Skocz do zawartości

Potrzebna pomoc przy samodzielnym montażu bojlera Truma B10


draber

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, jestem nowy na forum i pozdrawiam wszystkich forumowiczów. Mój temat przedstawia się następująco- kupiłem w niemczech bojler gazowy truma B10- nowy (de facto połowa polskiej ceny) i po konsultacjach z serwisem trumy stwierdzam że albo ja niestety jestem głupiutki albo oni mają lekko "zakute mózgi", otóż o ile sam montaż bojlera jest dla mnie prosty i oczywisty o tyle podłączenie do niego gazu stanowi temat nie do końca jasny. Bojler będzie zamontowany około 50-60 cm od ogrzewania centralnego truma i według wskazówek serwisowych powinienem rozdzielić gaz w miejscu montażu zaworów (rozdzielających na kuchenke, lodówke ird) przez dołożenie zaworów i ciągnąć gaz uwaga!! koniecznie stalową rurką do bojlera. O ile z pierwszą częścią jestem w stanie się pogodzić o tyle stalowa rurka i konieczność jej zastosowania wyraźnie mnie "uwiera". Według mnie najprostrzym rozwiązaniem byłoby wrzucenie trójnika przy przyłączu ogrzewania centralnego i pociągnięcie miedzianym przewodem tej samej średnicy gazu bezpośrednio do bojlera i KONIEC. Tylko teraz pytanie do wtajemniczonych- czy trójniki do rurek miedzianych pozwalają na pomieszanie rurek stalowych i miedzianych- chodzi o kontrukcję baryłek i zacisków czyli czy to będzie szczelne jeśli do trójnika przystosowanego do miedzi wejdę stalowym przewodem i założę baryłkę do miedzi i skręcę zaciskiem. A może ktoś zna jakąś nie z kosmosu wziętą przyczynę dla której nie można wogóle zastosować w tym miejscu rurki miedzianej inną niż brak szczelnego połączenia w jednym trójniku miedzi i stali? No i jeszcze temat tego zaworu- czy mogę go wyeliminować i wpiąć się trójnikiem do "nitki" ogrzewania centralnego czy to będzie ewidentny błąd w sztuce? Jak myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie w zastosowaniach gazowych stosuje się materiały nieiskrzące, włączając w to narzędzia itd. Ta stalowa rurka nazwijmy ją przewodem to tłumaczenie z jakiegoś języka czy w instrukcji polskiej tak jest napisane. O zastosowaniach miedzi w transporcie gazu mówią polskie i unijne normy. Wątpię aby przewód stalowy był zalecany w twj konstrukcji. Miedż ma to do siebie że jest w miarę plastyczna łatwo zgiąć taką rurkę jak i zakończyć (tzw kielichowanie). Jeszcze kwestia kompatybilności ciśnienia we wszystkich urządzeniach w przyczepie. Wszystkie powinny mieć dysze na jedną wartość ciśnienia np 37mbarów. Jeśli chodzi o trójnik to nie ma znaczenia gdzie go umieścisz. g€eneralnie chodzi o odległość prowadzenia przewodu z gazem od źródeł ciepła. Jeśli idzie blisko możesz zastosować ekran cieplny ( otulina ogniotrwała itp.) Ciśnienie w instalacji i tak będzie takie samo niezależnie od umiejscowienia trójnika. Generalnie materiał powinien być jednolity w całej instalacji. Stal jest dużo twardsza od miedzi jak kilka razy dokonasz mosowania miedź-stal np. poprzez wkręcanie gwintów i wykręcania to po kilku razach gwinty się powycierają więc delikatnie. Ja osobiście zastosowałbym przewód miedziany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za sugestie, są one oczywiście zgodne z moim punktem widzenia. O rodzaju rurki nie ma mowy w instrukcji załączonej do bojlera. Taką konieczność sugerowali serwisanci w dwóch serwisach autoryzowanych trumy natomiast miły pan w centrali Truma Polska powiedział otwarcie że słyszał że w przyczepach stal a na jachtach miedź ale nie ma pojęcia z czego to wynika i na jego zdrowy rozsądek też nie widzi przeciwwskazań dla miedzi w przyczepie. Może to wynika z ceny materiału bo miedź będzie znacznie droższa i dlatego truma zaleca stal żeby nie podnosić niepotrzebnie kosztów instalacji. W moim przypadku chodzi o plastyczność materiału i miedź będzie mi łatwo pouginać we własnym zakresie a do stali przydałaby się zaginarka do przewodów której oczywiście nie posiadam. W odniesieniu do całej instalacji w przyczepi koszt miałby może znaczenie ale dla tego kawałka przewodu to pomijalne różnice a ułatwienie ogromne. Dzisiaj montuje bojler, jakby ktoś miał jeszcze jakieś sugestie to bardzo proszę o radę. Pytanie jeszcze o to połączenie w trójniku, czy to się uda szczelnie połączyć???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Operacja zakończona- pacjent żyje :D. Cała sprawa ma się tak - rurki stalowe oryginalne do przyczep są giętkie jak miękka miedź- jakiś diabelski stop- ale chwała im za niego. Można profilować w dłoniach- rewelacja. Zrobiłem wszystko jak ma być... czyli dodatkowy czwarty zawór dołożony i osobna nitka do bojlera. Gdyby kogoś interesowało to koszt materiałów wyniósł ok 250zł zaopatrując się w megadrogim sklepie w Częstochowie :P. Gdyby ktoś miał jakieś pytania to służę pomocą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.