Szwajcaria:
Za przejazdy po autostradach w Szwajcarii pobierana jest opłata.
Winietka jest tylko jedna i obowiązuje na jeden pojazd do 3,5 t.
Roczna opłata winieta kosztuje 40 CHF - franków szwajcarskich.
Opłata ta pobierana jest od każdego samochodu i przyczepy. Nie ma
winiet na krótsze okresy czasu. Ważna jest przez rok kalendarzowy +
sąsiednie miesiące (grudzień i styczeń). Brak winiety skutkuje
koniecznością jej wykupienia i zapłacenia mandatu w wysokości 100
CHF.
Przyczepa campingowa nie może przekraczać 2,55 m szerokości i 12
m długości łącznie z zaczepem. Masa przyczepy nie powinna
przekraczać dopuszczalnej wielkości masy wpisanej w dowodzie
rejestracyjnym. Dopuszczalna prędkość dla samochodów z przyczepą
wynosi 80 km/h. Nocowanie w kamperach zaparkowanych w
miejscach publicznych, np. na parkingach podlega regulacjom
kantonalnym.
Ważna informacja
Najnowsza technika też wspomaga policję. Nie zapominajcie, że są
odcinki dróg na których nie ma radarów, kontroli policyjnej, a mimo
to można otrzymać wysoki mandat za przekroczenie szybkości. Nad
jezdniami są instalowane kamery rejestrujące wszystkie
przejeżdżające samochody. W znacznej odległości od tego miejsca
instalowany jest drugi zestaw kamer. Specjalnie zaprogramowany
system komputerowy sprawdza czas w jakim dany pojazd powinien
przebyć tę odległość. Jeśli komputer wyliczy, że pojazd przejechał
trasę szybciej niż powinien przy zachowaniu wszelkich ograniczeń,
wówczas system wystawia wysoki mandat, który przesyłany jest do
właściciela pojazdu, niezależnie od kraju jego pochodzenia. Nie
szarżujmy więc na szwajcarskich drogach, tym bardziej, że
Szwajcaria jest stowarzyszona z Unią Europejską umowami
bilateralnymi i wchodzi w skład "Układu z Schengen" o wymianie
informacji.
Słowenia
Winieta 7 dniowa (oznaczenie 7D) w roku 2012 kosztować będzie
15,00 €.
Winieta 2 miesięczna (oznaczenie M) w roku 2012 kosztować będzie
30,00 €.
Roczna winieta (oznaczenie 12) na rok 2012 kosztuje
95,00 €.
Przypominamy: w Słowenii płacimy za sam holownik - nie ma
znaczenia czy zestaw z przyczepą kempingowa przekracza 3,5 t DMC.
Przy holowniku powyżej 3,5 musimy płacić opłaty elektroniczne.
Wzory winiet na 2012 rok
Włochy
planowanie i kalkulator kosztów
http://www.autostrade.it/en/autostrade/percorso.do
klasy pojazdów
http://www.autostrade.it/il-pedaggio/classi-di-pedaggio.html?initPosAra=4_2
Chorwacja
płatne odcinki i klasy pojazdów
http://www.hac.hr/en/toll-rates/price-list/
Istria
klasy pojazdów
http://www.bina-istra.com/Default.aspx?sid=1889
kalkulator kosztów
http://www.bina-istra.com/Default.aspx?sid=2039
Opracował: Miodzio
Ważną informacją dla podróżujących przez Austrię jest nowość w
sposobie zachowywania się podczas korka na autostradach i drogach
szybkiego ruchu. Od roku 2013 obowiązuje obowiązek zostawiania
wolnego pasa dla służb ratunkowych (tzw. Rettungsgasse). Polega on
na trochę odmiennym niż dotychczas zostawianiu pasa służącego do
szybkiego przejazdu pojazdów specjalnych.
Nowa przepis polega on na tym iż na autostradach i drogach
ekspresowych o dwóch pasach ruchu pojazdy znajdujące się na
skrajnym lewym pasie powinny zjechać na lewo, tak daleko jak to
jest możliwe. pojazdy na pasie prawym i na pasach środkowych
zjeżdżają na prawo tak daleko jak to jest możliwe, korzystając przy
tym z pobocza. Odnosi się to zarówno do samochodów osobowych,
motocykli, ciężarówek i autobusów.
Według aktualnie dostępnych informacji tworzenie "pasów
ratunkowych" obowiązkowe będzie też w Niemczech i w Czechach.
Natomiast Szwajcaria i Słowenia sugerują tworzenie dobrowolnych
pasów awaryjnych.
Schemat dostępny na filmie:
link
Przypomnienie odnośnie używania opon
zimowych.
W przypadku samochodów osobowych, samochodów z lekką lub ciężką
przyczepą albo lekkich samochodów dostawczych (a więc do 3,5 t,
wymagających prawa jazdy kat. B) istnieje obowiązek
posiadania wyposażenia zimowego w zależności od panujących warunków
pogodowych w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia następnego roku
(2013r.).
Kierowcy samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w
warunkach zimowych mają dwie możliwości do wyboru:
1. Opony zimowe
Opony zimowe powinny znajdować się na wszystkich kołach, gdy
nawierzchnia drogi pokryta jest śniegiem, błotem pośniegowym lub
lodem. Kierowcy powinni regularnie śledzić prognozę pogody. Wraz z
obniżaniem się temperatury na wilgotnej jezdni może powstać
gołoledź - w takim przypadku posiadanie opon zimowych jest
obowiązkowe. Zgodnie z ustawą opony zimowe muszą być
oznaczone literami "M+S", "M.S." lub "M & S" oraz posiadać
bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm, a w przypadku opon
diagonalnych 5 mm.
2. Opony letnie z łańcuchami śniegowymi
Alternatywą dla opon zimowych mogą być łańcuchy śniegowe,
zamontowane na co najmniej dwóch kołach napędowych. Ich stosowanie
jest jednak dozwolone tylko w przypadku, gdy jezdnia jest
całkowicie lub prawie całkowicie pokryta śniegiem lub lodem.
Łańcuchy należy założyć na koła osi napędowej. Kierowcy aut
wyposażonych w opony letnie, wybierający się w dłuższą podróż,
powinni zawsze zabierać ze sobą łańcuchy.
Jazda z przyczepą
Ustawa (KFG - austriacka ustawa o ruchu drogowym) nie przewiduje
wyraźnego zakazu holowania przyczepy wyposażonej w opony letnie
pojazdem na oponach zimowych (i odwrotnie). Powyższe obowiązuje w
przypadku lekkich przyczep bez układu hamulcowego, jak i przyczep
ciężkich (posiadających hamulce). Jednak w przypadku opon z kolcami
przepisy nakazują wyposażenie przyczepy w opony takiego samego
rodzaju, jaki posiada pojazd holujący. Austriacki automobilklub
ÖAMTC zaleca, aby w przyczepach użytkowanych nie tylko w
okresie letnim stosować raczej opony zimowe lub
całoroczne.
Mandaty
Kierowcy pojazdów poruszający się bez opon zimowych w zimowych
warunkach drogowych ryzykują otrzymanie mandatu w wysokości 35
euro. Jeżeli stwarzają zagrożenie dla innych uczestników ruchu,
teoretycznie kara może sięgnąć nawet kwoty 5000 euro.
Opracował: Miodzio
Dla wszystkich wybierających się w sezonie 2012 za granicę mamy
niestety smutne wiadomości. Do stale rosnących cen paliwa będziemy
musieli doliczyć jeszcze wzrost cen na opłaty autostradowe w
niektórych krajach. Dla planujących wyjazdy zagraniczne
przedstawiamy ceny winiet w najczęściej odwiedzanych przez nas
krajach.
Austria
Winieta 10 dniowa (oznaczenie T) w roku 2012 kosztować będzie
8,00 €. Cena w roku 2011 roku - 7,90€. Ważna
od godziny 00.00 dnia "wydziurkowania" do godziny 24.00 dziesiątego
dnia.
Winieta 2 miesięczna (oznaczenie M) w roku 2012 kosztować będzie
23,40 €. Cena w roku 2011 roku - 23,00 €.
Ważna 2 miesiące od daty "wydziurkowanej".
Roczna winieta (oznaczenie J) na rok 2012 kosztuje 77,80
€. W 2011 roku - cena 76,50 €. Winieta ta jest ważna od 1
Grudniu 2011 roku do 31 Stycznia 2013 roku)
Mandat za brak winiety wynosi 120 € plus obowiązek wykupienia
aktualnej winiety.
Przypominamy: w Austrii płacimy za sam holownik - nie ma
znaczenia czy zestaw z przyczepą kempingowa przekracza 3,5 t DMC.
Przy holowniku powyżej 3,5 musimy płacić opłaty elektroniczne.
Wzory winiet na 2012 rok
Czechy
Tutaj podwyżka cen winiet procentowo jest większa niż w Austrii
i wygląda następująco:
Winieta 10 dni (oznaczenie D) w roku 2012 kosztować będzie 310
KCZ. W 2011roku kosztowała 250 KCZ.
Winieta miesięczna (oznaczenie M) w roku 2012 kosztować będzie
440 KCZ. W 2011 roku kosztowała 350 KCZ.
Winieta roczna (oznaczenie R) w roku 2012 kosztować będzie 1500
KCZ. W 2011 roku kosztowała 1200 KCZ.
Przypominamy: w Czechach tak jak i w Austrii płacimy za sam
holownik - nie ma znaczenia czy zestaw z przyczepą kempingowa
przekracza 3,5 t DMC. Przy holowniku powyżej 3,5 musimy płacić
opłaty elektroniczne.
Roczna winieta jes ważna od 1 grudnia 2011 do 31 stycznia
2013.
Wzory winiet na 2012 rok
Słowacja
Ceny winietek w Słowacji na 2012 rok kształtują się
następująco:
Roczna winieta na samochód do 3,5t
50, - €
Miesięczna winieta na samochód do
3,5t
14, - €
10-dniowa winieta na samochód do
3,5t
10, - €
Roczna winieta na
przyczepę
50, - €
Miesięczna winieta na
przyczepę
14, - €
10-dniowa winieta na przyczepę
10, - €
Przypominamy: na Słowacji przy przekroczeniu zestawem wagi 3,5t
DMC wykupujemy dla przyczepy dodatkową winietkę. Przy holowniku
powyżej 3,5 musimy płacić opłaty elektroniczne.
Roczna winieta jest ważna do 31 stycznia 2013 roku.
Wzory winiet na 2012 rok
Opracował: Miodzio
W Grupie I (do 150 miejsc noclegowych)
Miejsce pierwsze
Camping nr 61 - Elbląg
Camping nr 221 "Pastewnik" - Przeworsk
Miejsce drugie
Camping nr 99 "Pod Dębowcem" - Bielsko-Biała
Camping nr 105 "Rodzinny" - Mielno
Camping nr 202 "Pod Jabłoniami" - Tarnów
Camping nr 90 "WOK" - Warszawa
Camping nr 181 "Tamowa" - Zawory
Miejsce trzecie
Camping nr 215 - Katowice
Camping nr 197 "Nogat" - Malbork
Camping nr 20 - Przywidz
Camping nr 55 "Echo" - Rydzewo
Camping nr 10 - Tumiany
Miejsce czwarte
Camping nr 46 "Smok" - Karków
Camping nr 120 "Sielanka nad Pilicą" - Warka
Wyróżnienie
Camping nr 1 "Zamek" - Giżycko
W Grupie II (od 151 do 300 miejsc
noclegowych)
Miejsce pierwsze
Camping nr 23 - Bąków
Camping nr 51 "Leśny" - Łeba
Camping nr 142 "Wiśniowa Polana" - Miłków
Miejsce drugie
Camping nr 100 "Ostoja Stara Baśń" - Kosewo
Camping nr 38 "Polana Sosny" - Niedzica
Camping nr 272 "Wigry" - Stare Juchy
Camping nr 7 "KamA" - Tałty
Camping nr 196 "Leśny Dwór" - Wolibórz
Miejsce trzecie
Camping nr 131 "Nad Jeziorem" - Golczewo
Camping nr 103 "Clepardia" - Kraków
Camping nr 81 "Marco Polo" - Łeba
Camping nr 201 "Browarny" - Sandomierz
Camping nr 140 - Suchedniów
Camping nr 231 - Świdnica
Miejsce czwarte
Camping nr 134 - Grudziądz
Camping nr 159 "Camp" - Stegna
Camping nr 150 - Ustrzyki Górne
Wyróżnienie
Camping nr 102 "Dębina" - Żywiec
W Grupie III (od 301 do 450 miejsc
noclegowych)
Miejsce pierwsze
Camping nr 194 "Wiking" - Dziwnówek
Camping nr 155 "Malta" - Pozań
Miejsce drugie
Camping nr 208 "Pomona" - Niechorze
Camping nr 156 - Rowy
Camping nr 50 "Marina" - Sulęcin
Camping nr 180 - Stegna
Miejsce trzecie
Camping nr 250 "Alexa" - Chłapowo
Camping nr 241 "Korona" - Kraków-Gaj
Camping nr 48 "Przymorze" - Łeba
Camping nr 3 "Cezar" - Mrągowo
Camping nr 25 "Marina" - Szczecin Dąbie
Miejsce czwarte
Camping nr 79 "Elixir" - Giżycko
Camping nr 46 "Smok" - Kraków
Camping nr 240 - Pietrowice
Camping nr 192 "Klif" - Rewal
Camping nr 150 - Ustrzyki Górne (4 miejsce w 2 grupach
- możliwe że to pomyłka organizatora)
Wyróżnienie
Camping nr 83 "Checz Kaszubska" - Białogóra
Camping nr 130 "Auto Camping Park" - Jelenia Góra
Camping nr 159 "Camp" - Stegna (ten kemping miał 4
miejsce w II Grupie)
W Grupie IV (powyżej 450 miejsc
noclegowych)
Miejsce pierwsze
Camping nr 118 "Biały Dom" - Dziwnówek
Camping nr 78 "Balic" - Kołobrzeg
Camping nr 41 "Amber" - Łeba
Miejsce drugie
Camping nr 21 "Morski" - Łeba
Camping nr 145 "Rafael" - Łeba
Camping nr 2 "Wagabunda" - Mikołajki
Camping nr 261 "Słoneczny" - Śława
Miejsce trzecie
Camping nr 74 - Kozienice
Camping nr 19 "Kamienny Potok" - Sopot
Camping nr 44 "Relax" - Świnoujście
Camping nr 175 "Rusałka" - Węgorzewo
Miejsce czwarte
Camping nr 152 "Małe Morze" - Chałupy
Camping nr 76 "Oleńka" - Częstochowa
Camping nr 164 "Słoneczna Polana" - Jelenia Góra
Camping nr 71 "Gallus" - Krynica Morska
Wyróżnienie
Camping nr 72 "Kaper" - Władysławowo
Camping nr 97 "Pod Skocznią" - Zakopane
Niestety z przykrością musimy poinformować iż organizator II
Międzynarodowych Targów Sprzętu Campingowegi i Caravaningowego
które miały odbyć się w dniach 22 - 23 października, z przyczyn nam
nieznanych odwołał imprezę. Nie wiemy również
czy impreza na stałe wypadnie z caravaningowego kalendarza. Szkoda,
bo na następne targii przyjdzie nam poczekać do wiosny...
W dniach 8 i 9 października 2011 w
Centrum Targowym Chemobudowa w Krakowie odbyły się V Targi Pojazdów
Terenowych i Turystycznych MOBILEXPO.
Jak co roku przyciągnęły one sympatyków tej formy wypoczynku,
niestety pogoda (zimno i deszczowo) widać skutecznie odstraszyły
mniej zagorzałych karawaningowców.
Część targów dotycząca karawaningu według mnie była trochę lepsza
od zeszłorocznych, natomiast część dotycząca pojazdów terenowych
była bardzo słaba. I jak mówili sami wystawcy to chyba koniec tej
formuły wystawienniczej.
Na targach zaprezentowały się
następujące firmy: Procamp (Knaus), Bracia Klaja (Hobby),
Elcamp (Hymer, Adria), Duni, ABM Campers, MTM - Campery, PLA,
Nachtman, Polski Caravaning i inne.
Firmy uczestniczące w targach
pokazały więcej modeli i przyczep niż w zeszłym roku, brakowało
tylko zabudów pojazdów przeprawowych.
Przekrojową ofertę firmy Hobby
zaprezentowała firma Bracia Klaja z Bierunia. Zwiedzający mogli
zobaczyć wnętrza kilku wielkości popularnych "Hobbytek". Na uwagę
zasługuje wprowadzona do sprzedaży nowa lodówka firmy DOMETIC
dostępna właśnie w przyczepach tej marki, ciekawostką jest fakt, iż
możemy z lodówki wyjąć zamrażalnik, tym samym zwiększając jej
pojemność. Jako, że prezentowano modele różnych długości i
wyposażenia każdy mógł wybrać coś wielkością pasującą do swoich
potrzeb. Prezentowane modele Hobby charakteryzował wysoki poziom
designu w środku przyczep, widać, że firma w tym temacie ma zawsze
rękę na pulsie. Czujnemu oku forumowiczów nie umknęło dosyć
nieeleganckie wykończenie i uszczelnienie przedniej ściany w
przyczepach tej marki. Doświadczenia naszych kolegów wskazują iż
jest to słaby punkt tych przyczep i wydaje się, że nic nie zostało
z tym faktem zrobione w nowych modelach. Może to jedynie złudzenie
ale estetyka tego miejsca pozostawia wiele do życzenia.
Dwie przyczepy i jednego kampera
firmy Knaus prezentował ProCamp z Wrocławia. Ciekawostką był
fakt pokazania przyczepy jubileuszowej na 50 lecie firmy - Knaus.
To model 500 FU, czyli z układem francuskie łóżko i toaleta z
przodu w środku aneks kuchenny, z tyłu rozkładana podkowa. Na uwagę
zasługuje przeprojektowany box kuchenny w kształcie litery L z
większymi otwieranymi szufladami. Całość robi duże wrażenie,
przyczepa przy w miarę "bezproblemowych" gabarytach, dzięki jasnemu
wnętrzu i dobremu rozplanowaniu przestrzeni wydaję się w środku
dużo większa.
Wyraźnie widać iż poziomem
wzornictwa, dbałością o szczegóły i jakością wykończenia przyczepy
tych firm przodują na rynku, co niestety ma też swoje
odzwierciedlenie w cenach.
Naszą uwagę przykuły też przyczepy
dwóch innych firm: Weinsberg i Adria. Niestety nie zaskoczyły nas w
pozytywny sposób.
Może są i ładne, na pewno są
tańsze, ale czy są to przemyślane i sprawdzone rozwiązania w
karawaningu, czy mamy do czynienia jedynie z cięciem kosztów?
Jak inaczej nazwać fakt braku
górnych półek w przyczepie Weinsberg? Półki te zostały zastąpione
co prawda elegancką deską z pięknym relingiem, tym niemniej jednak
nie da się tam schować rzeczy ani tym bardziej ich przewozić. Sami
wiemy z własnego doświadczenia jak świetnie sprawdzają się wszelkie
szafki i schowki i nigdy ich za mało. Toaleta w Adrii (fakt
najmniejszej) jest takiej wielkości iż dorosły mężczyzna nie ma
szansy na skorzystanie z niej bez karkołomnych figur akrobatycznych
(sprawdzone na kolegach z forum:-). Również materiały użyte do
wykończenia, np. roleta użyta w oknie kuchennym nie zachwyciły nas,
a brak zaczepu kulowego ze stabilizatorem wywołał bardzo duże
zdziwienie i dyskusję na temat bezpieczeństwa w podróży.
Na targach pokazano również
kilkanaście kamperów: PLA, Sunlight, Weinsberg, Eura Mobil i parę
innych.
Duni pokazało sposoby i
rozwiązania produkowanych przez siebie zabudów. Widać, że w tej
dziedzinie polskie firmy nie odstają niczym od firm europejskich, a
ograniczeniem w zabudowach zaczyna być tylko pomysłowość
potencjalnych Klientów.
Same targi odzwierciedlają stan
polskich firm zajmujących się tą formą turystyki. Generalnie
dostępne jest dokładnie to samo co dla innych europejskich
klientów.
Podczas targów tradycyjnie odbył się zlot, na którym jak co roku
najliczniejszą grupą były załogi z camperteamu.
Targi ujawniły również przepaść
jaka dzieli nowe przyczepy od przyczep spotykanych na naszych
polskich kempingach. Te nowe są i nowe i ładne, ale czy
praktyczniejsze? I podstawowe pytanie, które zadaje sobie coraz
więcej osób, czy te przyczepy wytrzymają tyle samo lat ile
przyczepy z lat 80 i 90 ubiegłego wieku? A przede wszystkim czy
będą miały tę duszę? Ale to może zależy tylko od
użytkowników...
Więcej zdjęć znajdziecie pod adresem http://cirrustravel.blogspot.com/
napisał: Miodzio
zdjęcia: NICKT http://cirrustravel.blogspot.com/
Już po raz drugi w
Warszawie na terenie hali wystawienniczej MT Polska (Marsa 56C) w
dniach 22 - 23 października odbędą się Międzynarodowe Targi
Sprzętu Campingowego i Caravaningowego. Organizator zapewnia że na
targach będzie można obejrzeć oraz zakupić najnowszy sprzęt
turystyczny.
Niestety na stronie targów
nie jest udostępniona lista wystawców którzy zapowiedzieli
się na rok 2011. Można za to podejrzeć zdjęcia i listę wystawców z
zeszłego roku. Miejmy nadzieję że targi w obecnym roku będą
zorganizowane z większym rozmachem.
Targi - wzorem poprzedniego roku -
odbędą się w tym samym miejscu i czasie, czyli w hali
wystawienniczej MT Polska w Warszawie, przy ulicy Marsa 56c, w
dniach 22-23 października. Cena biletu to 15 zł. Zainteresowanych
zachęcamy do wypełnienia ankiety na stronie organizatora ( http://www.forcamp.pl/bilety
). Dzięki rejestracji bierzemy udział w konkursie (do wygrania
wynajem kampera na tydzień) oraz jesteśmy uprawnieni do zakupu
biletów wstępu w cenie 5 zł.
Targi czynne będą:
- sobota - godz 9.00-18.00
- niedziela - godz. 10.00-17.00
W dniach 8 i 9 października
2011 w Centrum Targowym Chemobudowa w
Krakowie przy ul. Klimeckiego 14
odbędą się:
V Targi Pojazdów Terenowych i
Turystycznych MOBILEXPO.
W targach wezmą udział przedstawiciele firm,
które sprzedają oraz wynajmują kampery i przyczepy, dealerzy
samochodów mający w swojej ofercie pojazdy z napędem na cztery
koła, jak również pojazdy typu SUV oraz firmy zajmujące się
przystosowaniem tych pojazdów do jazd w trudnym terenie. Będą
również guady, motocykle i skutery.
Oprócz kamperów i przyczep firmy będą
prezentować osprzęt i wyposażenie do tych pojazdów. Na targach
można będzie dowiedzieć się jakie są nowości w tej branży oraz co w
najbliższym czasie będą proponować producenci . Jest to jedyna
okazja, aby wymienić się doświadczeniami i porozmawiać o tej
rozwijającej się formie turystyki, która znajduje coraz więcej
zwolenników w Polsce.
Ciekawie zapowiada się ekspozycja pojazdów z
napędem na cztery koła. Obecne będą firmy które zajmują się
przygotowaniem tych pojazdów do jazd terenowych oferując specjalne
opony, modernizację zawieszenia, zabezpieczenia kabiny, liny i
wyciągarki. Prezentowane będą również samochody przystosowane do
dalekich wypraw w trudnych terenach
Na targi przyjadą swoimi pojazdami
również użytkownicy kamperów i przyczep kempingowych oraz
samochodów terenowych, którzy chętnie podzielą się uwagami na
temat eksploatacji tych pojazdów. Dla zwiedzających przygotowano
szereg atrakcji.
Zapraszamy wszystkich którzy lubią podróżować i
zmieniać miejsce wypoczynku .
Od 19 stycznia 2013 roku
zacznie obowiązywać nowa ustawa o kierujących pojazdami która
częściowo zastąpi obowiązującą ustawę Prawo o ruchu drogorwym. Po
zmianach kierujący zespołem pojazdów w którego skład wchodzi
przyczapa o DMC większej niż 750 kg a suma DMC przyczepy i auta
jest większa niż 3500 kg ale mniejsza niż 4250 kg nie będzie miał
obowiązku posiadania kategorii E. Potrzebne za to będzie zdanie
dodatkowego egazminu. Jak będzie wyglądał taki egzamin i czym
będzie się różnił od obecnego egzaminu na kategorię E - tego
ustawodawca nie ustalił.
Żeby zobrazowac idące zmiany przyjżyjmy się tabelce poniżej
ukazującej jakie są obecne wymagania co do kierujących
poruszających się zespołem auta z przyczepą:
DMC
Auta
DMC
Przyczepy
∑ DMC
Auta + Przyczepy
Wymagana kat.
≤ 3500 kg
≤ 750 kg
≤ 4250 kg
B
≤ 3500 kg
> 750 kg
≤ 3500 kg
B
≤ 3500 kg
> 750 kg
> 3500 kg
E + B
Nowa ustawa rozbudowuje nam
powyższa tabelkę. Wprowadza w pewnym sensie nową kategorię prawa
jazdy "stojąca" troszkę niżej od kategorii E + B. Sytuację po
zmianach pokazujemy w poniższej tabeli:
DMC
Auta
DMC
Przyczepy
∑ DMC
Auta + Przyczepy
Wymagana kat.
≤ 3500 kg
≤ 750 kg
≤ 4250 kg
B
≤ 3500 kg
> 750 kg
≤ 3500 kg
B
≤ 3500 kg
> 750 kg
> 3500 kg ale
≤ 4250 kg
B +
egzamin
≤ 3500 kg
> 750 kg
> 4250 kg
E + B