Wiele emocji wśród karawaningowców wzbudza nowa Ustawa o
kierujących pojazdami i zmiany wprowadzone przez nią od dnia 19
stycznia 2013 roku. Nasz pierwszy artykuł rozpoczął wiele dyskusji
i różnych interpretacji.
Postaram się więc wyjaśnić, jakie kategorie prawa jazdy obowiązują
nas przy ciągnięciu przyczepy.
Uprawnienia wynikające z kategorii Prawa
Jazdy.
Poniżej przytaczam wycinek z Ustawy o kierujących pojazdami z dnia
5 stycznia 2011 r.
Rozdział 2
Osoby uprawnione do kierowania pojazdami
Interesuje nas artykuł 6 i artykuł 12.
Art. 6. 1. "Ustawy" - Prawo jazdy stwierdza posiadanie
uprawnienia do kierowania:
...
6) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t,
z wyjątkiem autobusu i motocykla,
zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a,
oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit.
a, oraz z przyczepy innej niż
lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych
pojazdów nie przekracza 4 250
kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii
AM;
A ustęp 2 brzmi dla litery c brzmi:
2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c,
którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować
osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego,
potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
12) kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym
odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z
przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E
dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może
przekraczać 3,5 t;
Reasumując na co pozwalają nam teoretycznie
poszczególne kategorie prawa jazdy:
- zestaw do 3500 kg DMC łącznej wagi samochodu i przyczepy wystarczy kategoria B.
- zestaw samochód o DMC do 3500 kg z przyczepą lekką, gdy suma DMC pojazdu i przyczepy jest do 4250 kg - wystarczy kategoria B.
- zestaw samochód o DMC do 3500 kg z przyczepą inną niż lekka, gdy waga zestawu jest do 4250 kg sum DMC - kategoria B96.
- zestaw samochód o DMC do 3500 kg z przyczepą o DMC do 3500 kg - kategoria B+E
Warunki techniczne pojazdów.
Oprócz możliwości jakie daje nam posiadanie odpowiedniego wpisu do
prawa jazdy obowiązują nas zapisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym
oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków
technicznych pojazdów.
Art. 62. ust. 1 pkt. 1 (Prawo o ruchu drogowym) mówi, że:
Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód
osobowy, samochód ciężarowy
o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub
autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu
ciągnącego;
par 3 ust. 4 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w
sprawie warunków technicznych pojazdów, mówi, że:
Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy
przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:
a) wartości znamionowej urządzenia
sprzęgającego
b) dopuszczalnej masy całkowitej tego
pojazdu
c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla
tego pojazdu przez producenta
d) 3500 kg
z tym, że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją
zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra
Infrastruktury w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i
przyczep, masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości
wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy
zachowaniu pozostałych warunków.
par 14 ust 7
W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
3,5 t przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego
dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej
masy całkowitej przyczepy dopuszcza się hamulec roboczy typu
bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej
osi.
PODSUMOWANIE:
1) formalnie prawo jazdy kategorii B+E daje uprawnienia do
kierowania zespołem pojazdów o dopuszczalnej i rzeczywistej masie
równej 7t. W praktyce jednak po uwzględnieniu konstrukcji przyczep
(a w szczególności przyczep kempingowych) rzeczywista masa
całkowita zespołu pojazdów, jaką może prowadzić posiadacz kategorii
B+E wynosić będzie około 6130 kg - samochód 3500kg +
przyczepa (3500kg:1,33=2630 kg)
2) rzeczywista masa całkowita pojazdu ciągnącego przyczepę musi
być większa lub równa rzeczywistej masie całkowitej ciągniętej
przyczepy (przy założeniu pojazdu ciągnącego do 3500 kg DMC)
3) Przelicznik 1.33 DMC stosuje się również do pojazdów terenowych
4x4.
Artykuł powstał przy współpracy i wyjaśnieniu wszystkich
merytorycznych zawiłości przez Zastępcę Naczelnika Wydziału Ruchu
Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
Autor niniejszego artykułu chciałby jeszcze raz gorąco podziękować
panu podinspektorowi za wniesioną pomoc.
Wykorzystane akty prawne:
- Dz.U. 2011 nr 30 poz. 151 - Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20110300151
- Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 - Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970980602
- Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20030320262
Rekomendowane komentarze
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.