Skocz do zawartości
  • Nowa Ustawa o kierujących pojazdami - aktualizacja


    Miodzio
    • Autor: Miodzio


    Wiele emocji wśród karawaningowców wzbudza nowa Ustawa o kierujących pojazdami i zmiany wprowadzone przez nią od dnia 19 stycznia 2013 roku. Nasz pierwszy artykuł rozpoczął wiele dyskusji i różnych interpretacji.

    Postaram się więc wyjaśnić, jakie kategorie prawa jazdy obowiązują nas przy ciągnięciu przyczepy.

    Uprawnienia wynikające z kategorii Prawa Jazdy.
    Poniżej przytaczam wycinek z Ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r.

    Rozdział 2
    Osoby uprawnione do kierowania pojazdami
    Interesuje nas artykuł 6 i artykuł 12.
    Art. 6. 1. "Ustawy" - Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
    ...
    6) kategorii B:
    a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
    z wyjątkiem autobusu i motocykla,
    zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
    c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż
    lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250
    kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
    d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

    A ustęp 2 brzmi dla litery c brzmi:
    2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.

    12) kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;

    Reasumując na co pozwalają nam teoretycznie poszczególne kategorie prawa jazdy:

    • zestaw do 3500 kg DMC łącznej wagi samochodu i przyczepy wystarczy kategoria B.
    • zestaw samochód o DMC do 3500 kg z przyczepą lekką, gdy suma DMC pojazdu i przyczepy jest do 4250 kg - wystarczy kategoria B.
    • zestaw samochód o DMC do 3500 kg z przyczepą inną niż lekka, gdy waga zestawu jest do 4250 kg sum DMC - kategoria B96.
    • zestaw samochód o DMC do 3500 kg z przyczepą o DMC do 3500 kg - kategoria B+E



    Warunki techniczne pojazdów.
    Oprócz możliwości jakie daje nam posiadanie odpowiedniego wpisu do prawa jazdy obowiązują nas zapisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów.

    Art. 62. ust. 1 pkt. 1 (Prawo o ruchu drogowym) mówi, że:
    Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy
    o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

    par 3 ust. 4 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów, mówi, że:
    Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:
    a)    wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego
    b)    dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu
    c)    maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta
    d)    3500 kg
    z tym, że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury  w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep, masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.


    par 14 ust 7
    W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej osi.


    PODSUMOWANIE:
    1) formalnie prawo jazdy kategorii B+E daje uprawnienia do kierowania zespołem pojazdów o dopuszczalnej i rzeczywistej masie równej 7t. W praktyce jednak po uwzględnieniu konstrukcji przyczep (a w szczególności przyczep kempingowych) rzeczywista masa całkowita zespołu pojazdów, jaką może prowadzić posiadacz kategorii B+E wynosić będzie około 6130 kg -  samochód 3500kg + przyczepa (3500kg:1,33=2630 kg)

    2) rzeczywista masa całkowita pojazdu ciągnącego przyczepę musi być większa lub równa rzeczywistej masie całkowitej ciągniętej przyczepy (przy założeniu pojazdu ciągnącego do 3500 kg DMC)

    3) Przelicznik 1.33 DMC stosuje się również do pojazdów terenowych 4x4.


    Artykuł powstał przy współpracy i wyjaśnieniu wszystkich merytorycznych zawiłości przez Zastępcę Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
    Autor niniejszego artykułu chciałby jeszcze raz gorąco podziękować panu podinspektorowi za wniesioną pomoc.


    Wykorzystane akty prawne:

    1. Dz.U. 2011 nr 30 poz. 151 - Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami -  http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20110300151
    2. Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 - Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970980602
    3. Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20030320262


    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    krasnopiura

    Napisano

    Jeszcze trochę to i konie i muły będą musiały miec kwalifikacje czy nadają się do roli holownika.Biurokracja jest zmorą człowieka,a czasami i zwierzat.

    Podziel się komentarzem


    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach
    Biurokracja to nic innego jak twór pasożytniczy , żerujący na zdrowym organizmie i wysysający jego soki. Co raz większy sens widzę w tym by przeprowadzić się do Zimbabwe.

    Podziel się komentarzem


    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach
    Wachmistrz77

    Napisano

    Paczek czy Pączek? Masz wolne miejsce do Zimbabwe? Chętnie się przeprowadzę. Tam biurokracja to pojęcie względne. U nas za niedługo znajomi znajomych doprowadzą do tego że wciągną innych znajomych a ci z kolei swoich znajomych a że miejsc już nie będzie dla kolejnych znajomych więc potworzą sobie etaty organizując kursy i wydając sposobne zezwolenia za odpowiednią opłatą. Za niedługo lodów nie kupisz bez zaświadczenia o wycięciu migdałków a robotnik bez prawka z kategorią X (na pojazdy pchane typu taczka jedno i dwu kołowa) nie będzie mógł pracować na budowie. To jak z tym Zimbabwe? P.S. Tam ponoć można mieć 3 żony :))) [niestety też teściowe - brrr]

    Podziel się komentarzem


    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach
    Piszesz Miodzio, że prawa jazdy będą ważne 15 lat. Co po tym terminie? Egzaminy, kursy, szkolenia, badania lekarskie? Mam aktualnie PJ bezterminowe ale wydane w 1979r. na kat. B i dopisana kategoria E w 1990r. Czyli okres ważności mocno przekroczony. Wiesz, co dalej? Będą wzywać do zdawania?

    Podziel się komentarzem


    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach
    "Zgodnie z ustawą o kierujących pojazdami – wymiana dokumentów następować będzie stopniowo w terminie od dnia 19 stycznia 2028 r. do dnia 18 stycznia 2033 r. " Czyli bezterminowe do max 2033r , później badania lekarski lub wymyślą coś jeszcze.

    Podziel się komentarzem


    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach
    Koleżanki i koledzy... czy mając wydane prawo jazdy w 1993 roku mogę ciągnąc zestaw 2100kg (auto) + 1500kg (przyczepa) na kategorii B? Trochę nie rozumiem tego podpunktu, w którym mowa o kategorii B96 (skąd ta kategoria?) "zestaw samochód o DMC do 3500 kg z przyczepą inną niż lekka, gdy waga zestawu jest do 4250 kg sum DMC - kategoria B96."

    Podziel się komentarzem


    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach
    ... potrafię przettłumaczyć to na język filozoficzny: bełkot.

    Podziel się komentarzem


    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach
    nigdzie powyżej nie znalazłem tej informacji, a może okazać się pomocna: przelicznik 1,33, który mocno ogranicza możliwości holowania, ma zastosowanie jedynie w naszym kraju.

    Podziel się komentarzem


    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach


    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się

  • Kategorie

  • Czym jest caravaning?
    Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery i przyczepy kempingowe. Jest to więc camping, tyle że wykorzystujący bardziej zaawansowany sprzęt, coś w rodzaju plenerowych wczasów na wyższym poziomie wyposażenia technicznego. Sprzętem tym mogą być zarówno bezsilnikowe pojazdy rekreacyjne, tj. holowane przez samochody przyczepy kempingowe różnej konstrukcji, jak i pojazdy silnikowe, z zabudową mieszkalną nazywane potocznie kamper ( z ang. camper) czyli samochody kempingowe.

    Komu spodoba się ta forma turystyki?
    W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym, wysoko uprzemysłowionym i zanieczyszczonym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia - ucieczki od szarej codzienności, brudnych miast i przebywanie na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić samochody i przyczepy kempingowe, przy czym nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Karawaning spodoba się ludziom kochającym ruch, niezależność i wolność - wyprawa z przyczepą kempingową czy camperem stwarza dużo sytuacji zachęcających do ruchu i przebywania na łonie natury.

×