Skocz do zawartości

Strona używa cookies (ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    Nie pokazuj więcej tej informacji

Zdjęcie

Instalacja 13-pin


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
161 odpowiedzi w tym temacie

#76 terenowiec

terenowiec

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 983 postów
  • Telefon:606 28 64 73
  • SkądStrzelin - Dolny Ślask
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Sterckeman 545 TK
  • Holownik:Toyota Land Cruiser 3.0 TD i Chrysler 3.8 AWD

Napisano 23 kwiecień 2011 - 21:10

Fachowiec twierdzi, że przewód, który idzie gdzieś w ścianie, ma lekkie zwarcie, a dokładniej, jeden z przewodów dotyka masy. Jak powiedział przez to mu podczas pomiarów ucieka prąd. Twierdzi, że obrysówka świeci poprzez włukno innej żarówki. Przyznam nie wiem co to znaczy?
Nie wiem czy to teoria słuszna, ale myślę zrobić samemu coś takiego. Zdjąć z wszystkich lamp klosze. Następie wyjąć wszystkie żarówki. Później do kabelków z nieświecącej obrysówki podłączyć napięcie dwoma przewodami z tym, że w jednym z przewodów będzie wpięta żaróweczka 12V. Jeżeli żaróweczka ta będzie świecić, to może to znaczyć, że elektryk miała rację i gdzieś jest zwarcie. Jeżeli natomiast żaróweczka ni będzie świecić, to ruszę z miernikiem (kontrolką) na poszukiwanie dwóch kabli, które mi zaświecą, czyli spróbuję znaleźć drugi koniec kabli z nieświecącej obrysówki. Szukała będę wszędzie, nawet u sąsiada Dołączona grafika. Teoretycznie jeżeli z wykorzystaniem przejściówki prąd płynie w jedną stronę i ją zaświeca:miga:, to powinien jakoś popłynąć w drugą stronę...



#77 andrewa1

andrewa1

    Miłośnik karawaningu

  • Konto firmowe
  • 354 postów
  • Telefon:692862687 dla wiadomości SMS 24h
    email . andrew5@autograf.pl
  • Skądczęstochowa
  • Sprzęt:Brak
  • Model:szukam Knausa
  • Holownik:vw t4

Napisano 23 kwiecień 2011 - 22:11

Terenowiec ja tez modyfikuje przewody nie tylko w cepkach i nie stanowi to dla mnie problemu VW T4 I T5 są bardziej skomplikowane i mają troszkę wiecej przewodów

staram sie doradzić na odległość ale jak wiesz jest to trudne

koncepcja koncepcja podpinania przewodów dość logiczna jednak mało prawdopodobna ściany masz z przeciez z drewnai styropianu a dopiero zewnetrzna powłoka to blacha alu i na niej masz ( - ) jedyne co przychodzi do głowy ze przewód jest puszczony pod uszczelką narozną i został prekręcony wkrętem ale to wtedy paliły by sie bezpieczniki --zwarcie

jedyne co przychodzi mi do głowy to błędne podłaczenie do lampy czli obrysówka ma + i+ lub - i- przyczym jeden wtyk jest podłaczony do lampy da to efekt gubieniaprądu świecenia podczas złej konfiguracji takie rozwiazanie jest stosowane w tirach aby obrysówka świeciła a przy właczonym kierunku mrógała na przemian z kierunkiem

Jezeli mozesz zrób foto tej obrysówki i jak jest daleko od najblizszej lampy oraz ściany wewnatrz piszesz 2m przyznam ze nie spotkałem sie jeszcze z takim rozwiazaniem aby przewody szły w ścianie troszke juz przyczep rozbierałem rózne metoty są ale w ścianie ? predzej bokiem ściany i przyszywany zszywkami

zapodaj foto będzie łatwiej doradzić lub znaleść usterke
ale jak ktoś wcześniej napisał ten przewód gdzieś musi być poprowadzony ........
opcje przewodów
DSC01134.JPG

mam w tym momęcie 2 przyczepy na placu modę popatrzeć dokładnie
kultura przedewszystkim

Dołączona grafika

#78 terenowiec

terenowiec

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 983 postów
  • Telefon:606 28 64 73
  • SkądStrzelin - Dolny Ślask
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Sterckeman 545 TK
  • Holownik:Toyota Land Cruiser 3.0 TD i Chrysler 3.8 AWD

Napisano 24 kwiecień 2011 - 07:18

Kable na pewno idą gdzieś w ścianie. Cała tylna wiązka wchodzi od spodu w podłogę miej więcej na środku z tyły przyczepy. Jak się pochyle to za rejestracją można to namacać jak kable wchodzą w otwór w sklejce podłogi. Później odą gdzieś w ścianach, przynajmniej do górnej obrysówki. Oto zdjęcia na zewnątrz i wewnątrz. Wewnątrz obmacałem i na pewno nie ma tam za listwą czy półką żadnego kabla.

Załączone miniatury

  • P4240198.JPG
  • P4240199.JPG
  • P4240200.JPG




#79 andrewa1

andrewa1

    Miłośnik karawaningu

  • Konto firmowe
  • 354 postów
  • Telefon:692862687 dla wiadomości SMS 24h
    email . andrew5@autograf.pl
  • Skądczęstochowa
  • Sprzęt:Brak
  • Model:szukam Knausa
  • Holownik:vw t4

Napisano 24 kwiecień 2011 - 12:03

Terenowiec prawdopodobnie przewody do tej obrysówki masz pod listwą alu ale jest to tylko przpuszczenie

zdjecie tej listwy nie jest wielkim problemem zwłaszca ze kończy sie zaraz za obrysówką przy okazji mozesz poprawić to uszkodzenie na dole

jak tą listwę zdjać ...

ozdobny klin podgrzewasz suszarka do włosow aby był miękki i elestyczny pociągasz i sam wyjdzie po tym zabiegu masz dostęp do śrub mocujących listwę

reszta juz bez problemu obrysówka  1.jpg obrysówka.jpg

po tym co przedstawiasz to jeszcze poproszę o fotki od wewnątrz tej ścianki (fragmęt ) z lampami od środka tam gdzie przewody wchodzą i naroznika tez od wewnatrz musisz mieć tam jakieś listwy maskujace z pcv pod nimi powinny byś przewody zaznaczone na zielono

Załączone miniatury

  • obrysówka  1.jpg

Użytkownik andrewa1 edytował ten post 24 kwiecień 2011 - 12:14

kultura przedewszystkim

Dołączona grafika

#80 ed

ed

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1402 postów
  • Telefon:502155998
  • SkądGliwice
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Beyerland 400-2
  • Holownik:Toyota Corolla 1,4

Napisano 05 maj 2011 - 10:19

Terenowiec - napisz proszę jaki był finał tego "grzebania" w instalacji. Czy już wszystko masz OK.
Pozdrawiam
ed

#81 terenowiec

terenowiec

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 983 postów
  • Telefon:606 28 64 73
  • SkądStrzelin - Dolny Ślask
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Sterckeman 545 TK
  • Holownik:Toyota Land Cruiser 3.0 TD i Chrysler 3.8 AWD

Napisano 30 maj 2011 - 22:14

DEzisiaj nieco przypadkowo zrobiłem nieszczęsną obrysówkę. Przypadkowo, gdyż dopiero dziś odkryłem puszkę z której szło wiele kabli w tym do obrysówki. Podłączyłem do obrysówki akumulator w miejsce żarówki i w środku w budzie sprawdzałem którymi to kablami napięcie wchodzi do puszki. Gdy je znalazłem wpiąłem w inne miejsce i obrysówka zaświeciła. Jednak problem światła, tym razem wewnętrznego nadal jest, ale o tym pisze w innym watku w poście nr 38: http://forum.karawan...ca/page__st__30



#82 ed

ed

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1402 postów
  • Telefon:502155998
  • SkądGliwice
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Beyerland 400-2
  • Holownik:Toyota Corolla 1,4

Napisano 01 czerwiec 2011 - 09:01

Więc widzisz - elektryka nie sjest taka straszna, życzę powodzenia
ed

#83 demko

demko

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 45 postów
  • SkądMałopolska
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:KNAUS SUDWIND 8003
  • Holownik:Opel 1,8 125KM

Napisano 05 czerwiec 2011 - 18:22

czytajac posty stwierdam ze najlepiej zalozyc drugie gniazdo 7 pin i duzo taniej niz kolega proponowal gniazdo 3 pinowe.
w gniazdzie zamianiem tylko miejscami bolec meski na damski i juz nikt na odwrot nie podepnie.

#84 haki24

haki24

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 12 postów
  • Telefon:061 67 72 654
  • Sprzęt:Brak

Napisano 07 czerwiec 2011 - 10:35

Przed chwileczką rozmawiałem z właścicielem jednej z bardziej znanych wrocławskich firm montujących haki holownicze. Zmiana gniazda 7-pinowego na 13-pinowe w Toyocie Land Cruiser z zastosowaniem modułu (rozwiązanie lepsze i bezpieczne) kosztuje wraz z robocizną 470 zł i trwa około 4 godzin. Myślę zatem, że na razie bedę budkę podłączał przez przejściówkę i będę w międzyczasie coś kombinował by w przyczepie było światło 12V i napięcie 12 V.



Witam

O którym modelu toyoty rozmawiamy jeśli jest to model 90 czy 120 to tam nie ma potrzeby stosowania modułu. Wiem ze doświadczenia że wiele firm co montuje haki wciskają i naciągają klientów na dodatkowe koszty.
Wiele aut Japońskich do roku 2010 nie ma potrzeby stosowania modułu nawet gdy auto z tyłu ma lampy LED. Po zastosowaniu dużo tańszej wiązki dedykowanej montowanej na fabrycznych konektorach rozwiązuje zdecydowanie więcej problemów niż moduły uniwersalne które często dają więcej popalić niż jest to warte.
Tak jak ktoś poniżej opisał stosując moduł montujecie sobie dodatkowe źródło które może ulec awarii.
Wiele osób które zakupiło i sprowadziło auto z Niemiec spotkało się że samochód ma sterownik do oświetlenia przyczepy. Prawda jest taka że na rynku niemiecki jest obowiązek stosowania kontroli kierunkowskazów stąd moduł. W Polsce takiego wymogu nie ma i nie ma potrzeby stosowania kontroli kierunkowskazów.

Przy zastosowaniu gniazda 13-pin i gdzie chcemy w pełni wykorzystać przyczepę kempingową oświetlenie lodówkę klimę oraz ładowanie akumulatora w kempingu należy stosować dodatkowy przewód ładujący z przekaźnikiem który reguluje napięcie.

Kolejna kwestia od sierpnia 2009r jest obowiązek stosowania wtyczek 13-pin we wszystkich przyczepach DMC powyżej 750kg. Każda nowa przyczepa po 2009 musi być wyposażona w światło cofania.

Stosowanie redukcji z gniazda 7-pin na 13-pin i tak nic nam nie pomorze bo nie ma szans uzyskania światła cofania.

Przyszłych użytkowników karawaningu służę pomocą.

haki24

Janusz Michalak

#85 piotrekbb

piotrekbb

    Maniak karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2504 postów
  • Sprzęt:Brak
  • Model:.
  • Holownik:Jest

Napisano 07 czerwiec 2011 - 15:21

ale za to bez problemu można rozbudowac instalację 7 pin o swiatło cofania wymieniając gniazdko i dokładając jeden przewód, co do tych modułów to niedkońca masz rację, napisałem w twoim watku o hakach, koszt rozbudowy instalcji z 7 na 13 to góra 100zł jesl ktoś ma podstawowe pojęcie o elektryce (odróznia + od masy), 13 jest bezspornie lepsza i montując hak nie ma sie co zastanawiiać.
Naciąganie klientów to jedno ale jesli koś chce miec przyszłościową instalację do które podepnie każdą przyczepe to dlaczego ma nie stosować modułu? Poźniejsza rozbudowa to znów koszty.Kotrola kierunkowskazów to bardzo dobty "wymysł" niemców bo to sprawa bezpieczeństwa.

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

 

 


#86 haki24

haki24

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 12 postów
  • Telefon:061 67 72 654
  • Sprzęt:Brak

Napisano 14 czerwiec 2011 - 19:57

Nie powinno sie tak robic, po to jest strona prawa i lewa odseparowana. Jak juz chcesz tak miec, to odepnij od tej dzialajaco/niedzialajacej stary kabel i podepnij o prawej. Masa jest wspolna wiec ciagniesz tylko +. Ale na Twoim miejscu sprawdzilbym najpierw czy instalacja przyczepy dziala prawidlowo. Tak jak pisalem - podlaczaj bezposrednio do wtyku przyczepy 12v ( z aku badz jakiegos trafo). To 15minut roboty i bedziesz wiedzial o co chodzi. Ewentualnie poszukaj kostki w ktorej laczy sie cala instalacja oswietleniowa przyczepy ( u mnie w Knausie jest pod przyczepa, zaraz za dyszlem)

Co do masy na pin 12 (masa zasilania przyczepy)- to tez musisz sprwadzic, co wazne masa z 12 nie moze byc zmostkowana z masa na pin 3 (masa swiatel).

Maciej


Przy jakim aucie się męczysz.

Stały plus w Gnieździe 13-pin są dwa rodzaje
Przewód ładujący lub stały prąd.
Zdarza się czasami że elektrycy co jeszcze nie montowali wiązki 13-pin idą na skróty a potem są tylko nie potrzebne nerwy.
Nie wspomnę o tych co tylko wyprowadzają podstawowe oświetlenie a od reszty umywają ręce. Podobny przypadek mieliśmy rok temu jak wielki serwis zamontował mu hak z gniazdem 13-pin nawet nie potrafili wyprowadzić światła cofania a nie wspomnę o stałym plusie czy dodatkowych masach.

Wiele nowych samochodów a nie wspominając o autach gdzie mamy system CANBus to podstawą prawidłowego działania elektryki jest bardzo dobra masa a nie przykręcanie gdzie popadnie i stały plus ciągnięty najlepiej od akumulatora.

#87 cichy

cichy

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 484 postów
  • Telefon:885 880 131
  • SkądLubin
  • Sprzęt:Przyczepa

Napisano 20 czerwiec 2011 - 06:40

Wczoraj trochę powalczyłem z przerobieniem dwóch 7-pinowych wtyczek (angielka) w jedna 13-pinową.

Z główną wtyczką 7-pinową (lampy) nie miałem problemu, ale zastanawiam sie jak podłączyć tą dodatkową.

W dodatkowej (opis znalazłem na necie):
1. żółty - światło cofania- NIE MAM W PRZYCZEPIE
2. niebieski - ładowanie aku w przyczepie- gdzie to podłączyć we wtyku 13pinowym?????????
3. biały- masa- Nie wiem czy podłączyć do pinu 11 czy do 13 we wtyku 13pinowym
4. zielony- stały plus do zasilania przyczepy z akumulatora samochodu- chyba nie chce tego podłączać, mam aku w przyczepie, myślę że to załatwia kabelek niebieski
5. brązowy- wolny przewód, nie podłączam
6. czerwony- zasilanie lodówki - podłączyłem do pinu 10 we wtyku 13pinowym
7. czarny- wolny przewód, nie podłączam

Chciałbym aby ładowanie aku w przyczepie (niebieski) odbywąło się tylko po przekręceniu kluczyka odpowiada za to pin 10, ale tam mam już podłączoną lodówkę:hmm:

#88 ufolz

ufolz

    grafik-plastik ;)

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2664 postów
  • Telefon:w pokrowcu
  • Skądmiejscowość gdzie nawet bieganie psom szkodzi
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner 5325
  • Holownik:4Motion

Napisano 20 czerwiec 2011 - 07:34

Wczoraj trochę powalczyłem z przerobieniem dwóch 7-pinowych wtyczek (angielka) w jedna 13-pinową.

Z główną wtyczką 7-pinową (lampy) nie miałem problemu, ale zastanawiam sie jak podłączyć tą dodatkową.

W dodatkowej (opis znalazłem na necie):
1. żółty - światło cofania- NIE MAM W PRZYCZEPIE
2. niebieski - ładowanie aku w przyczepie- gdzie to podłączyć we wtyku 13pinowym?????????
3. biały- masa- Nie wiem czy podłączyć do pinu 11 czy do 13 we wtyku 13pinowym
4. zielony- stały plus do zasilania przyczepy z akumulatora samochodu- chyba nie chce tego podłączać, mam aku w przyczepie, myślę że to załatwia kabelek niebieski
5. brązowy- wolny przewód, nie podłączam
6. czerwony- zasilanie lodówki - podłączyłem do pinu 10 we wtyku 13pinowym
7. czarny- wolny przewód, nie podłączam

Chciałbym aby ładowanie aku w przyczepie (niebieski) odbywąło się tylko po przekręceniu kluczyka odpowiada za to pin 10, ale tam mam już podłączoną lodówkę:hmm:


Cichy zobacz #3 post.. tam jest podłączanie wtyczek. wszystko opisane.

#89 cichy

cichy

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 484 postów
  • Telefon:885 880 131
  • SkądLubin
  • Sprzęt:Przyczepa

Napisano 20 czerwiec 2011 - 07:51

znam schemat tam zamieszczony ale to nie rozwiewa moich wątpliwości

#90 ufolz

ufolz

    grafik-plastik ;)

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2664 postów
  • Telefon:w pokrowcu
  • Skądmiejscowość gdzie nawet bieganie psom szkodzi
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner 5325
  • Holownik:4Motion

Napisano 20 czerwiec 2011 - 07:53

znam schemat tam zamieszczony ale to nie rozwiewa moich wątpliwości


a jakież to wątpliwości. :( schemat masz. wiec samo podłączenie.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych