady Jana Kowalskiego:
    Starać się kupić auto znanej marki: zaoszczędzimy w przyszłości kłopotów ze znalezieniem części zamiennych w kraju i za granicą. Najlepiej kupować kampera do 3,5 tony (ze względu na przeróżne opłaty i przepisy) Z jak najsilniejszym silnikiem i jak największą ilością biegów - dotyczy to bardziej samochodów starszych wiekiem. Chodzi o tak zwane biegi długie i krótkie, o czym przekonamy się w górach zjeżdżając stromo parę kilometrów w dół, gdy trzeba będzie hamować silnikiem... Kupując starszy wiekiem samochód, zorientujmy się, czy opony w takim wymiarze są w ciągłej sprzedaży. Kupujmy najlepiej taki samochód, który z łatwością porusza się w granicach 110-130 km na godzinę. Jeżeli wiemy, że będziemy podróżowali także zimą i częściej do krajów o zimnym klimacie (np. do krajów skandynawskich), to kupmy najlepiej kamper t a m wyprodukowany, ponieważ będzie on lepiej przystosowany do zimowych warunków. Jeżeli natomiast chcemy jeździć przede wszystkim do ciepłych krajów, czy np. chcemy wybrać się do krajów afrykańskich - zadbajmy o kampera z dobra klimatyzacją. Jeżeli zamierzamy jeździć w góry i przemierzać tunele wyglądające jak szczeliny w skalach, nie kupujmy wysokiego kampera z nadbudówką nad kabiną, bo możemy wrócić bez niej... Uszkodzenia i szczelność
    Ryszard Siekierski, konsultant Camperspol-Polska z firmy Merco R.S. Holandia: - Warto zwrócić uwagę na uszkodzenia mechaniczne, wszystkie narożniki w kamperze narażone są bowiem na uszkodzenia. Często naprawiane we własnym zakresie, nie dają gwarancji szczelności pojazdu. Również szczelne muszą być otwory okienne i dachowe, a dach jest szczególnie zagrożony, ponieważ przy płaskich dachach woda często pozostaje przez dłuższy okres. Coraz częściej stosuje się jako pokrycie zewnętrzne poliester o grubości 1,5-2,0 mm - zabudowa tworzy wtedy większy monolit i używa się mniej listew uszczelniających, co daje prawie idealną szczelność. A więc, pierwszą rzeczą na którą zwracamy uwagę przy oglądaniu używanego kampera to, czy mamy wilgoć w środku. Jeśli ją czujemy, to koniecznie należy ustalić miejsce przecieku i szkody przez niego wyrządzone. Pamiętajmy, że woda idzie własnymi ścieżkami, a my nie za bardzo mamy kontrolę nad tym, jakie szkody wyrządziła wewnątrz ściany. Często musimy się liczyć z wymianą części ściany lub całej ściany, a nawet podłogi czy dachu. Sprawę szczelności przedstawiam w szczególnie ciemnych kolorach, ponieważ jest to najbardziej kosztowny wydatek w przypadku, gdy przyjdzie nam zrobić nową zabudowę - przestrzega Ryszard Siekierski. Uczula także na drobne uszkodzenia obudowy zewnętrznej - Jeżeli pokryta jest ona blachą aluminiową, to przy prawie każdym uszkodzeniu musimy wymieniać całe elementy, co jest bardzo kosztowne. Jeżeli ściany pokryte są z zewnątrz poliestrem, to uszkodzenia wystarczy naprawić tylko w danym miejscu. Jako "największego wroga kampera" określa nieszczelność Paweł Wadowski: - Ogromnie trudno ją zlokalizować i wyeliminować, dlatego jeżeli poczujemy zapach stęchlizny w aucie, to jest to poważny sygnał do przemyślenia decyzji o jego zakupie. Zwrócić uwagę należy szczególnie na okolice alkowy czy też narożniki pod siedziskami i pod poduszkami gąbkowymi oraz w szafkach wiszących. Najlepiej kupować auto, które stało parę dni na dworze i zostało poddane działaniu deszczu, albo - jeżeli właściciel na to pozwoli - sami zróbmy test na szczelność - dodaje Jan Kowalski.
    Uwagi końcowe
    Kamper nie powinien mieć negatywnych wpisów w dokumentach z kontroli technicznej. Powinien natomiast posiadać pełną dokumentację na zamontowane urządzenia w pojeździe, sprawdźmy także ich działanie - uzupełnia swoje uwagi Jan Kowalski.
    Jeżeli chodzi o resztę, to kierujmy się podobnymi zasadami, jak w przypadku kupna samochodu osobowego.
    Konsultacja:
    Jan Kowalski, twórca strony www.camperclubpoland.pl , współtwórca Camper Club Poland Andrzej Przybylski, Automobilklub Polski Ryszard Siekierski, konsultant Camperspol-Polska z firmy Merco R.S. Holandia Paweł Wadowski, dyrektor generalnym Wadowscy sp. z o.o., Autoryzowany Dealer Volvo

  • Categories

  • Czym jest caravaning?
    Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery i przyczepy kempingowe. Jest to więc camping, tyle że wykorzystujący bardziej zaawansowany sprzęt, coś w rodzaju plenerowych wczasów na wyższym poziomie wyposażenia technicznego. Sprzętem tym mogą być zarówno bezsilnikowe pojazdy rekreacyjne, tj. holowane przez samochody przyczepy kempingowe różnej konstrukcji, jak i pojazdy silnikowe, z zabudową mieszkalną nazywane potocznie kamper ( z ang. camper) czyli samochody kempingowe.

    Komu spodoba się ta forma turystyki?
    W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym, wysoko uprzemysłowionym i zanieczyszczonym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia - ucieczki od szarej codzienności, brudnych miast i przebywanie na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić samochody i przyczepy kempingowe, przy czym nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Karawaning spodoba się ludziom kochającym ruch, niezależność i wolność - wyprawa z przyczepą kempingową czy camperem stwarza dużo sytuacji zachęcających do ruchu i przebywania na łonie natury.

×
×
  • Create New...