Skocz do zawartości

Kompozytowe butle gazowe


eeik

Rekomendowane odpowiedzi

Ja mam w cepie reduktor na 37 i osprzęt w budzie też jest na 37mbar. Podłączony propan butan i wszystko śmiga

 

Jesteś tego pewien, że sprzęty masz na 37 mbar :hmm: 

Musiałbyś mieć wszystko chyba w kategorii I3+

Sprawdź, bo jestem przekonany, że powinieneś mieć jednak 30 mbar.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może chodziło o propan.

W każdym razie, jest ta żółta wlepka 30mbar w bakiście. Zmienić oczywiście można, ale czy wolno?

Druga rzecz - o ile są reduktory 37mbar, i to nawet z wyjściem na gwint, to nie widzę typowo kempingowych, z dodatkowym zabezpieczeniem przed nadmiernym ciśnienie w butli.

Czy w ogóle przejmować się tym, czy brać zwykły byleby był do przyczep i miał gwint i 37mbT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś tego pewien, że sprzęty masz na 37 mbar :hmm: 

Musiałbyś mieć wszystko chyba w kategorii I3+

Sprawdź, bo jestem przekonany, że powinieneś mieć jednak 30 mbar.

Gdzieś w moim wątku dałem fotke tabliczki lodówki bo też o tym była mowa, trumy nie sprawdzałem ale wątpie że byłaby na inne ciśnienie

post-22353-0-08075400-1486164820_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli tak, jak pisałem: masz standardową instalację "30 mbar" i taki powinieneś mieć reduktor (oczywiście "karawaningowy"), chyba, że cały czas używasz wyłącznie butli z czystym propanem, to wtedy najodpowiedniejszy jest oczywiście 37 mbar (również "karawaningowy").

 

post-8228-0-86164000-1486174995_thumb.jpg

 

Mając reduktor 30 mbar, można praktycznie używać dowolnego gazu, z którym urządzenia współpracują, czyli w praktyce Propan-Butan, Butan oraz Propan i nic znaczącego nie będzie się działo. Mając jednak reduktor 37 mbar, można już używać tylko czystego Propanu, bo podłączenie butli z Propan-Butanem spowoduje, że będzie on podawany do urządzeń z ciśnieniem o prawie 25 % wyższym, niż dla tych urządzeń przewidziano, a co za tym idzie, wzrośnie nie tylko zużycie gazu, ale zmienią się warunki jego spalania. Przy dłuższym używaniu takiego "zestawu", poza spadkiem sprawności technicznej urządzeń, okopceniem dysz lub komór spalania, może jeszcze dojść do zwiększonej "produkcji" tlenku węgla np. przez kuchenkę, a to w pewnych warunkach może być już niebezpieczne.

Twoją tabliczkę należy interpretować następująco:
"I3+" 28 - 30 / 37 mbar - praca ze wszystkimi rodzajami gazu grupy "3" w zakresie podanych obok ciśnień.
Dalej podane są już konkretne ciśnienia dla danego rodzaju gazu i tak:
"I3B/P" - Propan-Butan 28 - 30 mbar
"I3P"  - Propan 37 mbar
"G30, G31"  p=  30/37 mbar   Butan - 30 mbar, Propan - 37 mbar

Tego typu parametry są w większości urządzeń gazowych, gdy przyczepa posiada instalację tzw. "30 mbar".

Dla przyczep z instalacją "50 mbar", różnice są tylko w ciśnieniu pracy urządzeń, zgodnie z danymi, które są podane na tabliczkach znamionowych, rodzaje gazów pozostają na ogół bez zmian.

 

 

PS
Kategoria "I3+" oznacza możliwość pracy ze wszystkimi rodzajami gazu jednej grupy (rodziny), czyli w tym przypadku: Propan-Butan, Butan, Propan
Gdyby kategoria była oznaczona np. II, to urządzenie było by przystosowane do zasilania gazem z dwóch rodzin, czyli np. gazy ziemne i gazy skroplone (węglowodorowe).
"3" to symbol danej rodziny gazów - w tym przypadku: Propan-Butan, Butan, Propan
Przykłady:
"G30" - Butan
"G31" Propan
"G30/G31" - Butan/Propan
"3B/P" - Propan-Butan
"I3P" - Propan


Może chodziło o propan.
W każdym razie, jest ta żółta wlepka 30mbar w bakiście. Zmienić oczywiście można, ale czy wolno?
Druga rzecz - o ile są reduktory 37mbar, i to nawet z wyjściem na gwint, to nie widzę typowo kempingowych, z dodatkowym zabezpieczeniem przed nadmiernym ciśnienie w butli.
Czy w ogóle przejmować się tym, czy brać zwykły byleby był do przyczep i miał gwint i 37mbT

 

Myślę że wyżej zawarłem po części odpowiedź również na Twoje wątpliwości.
Ta żółta "zaślepka" z boku reduktora, to nie jest zabezpieczenie przed wzrostem ciśnienia gazu w butli. :nono:
To jest wyjście tzw. zaworu PRV (jest tam mały otworek).
Jest to zawór bezpieczeństwa, ale zabezpieczający przed nadmiernym wzrostem ciśnienia w instalacji po stronie odbiorników.
Czasem może się zdarzyć, że jakaś drobina (zanieczyszczenie) przedostanie się do kanalików reduktora zakłócając jego działanie, co może właśnie spowodować, że reduktor zacznie podawać zwiększone ciśnienie gazu do odbiorników, czyli w efekcie zakłócony zostanie proces prawidłowego spalania gazu oraz prawidłowe działanie urządzeń gazowych (np. trudność z "odpaleniem" lodówki itp.). Zawór PRV powoduje usunięcie takiego zanieczyszczenia samoistnie i szybki powrót do normalnej pracy.
Tu o tym wszystkim było (o reduktorach również):
http://forum.karawaning.pl/topic/10142-wymiana-reduktora-gazowego/?p=239188

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dziękuję za odpowiedź, źle odczytałem oznaczenia. Czyli muszę wymienić reduktor. Czy ten będzie ok? http://allegro.pl/reduktor-gazowy-gok-30-mbar-cemping-i6597383322.html

Edytowane przez jacekzoo (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jest odpowiedni, ale przed zakupem upewnij się, że dostaniesz nie starszy, niż z ubiegłego roku, bo ten ze zdjęcia ma już ponad cztery lata. Zdjęcie jest pewnie tylko poglądowe, ale zapytać nie zaszkodzi. Okres używalności dla konkretnie tego reduktora, to 10 lat od wybitej daty produkcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

chyba, że cały czas używasz wyłącznie butli z czystym propanem, to wtedy najodpowiedniejszy jest oczywiście 37 mbar (również "karawaningowy").

 

A czy ktoś z was widział taki reduktor - 37mbar, karawaningowy na propan? - bo ja szukałem i nigdzie nie mogę znaleźć.. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie.  :hmm:  Wydaje mi się, że kiedyś taki widziałem, ale głowy nie dam, z pewnością nie był firmy GOK.
Używając propanu, najbardziej odpowiednie ciśnienie po reduktorze, to 37 mbar, jednak z praktyki bardzo wielu użytkowników wynika, że w większości sytuacji nie ma to jakiegoś większego znaczenia, jeśli będzie to 30 mbar. Być może dlatego, 30 mbar pozostaje "standardową" wartością większości reduktorów karawaningowych.
Jak wcześniej wspominałem, nie wiem, jakie konkretnie są różnice pomiędzy reduktorami o różnym przeznaczeniu i nie wiem, jaka jest polityka producentów, ale reduktory 37 mbar w wykonaniu turystycznym (tzw. kempingowym) znajdziemy bez problemów, jednak brak ich w wykonaniu karawaningowym.

 

post-8228-0-34442900-1486773618_thumb.jpg

Źródło; www.frankana.de

 

Piktogramy lub oznaczenia słowne są jednoznaczne, więc o złej interpretacji przeznaczenia raczej nie ma mowy, tym bardziej, że nawet na stronach producenta, wspomniane reduktory również nie są wzajemnie kompatybilne - umieszczone są w grupach o odmiennym przeznaczeniu.
Życie pokazuje, że nie wszyscy ochoczo stosują w swoich przyczepach odpowiednie reduktory, więc gdyby ktoś się bardzo upierał, aby mieć reduktor 37 mbar, mimo że nie będzie on "karawaningowy", to lepiej już z dwojga złego mieć ten "turystyczny", niż np. domowy. Można w sklepach spotkać jeszcze reduktor tzw. "regulowany", ale również tylko w wersji turystycznej (np. od 25 - 50 mbar).

 

post-8228-0-83283800-1486773640_thumb.jpg

 

Można w nim ustawić sobie ciśnienie wyjściowe np. 30, 37 lub 50 mbar w zależności od potrzeb, jednak mimo uniwersalności, dalej jest to reduktor turystyczny, a jak pisałem, nie pochwalam stosowania w karawaningu reduktorów o innym przeznaczeniu. Moim zdaniem, poza sytuacjami całkowicie ekstremalnymi, posiadanie w przyczepie reduktora 30 bądź 50 mbar (zależnie od instalacji) jest całkowicie wystarczające, zarówno dla czystego propanu, jak i propan-butanu.

PS

Nie zawsze można całkowicie ufać opisom sprzedawców różnych rzeczy, ponieważ niejednokrotnie spotykałem błędne.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie zapytam w tym dziale - mam 2 nowe butle kompozytowe ale z zaworami duńskimi - czy ktoś może się orientuje czy jest możliwość dokupienia redukcji pod nasze reduktory - lub czy można gdzieć wstawić polskie zawory w te butle?

Edytowane przez BartoszK (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór zmienisz na jaki chcesz i to jest najprostsze rozwiązanie, ale potem musisz samemu gaz nalewać, przejściówki nie widziałem, ale też nie szukałem. Gdzieś chyba mam stary reduktor na duńską butlę.

 

wysłane z telefonu

 

Edytowane przez chris_66 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]  ważą około 2kg i szkoda je wywalic - w sezonieto zawsze 20kg mniej w bakiscie dymajace na hak....

 

Zgubiłeś jedynkę przed "2kg" :]  Wiem, że to niezamierzone, ale jak ktoś przeczyta i pomyśli, że jedna waży 1 kg  :jump: 

Mam też kompozyty, też ze standardowym zaworem - jedna waży właśnie 6 kg (oczywiście pusta).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.