Skocz do zawartości
Skorzak

Standardy butli gazowych w Europie

Rekomendowane odpowiedzi

Skorzak

Chciałbym dzisiaj poruszyć temat butli gazowych. Pojawiały się na tym forum różne wątki, ale nie znalazłem opisu co i jak wygląda w tym temacie w Europie. Zakładam, że nie jestem jedyny, który chciałby wyruszyć poza granice Polski z przyczepą, a tam - według mojej wiedzy - obowiązują inne standardy butli gazowych niż u nas. Jestem akurat w trakcie przebudowy swojej "cepki" i chciałbym zamontować coś, co pozwoli mi swobodnie korzystać z butli w innym kraju. Przyczepę kupiłem w UK i z tego powodu mam w niej 1 butlę firmy Calor z mocowaniem na klips. Druga to CampingGas (podobno holenderski) z mocowaniem na gwint. U nas są butle 11kg z innym gwintem... Postanowiłem więc zastosować takie urządzenie:

 

http://www.caravantech-shop.co.uk/products/gas/gas-fittings-and-regulators/butane-manual-changeover-reg

 

i zmieniając tylko wężyki mieć możliwość podłączenia dowolnej butli.

Czy ktoś z Was czuje się na siłach aby przedstawić innym jakie standardy butli obowiązują w poszczególnych krajach? Z książki o caravaningu wiem, że Francja, Niemcy i Holandia maja inne wtyczki. Niestety nigdzie nie znalazłem opisu czym się różnią...

 

Będę wdzięczny za komentarze innych użytkowników.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
irek w

Mysle że niczym się nieróżnią bo mam butle z holandji i ma taki sam gwint jak nasza 2 kg ,bo zmieniam je naprzemian.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adi

Nie wiem jakie standardy są gdzie, ale chyba jest ich sporo, po powstało ciekawe urządzenie

Truma Secu Motion (http://www.truma.com/truma05/en/products/detail1_en_78787.html)

 

które pozwala, na używanie butli podczas jazdy i stosowanie rożnych końcówek do róznego typu butli., a naliczyłem ich na stronie 6.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Skorzak

Zgadza się. Ta Truma co załączyłeś to podobne urządzenie do tego, które chcę kupić. Znalazłem jakiś opis przewodów na stronie:

 

http://www.gaslow.co.uk/pages/c_s2_1.htm

 

Być może ktoś jeszcze coś może dodać do tego tematu od strony praktycznej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wotar

W mojej przyczepce jest jedna oryginalna butla 5 kg z głowicą taką jaką mają butle 11 kg, tj: wyjście poziome z dużym gwintem, zawór od góry. Dostępne u nas butle o wadze do 5 kg mają głowicę z małym gwintem wyprowadzonym pionowo oraz zaworem z boku. W sklepie z częściami do urządzeń gazowych kupiłem 2 redukcje (po 6 zł); jedna "z małego gwintu na duży", a druga odwrotnie. Pierwsza umożliwia podłączenie turystycznych butli (do 5 kg) do reduktora przyczepy, a druga.... tankowanie butli 5 kg na niektórych :ok: stacjach gazowych.

W najbliższym czasie mam zamiar kupić polską butlę 5 kg (80-90zł) z małym gwintem. Dowiadywałem się w rozlewni gazu - przy tankowaniu wymienią głowicę na taką od 11 kg. Ma to tę zaletę, że nie będę musiał wymieniać nowej butli po zużyciu gazu na jakąś starą bo z taką głowicą nie mają :-]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Skorzak

OK. To mamy juz 2 standardy butli w PL. Ja mam u siebie 2 butle angielskie, maja po 7kg każda i mocowanie na klips a nie na gwint. Marka gazu to Calor. Wiem też, że BP stosuje jakiś inny system złączek, ale do propanu.

 

Myślę, że warto zrobić tabelkę z tymi formatami i opublikować ją. Pomyślę - jak wystarczy czasu to przygotuję. Myślę, że przyda się taki poradnik na forum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ptaku
BP stosuje jakiś inny system

BP stosuje reduktor na szybkozłączce ,mam taką butlę (jest z plastiku) i jest to naprawdę rewelacja ,nic nie kręcisz żadnych uszczelek ,przyciskasz z boku i reduktor zdjęty ,nakładasz reduktor ,lekko wciśniesz i już jest na swoim miejscu :ok:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Lepciak

Niemcy mają takie same butle 11 kg jak my i z tym samym gwintem, ale polskie rozlewnie gazu nie chcą ich napełniać. Mam taką jedną i wymieniam ją na pełną tylko za miedzą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Skorzak

Spróbujmy więc podsumować te wszystkie dane:

 

Standardowe złącze do gazu w większości krajów to gwint (może ktoś uzupełni dane tego gwintu)

 

Poza tym mamy co następuje:

 

BP GasLight, FloGas i Patio Gas: klips 27mm

Francja: klips 20mm lub 27mm (LeCube) lub gwint

Anglia (Calor): klips 21mm i butle 7kg

Hiszpania, Portugalia, Norwegia i Południowa Irlandia: jakiś duży klips tzw. Jumbo Adaptor (cokolwiek to znaczy)

Szwecja: - uzupełnić

Holandia/Niemcy: - uzupełnić

Włochy/Grecja: - uzupełnić

 

Trzy ostatnie kraje zostawiłem puste, z linku załączonego wcześniej przeze mnie wynika, że są tam jakieś drobne różnice w złączkach. Niemcy i Holandia to prawdopodobnie to samo co u nas - tak wynika z postów.

Jeśli ktoś z kolegów jest w stanie uzupełnić tabelkę - zapraszam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Lepciak

Skorzak

Standardowe złącze do gazu w większości krajów to gwint

Myślę, że równie ważną sprawą będzie możliwość nabicia polskiej butli za granicą. Na razie jedyną uniwersalną butlą jest wyrób proponowany przez BP z przeźroczystą ścianką - wziernikiem. Nie wiem, czy posiadając redukcję lub adapter przystosowany do gwintu w danym kraju zostanę właściwie obsłużony przez nalewacza gazu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1385

Witam

Wszystkich może ktoś się orientuje  czy  nie będzie problemu z  napełnieniem  5 kg butli  gazowej w Europie wschodniej i zachodniej może ktoś już korzystał z takiej usługi.Jeśli tak to gdzie i w jakich miejscach takie butle się napełnia, Wybieram się na Ukrainę  i Europa zachodnia.

Poz 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maar79
Napisano (edytowane)

W sklepach karawaningowych jest do kupienia zestaw reduktorów na całą Europę. Koszt około 100 zł

https://www.igaz.pl/index.php?p495,adaptery-euroset-zestaw-4-redukcje-do-butli

W Czechach jest inny standard. Czeskie butle mają stożkowy środek przy zaworze i nie uszczelniają się na połączeniu z naszymi reduktorami.

 

Mam umowę z AmeriGas na wymianę butli kompozytowych i 3 razy już się zdarzyło że pełne  butle stojące w klatce puszczały samoczynnie gaz.

Ja bym nie zamontował sobie tego wynalazku do przyczepy.

Edytowane przez maar79

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Łza Włóczynutka
Napisano (edytowane)

Jeśli jesteś w trakcie remontu przyczepy, to może warto przemyśleć montaż butli stałej, z wlewem takim jak mają samochody zasilane LPG. Taką butle zatankujesz na stacjach z LPG. Większość krajów ma taką końcówkę jakiej używamy w PL do pozostałych systemów (a jest ich chyba tylko 2 lub 3) są przejściówki w cenie po kilkanaście zł. A właściwie można zastosować taki wlew jak jest używany w samochodach, gdy wlew gazu jest schowany pod klapką wlewu benzyny: czyli zawór ma postać nagwintowanej rurki o małej średnicy (bodajże 12mm), do której do tankowania wkręca się odpowiednią końcówkę, pasującą do dystrybutorów w danym kraju. No i można dobrać butlę o odpowiedniej dla swoich potrzeb pojemności.

Widziałem taką instalację w kamperze, pewnie do przyczepy tez bez problemu da się zainstalować, tylko chyba wizyta w warsztacie montującym instalacje LPG była by nieodzowna.


Swoją drogą, kilkanaście lat temu można było tankować zwykłe butle gazowe na stacjach LPG, stacje miały nawet końcówki, które mocowało się jednym końcem do butli a drugi koniec miał zawór pod dystrybutor. Później pojawiły się przepisy, które tego zabroniły.


Co ciekawe takie końcówki nadal da się nabyć, w dodatku jest komplet na całą europę, tylko nie jestem pewny, czy jego używanie jest legalne i bezpieczne: http://allegro.pl/koncowka-napelniania-butli-11-kg-w-calej-europie-i6776526776.html

Edytowane przez Lza

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
chris_66

Co do legalności i bezpieczeństwa to dużo już było na forum, trzeba poszukać.

Dla mnie najbezpieczniejsze jest przelanie gazu z dowolnej butli lokalnej do mojej własnej, oczywiście jest to najmniej legalne.

Ale mając wężyk i cztery końcówki jestem całkowicie niezależny w całej Europie, kupuję lokalną butlę, przelewam i oddaję pustą za pół godziny.

 

Wysłane z mojego Tapatalka

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek1385

 Panowie może ktoś ładował butlę 2 kg  w europie zachodniej  jeśli tak to gdzie można naładować czy są jakieś stacje benzynowe które ładują ? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


×