Skocz do zawartości

terenowiec

Użytkownicy
  • Postów

    1386
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

O terenowiec

  • Urodziny 17.07.1969

O mnie

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Skąd
    Strzelin - Dolny Ślask
  • Zainteresowania
    foto, góry, morze, kajaki, 4x4, narty
  • Zawód
    geolog - dziennikarz

Kontakt

  • Telefon
    606 28 64 73

Sprzęt

  • Sprzęt
    Przyczepa
  • Model
    Knaus 590 TK
  • Holownik
    Peugeot Traveller long, Land Cruiser 3.0 TD

Ostatnie wizyty

2338 wyświetleń profilu

Osiągnięcia terenowiec

Forumowicz

Forumowicz (3/3)

  1. Cześć Wam. Czy są wśród Was osoby, które doświadczyły, widziały lub słyszały z pewnych ust, jak sprawdza się bezprzewodowa kamera cofania zamontowana na tyle przyczepy, a nie na kamperze. Interesuje mnie tylko sprawa cofania, a nie widoku podczas jazdy. Czytałem, że opinie o bezprzewodowych kamerach są złe. Czy znaczy to, że podczas cofania w ogóle nie ma żadnego obrazu, czy są to inne wady? Mi osobiście wystarczy abym widział (w byle jakiej jakości) czy jest jakaś przeszkoda, w którą mogę uderzyć (słup, samochód, rower, człowiek itp.). Podzielcie się swoją wiedzą, bo jestem ciekaw. Mój zestaw jest długi - 13 metrów.
  2. No to muszę powiedzieć, że sumarycznie napędziliście mi stracha. Wynika to z tego, że na poruszane tu rozwiązania trzeba mieć budżet 4 razy większy niż planowałem. Obecnie mam dobry aku głębokiego rozładowania 100Ah (nie AGM), regulator i panel 80 -100W. Suszarka, której używają kobiety bierze mało, bo bez włączonej grzałki i chodzi ona na obecnej przetwornicy 300-500W, na cieniutkich kablach 2,5mm2,. Przetwornicę kupiłem nową, większą, jeszcze nie podłączoną (tu jest jej recenzja u znanego na naszym forum YuTubera: , a kable do tej przetwornicy kupiłem grube jak palce (chyb z 70zł wydałem). Nowe aku LiFePo4 odpada, ze wzglęu na cenę. Dlatego skorzystam z Waszej pierwszej propozycji wymiany regulatora na SmartSolar 100/20 z BT proponowany przez Czyś, i do tego zmienię stary panel na jakiś zwykły 140 - 180W (nowy). Czajnika i kuchenki nie bedę po prostu używał, jak ma się przez to akumulator czy regulator popsuć. Ze starego zestawu korzystam bez problemu od 8 lat, to myślę, że nieco większy panel, o te 50 - 70 Wat, raczej szkody nie zrobi, a może niekiedy nieco szybciej uzypełni zużywany prąd.
  3. Panowie, moja instalacja (obecna i chyba ta przyszła po rozbudowie), jest może trochę nietypowa. Pierwsza część jest normalna: kable z panela do regulatora i dalej z regulatora kable do akumulatora i przyczepowych urządzeń. „Innowacją” jest natomiast to, że oprócz tego co wyżej, bezpośrednio z akumulatora (z pominięciem regulatora) dwa grube jak długopis kable idą do przetwornicy 12/230V. Akumulator poprzez regulator obsługuje tylko małe uprzedzenia (światło, pompki i lodówkę (tradycyjną nie kompresorową, choć nie pamiętam jak ją podłączyłem). Czyli z regulatora nie są ciągnięte duże moce - jeżeli dobrze się wyrażam. Rolą nowego - większego panela - ma być sprawniejsze uzupełnienie zużytej energii, na przykład, kiedy na pół dnia zostawiam podłączoną do aku lodówkę na 12V i po południu z prądem jest już licho (jeszcze jest, ale kontrolka świeci, że jest go mało). Nowością jaką zamierzam wprowadzić będzie to, że bezpośrednio z akumulatora i podłączonej do niego przetwornicy 230V zasilane będą: mały czajniczek, mała kucheneczka (800 – 100W) jakaś suszarka do włosów itp. (wszystko oczywiście w osobnym czasie – nie jednocześnie). Częstotliwość używania tych urządzeń to 2 - 4 razy dziennie po 5 - 7 minut – nie więcej. Nie wiem, ile prądu zażrą takie urządzenia, ale wydaje mi się, że nowy większy panel, zużytą w ten sposób energię akumulatora, uzupełni szybciej niż obecny 80 Watowy. Dlatego po Waszych sugestiach chyba zdecyduje się na regulator ten 100/20A i jakiś panel w okolicy 250 -300W. Chyba, że wejdzie większy, ten z domowych dachów, ale one mają po 380 -400W i nie wiem, czy tak duży panel nie sfajczy mi regulatora i akumulatora? Nie znam się i nie wiem?
  4. Koledzy Czyś i Michał, to super informacja, że te regulatory Victron obsłużą mój akumulator. Przy tym, nie wykluczone, że jak ten aku się skończy, to następnym będzie LiFePo4. Tym samym regulator już będę miał. Michał, wytłumacz mi prościej (bo ja nie elektryk) o co chodzi w Twoim wpisie powyżej: "Jak ktoś nie kupi/nie ma smart - można dołożyć nadajnik BT"? Co to znaczy smart i co to znaczy ndajnik BT? To znaczy, że oprócz regulatora muszę jeszcze coś kupować? I jeszcze pytanie o "moc" regulatora. Czy nie lepiej mi, zamiast 15A kupić ciut mocniejszy, np - 20A, z myślą o potencjalnej rozbudowie paneli w przyszłości?
  5. Cezarypl, niechęć do zmiany regulatora, to nie tylko kwestia dodatkowych 300 zł. Nie wiem, czy ten o którym piszesz: Victron z BT 75/15 A, nadaje się do ładowania mojego akumulatora, bo w spoecyfikacji regulatora nie widzę opisu konkretnych typów akumulatorów. Mój regulatora obsługuje mój akumulatora bardzo poprawnie, bo zestaw chodzi super już 8 rok. Mój akumulator to nie AGM czy Litowy, tylko inny (głębokiego rozładowania). Jak się okażę, że regulator źle się dogaduje z akumulatorem, to z prostej wymiany jednego panela zrobić mi sie może wymiana wszystkiego za 1500 albo więcej złotych. Nie warto. Samo powiększenie tego co mam o kolejne 50 - 80 Wat, na moje potrzeby, na dziś jest w zupełnośc wystarczające. W ostatecznności, jak nie znajdę panela Half Cut, to założyć można nawet zwykły. Jak ten: https://ekowolt.pl/4926/panel-sloneczny-180w-monokrystaliczny Pewnie i tak będzie lepszy od tego, który mam - to dach mojej budki: na zdjąciu poniżej:
  6. Jak się zrobi cieplej, to odkręcę panel, aby popatrzeć na jego tabliczkę znamionową. Przyznam, że nie potrafię z tych danyc wiele odczytywać (brak wiedzy elektrycznej). Jedyny parametr, który mi coś mówi, to moc w Watach. Podziwiam Was za sprawne żaglowanie wiedzą elektryczno -elektroniczną. Podsumowaując, modułu o mocy 200W nie zakłądać, bo mogę coś uszkodzić... Lepiej założyć coś o mocy (Watach) podobne do tego panela, który jest na dachu? Czy dobrze zrozumiałem Waszą dyskusję?
  7. Michał, nie mam potrzeby zmainy całosci, bo regulator świetnie się sprawdza, wręcz genialnie. Nie mam do niego żadnych zastrzeżeń. Jedynie panel jest maławy (80 -100W) i ma już swoje lata. Zdażało się, że trochę nie wyrabiał. Firmy sprzedające zestawy łączą regulatory 10A z panelami do 170 -180W. Piętnasto, czy dwudziestoamperowe regulatory dają dopiero z panelami 200W i większymi. Ja chcę odświeżyć i nieco powikszyć moc panala, bez wchodzenia w dodatkowe koszty rozbudwy całego zestawu.
  8. Michał, i co się wtedy ewentualnie stanie z regulatorem? Sfajczy się, wyłączy, czy coś innego? Mam obawy, że może uszkodzić regulator, dlatego wolałbym taki panel, który się mieści w 10A, czyli takie w zakresię 160 -190W.
  9. Dzięki Cześ. Ten panel widziałem, ale na tabliczce znamionowej ma on podaną wartość: Prąd Max: Imp [A] 10,7. Mój regulator MPPT Tracer ma wartość 10A, czyli o te 0,7 ampera mniejszą. Czy to nie spowoduje czegoś złego (pożaru, uszkodzenia, albo złej pracy). Pytam, bo na prądzie to się za dobrze nie znam. Po prostu chcę wymienić obecny panel na nowy - większy.
  10. Cześć Koledzy. Nie chcę tworzyć dodatkowego tematu, więc zapytam w tym wątku. Mam ochotę wymienić mój stary panel fotovoltaiczny (coś koło 80 -100W i siedem lat na dachu) na nieco większy - ot chcę i już. Mój regulator MPPT 10A, obsłuży panel do max 200W (zależy od modelu i producenta). Dlatego dla bezpieczeństwa lepiej dać coś ciut mniejszego, tak 160 - 180W. Chcę panel sztywny - ramkowy, bo mam odpowiedni system mocowania. Fajnie by było, gdyby był on odporny na częściowe zacienienia, tzw. HALF CUT, bo często staję pod czymś, co rzuca jakieś drobne cienie. Czy możecie polecieć jakies konkretne modele z tym systemem w tym przedziele mocy? Z góry dziekuję.
  11. Zrobiłem tak jak radziliście. Uzupełniłem opłatę za przejazd pojazdem specjalnym (bo zwykły nie wchodził) i napisałem pismo reklmacyjne, że aplikacja nie zadziałała i opłaciłem przejazd z konta. Czekam na ewentualną odpowiedź, ale z tym może być różnie. Rok temu złożyłem inną reklamację i do dziś nie otrzymałem odpowiedzi.
  12. Jacek, a jak wybierasz punkty trasy, bo mi to nie działa. Wpisuję w okienko Olszyna - legnica i nie idzie... Jak to się robi? Jacek dodaję, że zrobiłem tak jak radziłeś - przejazd specjalny. A trasę trzeba kliknąś fizycznie na mapie prawym przyciskiem - raz start, drugi raz meta. Dzięki
  13. Jacek00 nie można uzupełnić przejazdu (lub tego nie umiem). Okienka nie działają. Dokładnie nie działa okienko rozpoczecia przejazdu, a tym samym nie można dokonać uzupełnienia, bo pozostałe okienka poniżej są nieaktywne.
  14. Cześć Wam wszystkim. Mam problem, bo wjechałem zestawem samochód + przyczepa powyżej 3,5t na autostradę A-4 (od strony Niemiec) bez włączonej aplikacji e-toll. Zorientowałem się dopiero po kilkudziesięciu km i ją włączyłem. Jednak część trasy jechałem bez opłat. Jeszcze tego samego dnia (dzisiaj) zadzwoniłem na infolinię e-toll przedstawiając sytuację i każdy mówił mi coś innego odnośnie uregulowania opłaty i kar. Pani powiedziała, że przyjdzie opłata uzupełniająca w wysokości 1500 zł. To oczywiśie żadne uzupełnienie tylko potężna kara. Sprawa jest świeża, bo z dzisiaj. Co moge w tej sytuacji zrobić, co proponujecie?
  15. Panowie pragnę Wam gorąco podziękować za wszelkie rady i sugestie, które okazało się chyba skuteczne. Chyba, bo jeszcze tylko musze podpiąć przyczepę aby sprawdzić czy są wszystkie światła. Powodem był uszkodzony moduł haka. Po zdjęciu lewego boczku w bagażniku dostaliśmy się do niego i kolega pobawił się w nieco testów ( z modułem i bez). Błędy nie wyskakiwały tylko wtedy, kiedy podpięta była przyczepa. Po odpięciu się pojawiały. Znalazłem w sieci używany moduł do Toyoty o tym samym numerze i po wpięciu go błędy zniknęły (wcześniej wykasowane komputerem). Tak więc wygląda na to, że winny był uszkodzony moduł.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.