Skocz do zawartości

Czy można ciągnąć przyczepę powyżej 750 DMC mając kat B?


Rekomendowane odpowiedzi

------------

Artykuł na temat uprawnień do holowania przyczep: http://www.karawaning.pl/content/view/73/3/

------------

 

Mam pytanko,chcę kupić przyczepę kempingową proszę mi powiedzieć o jakiej dopuszczalnej masie całkowitej mogę ciągnąć przyczepę z prawem jazdy kat.B.

Dziękuję

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 544
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Suma mas DMC samochodu i przyczepy nie morze przekraczać 3500 kg. Do tego przyczepa nie może być cięższa od samochodu, chociaż częściej w dowodzie rejestracyjnym masz DMC ciągniętej przez Twój samochód przyczepy.

Więc najprawdopodobniej możesz pociągnąć taką przyczepę na ile pozwala Ci zapis w dowodzie Twojego samochodu :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, takie są przepisy.

Ale ciekaw jestem Waszych doświadczeń. Swoją przyczepę ciągam z kategorią B i czasem mam różne irytujące sytuacje. Raz np. słowaccy pogranicznicy!!? przez 0,5 godziny przekonywali mnie, że mogę tylko ciągnąć 750kg. Nie dałem się przekonać, oni niczego nie dostali i w końcu pojechałem dalej. Innym razem miałem taką samą głupią rozmowę z polską policją. Byłem pewny swej racji, oni wycofali się w końcu, ale ileś czasu straciłem (i nerwów jednak przy okazji).

Pechowy jestem taki czy tak jednak bywa nadal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy wyjściem nie jest wożenie ze sobą wydrukowanych fragmętów kodeksu drogowego :) - napewno panowie niebiescy poczuli by się zawstydzeni z powodu swojej niewiedzy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Polsce to nie jest duży problem. Jest o tym wyraźnie w kodeksie, więc sprawa jest prosta.

W moim przypadku mocno zniecierpliwiony zaproponowałem policjantom (a było ich dwóch, każdy ze swoim kodeksem po swojemu interpretował przepis - zwykła niekompetencja), żeby wystawili mi mandat, którego oczywiście nie przyjmę, wtedy spotkamy się w sądzie. I to poskutkowało.

 

Bardziej jednak chodziło mi o zagranicę. No bo co tamtajszą policję obchodzą polskie przepisy. Wprawdzie międzynarodowa konwencja o ruchu drogowym z 1968r, podpisana przez wiele państw dzisiejszej UE (również Polskę) i inne państwa, zawiera taki sam przepis, ale powiedz o tym np. fracuskiemu żandarmowi. Na dodatek to nieszczęsne plastikowe prawo jazdy z symbolem samochodu osobowego z przyczepą a obok wymagana kategoria B+E, dodatkowo sprawę gmatwa. Bo na tym samym prawie jazdy przy kat. B jest symbol tylko samego samochody osobowego.

Więc krótko mówiąc: za granicą przepis ten sam jak w PL, ale życie życiem. Sam nie byłem nigdy kontrolowany, więc nie mam doświadczeń. Ale może mieli inni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prawo o ruchu drogowym.

art 88 pkt 2 ppkt b

Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

1) kategorii A - motocyklem,

2) kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nie przekraczającej 125 cm3 i mocy nie przekraczającej 11 kW,

3) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

b pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 [/b][/b]z praktyki pytałe klikunastu policjantów od st oposterunkowego, do naczelnika wydziału ruchu drogowego KWP .

odpowiadają niezgodnie, ogólnie wyżej postawieni twierdza że wystarczy kat B, lecz s,a tacy co twierdzą że trzeba mieć e do B.

na pytanie co mam robić juz zgodnie odpowiadją iz gdy przy sobie będę miał prawo o ruchu drogowym i im to pokaże to muszą odstapić od sprawy.

ja wydrukwałem i woże w bagazniku. zobaczymy co pokaże życie na polskich drogach (narazie tak planuje spędzac czas).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o wyjazdy za granicę, to ja sobie poradziłem w ten sposób, że wyrobiłem międzynarodowe prawo jazdy. Nie zawiera ono żadnych symboli graficznych tylko opisy takie jakie kiedyś były na prawie jazdy.Zrobiłem to ze względu na kłopoty z policją niemiecką, która różnie interpretowała owe symbole. Co prawda było to 3 lata temu, ale myślę, że teraz też obowiązują prawka międzynarodowe. Po prostu pokazuję od razu książeczkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy masz jakieś doświadzczenia własne, np. zatrzymał Cię do kontroli policjant i posłużyłeś się tym miedzynarodowaym PJ. Ja byłem 2-krotnie za granicą, ale nim się nie okazywałem, po prostu nie byłem kontrolowany. Wiesz nawet mam takie (subiektywne, być może nieuzasadnione) wrażenie, że policja takich turystycznych, jeśli nie musi, to nie tyka.

 

A co do tego św. spokoju to jednak chyba nie do końca. To co na plastiku jest narysowane to w MPJ jest napisane (i to w 5 językach). Jest wprawdzie odniesienie do konwencji z 68r, jednak kto to zna? Chyba, że tamtejsza policja jest bardziej świadoma. Ale wtedy nie powinna się czepiać również naszych plastikowych, bo one też są międzynarodowe (przynajmniej w UE).

 

Nadzieja jednak w tym, że pismo jest mniej sugestywne niż rysunek. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś pytałem o sprawę ciągnięcia przyczep pow. 750 kg znajomego policjanta drogówki z Mazur. Odpowiedział mi, że interpretacji tego przepisu jest tyle ilu jest sierżantów drogówki. Biorąc pod uwage poprzednie posty to wszystko by pasowało. Kiedyś kolegę, który ciągnął Polonezem przyczepę o masie 1 tony zatrzymał patrol. Powstał problem bo w dowodzie rejestracyjnym (starego typu) nie miał wpisanej masy własnej (???). Ale policjant też miał radiowóz marki Polonezem i sprawdził u siebie, że auto waży nieco ponad tone więc kolegę puścił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

mialem podobne zdarzenie i chyba wywinolem sie cudem, ciagnalem Knausa 500 (masa calkowita 1500) volvem V70(masa calkowita dopuszczalna 2160) zatrzymali mnie za tablice na przyczepie podobno powinny byc (sklad powyzej 8m -zolto pomaranczowe) i sie zaczelo po zsumowaniu mas wyszlo im 3660kg, wykupilem sie ale teraz nie wiem co mam zrobic, czy musze miec jednak E?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.