Skocz do zawartości

Wymiana instalacji zasilania przyczepy z 7 na 13 pinową.


witus

Rekomendowane odpowiedzi

przyczepy-wiola - dzisiaj przyznam Ci rację, ale wtedy, kiedy się za to zabrałem widziałem, że przecież nic postszego - z przodu wtyczka, z tyłu kostka - niby wszystko ok. A kiedy już rozgrzebałem temat, to trochę za późno było. Rozmawiałem z gościem, który zajmuje się elektryką, ale jak usłyszał o przyczepie, to stwierdził, że się na tym nie zna i nie zabierze za to. Jazda z przyczepą bez oświetlenia też nie za bardzo wchodzi w rachubę. A ja doszedłem do wniosku, że skoro rozbebeszyłem, to teraz poskładam. Dzisiaj mam wszystko poskładane i działa. Są miejsca, które są nie zbadane, ale grunt, że działają. Zasadnicze podłączenia, które są dla mnie ważne zostały zrobione tak, że wiem co gdzie jest, a pozostałe mniej mnie interesują. :jump:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Myślę, że warto się z tym zmierzyć we własnym zakresie właśnie w celach edukacyjnych :jump: Jak kupiłem przyczepę też były w niej dziwne rozwiązania w stylu lodówka pod przeciwmgielnymi, jakaś bateria zamiast przetwornicy 12V itd.

 

Rozpiąłem to wszystko i pospinałem tak jak ma być, dorzucając brakujące klocki typu akumulator, przetwornica, prostownik. Teraz wiem co i jak i nic mnie nie zaskoczy. To mała powierzchnia, wszystkie kable mają swój początek i koniec gdzieś w przyczepie :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witus, jak wiesz jak ma być :-) Ja tworzyłem :-) Owszem, w sumie byłem dumny z tego, że sobie poradziłem, ale nie jestem w 100% pewny, że było to najlepsze rozwiązanie. Chciałem się poddać :-) Dzisiaj w sumienie żałuję, ale zwracam uwagę na zagrożenia. Szczególnie, że mamy kwiecień. Jak ktoś się dobrze zapędzi w rozbiórkę, a potem utknie, to może sobie zablokować wyjazd. Więc trzeba przemyśleć :-) Ogólnie się zgadzam, ale nie każdy jednakowo do tego podchodzi :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 6 lat później...

Ponieważ na dniach będziemy wymieniać oświetlenie zewnętrzne w swojej przyczepie na LED to chciałbym również podprowadzić od nowa kable....

Stąd z załączonego w pierwszym poście schematu nasuwa mi się pytanie co to jest 2a. przeciwmgłowe (powrót) ?

 

jak to podłączyć? i po co ten powrót?

 

 

ponadto w naszym holowniku w gnieździe pin 12 w fabrycznej wiązce jest wolny... nie przewidziano tam podłączenia żadnego kabla, tzn że nie muszę zwierać tych pinów po stronie przyczepy?

Edytowane przez S&A (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Przymierzam się do zmiany wtyczki z 7 na 13 pin. W puszce pod przyczepą jest wszystko połączone konektorkami w takiej oto kostce

20181112_122353.thumb.jpg.776d3136d2420938fe3deca9d03c2cc2.jpg

Zastanawiam się czy nowy, 13 pinowy kabel ciągnąc do tej puszki, gdzie zagęszczenie kabelków jest większe bo niektóre sa pomostkowane, rozgałęzione czy wpiąć się przed ta puszką i te 7 kabelków, które służa do oświetlenia przyczepy puścić dalej do tej powyższej puszki a reszte pinów puścić do wnętrza przyczepy. Minus tego rozwiązania to to, że dochodzi dodatkowe łączenie kabli (zapewne na konektorach) ale zaleta to to, że byłoby to łatwiej zrobić, mniej zabawy z krótkimi kabelkami w w ciasnym miejscu i średnio wygodnej pozycji (pod przyczepą). Poza tym obawiam się, że jak rusze te 18 letnie połączenia to niektóre mogą to słabo znieść i być może będę musiał coś poprawiać, naprawiać i robić dodatkowa prace

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mirmar napisał:

Przymierzam się do zmiany wtyczki z 7 na 13 pin. W puszce pod przyczepą jest wszystko połączone konektorkami w takiej oto kostce Zastanawiam się czy nowy, 13 pinowy kabel ciągnąc do tej puszki, gdzie zagęszczenie kabelków jest większe bo niektóre sa pomostkowane, rozgałęzione czy wpiąć się przed ta puszką i te 7 kabelków, które służa do oświetlenia przyczepy puścić dalej do tej powyższej puszki a reszte pinów puścić do wnętrza przyczepy. Minus tego rozwiązania to to, że dochodzi dodatkowe łączenie kabli (zapewne na konektorach) ale zaleta to to, że byłoby to łatwiej zrobić, mniej zabawy z krótkimi kabelkami w w ciasnym miejscu i średnio wygodnej pozycji (pod przyczepą). Poza tym obawiam się, że jak rusze te 18 letnie połączenia to niektóre mogą to słabo znieść i być może będę musiał coś poprawiać, naprawiać i robić dodatkowa prace

Jeśli ta puszka, to podłączenia dla świateł (kabel od wtyczki na dyszlu), to najbardziej sensowne jest wejście nowym kablem w tą puszkę i podłączenie jego 7 przewodów w odpowiednich miejscach po wypięciu konektorów starego przewodu. Jedyne, co może się stać, to ukruszenie jakichś skorodowanych konektorów, ale przecież ich ewentualna wymiana na nowe, to żaden problem. Puszka ma przelot, więc wychodzisz z niej  pozostałymi czterema przewodami (lodówka oraz stały "plus") i ciągniesz je w wybrane miejsce części mieszkalnej przyczepy. Dwa przewody pozostawiasz w puszce wolne (pin 8 i 12), chyba, że masz w przyczepie światła cofania, a holownik obsługuje tzw. "CD".
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer, rozumiem, że podany przez Ciebie sposób byłby najbardziej zgodny z podręcznikiem, ale czy podłączenie drugiego kabla równolegle, z dodatkowymi żyłami, nawet juz od wtyczki byłoby dużym grzechem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, ale może zbyt zmęczony dzisiaj jestem i jasno nie myślę, ale nie rozumiem Twojego zamysłu "drugiego kabla równoległego".
Może jakoś dokładnie sprecyzuj, co chcesz zrobić, aby ktoś w takim stanie, jak ja :pad: obecnie jestem, mógł to ogarnąć. Może być nawet jakiś odręczny rysunek.
Wyobrażałem sobie, że chcesz zmienić obecny kabel (7), który idzie od wtyczki na dyszlu, do tej puszki ze zdjęcia i w niej łączy się z wyprowadzeniami świateł przyczepy, na nowy kabel i wtyk (13), stąd moja poprzednia odpowiedź. Nie rozumiem problemu i potrzeby jakiegoś kabla równoległego :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuje jaśniej opisać. Obecnie mam typowy kabel z wtyczka 7 pinową. Zależy mi na przerobieniu instalacji tak by mieć zasilanie lodówki na 12V w przyczepie podczas jazdy. Dlatego chce przerobić wyczke na 13 pinową. Myślałem nad tym by wpiąć się w kabel  między wtyczką a tą puszką. Alternatywnie, bo to byłoby najłatwiejsze a chyba "zrobiło by robotę",  myślę by zmienić tylko wtyczke z 7 na 13 pinową i obecny kabel bez żadnych zmian wpiąć w tą nowa, 13 pinowa wtyczke oraz dodatkowo podpiąć od razu do tej 13 pinowej wtyczki drugi kabel 4 żyłowy a drugim końcem wejść do części mieszkalnej przyczepy. Czy taka wersja z drugim kablem jest dużym grzechem względem do wariantu jaki Ty opisałeś czyli wymiana całego obecnego kabla między wtyczka a puszką, której zdjęcie umieściłem powyżej, i dopiero od niej wyjść z 4 żyłami do części mieszkalnej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze moim zdaniem nie upchniesz 2 kabli we wtyczkę, takich oczywiście które będą odpowiednie.
Po drugie nawet jeśli cudem upchasz to nie uszczelnisz wtyczki od strony kabli, co na bank spowoduje szybsze „zużywanie” się połączeń!

Ogólnie nie ma innej opcji! Kup te kilka m porządnego kabla pod wtyczkę 13 pin i zrób to porządnie.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, mirmar napisał:

Spróbuje jaśniej opisać. Obecnie mam typowy kabel z wtyczka 7 pinową. Zależy mi na przerobieniu instalacji tak by mieć zasilanie lodówki na 12V w przyczepie podczas jazdy. Dlatego chce przerobić wyczke na 13 pinową. Myślałem nad tym by wpiąć się w kabel  między wtyczką a tą puszką. Alternatywnie, bo to byłoby najłatwiejsze a chyba "zrobiło by robotę",  myślę by zmienić tylko wtyczke z 7 na 13 pinową i obecny kabel bez żadnych zmian wpiąć w tą nowa, 13 pinowa wtyczke oraz dodatkowo podpiąć od razu do tej 13 pinowej wtyczki drugi kabel 4 żyłowy a drugim końcem wejść do części mieszkalnej przyczepy. Czy taka wersja z drugim kablem jest dużym grzechem względem do wariantu jaki Ty opisałeś czyli wymiana całego obecnego kabla między wtyczka a puszką, której zdjęcie umieściłem powyżej, i dopiero od niej wyjść z 4 żyłami do części mieszkalnej

Teraz rozumiem. Elektrycznie Twój zamysł będzie oczywiście działał, ale grzechem będzie nie zmienić obecnego kabla na wymagany (13 żyłowy). To, co chcesz zrobić, będzie rodziło wciąż nowe i nieprzewidywalne w tej chwili problemy - wszystko dobrze ujął w swoim poscie Adam :ok:

Lepiej zrobić to raz, porządnie i do tematu nie wracać. IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to daliście mi do myślenia. Zmieścić to pewnie bym zmieścił bo chociażby mogę ten dodatkowy przewód pozbawić zbiorczej izolacji na odcinku wyjścia z wtyczki by te dodatkowe żyły łatwiej ułożyć wokół dotychczasowego kabla 7mio żyłowego i zaizolować to np. koszulką termokurczliwą. Skoro wyjście z wtyczki jest przygotowane by zmieścić kabel 13 pinowy to te 11 żył tez jakoś, łatwiej lub trudniej ale zmieści. Owszem, taka wersja będzie bardziej ryzykowna pod kątem właśnie izolacji wtyczki ale myśle, że można to w sposób wystarczający zaizolować.

Zgadzam się, że najlepiej byłoby pociągnąć nowy, 13 żyłowy kabel do obecnej puszki i od niej wychodzić dodatkowymi żyłami do części mieszkalnej ale w tym wariancie to mniej się obawiam zardzewiałych konektorków bo ich stan jest całkiem niezły a ewentualna wymiana jest nie wymaga dużo pracy, natomiast bardziej obawiam się o stan plastiku tej złączki. Ten 18-sto letni plastik sprawia wrażenie juz mało plastycznego i boje się, że przy pracy przy nim i wyciąganiu i wkładaniu tych wszystkich konektorków może pęc lub się w ogóle zacząc kruszyć a to by się skończyło wywaleniem go i łaczenie tych kabli w inny sposób a to by wymagało dodatkową, całkiem nie potrzebna prace. Na razie najsłabszy punkt tej instalacji to obecna wtyczka 7-mio pinowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.