Skocz do zawartości

9 krajów w 6 tygodni


marmur

Rekomendowane odpowiedzi

Meldujemy posłusznie, że właśnie wróciliśmy z naszej wyprawy.

 

Nie było nas w domu 43 dni. Odwiedziliśmy 9 krajów: Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię, Grecję, Albanię, Czarnogórę, Bośnię i Hercegowinę oraz Chorwację.

 

Trochę o technice:

 

Zrobiliśmy 6345 km. Średnia prędkość podróży to 50,3 km/h. Może nie jest imponująca, ale to nie był przejazd tam i z powrotem. Średnie spalanie to ok. 9,8 l/100 km. Choć nasz holownik jest już wiekowy to nie dolałem ani grama oleju.

 

Dwie butle gazowe po 11 kg wystarczyły. Początkowo zasilałem lodówkę w trakcie jazdy z 12V ale od wjazdu do Macedonii, gdy temperatura zaczęła przekraczać 30 stopni, zacząłem zasilać lodówkę gazem. Ani razu w trakcie jazdy nie zgasła i sprawowała się wyśmienicie.

 

Zainstalowany w przyczepce akumulator 90 Ah wraz zprzetwornicą 12VDC/230V AC, doładowywany w trakcie jazdy pozwalał na niezależność elektryczną przez ok. 7 dni. Nie było problemów z zasilaniem laptopa, doładowywaniem komórek, czy ładowaniem akumulatorów do aparatu fotograficznego. Oświetlenie diodowe również zdało egzamin (prawdopodobnie zdecyduję się na na likwidację oświetlenia 220V).

 

Klimatyzacja w przyczepie znakomicie poprawiała komfort, ale gdy temperatura dochodziła do 40stopni agregat przegrzewał się i zatrzymywał. Dobrym patentem okazał sięrównież sejf zainstalowany w przyczepce.

 

CB praktycznie nieprzydatne (chyba, że jedzie się w kilka załóg)

 

Mapy i nawigacja:

 

Mam Garmina. Mapy CNEurope NT 2012 NT- dobre i dokładne w UE, zupełnie nieprzydatne w Albanii i naBałkanach. Mapa Adria Route 3.30 wzasadzie pozwala na jazdę po Bałkanach. OVI mapy Nokii gorsze niż Garmin w UE icałkowicie nieprzydatne w Albanii czy na Bałkanach.

 

Wielki atlas ADAC 2012 przydatny, choć w wielu sytuacjach przestarzały.

 

Ani nawigacje ani atlasy nie uwzględniały np. długichodcinków autostrad w Albanii dawno już oddanych do eksploatacji.

 

Również Google Maps są nieprecyzyjne a czasami wręcz bezradne szczególnie w BiH i Albanii.

 

Internet:

 

Praktycznie wszędzie mieliśmy dostęp do darmowego WiFi (choćbyły drobne wyjątki). Strzałem w dziesiatkę było zabranie anteny panelowej 13dB oraz zewnętrznej karty WiFi na USB. Zainstalowany w laptopie telefon VOIP zapewniał tani i skuteczny sposób komunikacji z bliskimi.

 

Nasz zestaw sprawował się wyśmienicie, choć nie uniknęliśmy pewnych strat. Już trzeciego dnia odfrunęło nasze okno dachowe a dzień później urwałem korbkę od kółka manewrowego (zdecydowanie polecam zabranie ze sobą hydraulicznego podnośnika słupkowego). Przez cały czas podróży tylko raz padał deszcz przez pół godziny a otwarty parasol nad byłym okienkiem dachowym skutecznie załatwił sprawę. Przez większość podróży mieliśmy temperatury znacznie przekraczające 30st.

 

Tyle w telegraficznym skrócie.

 

Jeśli będzie zapotrzebowanie na więcej informacji to oczywiście napiszę. Dysponuję koordynatami GPS ze wszystkich miejsc postojowych.

Edytowane przez marmur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. piszę.

 

Na początek trasa:

 

Katowice - Bielsko-Biała - Korbielów - Banska Bystrica -Zvolen - Esztergom -Budapest - Kecskemet - Seged- Subotica- Beograd - Nisz - Skopje - Ohrid -Bitola - Kastoria - Kalambaka - Trikala - Arta - Patra - Peloponez., a w drodze powrotnej:

 

Patra - Preveza - Igoumenitsa - Konispol - Saranda - Himare - Vlore - Fier -Kavaje - Durres - Tirana - Kruje - Lezhe - Shkodra - Ulcinj - Bar - Kotor -Tivat - Podgorica - Mojkovac - Durdjevica Tara - Żabljak - Trsa - Plużine -Szczepan Polje - Gacko - Blagaj - Mostar - Medugorje - Jajce - Bihacz -Plitvice - Bosanska/Hrvatska Kostajnica - Barcs - Keszthely - Csorna -Bratysława - Żylina - Zwardoń - Bielsko-Biała Katowice

 

Uwagi do trasy:

 

-odcinek BB-Żywiec droga w ciągłej przebudowie z uszkodzoną nawierzchnią

 

-odcinek Esztergom Budapeszt przez Pomaz dość solidne podjazdy

 

-przejazd przez obwodnicę Belgradu - liczne korki i przebudowy

 

-odcinek Trikala Arta droga bardzo malownicza, na niektórych mapachwystępuje jako główna (GR-30) ale to tylko marzenia greków. Przejechanieodcinka 120 km zajęło mi ok 5 godzin. Bardzo strome podjazdy i zjazdy. Przezwiększość trasy na drugim biegu a dość często na pierwszym. Konieczne sprawnehamulce sprzęgło i układ chłodzenia. Mimo utrudnień warto przejechać tą trasębo jest przepiękna.

 

-odcinek Igoumenista-Konispol- Saranda (nowe przejście graniczne) . Wartotędy jechać by nie robić zbędnych kilometrów ale ok 10 km przed Sarandą droganie jest jeszcze gotowa

 

-odcinek Dhermi - Vlore Przejazd przez przełęcz na wys 1055m. Nawierzchniabardzo dobra ale strome podjazdy i zjazdy

 

-odcinek Żabljak - Trsa bezstresowy przejazd przez przełęcz na wysokości1908m

 

-odcinek Sczepan Polje - Gacko - Mostar: wąska droga i zła nawierzchnia naodcinku ok 30 km zaraz po wjeździe do BiH. Przez ponad 150 km nie spotkałemstacji benzynowej przy drodze

 

 

 

Reszta do przejechania bez większych problemów. Jedynie w południowejAlbanii trzeba zwracać uwagę na nieoznakowane progi zwalniające.

 

Policji wszędzie w normie ale nikt nas nie zatrzymał.

 

 

 

Opłaty drogowe:

 

Przejazd mostem do Patry 19,90 Euro za zestaw (promem 10 Euro)

 

Przejazd tunelem koło Prevezy 6 Euro za zestaw

 

Wjazd do MNE 10 Euro za zestaw do 3,5 T lub 30 Euro za większy zestaw.Winietka wazna przez rok od daty wystawienia.

 

Przejazd tunelem Sutomore w kierunku Podgoricy 5 Euro za zestaw

 

 

 

Paliwo dostępne wszędzie bez problemów, gaz LPG również. Albania bijewszystkie kraje gdy chodzi o ilość stacji benzynowych, są dosłownie co kilkasetmetrów. Wszędzie poza Albanią płaciłem kartą Mastercard bez zadnychproblemów.

 

I kilka fotek z trasy.

 

Bazylika w Esztergom

 

post-1214-0-41407200-1314615179_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękne wojaże - sam bym się wypuścił, ale gdy myślę o dalekich trasach to boję się co bym zrobił gdyby się holownik wysypał - czarne scenariusze typu sprzęgło, chłodzenie albo jeszcze coś gorszego i kosztownego....

 

Na to chyba nie ma reguły..... :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.