Skocz do zawartości
  • Nowe zasady ruchu drogowego na autostradach w Austrii


    Miodzio
    • Autor: Miodzio

    Ważną informacją dla podróżujących przez Austrię jest nowość w sposobie zachowywania się podczas korka na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Od roku 2013 obowiązuje obowiązek zostawiania wolnego pasa dla służb ratunkowych (tzw. Rettungsgasse). Polega on na trochę odmiennym niż dotychczas zostawianiu pasa służącego do szybkiego przejazdu pojazdów specjalnych.

    Nowa przepis polega on na tym iż na autostradach i drogach ekspresowych o dwóch pasach ruchu pojazdy znajdujące się na skrajnym lewym pasie powinny zjechać na lewo, tak daleko jak to jest możliwe. pojazdy na pasie prawym i na pasach środkowych zjeżdżają na prawo tak daleko jak to jest możliwe, korzystając przy tym z pobocza. Odnosi się to zarówno do samochodów osobowych, motocykli, ciężarówek i autobusów.

    pas

    Według aktualnie dostępnych informacji tworzenie "pasów ratunkowych" obowiązkowe będzie też w Niemczech i w Czechach. Natomiast Szwajcaria i Słowenia sugerują tworzenie dobrowolnych pasów awaryjnych.

    Schemat dostępny na filmie: link

    Przypomnienie odnośnie używania opon zimowych.

    W przypadku samochodów osobowych, samochodów z lekką lub ciężką przyczepą albo lekkich samochodów dostawczych (a więc do 3,5 t, wymagających prawa jazdy kat. B)  istnieje obowiązek posiadania wyposażenia zimowego w zależności od panujących warunków pogodowych w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia następnego roku (2013r.).

    Kierowcy samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w warunkach zimowych mają dwie możliwości do wyboru:

    1. Opony zimowe

    Opony zimowe powinny znajdować się na wszystkich kołach, gdy nawierzchnia drogi pokryta jest śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem. Kierowcy powinni regularnie śledzić prognozę pogody. Wraz z obniżaniem się temperatury na wilgotnej jezdni może powstać gołoledź - w takim przypadku posiadanie opon zimowych jest obowiązkowe. Zgodnie z  ustawą opony zimowe muszą być oznaczone literami "M+S", "M.S." lub "M & S" oraz posiadać bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm, a w przypadku opon diagonalnych 5 mm.

    2. Opony letnie z łańcuchami śniegowymi

    Alternatywą dla opon zimowych mogą być łańcuchy śniegowe, zamontowane na co najmniej dwóch kołach napędowych. Ich stosowanie jest jednak dozwolone tylko w przypadku, gdy jezdnia jest całkowicie lub prawie całkowicie pokryta śniegiem lub lodem. Łańcuchy należy założyć na koła osi napędowej. Kierowcy aut wyposażonych w opony letnie, wybierający się w dłuższą podróż, powinni zawsze zabierać ze sobą łańcuchy.

    Jazda z przyczepą

    Ustawa (KFG - austriacka ustawa o ruchu drogowym) nie przewiduje wyraźnego zakazu holowania przyczepy wyposażonej w opony letnie pojazdem na oponach zimowych (i odwrotnie). Powyższe obowiązuje w przypadku lekkich przyczep bez układu hamulcowego, jak i przyczep ciężkich (posiadających hamulce). Jednak w przypadku opon z kolcami przepisy nakazują wyposażenie przyczepy w opony takiego samego rodzaju, jaki posiada pojazd holujący. Austriacki automobilklub ÖAMTC zaleca, aby w przyczepach użytkowanych nie tylko w okresie letnim stosować raczej opony zimowe lub całoroczne.

    Mandaty

    Kierowcy pojazdów poruszający się bez opon zimowych w zimowych warunkach drogowych ryzykują otrzymanie mandatu w wysokości 35 euro. Jeżeli stwarzają zagrożenie dla innych uczestników ruchu, teoretycznie kara może sięgnąć nawet kwoty 5000 euro.

    Opracował: Miodzio



    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia



    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się

  • Kategorie

  • Czym jest caravaning?
    Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery i przyczepy kempingowe. Jest to więc camping, tyle że wykorzystujący bardziej zaawansowany sprzęt, coś w rodzaju plenerowych wczasów na wyższym poziomie wyposażenia technicznego. Sprzętem tym mogą być zarówno bezsilnikowe pojazdy rekreacyjne, tj. holowane przez samochody przyczepy kempingowe różnej konstrukcji, jak i pojazdy silnikowe, z zabudową mieszkalną nazywane potocznie kamper ( z ang. camper) czyli samochody kempingowe.

    Komu spodoba się ta forma turystyki?
    W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym, wysoko uprzemysłowionym i zanieczyszczonym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia - ucieczki od szarej codzienności, brudnych miast i przebywanie na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić samochody i przyczepy kempingowe, przy czym nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Karawaning spodoba się ludziom kochającym ruch, niezależność i wolność - wyprawa z przyczepą kempingową czy camperem stwarza dużo sytuacji zachęcających do ruchu i przebywania na łonie natury.

×