Skocz do zawartości

Znikające światła


petrol

Rekomendowane odpowiedzi

Szanowni Forumowicze,

 

czy ktoś już się spotkał z problemem zanikającego "lewego" (myślę że strona jest zupełnie bez znaczenia i przypadkowa chodzi o sposób pojawiania się usterki) oświetlenia pozycyjnego i obrysowego przyczepy?

Sytuacja wygląda następująco, po podłączeniu wtyczki i sprawdzeniu świateł (kierunki, awaryjne, stop, pozycyjne) wszystkie lampy i żarówki działają... jednak po około 30 sekundach, minucie (to też dzieło przypadku) gasną światła pozycyjne i obrysowe po stronie kierowcy. Czy ktoś miał taki problem? od czego rozpocząć diagnozę instalacji? w tej chwili stacjonuję nad morzem ale za około 1,5 tygodnia nadejdzie czas powrotu. dodam jedynie że gdy wyłączę w holowniku światła i włączę je ponownie to tak jak wcześniej wspomniałem po chwili zgasną (pozycyjne i obrysowe) a na desce rozdzielczej pojawia się informacja o przepalonej żarówce w przyczepce (wszystkie są sprawne)

 

Co może być powodem takiego zachowania się instalacji

 

Pozdrawiam

Petrol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 33
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam, ja poszukiwania awarii bym rozpoczął od sprawdzenia połączeń we wtyczce przyczepy następnie w gnieździe samochodu 98% takich awarii pochodzą z tych miejsc.

Oczywiście trzeba również sprawdzić przewód od przyczepy, czy przypadkiem podczas jazdy z ogonkiem przewód nie zwisał zbyt bardzo i mógł się uszkodzić o asfalt ( przetrzeć jedną lub wiele żył) to tak na szybko .

Pozdrawiam i życzę szybkiego zlokalizowania usterki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nie piszesz jaki masz holownika, ale z tego co piszesz to musi być nowej generacji. Zasilanie gniazda przy haku na pewno jest sterowane modułem. Jeśli we wtyczce nie ma dobrego połączenia np. przy oprawie żarówki (lub jest gdzieś zwarcie np. może to również robić żarówka) to moduł odłącza zasilanie w gniazdku przy haku i zapala się kontrolka na desce rozdzielczej.

Proponuję:

1. Jak wyżej radzą wyczyścić styki w gnieździe i wtyczce (dobrze jest użyć kontaktu),

2. Jeśli nie pomoże to rozebrać i sprawdzić wtyczkę (może trzeba dokręcić w niej śruby),

3. Jeśli to nie pomoże to sprawdzić połączenia na listwie (w puszce najczęściej umieszczonej w tylnej części przyczepy pod siedziskami),

4. Jeśli to nie pomoże to wymieniałbym żarówki kolejno żarówki w lampach patrząc jednocześnie na oprawki przy żarówkach czy przypadkowo nie przerywają połączenia.

 

Z zamieszczonego opisu moim zdaniem wynika, że przyczyna tkwi w przyczepie a samochód poprawnie wyłącza napięcie i sygnalizuje awarię gdy coś jest w niej uszkodzone.

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przede wszystkim dziękuję wszystkim kolegom za szybką reakcję:ok:) :ok:

Nie piszesz jaki masz holownika, ale z tego co piszesz to musi być nowej generacji. Zasilanie gniazda przy haku na pewno jest sterowane modułem.

Tak jak koledzy sugerują sterowanie odbywa się poprzez moduł... marka nie ma większego znaczenia a auto jest z końcówki 2008r. Przyczepa jest angielką mimo iż to Hobby i fabrycznie miała zamontowane 2 wtyczki. Przez lokalny wrocławski serwis została zmieniona na 13-nasto pinową z fabryczną wtyczką i przewodami o odpowiednim przekroju.

 

przewód nie zwisał zbyt bardzo i mógł się uszkodzić o asfalt
wykluczam również uszkodzenie mechaniczne gdyż nie nosi on żadnych śladów uszkodzenia.

 

Będę szedł w kierunku wymontowania wszystkich żarówek, czyszczenia wszystkich styków i cóż może znajdę miejsce w którym się problem zaczyna.....

 

Co jakiś czas polecam przepsikać sprejem KONTAKT ...

 

http://elektronika-sklep....-60-spray-100ml

 

użyję również sprayu :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ja się naszukałem. Jeden kierunkowskaz mi nie działał w przyczepce. Dodam, że przy poprzednim holowniku. Jak montowałem hak, to nie użyli modułu, tylko wpieli się w przewody. A w Toyocie Corolli Verso przewody są znacznie cieńsze niż przy standardowych tylnych lampach. NIestety te spinki nie zawsze zdawały egzamin. Właśnie na takiej spince polegał u mnie problem. Udało mi się znaleźć, mocniej zacisnąłem obcęgami i miałem trochę spokoju (ale tylko trochę).

Wiem, że Ciebie Petrol akurat moja usterka nie dotyczy, bo masz moduł, ale jak ktoś będzie szukał odpowiedzi na podobne pytanie, to mu się przydadzą moje wypociny :ok:

 

Co do Twoich kłopotów, to obstawiam na łącza przewodów. POpsikaj tu i ówdzie, poruszaj żarówkę, lub nawet wymień żaróweczkę. Powinno zadziałać. :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze sprawdz modul haka w holowniku

 

po drugie hobby fabrycznie maja wtyczke typu unicon czy jakos tak - 7 pinow normalnie i 3 przepiete na boczne styki...

w oryginale powinienes miec ze prawe postojowe swieci z prawa przednia biala obrysowka i tylna bialo czerwona i prwa zarowka oswietlenia tablicy a zolte obrysowki na scianie bocznej powinny swiecic po przeciwnej stronie i analogicznie z lewym postojowym...

wiec i w instalacji przyczepy masz juz cos przepiete - tam tez musisz poszukac

 

po trzecie najlepiej pusc z prostownika 12V bezposrednio na postoj przyczepy /prawy + lewy/ - jesli nie beda gasly po czasie to wina holownika

 

jesli potrzebujesz opis kolorow kabli z oryginalu chobby to daj znac - gdzies mam opis jak przerabialem wtyczke u siebie - napisze po kolorach ktory do czego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem raczej leży po stronie samochodu a nie przyczepy więc nie ma większego znaczenia że ta przyczepa posiada dwie wtyczki (które, jak wynika z opisu powinny być ok, skoro dotąd nie było problemów ze światłami) Moduły sterujące napięciem na przyczepie mają to do siebie że są dość delikatne i czułe na napięcie. Z opisu też wynika że światła gasną po 30 sekundach więc komputer samochodu po teście napięcia odłącza zasilanie które powoduje zwarcie itp. Najprawdopodobniej problem leży po stronie instalacji gniazda w samochodzie. Podejrzewam że moduł został zainstalowany w bagażniku po lewej lub prawej stronie (w okolicach wytłoczeń nadkoli). Sprawdź czy kable które wychodzą z modułu do lamp są lutowane, wciskane na konektorki czy na kostki zaciskowe, będzie Ci do tego potrzebna probówka bo wizualnie nie określisz czy na kablu jest napięcie czy go nie ma. Jak znajdziesz już moduł w bagażniku to daj znać jakiej jest firmy a prześle ci schemat tak abyś mógł dojść który przewód odpowiada za przeniesienie napięcia świateł pozycyjnych lewychna gniazdo Twojej przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze sprawdz modul haka w holowniku

Problem raczej leży po stronie samochodu a nie przyczepy

 

Mhmm co do modułu to w mojej ocenie jest sprawny i właśnie dlatego wyłącza zasilanie lamp obrysowych i postojowych.... skąd taka diagnoza? a to dlatego że z tym samym holownikiem jeździła inna przyczepa (około 2 tygodnie temu) w której takich problemów nie było. Poza tym moduł od samego początku był podłączony fabrycznie jako wyposażenie samochodu. Idąc dalej zastanawiałem się czy śniedź która pojawiła się na niektórych stykach nie wpływa na podwyższoną rezystancję a ta z kolei na większy pobór prądu. Być może to jest identyfikowane jako usterka.... w każdym razie podłączę do wtyczki zasilacz i miernikiem zmierzę natężenie prądu.... przy takiej samej ilości żarówek lewa prawa strona powinien być porównywalny... jeśli nie... to trzeba czyścić i poprawiać kontakt...

jesli potrzebujesz opis kolorow kabli z oryginalu chobby to daj znac - gdzieś mam opis jak przerabialem wtyczke u siebie - napisze po kolorach który do czego
jeśli takowym dysponujesz to będę bardzo wdzięczny za pomoc;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli takowym dysponujesz to będę bardzo wdzięczny za pomoc;)

 

kartke zostawilem w pracy - po 18.00 bede w pracy to tutaj opisze i wtedy tak jak napisalem odrazu sprawdz sobie na prostowniku czy pozycja bedzie swiecic - jesli cos bedzie z instajacja nie tak to na wskazniku prostownika wskazowka powina byc niestabilna albo wepnij do gniazda przy haku zarowke z dolutowanymi kabelkami i obserwuj jej zachowanie

 

Poza tym moduł od samego początku był podłączony fabrycznie jako wyposażenie samochodu.

 

nic nie jest wieczne...

 

jesli to usterka modulu to komp auta moze odlaczac napiec na obwodzie w zaleznosci jaki to modul i jak jest podpiety do auta

 

moduly haka to z regoly kilka przekaznikow/w nowszych typach - ukladow/ w jednej obudowie - przekaznik zalaczany jest "plusem" idacym do lampy auta a "rzeczywisty plus" do swiatel przyczepy jest z regoly na stale powieszony na bezpieczniku z instalacji auta - cewka przekaznika nie generuje duzego obciazenia i komputer pokladowy nie widzi bledu w instalacji

 

popros kogos jeszcze zeby zobaczyl po zmierzchu cos takiego - wlaczasz swiatla postojowe i obserwujcie czy w aucie i przyczepie zapala sie w tym samym czasie - jesli tak to ok - jesli zapala sie z zauwazalnym opoznieniem lub np w przyczepie zapala sie lekko i zaczna sie rozjasniac to napewno bedzie winny modul i jego styki lub obwody

 

[ Dodano: Pią 23 Lip, 2010 20:44 ]

cienkie kable

 

zółty - kierunkowskaz lewy

czerwony - stop

brązowy - pozycyjne prawe, tablica rej prawa strona,obrysowki żółte lewe, obrysowki prawe biala i bialo-czerwona

zielony - kierunkowskaz prawy

biały - masa świateł

niebieski - prezeciwmgielne

czarny - pozycyjne lewe tablica rej lewa strona obrysowki żółte prawa strona, obrysówki lewe biała i biało-czerwona

 

grube kable

 

niebieski z bialym paskiem - +

niebieski - +

jeden z tych to zasilanie lodowki, a drugi swialo kuchnia,wentylator/siatlo lazienka, pompa wody, toaleta - ktory jest ktory nie pamietam :ok:

biały z niebieskim paskiem - masa dla "grubych" plusow

 

petrol, sorki za opoznienie ale mam mlynek w pracy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy śniedź która pojawiła się na niektórych stykach nie wpływa na podwyższoną rezystancję a ta z kolei na większy pobór prądu.

Jeżeli rezystancja styków wzrosła (jak piszesz) to prąd musi zaleć.

Śniedź na stykach zwiększa rezystancję, pogarsza styk między elementami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorki za opoznienie ale mam mlynek w pracy
spoko rozumiem :ok: i dziękuję za pomoc :ok: acz okazuje się że kolory nie wiele mi pomogą..... rozebrałem wczoraj wtyczkę i okazuje się że cała wiązka jest koloru czarnego, więc podejrzewam że przewody były oznaczone cyframi. W każdym razie po sprawdzeniu połączeń wtyczka przyczepa i zasileniu każdego z przewodów stwierdzam że połączenia są poprawne (no może poza tym co zauważył BODZIO iż z prawymi postojówkami świecić powinny lewe obrysówki) Jak już wspominałem czekam na spray i wtedy poprawię styki i ich jakość. Jednak zajrzałem wczoraj do każdej z lamp i okazało się że w dwóch widać były znaczące ślady korozji....(nie śniedzi) więc dla spokoju wyczyściłem te elementy i dodatkowo przelutowałem gdyż fabrycznie były jedynie zaciśnięte.... Być może uda mi się dziś podłączyć holownik i sprawdzę czy wczorajsze prace przyniosły oczekiwane efekty..... :ok:

 

[ Dodano: Sob 24 Lip, 2010 20:21 ]

Witam Szanownych Kolegów;)

po dzisiejszej próbie wygląda na to że wszystko a raczej prawie wszystko jest w porządku;)) przez ponad 15 minut testowałem światła i obyło się bez zaniku świateł pozycyjnych.... pytanie czy w trakcie jazdy ze względu na wstrząsy usterka nie pojawi się ponownie... acz nie wiem czy w trakcie montażu i demontażu lamp nie wyskoczyła któraś szybkozłączka odpowiadająca za trzecie światło STOP. Czy orientujecie się może z której lampy zasilone jest 3 światło STOP-U?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy orientujecie się może z której lampy zasilone jest 3 światło STOP-U?

Nie ma to znaczenia, obydwa stopy są zasilane jednym przewodem, łatwo to stwierdzisz odkręcają klosze tylnych lamp, chyba że zrobone jest odprowadzenie wewnątrz przyczepy przed wejściem do lamp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

łatwo to stwierdzisz odkręcają
mhmm nie ukrywam że chciałem iść po najmniejszej linii oporu pytając;)) wszystkie przewody ukryte są w zderzaku oraz wnętrzu przyczepki..... :ok:

 

[ Dodano: Nie 25 Lip, 2010 20:44 ]

a teraz sprawdziłem.. zasilanie do 3-go stopu nie idzie ani z jednej ani z drugiej lampy.... wewnątrz też nie widać przewodów..... podejrzewam że są schowane gdzieś pod meblami.... najgorsze jest to że nie mogę wymontować lampy by sprawdzić gdzie jest problem....baaa nawet ukruszyłem delikatnie oprawę... :ok:

 

[ Dodano: Czw 29 Lip, 2010 09:42 ]

kontynuując..... brak 3-go światła STOP wynikał z rozpiętych szybko złączek...... a dokładniej jak widać na zdjęciu pod lewą lampą w listwie aluminiowej ukryta jest kostka odpowiadająca za podłączenie czerwonych górnych lampek pozycyjnych oraz 3-go stopu.... przewody były na tyle krótkie że gdy wcześniej wyciągnąłem lampkę obrysową zbyt krótka wspólna "masa" rozpięła szybkozłączkę łączącą masę 3-go STOP-u w chwili gdy "wydłubywałem" wymienioną już lampkę.... odkręciłem więc listwę aluminiową znajdującą się nad oknem, przedłużyłem przewody i wszystko jest już w porządku... uzupełniając wcześniejsze sugestie we wnętrzu przyczepki nie widać kabli zasilających lampy oraz światła pozycyjne wraz z 3 STOPEM.... więc muszą być ukryte gdzieś pod poszyciem....

 


Kostka ukryta w listwie

post-147398-imported-61c8d0c6-c4ae-4a69-ac5b-3dbbecf6ab81_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.