Skocz do zawartości
  • Rolety do kampera i przyczepy


    KarawaningPl
    • Autor: Dariusz Wołodźko

    Artykuł z nr 4(6) 2006 Polskiego Caravaningu opublikowany za zgodą wydawcy.

    PC logoTrudno wyobrazić sobie pobyt na kempingu (nawet zacienionym) bez rolet, które pozwalają unikać nasłonecznienia i chronią przed deszczem. Spełniają one podobną rolę, jak przedsionki, choć są tańsze i - z reguły - prostsze w montażu i obsłudze.

    Fiamma 45iRynek rolet jest w zasadzie zdominowany jest przez dwóch producentów: belgijski Omnistor i włoską Fiammę. Obie firmy mają ugruntowaną pozycję i wieloletnie doświadczenie w ich produkcji. Większość caravaningowców korzysta z ich produktów od dawna.

     

    Podział i zastosowanie rolet

    Istnieje podział rolet ze względu na ich zastosowanie, cenę i sposob montażu. Oto ich podstawowe rodzaje:

    • w pokrowcu, wsuwane w lik przedsionka, rozwijane ręcznie, najtańsze. Cena detaliczna brutto przy długości 2,8 m: ok. 950 zł. Najczęstsze zastosowanie: przyczepy kempingowe. Nazwy: Omnistor Caravan, Fiamma Caravanstore.

      Firma Fiamma wprowadza również nowość: Caravansore Zip, czyli model z dopinanymi na suwaki ścianami przód + boki, zasłonki etc. Cena detaliczna brutto przy długości 2,8 m: ok 3 200 zł.

    • w kasecie, ręcznie rozwijane. Cena detaliczna brutto przy długości 2,5 m: ok. 1250 zł. Najczęstsze zastosowanie: samochody typu bus, van, jeep. Rolety mogą być mocowane bez wiercenia w ścianie pojazdu za pomocą uchwytów mocowanych np. do relingów lub do belek zwykłego bagażnika dachowego. Nazwy: Fiamma F35, Omnistor 2000 (dodatkowo posiada system samorolujący do składania rolety).

      Piknik w lesie staje się dostępny dla posiadaczy takich aut, jak: Voyager, Transporter, Jeep Cheerokee, Kia Carnival czy Patrol. Do VW Transportera i Multivana, Omnistor stworzył specjalny model 5102 mocowany do fabrycznych uchwytów w dachu.

    • w kasecie, zwijanie na korbę lub elektrycznie, mocowane przede wszystkim na stałych uchwytach na ścianie pojazdu. Najczęstsze zastosowanie: samochody kempingowe, nowsze samochody dostawcze np.: Ducato, Jumper, Boxer, Sprinter, LT, Movano, Master. Cena detaliczna przy długości 3,0 m: 1999 zł. Nazwy: Omnistor 5002 (5500 i 5800 są dłuższe: maks. 6 m i o zwiększonym wysięgu do 2,75 m), Fiamma F45i (dodatkowo dostępne: wersja F45 iL maks. 5,5 m długości i wersja Titanium w kolorze srebrnym).

      W obu firmach występuje możliwość dokupienia zestawu ścian, które tworzą zwarty i szybko rozkładany przedsionek do pojazdu kempingowego z tym, że Fiamma oferuje dodatkowo model F45 Zip ze ścianami dopinanymi na suwaki.

    • w kasecie, zwijanie na korbę lub elektrycznie, mocowane przede wszystkim na stałych uchwytach na dachu pojazdu. Najczęstsze zastosowanie: samochody kempingowe i ewentualnie przyczepy kempingowe. Roleta mocowana na dachu nie obciąża swoim ciężarem ściany pojazdu. Cena detaliczna brutto przy długości 3,4 m: ok. 2700 zł. Nazwy: Fiamma F65 Top, Omnistor 6002 (6502 i 6802 są dłuższe: maks. 5,5 m i o zwiększonym wysięgu do 2,75m).
    Omnistor 5102 VW Fiamma 65

    Specjalny model Omnistora 5102 do VW Transportera i Multivana, mocowany do fabrycznych uchwytów.

    Fiamma 65 w kasecie, mocowana na dachu

    Dodatkowo do wszystkich modeli rolet producenci oferują szeroką gamę akcesoriów, pasy zabezpieczające przed silnym wiatrem, napinacze, napędy elektryczne etc. Za nie zapłacimy oczywiście oddzielnie.

    Jak wybrać roletę?

    #5Wybór właściwej rolety wcale nie jest prosty. Musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Zacznijmy od... wartości naszego pojazdu kempingowego. Do starszych i tańszych montaż drogich elementów jest po prostu nieekonomiczny i najlepiej wtedy zakupić rolety w pokrowcach lub tańsze w kasecie. Niemniej ważne jest przeznaczenie: czy do pojazdu, czy do przyczepy, czy do kampera typu van itd. Do nowszych samochodów typu bus, van i inne dostawcze, warto pokusić się o montaż bez wiercenia, czyli zakupić rolety w kasecie rozwijane ręcznie. Do większych samochodów zaleca się montaż relingów dachowych na bazie fabrycznych otworów w dachu - pojazd nie straci wtedy gwarancji na perforację blachy!

    Omnistor 9005 Omnistor rozwijany
    Rozkładanie rolety Omnistor 9005
    Rozwijanie rolety Omnistor

    Dopasuj do długości

    Długość rolety powinna być naturalnie dostosowana do długości pojazdu. W szczególności dotyczy to rolet mocowanych w liku przedsionka, kiedy listwa opada ku dołowi (w niektórych modelach przyczep) - wtedy długość rolety powinna odpowiadać długości płaszczyzny poziomej wzdłuż dachu. W samochodach kempingowych należy pamiętać o uwzględnieniu usytuowania przednich drzwi. Istotną kwestią jest także umieszczenie lampy przedsionkowej, ponieważ nie zawsze pomiędzy krawędzią dachu a lampą jest dość miejsca na roletę w kasecie oraz umieszczenie kominka (w przypadku rolet mocowanych na dachu).

    Do tańszych - w pokrowcu

    Do tańszych przyczep kempingowych i starszych samochodów lepiej wybrać najtańsze rolety w pokrowcu. Ich zdecydowanymi zaletami są cena i łatwy montaż oraz możliwość szybkiego przełożenia do innego pojazdu (np. w przypadku sprzedaży). Raczej nie zdarza się sprzedaż używanego samochodu kempingowego bez rolety zamocowanej na stałe, ponieważ po jej demontażu na ścianie i tak pozostaną zaczepy.

    Omnistor 5102 VW #2
    Zip Caravan
    Adapter modelu Omnistor 5102 do VW Transportera i Multivana. ZIP Caravan

    Roleta czy przedsionek?

    Lepiej wybrać roletę, gdy podróżujemy dużo i krótko pozostajemy w jednym miejscu. Podczas krótkich pobytów w jednym miejscu (np. na weekendowych zlotach caravaningowych) lub wycieczkach po kraju czy świecie, rozwijanie rolety następuje co kilka dni. W sytuacji dłuższych pobytów w jednym miejscu, caravaningowcy podróżujący z przyczepą bardziej skłonni są wybierać przedsionek. Kamperowcy natomiast z reguły wybierają rolety.

    Omnistor 6002
    Omnistor 6802
    Roleta Omnistor 6002 mocowana na dachu Roleta o zwiększonym zasięgu Omnistor 6802

    Montaż

    O ile montaż rolety w pokrowcu nie nastręcza specjalnych trudności (wystarczy ją tylko rozwinąć, wsunąć w lik przedsionka lub listwę - w starszych i tańszych kamperach - a następnie zabezpieczyć tulejkami końcówki i ponownie zwinąć), o tyle montaż rolety w kasecie jest już bardziej skomplikowany. Wymaga bowiem ingerencji mechanicznej w konstrukcję ściany lub dachu pojazdu (z wyjątkiem rolet rozwijanych ręcznie). Montaż rolety w zasadzie powinien być przeprowadzony przez fachowców. Pamiętajmy bowiem, że budowa ściany pojazdu kempingowego to najczęściej tzw. sandwicz (ang. kanapka). Są to kolejne warstwy blachy, styroporu i drewna. Dokręcenie śrub mocujących do ściany (adapter), do których później mocuje się roletę, może po prostu zgnieść ścianę już w trakcie montażu lub później w trakcie użytkowania na drodze! Dlatego najlepiej pomiędzy płytkę (montowaną wewnątrz, a adapter montowany na zewnątrz) w otworze w ścianie, przez który przechodzą śruby, osadzić aluminiowe tuleje. Ich długość powinna odpowiadać długości otworu w ścianie. Dzięki temu oba elementy mocujące (wewnętrzny i zewnętrzny) będą opierały się o tuleje - nie powodując uszkodzenia ściany. Dodatkowo, miejsca te należy dokładnie zabezpieczyć silikonem. Rolety mocowane na dachu można umieścić na relingach mocowanych na dachu po obu stronach pojazdu za pomocą blachowkrętów (nierdzewnych), a następnie połączyć belkami w poprzek pojazdu, do których ostatecznie montuje się roletę. Metoda ta ma dwie podstawowe zalety: po pierwsze, pozwala na montaż rolety bez przewiercana ściany na wylot. Po drugie, spojenie ściany z dachem jest najmocniejszym połączeniem konstrukcyjnym. Jednak najpopularniejszym i najtańszym rozwiązaniem jest roleta na ścianie pojazdu kempingowego.

    Konsultacja: Grzegorz Binkiewicz, Adria Caravan Polska




    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia



    Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

    Gość
    Dodaj komentarz...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

    Ładowanie

  • Czym jest caravaning?
    Caravaning to współczesna forma aktywnej turystyki motorowej, dla której bazą noclegowo-żywieniową są kampery i przyczepy kempingowe. Jest to więc camping, tyle że wykorzystujący bardziej zaawansowany sprzęt, coś w rodzaju plenerowych wczasów na wyższym poziomie wyposażenia technicznego. Sprzętem tym mogą być zarówno bezsilnikowe pojazdy rekreacyjne, tj. holowane przez samochody przyczepy kempingowe różnej konstrukcji, jak i pojazdy silnikowe, z zabudową mieszkalną nazywane potocznie kamper ( z ang. camper) czyli samochody kempingowe.

    Komu spodoba się ta forma turystyki?
    W człowieku żyjącym we współczesnym zurbanizowanym, wysoko uprzemysłowionym i zanieczyszczonym świecie coraz częściej rodzi się potrzeba zupełnie odmiennego trybu życia - ucieczki od szarej codzienności, brudnych miast i przebywanie na łonie natury wśród lasów, wód i łąk. Taką ucieczkę są w stanie nam zapewnić samochody i przyczepy kempingowe, przy czym nie zrezygnujemy z podstawowych wygód, jakim jest łóżko, ciepły posiłek i ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Karawaning spodoba się ludziom kochającym ruch, niezależność i wolność - wyprawa z przyczepą kempingową czy camperem stwarza dużo sytuacji zachęcających do ruchu i przebywania na łonie natury.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.