Wakacje to okres wyjazdów. Coraz modniejszą formą spędzania urlopów jest karawaning, czyli podróżowanie z przyczepą kempingową. Sprawa ciągnięcia przyczepy wydaje się prosta, ale można nagle być zaskoczonym przez policję, gdy okaże się, iż także przyczepy podlegają pewnym przepisom.
Zgodnie z kodeksem drogowym przyczepą jest pojazd nie napędzany silnikiem. Tu mała korekta. Trafiają się coraz częściej duże domki na kółkach, które mają zamontowany mały silniczek umożliwiający manewrowanie nim na polu namiotowym. W świetle prawa nie jest to jednak silnik napędzający przyczepę i pojazd traktowany jest jako przyczepa, bez szczególnych warunków.
Druga sprawa to warunki techniczne. Przyczepa, jak każdy zarejestrowany pojazd, podlega okresowym badaniom technicznym*. Bez nich nie jest dopuszczona do ruchu. Jeśli ciągniemy przyczepę bez ważnego przeglądu, choćby nasze auto taki przegląd miało, policja każe przyczepę odłączyć i nie zezwoli na jej dalszą jazdę.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku braku OC dla przyczepy. Zgodnie z kodeksem drogowym brak obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej może spowodować zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i tym samym koniec jazdy z przyczepą.
Najgorzej sprawa ma się w momencie, gdy spowodujemy wypadek. Jeśli w kolizji brała udział przyczepa i nasz samochód, odszkodowanie dla ofiary naszej brawury będzie wypłacone z OC samochodu i przyczepy. W konsekwencji przyjdzie nam zapłacić zwyżkę ubezpieczeniową za oba pojazdy.
Pozostaje kwestia uprawnień do holowania przyczep. Nie może ona mieć większej masy niż pojazd holujący**. Prawo jazdy kat. B, najpopularniejsze, zezwala ciągnąć przyczepę o ile masa pojazdu i przyczepy nie przekraczają razem 3,5 tony. Jeśli zespół pojazdów jest cięższy, trzeba wyrobić sobie kategorię dodatkową E***. Jeżeli coś się nie będzie zgadzało, policja może nakazać odczepienie przyczepy.
Artykuł z wydania 33/00 ze strony
41 Auto Świat za zgodą wydawcy.
Tekst dostepny pod adresem www.auto-swiat.pl
Sprostowanie
(po konsultacji z http://www.caravaning.klub.prv.pl
)
- Okresowym badaniom technicznym muszą być poddane przyczepy o DMC przekraczającej 750 kg. Przyczepy poniżej tej wartości mają przeglądy dożywotnie.
- DMC przyczepy nie może przekraczać masy samochodu. W praktyce często producenci samochodów podają maksymalną DMC dla przyczepy i wartość tą można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym, albo w książkach serwisowych.
- Jeśli zespół pojazdów przekracza 3,5 tony a ciągnięta przyczepa jest przyczepą lekką (DMC mniejsze równe 750 kg) nie trzeba posiadać kategorii E do B.
Więcej o zagadnieniach prawnych i przepisach na stronie http://www.caravaning.klub.prv.pl/ w dziale "Przepisy prawne"
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.