Skocz do zawartości

Haki holownicze + wiązki 7 lub 13-pin


haki24

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Służę pomocą wszystkim którzy przymierzają się do montażu haka holowniczego w swoim samochodzie. Również mogę doradzić jakie wiązki stosować w samochodzie z systemem analogowym czy cyfrowym CANBus który jest stosowany w większości nowych fabrycznych samochodów czy w wielu autach od roku 2003 w zależności od marki i modelu. Kiedy należy stosować gniazda 7 czy 13-pin oraz w jakich samochodach można stosować tradycyjne wiązki a gdzie musi być zastosowany moduł do sterowania oświetlenia w przyczepie.

 

Bardzo często się spotykam że wielu monterów sprzedawców haków zwanych podawaczy wciska klientom moduły które w danym modelu auta nie ma potrzeby montażu.

 

Skąd to się bierze większość producentów modułów stworzyło listy samochodów w których należy montować moduły uniwersalne co w wielu przypadkach jest nie prawdą a jedynie czerpią z kłamstwa korzyści finansowe.

 

Prosty przykład wiązka dedykowana do Renault Scenic 2003-2009 kosztuje 130,- a wiele monterów haków montuje klientom moduły uniwersalne które i tak nic nie pomagają a jedynie w ekstremalnych warunkach mogą zaszkodzić. A koszt najtańszych modułów zaczynają się od 160,- które często mają wiele do życzenia do tego w większości przypadków przewody do podłączenia są za krótkie które trzeba dodatkowo sztukować.

 

Pozdrawiam

 

Janusz Michalak

 

Haki24

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 172
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam

Pytanie toyota corolla verso rok 2007 czy przy montaz haka trzeba podcinać zderzak jeżeli tak to czy duże wycięcie

jeśli chodzi o wiązkę to jaki jest jej koszt

 

Witam

 

W każdym wariancie jest podcinany zderzak od spodu lub cięty w sposób widoczny , wszystko zależy jaką mamy konstrukcje haka.

Kupowanie haka gdzie sprzedawca oferuje bez cięcia trzeba się liczyć z tym że każdy krawężnik i leżący policjant będzie zaliczany co nie jest zbyt przyjemne. Powód o tuż wsporniki haka będą bardzo nisko co zmniejszy się prześwit samochodu.

Ceny porządnych haków które montuje się bez problemowo i ingerencji dodatkowych narzędzi np borowania otworów montażowych czy naciągania karoserii zaczynają się wyrób krajowy od 415,- , a haki zachodnie od 595,- do prawie 800,-

Automaty są dość drogie koszt od 1270,- do 1390,-

Wiązki 13-pin kształtują się od 206,- stały plus jest wyposażeniem dodatkowym.

W tym modelu Toyoty nie ma potrzeby stosowania modułów.

Można też zastosować uniwersalną wiązkę z gniazdem 13-pin bez modułu ceny zaczynają się od 95,- produkt Westfalia

 

Pozdrawiam

 

haki24

Edytowane przez haki24 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba jednak brać pod uwage samochody na gwarancji , najlepiej stosować wtedy wiązki z kostkami do lamp, szybkozłączki lutowanie itp. moga powodowac problemy w przypadku reklamacji elektryki w samochodzie.

Moduły , tak i nie.Prosty przykład mój samochód, niby mogę zamontować wiązke bez modułu poniewaz i tak nie mam magistrali do lamp , ale... przyczepa to duże obciążenie dla instalacji samochodu i może powodowac jej przeciązenia/przegrzewanie lub przepalanie bezpieczników te obliczne sa dla obciażenie lamp w pojeżdzie.

Moduł z reguły ma własne zasilanie i oświetlenie przyczepy jest realizowane bez obciążenia instalacji.Następna sprawa to komfort, do modułu można podłączyc alarm samochodowy(wyje przy odpięciu przyczepy) , czujniki cofania-deaktywacja po podpięciu przyczepy, obsługa zarówek led, KONTROLA ŻARÓWEK W PRZECZEPIE co jest OBOWIAZKOWE np. Niemczech

Przy fabryczne j insatalcji w Transicie , wszyskto idzie po przekaźniku/module, nie jest tak ,że tylko przedłużyli wiązki do haka.

 

 

Reasumując jesli sama wiązka to 130zł a taka z modułem to 200zł rachunek jest prosty,ta z modułem jest lepsza.

 

Co do cen, sama wiązka 13 pin w Goliacie kosztuje 60zł , dla forumowiczów pewnie rabat dają.

Mój hak Bosal kosztował 350zł , wiązka z orginalnymi kostkami, modułem oraz rozszerzeniem zasilania i ładowania 300zł.(serwis Forda 1800zł na identyczniej wiązce :krzykacz: )

przestrzegam przed rzemiosłem z PL , jest pare dobrych firm ale również wielu kowali od których haki koroduja juz w transporcie, nie wspominając o spaspwaniu.

Edytowane przez piotrekbb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

W samochodach na gwarancji jest wskazany montaż wiązek dedykowanych ( specyficznych ) łączonych na fabrycznych konektorach i podłączane pod szynę CANBus. Po zamontowaniu tego tupu wiązki nie ryzykujemy utratą gwarancji, ale zdarza się żę część dealerów respektuje tylko swoje wiązki, które posiadają autoryzację producenta samochodu dotyczy to np. Mercedesa u innych dealerów jest różnie, ale w momencie, gdy mają już w ręku wiązkę i instrukcję montażu nie stwarzają już kłopotów. W samochodach gdzie nie ma potrzeby stosowania modułu można zamontować wiązkę dedykowaną, która nie powoduje obciążeń instalacji elektrycznej samochodu a stosowanie modułu uniwersalnego jest bezzasadne. Przykład z życia użytkownicy Mercedesa S/W 210 95-02r. często montują zwykłe kable pod lampę, ale w momencie, gdy mamy kluczyk na podczerwień może dojść do zwarcia a ekstremalnych warunkach zaczyna wariować elektryka samochodu do czasu, gdy kable nie zostaną odłączone. Niby prosty samochód, ale już nie jeden monter stracił trochę nerwów przy tym aucie. A wiązka dedykowana w tym samochodzie składa się tylko z kabelków konektorów, które są podłączane pod lampę oraz wpinamy się w jeden pin oraz stały PLUS przy akumulatorze. Po zamontowaniu tego typu wiązki wszystko działa tak jak należy.

 

Przy zastosowaniu wiązki dedykowanej z modułem lub beż również w zależności od auta umożliwia nam obsługę rozłączania czujników cofania w trakcie podłączenia przyczepy czy system Checkcontrol ( system kontroli żarówek) oraz wyłączanie światła przeciwmgielnego.

 

Wiązki uniwersalne można kupić może i za 60, - ale po obejrzeniu taniej czy drogiej zrozumiemy, na czym polega różnica w długości oraz grubości przewodów stąd niska cena.

 

Jeśli chodzi o haki krajowej produkcji to można kilka książek napisać. Na portalu alledrogo można spotkać bardzo dużo tanich ubogich haków, wszyscy twierdzą, że mają homologację, ale prawda jest taka, że często dany wyrób nigdy nie miał okazji być przetestowany na urządzeniach zmęczeniowych w PIMOT Warszawa. Prostym przykładem jest porównanie wagi haka produkcji zachodniej z wyrobem krajowym. Np. hak produkcji zachodniej z homologacją europejską waży 21 kg a tani wyrób krajowy waży około 15 kg o takich samych parametrach uciągu. Na rynku działają dwie porządne krajowe firmy, które oferują haki, które niczym nie odbiegają od produktów zachodnich. Jeśli chodzi o korozję to też znam jedną zachodnią firmę, która po dobrej i długiej zimie hak potrafi się zrobić rudy.

 

Polski Rynek jest bardzo dziwny im niższa cena tym lepiej produkt się sprzedaje, często słyszymy że nie stać nas na buble ale przeważnie po niego sięgamy. Wielu obecnych czy przyszłych użytkowników twierdzi że hak będzie używany sporadycznie i do małej przyczepki np. DMC 750kg . A na drogach już nie raz miałem okazję widzieć pierwszej generacji Forda Fokusa czy Berlingo z przeładowaną lawetą na której jest wieziony mercedes. Wszystko jest do czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pytanie. Po kolizji hak przy mojej Lancii został uszkodzony. To znaczy widać gołym okiem że kula jest podgięta pod górę i że śruby które mocują szyjkę są zagięte.

Wygląda to tak, że oba płaskowniki pomiedzy którymi jest ten element zakończony kulą są dołem zagięte do środka a górą się rozchodzą. Czy haki po kolizjach się naprawia??

To jest hak Brink. :blagac:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pytanie. Po kolizji hak przy mojej Lancii został uszkodzony. To znaczy widać gołym okiem że kula jest podgięta pod górę i że śruby które mocują szyjkę są zagięte.

Wygląda to tak, że oba płaskowniki pomiedzy którymi jest ten element zakończony kulą są dołem zagięte do środka a górą się rozchodzą. Czy haki po kolizjach się naprawia??

To jest hak Brink. :blagac:

 

 

Naprawianie haków holowniczych jest zabronione. Hak który uległ wypadkowi gdzie została wygięta kula haka czy również wsporniki to w tym momencie cała konstrukcja haka kwalifikuję się do wymiany i to bez znaczenia czy belka niby jest cała.

 

W przypadku prób reanimacji kuli czy belki i tak większość połączeń spawanych pęknie.

 

Obawiam się że przy Lancii nie tylko hak został pogięty ale i też tył samochodu czyli wytłoczka od koła zapasowego. Na pierwszy rzut oka zbyt wiele nie zobaczymy ale po rozebraniu całego tyłu może się okazać że mamy zdecydowanie więcej szkód.

 

Hak holowniczy przy małych kolizjach uratuje nam samochód ale przy większych niszczy nam cały tył samochodu. Dotyczy to prawidłowych konstrukcji haków które mają homologację lub spełniają wszystkie normy. Jeśli mamy hak kiepskiej jakości to nawet niewielka kolizja przyczyni się do większych strat.

 

 

 

Przy tego typu kolizjach haki powinno się wymieniać, belka haka też może być uszkodzona a tego nie zobaczysz dopóki nie ściągniesz zderzaka.

Haki24, macie swoje wiązki z modułami czy czymś handlujecie (Westfalia, Autohak Słupsk czy HakSystem) ?

 

Witam

 

Jaką wiązkę interesuję firmę Wiola

 

Auto-Hak handluję Hak Systemem czyli firmą Jaeger

 

Ogólnie jestem przeciwnikiem modułów uniwersalnych. Wiem że są tanie ale wiązki dedykowane są pewniejsze które montuję się pod szynę CANBus.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zapytam o wiązkę do skody octavia, rocznik 2007, kombi chciałbym wiązkę z gniazdem 13 pin. Dodam, że mam czujniki cofania a hak chcę zamontować z odpinaną kulką (na kluczyk). Czy potrzebny jest moduł? Jakie koszty u ciebie wiązki? Pozdrawiam.

 

Wiązka dedykowana z gniazdem 13-pin posiada funkcją rozłączania czujników cofania również wiązka ta ma funkcję kontroli kierunkowskazów kosztuje 450,- zł

Moduł uniwersalny 13-pin Westfalia którym trzeba się wcinać w okablowanie kosztuje 310,- zł Cena promocyjna do wyczerpania zapasów.

 

Skoda Octavia II i to bez znaczenia na rocznik bez rozbudowanej elektroniki i modułu nie ma prawa działać.

Są " fachowcy " którzy sprzedają haki ze zwykłą wiązką bez modułu i udają że to działa co jest bzdurą i nie radzę kombinować bo to nie ma prawa działać.

Jeśli chodzi o haki wypinane bez użycia narzędzi zabezpieczone na kluczyk powiem tak nie są to tanie za porządną konstrukcję trzeba zapłacić ponad 1100 zł brutto , Można też znaleźć coś tańszego ale w ostatnim czasie żeby coś u nich zamówić to graniczy z cudem. Mam klienta który za hakiem czeka ponad 5 tygodni.

 

Uważam że jest to najbardziej rozsądna konstrukcja haka wypinanego . ( Wada wysoka cena ale plusem jest to że zawsze po demontażu możemy odsprzedać i otrzymać nie małe pieniądze. )

 

http://haki24.pl/produkt/588213/Hak%20Skoda%20Octavia%20Kombi%20II%20.html

 

Super cena ale czas oczekiwania od 3 do 7 tygodni

 

http://haki24.pl/produkt/593645/Hak%20Skoda%20Octavia%20Kombi%20II%20.html

 

Ostatnia koncepcja drogi ale mniej atrakcyjny niż poprzednie warianty

 

http://haki24.pl/produkt/598205/Hak%20Skoda%20Octavia%20Kombi%20II%20.html

 

Do wyrobów krajowych podchodzę z dystansem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Służę pomocą wszystkim którzy przymierzają się do montażu haka holowniczego w swoim samochodzie. Również mogę doradzić jakie wiązki stosować w samochodzie z systemem analogowym czy cyfrowym CANBus który jest stosowany w większości nowych fabrycznych samochodów czy w wielu autach od roku 2003 w zależności od marki i modelu. Kiedy należy stosować gniazda 7 czy 13-pin oraz w jakich samochodach można stosować tradycyjne wiązki a gdzie musi być zastosowany moduł do sterowania oświetlenia w przyczepie.

 

Witam,

 

W takim razie ja poproszę o pomoc. Mój samochód to Opel Astra G Caravan, rok produkcji 2000, pojemność 1698, silnik: X16XEL. Chcę zamontować hak z wiązką na 13 pin. W najbliższym sąsiedztwie albo odpowiadali mi, że w Polsce nie można kupić niemieckich wtyczek 13 pin albo po prostu, że oni nie montują. Znalazłem 50 km ode mnie mtsautoszyby.pl. Zaproponowali mi: hak 440 zł + uniwersalna wiązka 13 pin 140 zł + montaż 140 zł. Na moje pytanie o wiązkę dedykowaną odpowiedzieli, że to koszt 333 zł ale oni polecają uniwersalne, że takie montują w 90% aut.

 

Co powinienem zrobić, zaufać i zamontować uniwersalną - szczerze mówiąc, to wolałbym nie przepłacać jeżeli to nie jest konieczne? Czy zażądać jednak dedykowanej? A może jeszcze coś innego?

 

Pozdrawiam serdecznie,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja też podepnę się z pytaniem.

Mam skodę octavię kombi rocznik 2004. Chciałbym wymienić wiązkę na 13 biegunową.

 

Co byś mi polecił?

Czy podłączenie wiązki wymaga jakiś specjalnych narzędzi/urządzeń, czy wystarczy umiejętność operowania śrubokrętem?

 

Pozdrawiam

 

Grzegorz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Co powinienem zrobić, zaufać i zamontować uniwersalną - szczerze mówiąc, to wolałbym nie przepłacać jeżeli to nie jest konieczne? Czy zażądać jednak dedykowanej? A może jeszcze coś innego?

 

 

 

Dobierz się w swojej Astrze w bagażniku pod wykładziną po lewej stronie - mniej więcej na wysokości lampy, tam podobnie jak w większości Opli z tych roczników powinna być ukryta wtyczka do oryginalnej instalacji 13pin (nie potrzebujesz modułu do tego auta) kupujesz wówczas dedykowaną wiazkę wpinasz i działa :)

 

Z daleka obchodź "kowali" którzy montują tylko uniwersalne wiązki jak większość aut ma dedykowane wtyczki żeby wpiąć odpowiednią wiązkę.

 

Miałem Vectrę B z 2000 roku i miała tą kostkę :) wówczas montaż instalacji to wpięcie kostki w kostkę :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.