Skocz do zawartości

DWA przewody do auta


gator

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, kupiłem przyczepę w angli. Przyczepa posiada dwa kable do podłączenia w aucie. Jeden wtyk na którym jechałem wygląda tak:

 

O

@O@

@O@

 

natomiast ten dodatkowy wygląda tak:

 

O

@@@ - ten środkowy męski jest jeszcze dodatkowo wypuszczony do przodu jakies 3mm.

@O@

 

@ - męski

O - damski

 

Dodatkowy przewód prowadzi do przyczepy trzy żyły: biała, czarna, żólta i czerwona. Czy ktoś może mi wytłumaczyć do czego służy ten dodatkowy przewód ?

Serdeczne dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że jeden z tych kabli to zwykły 7-pinowy kabel oświetlenia drogowego, drugi to dodatkowe zasilanie do urządzeń 12V w przyczepie (popmpki wody, oświetlenie, lodówka ...).

 

Teraz stosuje się juz raczej inne - nowsze połączenia auto-przyczepa za pomocą 13-pinowych gniazd. Spotyka sie również kombinacje wykorzystujące niektóre piny z drogowego gniazda 7-pinowego do wewnętrznego zasilania przyczepy (ale w tym przypadku raczej nie ma juz standardu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz sobie ten filmik może on Ci coś wyjaśni: http://pl.youtube.com/watch?v=rAZMqOzdJA4 (mniej więcej w połowie filmu) facet, będzie tłumaczył zastosowanie obydwu kabli (po angielsku). NIE JEST TO JAKIŚ GŁUPKOWATY FILMIK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 lat później...

Witam wszystkich forumowiczów, jestem posiadaczem nowej starej cepy angielskiej, która ma dwie wtyczki. Nie chcę zakładac nowego wątku więc podepnę się pod ten. Otóż samochód mam również angielski i on posiada dwa gniazda. Gniazdo czarne typowe na światła drogowe. Drugie gniazdo jest szare i przez to właśnie gniazdo można zasilać lodówkę w czasie jazdy, ładować aku oraz utrzymywać oświetlenie wewnętrzne (swoją drogą to nie rozumiem po co komu oświetlenie w czasie jazdy) i co ważniejsze to włąśnie z tej wtyczki idzie prąd na światło cofania. Nurtuje mnie pewien problem. Otóż jak już napisałem to szare gniazdo zasila ładowanie aku z alternatora w czasie jazdy. Tak sie składa, że muszę dokupić nowy aku do tej przyczepy i o ile dobrze rozumiem to w tym przzypadku jestem zdany tylko na aku kwasowo-ołowiowy bo tylko taki moze byc dobrze ładowany z alternatora. Odpadają AGM i żelowe. Czy dobrze rozumuję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo aku AGM można używać w samochodach, zatem również ładować w cepie z alternatora.

A jak masz obawy, to puść ładowanie przez sterownik MPT i styknie ;-)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie każdy AGM można tak wprost z alternatora - ale właśnie te samochodowe, np start-stop można.

Żelowe już powinny być zawsze przez odpowiedni sterownik ładowane...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Misio napisał:

Nie każdy AGM można tak wprost z alternatora - ale właśnie te samochodowe, np start-stop można.

Żelowe już powinny być zawsze przez odpowiedni sterownik ładowane...

AGM, to też żelowe, tylko dodatkowo elektrolit skupiony jest w separatorach (matach) wykonanych ze specjalnego włókna szklanego, umieszczonych pomiędzy ołowiowymi płytami akumulatora.

Porady dotyczące ładowania ze strony: https://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/bezpieczne-ladowanie-baterii-n-52.html

  1. Standardowa metoda ładowania: Parametry ładowania IU dla akumulatora AGM: I = 25 % pojemności nominalnej, Vmax = 14,8 V Konwencjonalnego: I = 10 % pojemności nominalnej, Vmax = 14,4 V GC: I = 10 –15 % pojemności nominalnej, Vmax = 2,47 V/ogniwo
  2. Ładowanie stałe: Ograniczyć napięcie ładowania na ogniwo do 2,3 V (AGM), 2,23 V (konwencjonalny) i 2,20 V (GC) Alternatywnie można ładować z zachowaniem charakterystyki IUoU, gdzie I = 10 % pojemności nominalnej
  3. Doładowanie konserwujące (nie dotyczy akumulatorów AGM): Używać ładowarki o parametrach IU i wyższego napięcia ładowania (2,6 V/ogniwo) Aby zapobiec utratom wody, tego typu doładowanie można stosować tylko przez krótki czas Napięcie spoczynkowe po naładowaniu powinno wynosić 2,12 – 2,13 V/ogniwo Nigdy nie ładować zamarzniętego akumulatora lub akumulatora o temperaturze przekraczającej 40 °C Podłączyć dodatni zacisk akumulatora (+) do dodatniego zacisku ładowarki, a ujemny zacisk akumulatora do ujemnego zacisku ładowarki Nie wyłączać ładowarki, dopóki akumulator nie będzie w pełni podłączony Po zakończeniu ładowania, najpierw wyłączyć ładowarkę Przerwać ładowanie, jeśli akumulator rozgrzeje się lub w przypadku wycieku kwasu! Podczas ładowania zapewnić dobrą wentylację.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak jest realizowane ładowanie w autach z systemem start-stop?

Chyba nie zupełnie...

 

Z tego co mi wiadomo są AGMy żelowe jak i kwasowe...i te w start stopie to kwasówki...tylko właśnie z tymi matami stabilizującymi ten kwas...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Misio napisał:

I

 

Z tego co mi wiadomo są AGMy żelowe jak i kwasowe...i te w start stopie to kwasówki...tylko właśnie z tymi matami stabilizującymi ten kwas...

AGMy i żelowe to są akumulatory kwasowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Misio napisał:

Tak ale AGM to technologia wykonania akumulatora gdzie kwas jest zżelowany lub płynny...

No i sam sobie odpowiedziałeś:D

5 godzin temu, S&A napisał:

http:// https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Akumulator_%C5%BCelowy

Bo nie dojdziecie do porozumienia ;-)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Sprawa była jasna i klarowna :smirk:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.